Jong en schulden

Started by boeffie, Oct 29, 2012, 08:31 PM

Previous topic - Next topic

boeffie

Beste Allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar heb nooit me eigen verhaal durven te vertellen bij deze wil ik dat toch heel graag doen. Ik hoop op deze manier hier steun te vinden.

Ik ben een meid van in de 20 tot 30 jaar en heb een creditcardschuld van 1000 euro een totale schuld van 2000 omdat ik ook nog 1000 euro in het rood sta. De afgelopen 2 jaar zijn er een hoop problemen geweest in mijn gezin waardoor ik geestelijk niet echt meer in staat was mijn financi

Buster

Hoi Boeffie,

Welkom hier, en wat goed dat je je verhaal hebt neergezet, dat is niet makkelijk.
Als je leeft met financi

boeffie

Hoi Buster,

Ja ik schrok best erg van hun reactie, dat ik dom ben geweest hoeven hun mij niet te vertellen dat zie ik nu zelf ook wel in. Ik moest ook alles aan de mevrouw achter de balie vertellen en die vertelde het allemaal weer door aan iemand anders, dat vond ik persoonlijk erg vervelend omdat ik zo niet me situatie heb uit kunnen leggen bij hun.

Nee ik krijg daar nu geen hulp meer voor ik kan wel gewoon terug gaan als ik merk dat het weer fout gaat.

Ik heb inderdaad al gekeken naar me inkomsten en waar al mijn geld naar toe gaat, ik heb nu ook al bepaalde bedragen afgesproken met me zelf die ik mag uitgeven voor bepaalde dingen. De dingen die ik op kon zeggen op heb ik al opgezegd, dus ik ben er ook echt mee bezig geweest.

Misschien is het ook maar goed dat dit uiteindelijke gebeurde, ik hoop alleen niet dat ze het bedrag in een keer binnen bijvoorbeeld een maand willen ontvangen want dat ga ik gewoon niet redden en daar ben ik nu ontzettend bang voor. Maar uiteindelijk is ook daar een oplossing voor ik heb het met me vriend besproken en als het echt nodig is kan ik het geld van hem lenen.

Ondanks dat ik in me achterhoofd weet dat het uiteindelijk wel goed komt levert het me ontzettend veel stress op, door jullie verhalen en positieve berichten vind ik soms een beetje rust.

Buster

Boeffie,

Zolang jij voldoet aan de voorwaarden kunnen ze niets in en keer opeisen.
Bij de bank moet je salaris of uitkering binnenkomen op die bankrekening en voor de creditcard geld een minimale aflossing. Dat hangt ook samen met de rente, als je minder aflost loop je geen rente in.

Het is dus belangrijk dat je zoveel mogelijk kan inlossen, des te minder rente je betaald.

Fijn dat je steun krijgt van je vriend, dat is echt belangrijk.
Zo kan je ook je ei kwijt en heb je af en toe een arm om je heen.

Wat bij mij nog wel eens helpt, als ik denk dat het echt niet minder kan, dan maak ik een lijstje.
Wat wil ik kopen van mijn budget.
En van dat lijstje maak ik een tweede lijstje; wat moet nu, wat kan wachten en wat wil ik.

Het willen kan van de lijst af, dat heb ik niet nodig.
Het wachten hoeft dan dus niet direct en het moeten, dat moet gewoon.
Hoe strenger je bent voor jezelf, hoe meer het oplevert.
Het voordeel daarvan is; hoe meer je inloopt, des te gunstiger het is voor de rente.

Enne,.. gelukkig zijn er inderdaad ook positieve verhalen en lichtpuntjes.
Het leven word anders ondragelijk.

Nog even over de mensen bij de bank, die zijn wel echt heel lomp geweest hoor.
Maar als het heeft geholpen om iets voor je in beweging te zetten, dan is dat fijn.

Hou vol!

boeffie

Hoi Buster,

Ik denk dat toch dat ik een probleem heb, mijn studiefinanciering (dat is het enigste wat ik heb) komt op mijn ing rekening binnen. Ik ben begin dit jaar namelijk gestopt met mijn studie en heb toen dus ook geen studiefinanciering meer ontvangen. Toen ik weer ging studeren moest ik alles opnieuw aanvragen en heb het toen op mijn ing rekening laten storten omdat ik daar het meest gebruik van maakte. Ik heb toen ook contact gehad met de Rabobank gehad en als ik een bewijs van inschrijving zou sturen was dit voldoende om mijn studentenrekening bij de Rabobank te houden. Ik heb vandaag ook aangegeven dat het mogelijk is dat mijn studiefinanciering gewoon weer op mijn Rabobankrekening gestort wordt. Ik hoop dus niet dat ze hier al te moeilijk over doen.

Ik voel me echt ontzettend dom dat ik het zover heb laten komen en ben bang voor de gevolgen. Ik heb er echt een zooitje van gemaakt en het werd ook wel tijd dat ik dit onder ogen ging zien.

Uiteindelijk komt vast alles weer goed en dat is een gedachte waar ik me nu aan vast probeer te houden, mijn creditcard heb ik inmiddels laten blokkeren zodat ik hier geen gebruik meer van kan en dus ook niet nog meer problemen mee zou krijgen.

En jou lijstje is misschien wel handig!

Bedankt voor je steun, vind het echt ontzettend fijn om me verhaal hier kwijt te kunnen.

Buster

Boeffie,

Dom is volgens mij als je niet leert van de dingen die je niet zo slim hebt aangepakt.
Je doet alles behalve dat.

Heel goed dat je je creditcard hebt geblokkeerd, dan kom je ook niet meer in de verleiding.
Je weet zelf heel goed waar je valkuilen liggen. Dat je je daar bewust van bent en weet waar je aan de bel kan trekken mocht het nodig zijn, dan ben je echt al verder op weg dan je jezelf misschien realiseert.
Ik zal niet zeggen dat het oplossen een makkie is, dat is leven met een budget nooit.
Maar je bent op de goede weg.

En wat de bank betreft, ik denk inderdaad dat ze er niet al te moeilijk over doen.
Zolang jij betaald ontvangen ze geld en dat is (helaas) het enige dat een bank interesseert.

Schrijven geeft energie en met energie ga je oplossingen zien.

Ga zo door!

boeffie

Hoi Buster,

Dat is inderdaad waar van die kant heb ik het nog niet bekeken.

Nee dat het niet makkelijk gaat worden weet ik, maar toch geeft het me ook voldoening als ik meer geld over hou dat dan ik had gereserveerd voor bijvoorbeeld school of eten.

Bij mij thuis ben ik niet anders gewent dan dat we met een budget leven, dus misschien dat het daardoor wat makkelijker wordt. Ik zie nu ook opeens in dat ik echt gelukkig ben met me vriend, me ouders en alle andere dingen in het leven die zo klein leken maar eigenlijk zo ontzettend belangrijk zijn!

Ik heb net ook een lijstje gezien met de positieve dingen;

-Creditcard geblokkeerd (kan dus niet nog meer schulden maken)
-Als de bank echt moeilijk gaat doen kan ik geld lenen bij me vriend ook al doe ik dit liever niet, hij is natuurlijk niet verantwoordelijk voor mijn fouten, maar de gedachte dat er iets achter de hand ligt is wel fijn.
-Nooit geen creditcard afschriften meer.
-Besef me nu meer hoe belangrijk de kleine dingen in het leven zijn.
-Ik heb eindelijk een belangrijke stap durven te zetten door naar de bank te stappen, misschien dat ik hierdoor wel wat sterker wordt.
-Ik kan eindelijk aan een oplossing gaan werken.

Zelfs de ergste dag gaat voorbij!

Ik heb nu echt even het gevoel dat ik eindelijk aan een oplossing kan gaan werken en deze schuld af kan gaan betalen. Deze gedachte geeft me eigenlijk wel rust, ik heb nu een begin gemaakt om dit probleem op te lossen. Het wordt niet makkelijk maar de gedachte dat ik straks niet zoveel meer zorgen heb om geld is stiekem best heerlijk.

Misschien ben ik nu wel te positief aan het denken maar ik heb nog geen bericht gehad van de bank en nu kan ik me daar wel druk om maken maar eigenlijk heeft dat helemaal geen nut. Geen nieuws is goed nieuws hou ik mezelf maar even voor op dit moment.

Ik ben toch echt blij dat ik mijn verhaal hier heb verteld, in het begin durfde ik niet uit schaamte maar eigenlijk is het heel menselijk om schulden te hebben en fouten te maken. Het is ook echt fijn om er met mensen over te praten die hetzelfde mee hebben gemaakt, daar krijgen we denk ik allemaal weer wat energie van.

Bloem2

Boeffie, welkom!

Jij bent hartstikke goed bezig.  :)

De oogkleppen zijn je afgevallen en wilt nu de zaken aanpakken.
Niks om je voor te schamen, daar moet je trots op zijn!

Met de nieuwe ingeslagen weg ga je er komen en die creditcard en
roodstand gewoon lekker inlopen!

@~~~~~~~~ deze bloem is voor jou  :D

boeffie

Echt super bedankt voor jullie steun!

Ik heb vandaag contact gehad met de bank en heb afgesproken dat ik 100 euro per maand aflos, ik hoef gelukkig alleen maar de 1000 euro van mij creditcard op die manier af te lossen omdat ik 1000 euro in het rood mag.

Ik ben stiekem echt trots op mezelf en ben ontzettend blij dat ik de stap heb genomen, er valt echt een hele last van me schouders en heb het gevoel dat het nu ook wel goed gaat komen.

Ik vandaag ook lekker met creditcard in 100 stukjes geknipt en hem in de prullenbak gegooid, dat voelde echt heerlijk. :)

peter

Dit is een van de belangrijkste stappen uit je leven. Het gaat ook goed komen.
Peter
Administrator Forum

lotte

complimenten dame, je hebt het goed aangepakt!
Ingegrepen voordat het uit de hand kon lopen. Helemaal Top! :)

boeffie

Bedankt allemaal, het voelt ook echt goed het is echt een hele opluchting voor mij.

Kan nu eindelijk weer rustig veder zonder al die stress, het wordt soms vast nog wel eens moeilijk om met een budget te gaan leven maar daardoor ga ik wel meer van de kleine dingen in het leven genieten denk ik. :)

Libra

Goed gedaan hoor Boeffie!
Mijn komplimenten!!

gewoon

Hoi ook mijn felicitatie dat je die Credit Cart door geknipt hebt.

En dat je zo sterk geweest ben om de koe bij de horens te nemen, en naar de bank gestapt bent.
Na het zeer ( hartelijke)  welkom, heb je nu een keurige aflossings regeling.

Heb vandaag op een ander draadje geschreven dat volgens het nibut er twee op de drie jongeren starten met -/- E 2.000,--

je hebt dus een uitzonderijk sterke stap gemaakt.

Iedere fout waar je van leert is een succes...

Gewoon

Kleine Huis

Hoi Boeffie,

Hoe gaat het nu met je ??
Heel erg dapper dat je je verhaal hebt verteld en dat je credit card in 100 stukjes hebt geknipt. Ik ben super trots op je !!!

Volg je nog steeds een opleiding / studie ??

Hoe ga je om met de dure december maand ?

Graag zou ik weer wat van je horen, ik ben gewoon zeer benieuwd.

Groetjes Kleine huis  :)