Schulden in overvloed

Started by DokFa, Nov 04, 2012, 09:34 PM

Previous topic - Next topic

DokFa

Hallo, wat ben ik blij dat er een forum als dit bestaat. Ik heb nu een tijdje meegelezen en vind het ongeloofelijk mooi om te lezen hoe mensen elkaar kracht, wijsheid/tips en energie kunnen geven door hun verhaal te delen. Ik ben hier terecht gekomen doordat ik eindelijk maar eens ben gaan zoeken of er nog uitzicht is voor mij om ooit van mijn schulden af te komen. Na een maand depressief te hebben rond gehangen (kop in het zand steken) heb ik vanaf nu besloten om alles er aan te doen om weer een beetje licht in de financiele duisternis te kunnen scheppen.

Ik heb enorme schulden en ben sinds deze maand werkloos. Van het uwv heb ik nog geen uitsluitsel gekregen of ik een ww uitkering krijg (is niet genoeg voor mijn vaste lasten maar beter iets dan niets). Deze schulden heb ik trouwens aan mijzelf  te danken. Lekker lang studeren met volledige stufie lening, had werk dus kon wel een lening afsluiten om gaten te dichten en een hypotheek waarvan ik maandelijks de lasten van moet betalen. Van die lening heb ik een gedeelte aan een vriendin geleend. Het heeft tijden geduurd voordat ik dit terug heb gekregen wat niet volgens afspraak was en aangezien ik niet met geld om kan gaan waren die relatief kleine afbetaalgedeelten zo weer op. In plaats dat ik het terug heb gestort naar de lening. Stom!!

Ik heb ondertussen betalingsachterstanden waar een paard de hik van krijgt en mijn schulden lopen denk ik in de tonnen (incl hypotheek en studieschuld). Dus hoe ik hier ooit uitkom geen idee. Ik ben in sommige gevallen te goed van vertrouwen geweest omdat ik met (geleend) geld anderen wilde helpen maar uiteindelijk heb ik het zelf gedaan. Ik heb me aangemeld bij maatschappelijkwerk om een beetje overzicht te kunnen krijgen maar van dat overzicht die niet compleet is wordt ik echt niet vrolijker. Ze zei dat eigenlijk ook naar en psycholoog zou moeten om erachter te komen waarom ik dingen niet kan oppakken en altijd anderen maar wil helpen behalve mijzelf. Ik weet ook wel dat ik niet helemaal 'normaal' functioneer maar een pshycholoog kan ik echt niet betalen en uiteindelijk moet ik het zelf doen. Daarom ben ik zo blij dat ik dit forum heb ontdekt want hierin kan ik lezen hoe mensen het aanpakken van schulden doen en is het me maar al te duidelijk geworden dat je toch echt eerst overzicht moet hebben. Verder vind ik het gewoon fijn om af en toe mijn verhaal kwijt te kunnen aangezien ik dit bij niemand anders kan (behalve maatschappelijk werk). Mijn ouders heb ik niet zoveel aan en mijn vrienden durf ik het ook niet te vertellen.

Ik heb moeite om instanties te bellen voor regelingen (die ik toch niet kan betalen) oid en hoop ook een beetje om een steun in de rug te krijgen hier zodat ik dit wel durf te doen en ook ga doen. Ik heb besloten om morgen naar de bieb te gaan om als een gek te gaan solliciteren want thuis kan ik me er niet toe zetten op dit moment. Waarschijnlijk probeer ik me op deze manier ook ritme aan te leren want als ik geen werk heb ben ik dit volledig kwijt.

Uiteindelijk is mijn doel werken desnoods 2 banen te nemen (hopelijk lukt dit) zodat ik kan beginnen met afbetalen voor ik op straat sta.

Ik heb veel respect voor de mensen die hier door hun ellende heen laten zien dat ze ook nog de kracht hebben om postief te blijven. Nu lukt het me niet zo goed maar uiteindelijk hoop ik ook om weer postiever in het leven te kunnen staan en dat ik hier over jaren kan posten dat ik zo goed als schuldvrij ben!

Liefs DokFa

Libra

Hai Dokfa,

Als eerste van harte welkom hier!

Zoals al vele malen eerder hier geschreven, de eerste stap heb je gezet en dat is een groot kompliment waard!!
Je hebt namelijk onder ogen gezien dat het zo niet langer door kan gaan en dat, als je de struisvogelpolitiek blijft hanteren, de zaken alleen nog maar erger kunnen worden.

Die "wake-up call" hebben we allemaal moeten ondergaan en dat is echt niet fijn, zoals we allemaal hier weten.

Ook heb je eigenlijk stap 2 al heel goed in de gaten: namelijk het in kaart brengen van de totale schuldenlast.
En nee, daar zul je absoluut niet vrolijker van worden, maar het is wel gewoon heel noodzakelijk als je de schulden aan wilt gaan pakken.

Stap 3 is dan in kaart brengen wat je totale inkomsten en uitgaven zijn.

Als ik je verhaal zo lees ga je hier niet op eigen kracht uitkomen, dan is de volgende stap dat je onmiddellijk kontakt opneemt met de Sociale Dienst van je Gemeente en schuldhulpverlening aanvraagt.
Samen met hen kun je de boel stabiliseren en kunnen zij regelen dat je een bijstandsuitkering kunt krijgen totdat het UWV uitsluitsel geeft. Ook kunnen zij je helpen met eventuele toeslagen die je zou kunnen krijgen van de Belastingdienst om zo je inkomsten wat omhoog te krijgen.
Bovendien, als je je aanmeldt voor schuldhulpverlening kun je een brief krijgen van de gemeente waar dit in staat en die je naar schuldeisers kunt sturen.

Als er bijvoorbeeld zeer urgente zaken zijn zoals een dreigende huisuitzetting, schulden bij de energieleverancier en/of zorgverzekeraar kunnen zij ook behulpzaam zijn met het aanvragen van voorlopige voorzieningen.

Maar ook kunnen zij zorgen voor een budgetcoach als je moeite hebt om de financi

Buster

Hoi DokFa,

Welkom hier! Zoals Libra al schreef; complimenten voor het opschrijven van je verhaal.
Heel veel succes morgen in de bieb, we blijven graag op de hoogte ;)

Succes!

lotte

wees welkom hier.
Je verhaal is heel duidelijk, en het plan van aanpak is je al aangereikt door Libra.

Ik zou zeggen, je snel overal aan melden voor hulp, en ondertussen alles in kaart brengen, zodat die instanties een duidelijk beeld krijgen van het probleem.
Het gaat een behoorlijke heftige ervaring worden, maar het gaat je zeker lukken!

Heel veel succes

grt

L