GKB stopt!

Started by siny, Oct 02, 2012, 01:47 PM

Previous topic - Next topic

siny

Gister is hier iemand geweest van gkb.
1 schuldeiser wil niet mee werken.
Hoe balen dat 1 gewoon weg niet wil.

We zitten er bijna een jaar in en na bijna een jaar moeten we helemaal over nieuw beginnen in het WSPN.
Wie kan mij advies geven??

Kan ik bijvoorbeeld diegene een mail sturen om de situatie uit te leggen of haalt dat niks uit!
Alle maar dan ook echt alle tips zijn welkom want mijn wereldje is op moment even in gestort!

Buster

He ligt een beetje aan de hoogte van de eis.

Stel de totaal schuld is

Libra

Wat een vervelende situatie Siny.
Ik kan me voorstellen dat je je zo voelt.

Zoals ik het nu lees heeft het GKB het minnelijke traject opgestart, maar was het nog niet daadwerkelijk begonnen.
Je zat waarschijnlijk nog in de periode van de 120 dagen waarin de schuldeisers worden aangeschreven en een voorstel krijgen.
Het probleem is soms dat schuldeisers niet snel reageren en dan kan dat behoorlijk uitlopen en vertraging oplopen.

Ik vraag me dan ook af of, zoals Buster schreef, er wel geld gereserveerd is?
Er wordt namelijk pas na een bereikt akkoord gestart met het financieel beheer.

In jou geval is het minnelijk traject nu mislukt doordat 1 schuldeiser niet akkoord is gegaan met het voorstel.
Wat eventueel een optie zou kunnen zijn is dat het GKB tezamen met een WSNP aanvraag de rechter vraagt om een dwangakkoord, waarbij de rechter dan de schuldeisers verplicht mee te werken aan een minnelijk traject.

Juist omdat het maar 1 schuldeiser is en de rest wel akkoord is gegaan, is de kans groot dat de rechter dit toewijst en dan kan alsnog het minnelijk traject van start gaan.
Dat zou in ieder geval een heleboel tijd kunnen schelen.

Bespreek het zo snel mogelijk met je kontaktpersoon van het GKB zou ik zeggen.

Heel veel sterkte en succes!!

siny

Ik heb geen idee hoe het allemaal zit...ben nog een groentje zeg maar  ;)
Maar goed De GKB heeft in het jaar al een bedrag gespaard van 4200 euro (dit is zonder vakantie geld vanwege loonbeslag)

Ik heb dus zitten denken om het zelf te gaan doen (met eventueel hulp van familie).
Wil dus als eerste van die 4200 euro de belangrijkste betalen en hou dan nog 6 over met een schuld van rond de 10000 euro.
We kunnen in de maand 450 euro aflossen! Dus als ik het bedrag deel door 450 euro is het iets meer dan 22 maanden!

Is daar wel een beginnen aan? of kunnen we het beter via de WSPN doen?

Hans

Hallo Siny,

Ik begrijp het misschien niet helemaal, maar er was geen akkoord, en t

siny

We hebben zelfs een schulden overzicht ondertekend en dat betekend dat alles rond is volgens mij! Maar zelf snap ik er ook even helemaal niets meer van.

Natuurlijk mag je vragen waarom we er mee zijn begonnen. Een jaar geleden zagen we door de bomen het bos niet meer. We kwamen er zelf niet meer uit! In dat jaar ben ik mij echt gaan verdiepen en alles staat nou op een rij.
Een jaar voor niks misschien maar bij mij is in dat jaar een hoop duidelijk geworden.

Hans

Hoi,

Dat ondertekenen van het schuldenoverzicht houdt alleen in dat je aangeeft dat dat inderdaad de enige schulden zijn, en dat er dus later niet nog iets boven water komt, want dan kunnen ze het traject ineens stopzetten.

Echter, na het ondertekenen van dat overzicht begint het aanschrijven van de schuldeisers pas, en is er dus nog geen sprake van een akkoord. En dat aanschrijven kan lang duren hoor, in verband met het antwoord krijgen van de schuldeisers, zoals Libra ook al zei.

Ik begrijp dat wel ja, dat je even door de bomen het bos niet meer zag, en daardoor de hulp van BSH ingeroepen hebt. Ik zou

Buster

Hoi Hans,

Het verschilt per situatie maar het kan heel goed dat nog voor het traject start het loon al word overgemaakt aan het GKB, hetzij in budgetbeheer, hetzij direct naar het bureau minnelijk traject. Zij keren dan weekgeld uit en betalen de vaste lasten.

Ik weet niet hoe het in het geval van Siny is gegaan.

siny

Vanaf het begin is inderdaad het loon overgemaakt naar gkb en wij hebben maandgeld gekregen!

sacredfour

Ik weet niet precies hoe de GKB werkt maar ik neem aan dat ze de schuldeisers een voorstel doen voor finale kwijting tegen een eenmalige betaling van
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

@Scardfour, dat is idd het principe.
Er word een berekening gemaakt met je huidige inkomen en vaste lasten wat haalbaar is over een periode van 3 jaar.

Alle schuldeisers gaan akkoord met hetzelfde percentage.
Als een eiser een hoger percentage zou eisen is dat in strijd met het traject, je benadeeld dan de andere.

@ Siny, als het goed is is er dus ook al geld in een pot gegaan.
Heb je nog contact met het GKB? Het zou fijn zijn als er duidelijkheid is wat er met dat potje gaat gebeuren.

Libra

Dit betekent dan eigenlijk dat er geen eensluidende methode voor schuldhulpverlening wordt gebruikt, als ik dit zo lees en hanteert het GKB een andere methode.

Want ik ervaar precies hetzelfde zoals Hans het beschrijft.
Ook ik heb getekend voor de schulden, maar totdat de schuldeisers al dan niet akkoord gaan met het voorstel, krijg ik zelf mijn loon nog gewoon gestort en moet ik zelf mijn vaste lasten betalen.
De enige restrictie die ik hierop gekregen heb, is dat ik geen aflossingen meer mag doen op de bestaande schulden of een nieuwe betalingsregeling afspreken.

Terugkomend op wat je schrijft Siny, als jullie deze aflossingscapaciteit hebben en je krijgt de gelegenheid om die 4200 Euro aan te wenden uit het potje om een deel van de schulden af te lossen, zou het zeker het overwegen waard zijn om het zelf te gaan doen in plaats van een traject in te gaan.

Een traject wordt in eerste opgestart voor 3 jaar, maar de rechter kan ook besluiten het traject eerder te stoppen als de schulden binnen die tijd volledig afgelost zijn.
Het grote voordeel van het traject is wel dat je finale kwijting en een schone lei krijgt, terwijl als je het zelf gaat doen de schuldeisers vaak het volle pond eisen en je niet beschermt bent door het traject.

Net als Sacredfour aangaf, zou ik dit overleggen met je kontaktpersoon.
Hij/zij zal je kunnen informeren wat in deze wijsheid en het beste scenario is.

Succes!!

siny

Vanmorgen in alle vroegte de schuldeisers gemailt.
Heb al 2 antwoorden en die willen graag ons voorstel zien.
Ik kan natuurlijk pas met dat voorstel komen als ik van iedereen (7) antwoord heb!

De laatste waar ik een mail van kreeg valt nog eens 390 euro goedkoper uit en het bedrag wat er over blijft kunnen we zo betalen. Er blijven dan dus nog 6 over!
Ook al stopt gkb nu ik ben ze wel heel dankbaar voor het jaar wat we hebben gehad met hun heel veel geleerd namelijk.

Over mijn contactpersoon die man wil staat er eigenlijk op dat we het wspn in gaan.
Ik heb mijn hoop gevestigd op dat ik snel reactie krijg en dat ik begin volgende week weet wat de schuldeisers willen aan de hand daarvan kunnen wij verder kijken en gkb bellen om te zeggen dat we stoppen! Helemaal dus ook met buget beheer.
Komt weer een hoop gedoe bij kijken maar ik kijk er nou wel positief tegen aan en weet zeker dat het ons zonder traject gaat lukken!

Tot slot nog! Dank jullie voor de antwoorden heb er veel aan!

siny

Ow @buster ik zou informeren wat ze met dat potje gaan doen! dank je!

Bloem2

Siny, ik hoop met je mee dat je volgende week antwoord hebt van je schuldeisers.
Sommigen doen er lang over om met antwoord te komen.