ex wil minnelijk traject, hoe vorkom ik dat niet mijn volledige vordering krijg?

Started by keeslelystad, Oct 19, 2012, 08:58 PM

Previous topic - Next topic

keeslelystad

IK ben nu 5 jaar officieel gescheiden. Na allerlei vervelende zittingen waarin door mijn ex keihard is gelogen en de rechter ons heeft veroordeeld tot overgaan boedelscheding blijft mijn ex weigerachtig.
Mijn advocaat heeft al een paar keer op de zitting documenten overlegd, en daarop geeft de rechtbank mijn ex de kans verweer te voeren.
Ik loop al meer dan 5 jaar allerlei gezamenlijke schulden te betalen middels loonbeslag op mijn inkomen.
Mijn ex heeft nooit 1 cent meebetaald.
Wij waren op huwelijkse voorwaarden getrouwd.
Nu ik bijna alle gezamenlijke schulden heb betaald heeft ze een schuldsanerings aanvraag gedaan.
Ik mag mijn vorderingen ( alles wat ik betaald heb minus 50%) indienen bij de instantie.
Helaas is het zo gelopen dat omdat mijn ex weigerachtig was te betalen aan de verplichtingen die we samen aangegaan waren, er schulden zijn ontstaan.
Dagvaardigen zijn aan har betekend en meteen de vullisbak ingegaan. Evenzo met de uitspraken.
IK merkte pas dat er wat aan de hand was toen er loonbeslag gelegd werd en ik ineens minder op mijn rekening kreeg.
Ze heeft toen het gezin verlaten en na 2 jaar werd er eindelijk de echtscheiding uitgesproken.
Ik kan aantonen dat er moedwillig schulden zijn ontstaan, door haar wanbetaling.
Nu bericht de schuldhulpverlener mij dat ik na 3 jaaar kans heb op een kleine uitkering en naar de rest kan fluiten.
Je kan toch niet de wsnp in als je aantoonbaar bewust schulden maakt???
Het zal toch niet zo zijn dat ik jaren heb gebloed en zij straks na 3 jaar lachend over de vloer rolt???
De boedelscheidings procedure loopt nog steeds.
Ik kan pas met een vordering komen als de rechter mij een vordering toewijst.
Ook al zijn er talloze vonnissen op beider namen en wordt er allen bij mij geind.
Op mijn verzoeken aan de diverse deurwaarders ook bij haar te innen is tot nu toe afwijzend gerageerd.
U kunt het bij haar verhalen is het standaard antwoord.

Ik ben niet van plan om mee te werken aan een minnelijk traject.
Dan rest alleen de wsnp is mij per brief verteld.
Als ze de wsnp in gaat is er van verhalen geen sprake.

Hoe kan ik voorkomen dat een rechter haar toelaat in de wsnp????

Dick

Kees, hier Dick uit lelystad.

Ik denk dat je het beste contact kunt zoeken met een rechtshulploket. Een advocaat zal je kaal plukken aan declaraties. Als je ex een minnelijk traject aanvraagd, wordt aan alle schuldeisers een voorstel gedaan. Je kan hiermee niet accoord gaan. Ik kan niet op de stoel van een rechter gaan zitten, als je ex wnsp krijgt toegewezen, krijgt ze gedurende 3 jaar de tijd om alles weer op order te krijgen.

Ik begrijp dat je heel boos bent, maar mijn advies is, probeer er samen uit te komen. Als de rechter beslist dat ze in de WNSP gaat, krijg je minder als in het minnelijke traject.

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

sacredfour

Dat je ex de schuldsanering ingaat moet toch geen probleem zijn. Ooit heb je van elkaar gehouden, nu gun je haar niet iets wat je elk mens zou moeten gunnen! Is het niet meer mogelijk om samen tot een oplossing te komen, laat het dan gaan, of volg Dick,s advies op.
Misschien kunnen we je hier op het forum wel helpen met de deurwaarders waar je het over hebt.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Hoi Kees,

Je zal de term hoofdelijke aansprakelijkheid al wel een paar keer voorbij hebben horen komen.
Het is helaas zo dat alle schulden die zijn ontstaan tijdens jullie huwelijk (dus na de opstelling van de  voorwaarden) op jullie allebei verhaald kunnen worden. Een eiser gaat dan niet op zoek naar 50-50 maar naar waar hij het meeste kan halen.

Nee Dicks advies ter harte en ga naar een rechtshulpwinkel.
Die hebben vaker met het bijtje gehakt.
Ik ben het met je eens dat het een rot regel is.
Hou je eigen administratie strak bij, dat is je munitie. Alles wat je kan aantonen is meegenomen.
Hier is het adres;
http://www.juridischloket.nl/contact/bezoekhetjuridischloket/Pages/Lelystad.aspx

keeslelystad

Ik ken dat hoofdelijk aanspakelijkheid uit mijn hoofd.
IK zal never nooit akkoord gaan met ook maar 1 cent minder. Ook al heb ik eens van haar gehouden. Als je als gedupeerde weet dat er een volledig onbelast salaris was, ik heb zelfs 13 salarisstroken opeenvolgend, van een jaar waarin ze geen huur, geen gas en lichtm, geen water, geen ziekenffonds en geen schoolgeld voor de kinderen betaalde.
Gemiddeld 2100 euro per maand, netto.
IK had over 421 euro netto, en de deurwaarders bleven maar zeggen dat ze niet bij haar beslag gingen leggen, kosten moesten laag blijven o.a..
Ik kon niet eens de huurovereenkomst op mijn naam krijgen, omdat enerzijds de deurwaarder zei toon maar aan dat jij de huur betaald, en de woningbouwvereniging zei te laag netto inkomen.
Normaanpassing werd dus niet gedaan, ik had immers geen bewijzen van o.a, huurbetaling.
Ben ruim 3 jaar dakloos geweest, met onze kinderen. Heb o.a. geslapen in kelderboxen, campings etc.

NU ik bijna 148.000 euro heb mogen betalen zal zij  via de wsnp na 3 jaar lachend over de vloer rollen???

Ruim 5 jaar heeft ze samengewoond, en eind juni van doit jaar is vriendje ineens vertrokken. Uiteraard, want anders wordt het nog lastiger de schuldsanering in te gaan. Met 2 inkomens dus toch wat schulden veroorzaakt en ik zou dan met lege handen blijven???
Elke zitting bij de rechtbank heeft ze keihard gezegd niet samen te wonen, terwijl ik door haar ondertekende papieren heb waarin ze beiden verklaren vanaf dag 1 samen te wonen.
Elke zitting weer had ze een ander jankverhaal en schoof de boedelscheidig weer 6 maanden op.
Elke zitting weer lagen door mij op last vande rechter verstrekte overizchten van wat er al betaald was, wat ik meende van haar te vorderen had, en zodoende dus een heel mooi overzicht van wat ik voor haar betaald had.

Het zou niet moeten kunnen dat als er aantoonbaar is dat er schulden gemaakt worden terwijl er meer dan voldoende inkomen is je een schuldheulpverlenings traject of de wsnp in kan gaan.

tuthola

Beste Kees

Het is inderdaad heel zuur dat je ex er een potje van maakt maar ik ben bang dat je het geld wat je van haar nog krijgt niet meer terug krijgt. Ik denk ook niet dat je een WSNP kan voorkomen mits de rechter anders beslist. Ik kan je 1 advies geven en dat is het loslaten van je woede en je verlies pakken en doorgaan met leven met je kinderen. Makkelijker gezegt dan gedaan, als je in je woede blijft hangen maak je jezelf kapot en daar heb jij niks aan en ook je kinderen niet. Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.

M.vr.gr.

Libra

Hai Kees,

Ik heb nu al een paar keer jouw verhaal doorgelezen.
Wat van mijn beeldscherm afspat is jouw grote woede en frustratie.
Begrijp me niet verkeerd, het is heel begrijpelijk dat je je zo voelt.
Alleen......., het punt is dat de anderen wel gelijk hebben.

Je wilt niet meewerken aan een minnelijk traject, maar op het moment dat 1 schuldeiser niet akkoord gaat (en dat zou jij kunnen zijn in dit geval) wordt er een aanvraag WSNP gedaan.
Het is niet zo dat de rechter de schuldeisers gaat horen of iets dergelijks. Zij worden namelijk niet uitgenodigd voor deze zitting.
Het feit dat het minnelijk traject gestart is geeft aan dat volgens de schuldhulpverlener er geen "verwijtbare" schulden zijn gemaakt.
En op basis daarvan zal de rechter dit als gegeven aannemen en bij weigering van 1 of meer partijen jouw ex toelaten tot de WSNP.
Je zult dit dus echt niet kunnen voorkomen.

Mijn advies aan jou is dan ook net wat de anderen gezegd hebben.
Hoe moeilijk ook, laat het los!!!!

Want linksom of rechtsom, het geld wat je reeds betaald hebt ben je sowieso toch al kwijt en zul je niet volledig terugkrijgen.
Als je weigert aan het minnelijke traject mee te werken zul je aan het einde van de rit nog minder terugkrijgen, omdat in het WSNP traject de bewindvoerder ook uit het potje betaald moet worden.

Bovendien zorgt die boosheid er alleen maar voor dat je heel veel negatieve energie bij je draagt die ook zijn weerslag zal hebben op jouw kinderen.

Dus hoe zuur ook, neem je verlies en ga akkoord het minnelijk traject en concentreer je op de boedelscheiding, want zoals gezegd: er is geen enkele manier waarop je dit kunt voorkomen.
Alleen zo kun je een dikke streep onder het verleden zetten en weer een nieuwe toekomst opbouwen met je kinderen.

Dick

Beste Kees,

Zo te lezen ben je in een vechtscheiding terecht gekomen, waarbij jullie elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Denk aan de toekomst, niet meer aan het verleden, dit kun je niet meer terugdraaien.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Buster

Hoi Kees,

Het is inderdaad een enorm verhaal.
Er spelen nu twee dingen, de emoties en de zakelijke kant.

Allebei hebben ze een andere aanpak.
Zakelijk zou het het beste zijn als een advocaat o.i.d. je het verschil kan uitrekenen tussen minnelijk en WSNP. Vaak is het zo dat minnelijk meer oplevert, vandaar.

En dan nog iets, stel dat je ex geen regeling aan was gegaan maar op dezelfde voet verder was gegaan, dan had je helemaal naar je geld kunnen fluiten, of moeten investeren in een incasso,...

Petje af dat je zo voor je kinderen hebt geknokt.

Wat de emoties betreft, dar zijn helaas geen minnelijke trajecten met vaste regels voor. Ik hoop echt dat je wel van je woede af kan komen. Na zo'n zware tijd verdien je ook gewoon een leuker leven.

Hou vol!

Buster

Kees, ter aanvulling;

Het zou niet moeten kunnen dat als er aantoonbaar is dat er schulden gemaakt worden terwijl er meer dan voldoende inkomen is je een schuldhulpverlenings traject of de wsnp in kan gaan.

Dat klopt.
Net als ieder ander zal ze moeten aantonen dat haar schulden niet zijn ontstaan door het plegen van fraude, dat ze er zelf op eigen kracht niet meer uitkomt en dat ze bereidwillig is zich te houden aan de regels van het traject.

Dat geld voor beide trajecten.
Stel het lukt niet met minnelijk en ook niet met WSNP omdat er niet voldaan is aan de criteria dan is de laatste stap faillissement. Dan krijg je te maken met en curator en als ik je cijfers zo hoor ben ik bang dat je dan een jaar of 50 op je geld moet gaan zitten wachten.

Daar is het leven denk ik te kort voor.

Om je gerust te stellen; ze gaat in we traject dan ook echt niet lachend over de grond rollen, alhoewel ik me kan voorstellen dat jij dat heel anders ziet. Jij hebt je allerzwaarste periode nu achter de rug. Je hebt het overleefd. Ik hoop dat je wat meer kan genieten van die overwinning.