Komen wij in aanmerking voor schuldhulpverlening?

Started by Inwil, Oct 24, 2012, 10:42 PM

Previous topic - Next topic

Inwil

Hallo,

Onze situatie is als volgt:
jong gezin, 2 kleine kinderen. Koophuis (huidige woning sinds vorig jaar), fikse restschuld vorige woning. Een onderhandse lening van ruim 22000 euro bij de vorige hypotheekverstrekker, om de restschuld op te vangen is er een contract waarin wij verlicht zijn maandelijks minimaal 350 euro af te lossen tot het moment dat de schuld is afgelost. Een krediet van 80.000 euro (oa verzoorzaakt door restschuld eerdere woning...), waarvoor wij maandelijks alleen de rente betalen, we lossen niets af.

We hebben allebei een baan met vast contract, mijn man werkt fulltime, ik werk 24 uur.
We kunnen iedere maand net wel of net niet rondkomen.  Geen geld voor kleding, uitjes, clubjes voor de kinderen oid. We leven van ongeveer 70 euro in de week.
Hebben al een aantal keer geld van mijn ouders moeten lenen omdat er geen geld meer was voor eten. De situatie is uitzichtloos en dat nekt ons...

Wat kunnen we doen? De conclusie is dat, door de schulden, onze maandlasten te hoog zijn. De schulden lopen niet verder op, we kunnen iedere maand de rekeningen betalen, maar er mag niets mis gaan. Als er iets kapot gaat of er ineens een extra rekening van de belasting of iets dergelijks komt hebben we een groot probleem.

Het voelt als onze eigen schuld, wij zijn naief geweest en hebben ons een krediet aan laten praten waarbij de financieel adviseur ons ervan overtuigde dat we het leningbedrag binnen een paar jaar in de hypotheek zouden kunnen opnemen ivm de overwaarde van ons huis. Deze lening hebben we nu 5 jaar, en zoals bekend zijn de huisprijzen alleen maar gedaald. Bovendien hebben wij, ivm de komst van ons 2e kind, besloten ons vorige huis te verkopen en in grotere (en dus duurdere) woning te kopen.

Hoe zuur en dom het ook mag zijn, we hebben nu een groot probleem. Mijn man werkt 60 km verderop en rijdt in een oud barrel naar zijn werk, als dat autootje kapot gaat kunnen we niets.
We hebben geen geld voor reparaties en onderhoud aan de auto of het huis. We hebben geen geld voor kleding/kapper/kadootjes etc.

Ik trek dit niet meer en zit met mijn handen in het haar. Het huis verkopen is zinloos, we wonen er net een jaar en hebben verbouwd, de hypotheek is overduidelijk hoger dan de huidige marktwaarde van het huis. Verkopen zou dus nog meer schulden als gevolg hebben.
Een oplossing zou zijn als we onze schulden af konden lossen, maar daar is nu geen milimeter ruimte voor.

Wie weet wat we kunnen doen? Hebben we recht op hulp?

Dick

Hoi Inwil,

Zo te lezen hebben jullie nog geen achterstanden, maar die gaan er wel komen, er niets mag misgaan. Ik denk, voor zover jullie het niet al hebben gedaan, dat je moet kijken in hoevere je nog kunt bezuinigen op een aantal zaken, zoals lager abonnement voor internet, GSM's er uit, kranten eruit.

Er is wel een stichting die jullie kan helpen, http://www.schuldhulpmaatje.nl. Dit is een stichting zonder bijbedoelingen.

Ik denk dat jullie aflossings prioriteiten moeten gaan stellen. Als de schuld van 22000 euro weg is, dan heb 350 euro per maand extra te besteden. Je moet een pkan gaan maken voor de toekomst. De schuld van 80000 is hoog, je betaald alleen de rente. Na de 22000 euro, moet je een plan gaan maken om deze af te lossen.

Het klinkt heel gemakkelijk, maar dit is het niet. Wij veroordelen je niet, door je schuld, want wij zijn ook schuldigen. Hoe de schuld gekomen is, daar is een goede reden voor, maar hiervoor hoef je hier geen verantwoordling af te leggen.

Tel eerst tot 10 en verzamel alle relevante informatie.

En zoek contact met schuldhulpmaatje!
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Buster

Beste Inwil,

Welkom op het forum.
En wat een verhaal, ik kan me voorstellen dat je met je handen in het haar zit.
Helaas heb ik geen idee of je wel of niet voor een traject in aanmerking kan komen.
De enige die je dat kan zeggen is de instantie waar je gemeente bij is aangesloten.

Elke gemeente heeft een schuldhulpverlening instelling.
Je kunt daar altijd een informatief gesprek aangaan.
En ik kan je zeggen; je bent echt niet de eerste, en helaas niet de laatste, die zich heeft laten ompraten door een financieel adviseur.

Jullie hebben in elk geval werk en geen achterstanden, dat is positief en heel knap gedaan.

Hou vol!