Minder mensen in schuldsanering

Started by Dick, Sep 25, 2012, 10:03 PM

Previous topic - Next topic

Dick

RIJSWIJK - Na een lange periode van een stijging, daalt het aantal uitspraken waarbij schuldsanering wordt opgelegd. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Volgens Han von der Hoff van het bureau Wsnp (Wet schuldsanering natuurlijke personen) bij de Raad voor Rechtsbijstand en onderzoekster Nadja Jungmann van de Hogeschool Utrecht, ligt de oorzaak bij Nederlandse gemeenten.

Sinds 2008 steeg het aantal schuldsaneringen gestaag, om in het vierde kwartaal van 2011 een piek te bereiken van 3963 uitspraken. Mede daardoor werden er in totaal in 2011 bijna 15.000 schuldsaneringen uitgesproken, ongeveer 30 procent meer dan in 2010.

Maar sinds de jaarwisseling daalt het aantal uitspraken. Zo stond de teller in het tweede kwartaal van 2012 op 3226 uitspraken.

Een schuldsanering betekent dat iemand met schulden 3 jaar lang zich aan financi
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Dick

QuoteVon der Hoff biedt nog een tweede verklaring: ''Ik hoor, vooral van rechters, dat de kwaliteit van de verzoekschriften steeds matiger wordt. De gemeenten moeten die aanleveren als de hulp op gemeentelijk niveau op niets uit is gelopen. Maar door bezuinigingen wordt daar minder aandacht aan geschonken. Daardoor keuren rechters ze minder snel goed. De gevolgen daarvan voor die mensen laten zich raden'', aldus Von der Hoff.

Het aantal mensen dat wordt toegelaten is minder, echter het schuldprobleem is nog niet weg.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Kaatje

Het schuldprobleem is voor vele mensen juist vele malen groten doordat ze niet toegelaten worden door de strengere eisen. Ik vind motivatie wel een heel goed iets, omdat het eigenlijk maar iets eenmaligs zou moeten zijn.

Libra

Kaatje, ik ben het met je eens en Dick heeft natuurlijk ook volkomen gelijk.

Ik wil alleen hier wel een kanttekening bij plaatsen.
Ik ben bang dat het schuldprobleem nu een "onzichtbaar" probleem gaat worden.
Want wat gebeurt er met de mensen die niet (meer) toegelaten worden?!

Hun schulden en problemen verdwijnen niet als sneeuw voor de zon omdat ze niet toegelaten worden in een traject.
Hiermee wordt een groep gecre

Xdewit

ik vond dat ook een opmerkelijk bericht... dacht dus inderdaad waar blijven die mensen? Wat verschrikkelijk dat sommige mensen niet geholpen worden, wat de achterliggende reden dan ook mag zijn!

peter

Die mensen lopen helaas vast in onze maatschappij. Het gaat niet om hoe ze de schuld hebben gekregen, maar hoe ze ervanaf komen. Je moet niet vergeten dat de overheid ook een rol heeft m.b.t de schuldpreventie. Jarenlang heeft Leen van de DSB en Frisia geld geleend aan mensen die de lening niet konden terugbetalen. Iedereen kan zich deze reclame nog voor de geest halen denk ik.
Peter
Administrator Forum

Buster

Ik ben nu bezig met die studie voor schuldhulpverlening en daar staat inderdaad in diverse hoofdstukken genoemd dat er niet of te weinig aan preventie word gedaan.
Een andere grote boosdoener is de lange wachttijd voor het verkrijgen van een uitkering. Vaak langer dan 3 maanden, dus 3 maanden achterstand. Met 2 maanden word er al harde actie ondernomen op de vaste lasten (huur, gas enz.)

Dan is er nog een andere boosdoener en dat is de belastingdienst. Foutieve inschattingen die 2 jaar an dato ineens worden verrekend.  Kan je nagaan, die boeken stammen uit 2008, toen was er al wel crisis maar nog niet zo zwaar als nu.

Libra,
Zonder huis belanden steeds meer gezinnen in opvang huizen, er was laatst een item over op Nieuwsuur, meen ik.
Het is zwaar weer op dit moment, de regels worden scherper, maar de eisers worden ook harder, iedereen wil zijn geld zien. Persoonlijk kan ik me heel druk maken over het harde standpunt van de banken, van wie was die crisis nou ook alweer?

En met alle bezuinigingen in het vooruitzicht is dit de ideale voedingsbodem voor particuliere bureaus. Die overigens nog steeds niet aan een keurmerk hoeven te voldoen.
Wees gewaarschuwd zou ik zeggen.

Xdewit

Libra, Ik ben het helemaal met je eens! De manier waarop onze maatschappij er uitziet en ingedeeld is, zal de overheid ook moeten voorlichten of zelfs nog een grotere ingreep namelijk de mensen echt beschermen tegenover dit soort praktijken. Het lijkt wel of de regering op twee benen hinkelt: eigenlijk meer verantwoording bij de burger zelf  maar aan de andere kant kan er gewoon zwaar geroerd worden in het priv

Libra

Quote from: Buster on Nov 12, 2012, 10:48 PM
Libra,
Zonder huis belanden steeds meer gezinnen in opvang huizen, er was laatst een item over op Nieuwsuur, meen ik.

Ondanks het zeer serieuze karakter van dit topic, breng je nu toch wel even een hele grote smile op mijn gezicht hoor Buster! ;) ;D ;D ;D

Quote from: Libra on Sep 26, 2012, 12:31 PM
Maar dan..........,waar blijven deze mensen?

Ik bedoelde dit niet letterlijk, maar in overdrachtelijke zin.
Zo van waar kunnen deze mensen terecht met hun ellende als ze om wat voor reden dan ook niet toegelaten worden in een traject.

Toen in eerste instantie het regeerakkoord van deze nieuwe regering naar buitenkwam was ik aangenaam verrast!
Niet ongenuanceerd en ongebreideld geld uitdelen (waar met name de "links" geori

gewoon

Tja waar blijven die mensen ?

Wat dat de maatschappij kost.

En heb lekker tijd om na te denken over van alles, zullen we ook wat leuks doen voor de hogere inkomens dan zitten die niet voor niks het nieuws te lezen, bijvoorbeeld de bonussen in het 80 % tarief.

Hoe meer bonus hoe mooier, sleep je zomaar een paar miljard bij elkaar voor het goede doel toch.

Gewoon