Modaal volgens het kabinet (blog)

Started by Buster, Nov 04, 2012, 02:16 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Ik wilde dus in kaart brengen wat de plannen in gaan houden voor de zogenaamd modale inkomens.
Maar,.. ik mis nog wat rekensommen.

Als ik alles in kaart heb zal ik de blog opnieuw schrijven.
Ik hoop dat het gunstiger uitvalt dan mijn eerste berekening  :P

Bloem2

Buster, welke rekenmethode heb je aangehouden om op dat netto loonbedrag te komen?

Kaatje

ik kwam dit tegen via de nieuwsbrief van Kassa
http://www.zorgkiezer.nl/zorgpremie2014

persoonlijk vind ik het een verkeerd beeld geven, omdat ze op deze site ook rekening houden met de verlaging van de bepaalde belastingtarieven en verhoging arbeidskorting.

Buster

Ik zie het al, ik ben uitgegaan van 42% belasting, ik had even loonwijzer erbij moeten pakken.

Met 33.000 bruto per jaar is je maandsalaris nu

Buster

Kaatje, op de link die je aangaf las ik dit;

Weet de zorgverzekeraar mijn inkomen?
Nee, zorgverzekeraars mogen geen gegevens over het inkomen bewaren. Zij kunnen dus niet zelf de inkomensafhankelijke premie bepalen. De Belastingdienst gaat dit samen met de verzekeraars uitvoeren.

Dat betekend dus ook, dat als jij aan het eind van het jaar meer hebt verdiend dan is berekend van te voren dat je weer moet gaat betalen. Weer zo'n rotregel van de belastingdienst!

Kaatje

Buster, ik zou de blog niet weghalen, want het is juist goed dat mensen die het nu nog redelijk goed hebben en nog af en toe leuke dingen kunnen doen, zich gaan beseffen dat het vanaf 2014 nog wel eens moeilijker kan worden. Ook al moeten veel regelingen natuurlijk nog ingevoerd worden en goedgekeurd worden door de 1e kamer.

En ook als je schulden hebt en meer aflost dan dat zou moeten, is het handig om te weten voor 2014, want dan kan je waarschijnlijk niet meer extra aflossen.

Zoals altijd blijft er een boel onzekerheid, maar is het wel goed om er bewust van te zijn, dat hoe dan ook, er genoeg zal veranderen op financieel vlak vanaf 2014.

peter

Het grote probleem is dat twee snelle jongens (Rutten en Samson) samen willen regeren. Ze hebben samen in een snel tempo een akkoord afgesloten. Men heeft niet gedacht om het e.a. te laten narekenen door de deskundigen. Alles is gebaseerd op aannames een doodsteek voor een plan.

Voor mij betekend dit, dat minder te besteden heb straks en gelukkig ben ik uit de schulden. Ik heb mij voorgenomen, dat ik selectiever wordt met goede doelen. Ik wordt ook selectiever met de uitgaven voor school, nu ik bijna 800 euro op jaarbasis extra kwijt ben aan schoolboeken. Ik laat ze niet meer door de school aankopen, ik kijk wel op ebay, marktplaats en andere plaatsen.

Ik denk dat ik hier niet alleen voor sta. Wat ik wel goed vind, is dat mensen met een bijstandsuitkering minder moeten betalen. Voor iemand in de WNSP betekend dit, dat hij of zij meer te besteden heeft.

En je zou maar worden ontslagen...............
Peter
Administrator Forum

Buster

Precies Peter,

De mensen die in de meest fragiele positie zitten zijn huiseigenaren met verlies van inkomen.
Als het verzamel inkomen dan na het verlies boven de 31.000 blijft kun je je huis wel verkopen maar de kans is groot dat je meer aan huur kwijt bent dan aan hypotheek, ondanks de verminderde hypotheekrenteaftrek.

En die 31.000 zit je zo aan hoor.
Met zijn weetjes, of wat dacht je van een inwonend kind? Zijn of haar inkomen telt ook mee met het verzamelinkomen.

Ik snap dat er bezuinigd moet worden, dat kan ook niet anders. En alle bezuinigingen doen pijn. Maar je moet wel kunnen blijven leven. In elk geval boodschappen kunnen doen en zorg krijgen als dit echt nodig is. Denk aan fysio, tandarts, de pil, medicatie. Wij zijn als schuldenaren gewend om op een karig budget rond te komen, het dient en doel namelijk, aan het eind ben je van je schulden af en heb je het wat ruimer.
Ik vind het eigenlijk gewoon niet eerlijk.

gewoon

Hoi het is te vroeg om uitrekenen wat dit voor ieder betekend zelfs Den Haag weet het nog niet, beter is er over een maand nog eens naar te kijken.
Wat ik wel vindt als je wil bezuinigen, DOE dat dan eerst !! op de administratie beste tweede kamer.
Die zorgverzekering was overzichtlijk en zeer eenvoudig controleerbaar ook wij konden polissen eenvoudig naast elkaar wegen.
Als je dan kiest voor het verkleinen van inkomens verschillen? Daar is dus de belastingdienst voor ingericht, succes en beterschap ( weer een adminstratief monster er bij )
Pas over een half jaar kunnen we de gevolgen meten wat dit allemaal doet met de huizenmarkt voor de getroffen jan modaal en zijn jannie die naast de beloofde 4 % max ook het huisje weer ziet zakken.

Beter, de positieve zaken benoemen vervolg

gewoon

vervolg,

Positief is natuurlijk dat dit een klap in de nek is voor de inkassoburo,s
Die verplichting tot betalen van zorg premie,.. maakte dat dat de belangrijkste melkkoe was voor hen.  Is nu hoogst persoonlijk door een sterk mannentje ( laat ik die even simson noemen ) uit de stal aan zijn staart naar de slager gesleept, en de breed lachende slager bemerkte de fout pas, toen hij de koeldeur niet dicht kreeg.

Maar belooft minimaal E 1000,-- korting als het getroffen inkassoburo zijn koelkast leeg koopt, komende 4 jaar  ;D

Zonder dollen, verplicht betalen van zorg premie wordt bereikbaar voor de mensen  met weinig, lijkt nu slechts  E 21,25 per maand te worden

Gewoon

Kaatje

gewoon, ik ben het met je eens dat je naar de postieve zaken moet kijken,
maar mensen die modaal verdienen en net boven de grens voor alle toeslagen zitten, voor hun gaat de premie voor zorg wel omhoog, eigen risico ook, en als je dan met een modaal inkomen regelmatig ziek bent en hulp nodig hebt (fysio, psycholoog, medicatie, etc.) waar moet je dan de positieve zaken gaan zoeken vanaf 2014??

natuurlijk voor de mensen met een laag inkomen, worden bepaalde dingen, waaronder zorgverz bereikbaar, maar er zullen meer mensen met een modaal inkomen straks bij de voedselbank aankloppen

Libra

Ik ben het eens met Gewoon.
We zullen pas op de langere termijn weten wat nu werkelijk de (financi

Kaatje

http://www.nibud.nl/over-het-nibud/actueel/nieuws/artikel/nibud-koopkrachtontwikkelingen-2012-2017-1.html

ik las dit net op nibud.nl en als alleenstaande heb ik niets te klagen volgens deze berekeningen.
hoop dat het voor jullie er ook redelijk gunstig eruit ziet.

ik weet ook wel dat veel regels ongetwijfeld nog weer zullen veranderen, maar dit is hoe het er nu uit ziet volgens nibud.

peter

Ik ga er niet op vooruit. ik ben genoodzaakt om te gaan bezuinigen.
Peter
Administrator Forum

Kaatje