Eigen schuld...dikke bult

Started by Olijfje, Sep 13, 2012, 07:22 PM

Previous topic - Next topic

Olijfje

Ik ben gisteren naar Schuldhulp geweest. Ik heb een doorverwijzing gekregen om daadwerkelijk hulp te krijgen. De schulden zijn dusdanig hoog (naast het roodstaan) dat ik zeker wat hulp kan gebruiken...aldus Schuldhulp.
Ik werd vriendelijk ontvangen en vond het gesprek prettig verlopen. Dat deed al goed, want het voelt best rot en ik was even bang dat ik gewoon tranen kreeg. Maar goed, ik ben blij dat ik de eerste stap heb gezet! Gewoon eerlijk alles verteld, ook al schaam ik me erom. Je wordt er toch ook wat gerust gesteld, als in dat je zonder veroordeling je verhaal mag doen. En vooruit kijken om het op te gaan lossen.
Op 16 oktober ga ik er weer heen om het traject in te gaan. Het lucht op, ook al is het confronterend.
Het advies dat ik gisteren kreeg, was om nog niet naar de bank te gaan. Wel om zolang een ander rekeningnr te openen bij een andere bank om mijn salaris te laten storten en wat ik kan, af te lossen op het oude rek.nr.
Zodat in ieder geval de vaste lasten betaald worden. En wat leefgeld. Ook mag ik de aangewezen adviseur bellen mocht de bank al moeilijk doen. Het advies was om nu nog even niks te doen, eerst het advies na 16 oktober afwachten en dan bv uitstel van de schuldaflossingen te vragen bij de eisers. In de tussentijd mag ik bellen voor advies. Ik heb inderdaad een andere rekening, die had ik al voor huishoudgeld maar bij dezelfde bank. Ik had al eerder bij mijn werkgever dit rek.nr opgegeven om het salaris te storten, hopelijk is dat nog op tijd! Zo niet, dan maar advies vragen dus en evt met de brief van schuldhulp alsnog naar de bank...Volgens de adviseur gisteren zal de bank zeer waarschijnlijk nog niet al het salaris overboeken naar de basisrekening waar ik rood op sta, daar alles nog binnen twee maanden is gebeurd. Maar ik moet wel z.s.m. een rekening openen bij een andere bank voor het salaris. Dat ga ik maandag doen. En dan de automatische betalingen stop zetten en alles zolang zelf overmaken. Dit weekend verder alles in orde maken wat dat betreft. Ik schrijf alles op in een overzicht, wat ik doe en nog te doen.
Al dat geschuif met rekeningen en geld. Nu goed overzicht houden!
Enne...ik zal mn naam veranderen... ;) Ik voel me wel beetje een dommie hoor! Maar ga eraan werken! Dat voelt gewoon al veel beter! Bedankt voor alle reacties!

Olijfje

Geen Dommie meer  ;) maar Olijfje omdat ik gek ben op olijven  :P

Libra

Quote from: Olijfje on Sep 21, 2012, 01:28 PM
Geen Dommie meer  ;) maar Olijfje omdat ik gek ben op olijven  :P

:D :D :D
Dat klinkt in ieder geval al een heel stuk beter hoor! ;)

Wat fijn dat je zo goed geholpen bent! Dat zal je zeker een stukje rust geven en de kans om je hele administratie goed op orde te krijgen voor 16 oktober.

Er gloort dus licht aan de horizon!!

Buster

Dan zeg ik opnieuw; Welkom!  ;)

Wat fijn dat je ze kan vragen om advies.
En dat je eisers door kan sturen. Super!

16 oktober, dat zijn nog 3,5 week die best spannend zullen zijn.
Maar het aftellen is dus begonnen.

Heel veel succes!

Bloem2

Olijfje, wat een leuke naam!
H

Olijfje

Hallo!
Na wat spannende weken of het plannetje om mijn salaris op een andere rekening te laten storten wel zou lukken en de bank al niet grommend om de hoek zou komen kijken, ben ik voor nu even uit de ergste rats.
Het is gestort op mijn huishoudrekening, ik ben dezelfde dag als de wiedeweerga de huur gaan betalen bij de woningbouw, voor het geval dat de bank het salaris toch zou gaan boeken op de roodrekening.Of ze dat daadwerkelijk zo snel zouden doen, wilde ik niet riskeren! Ook gelijk water, gas en licht en andere dringende zaken betaald. Dat geeft al rust. Voor zolang, want het is nog puzzelen en rekenen hoe dit weer goed moet komen op de lange duur.
Vanmiddag ga ik naar een andere bank om daar een rekening te openen voor mijn salaris. Het voelt niet goed, maar het is ook het advies van het buro voor Schuldhulp. Zodat in ieder geval de belangrijkste zaken betaald blijven.
Oh wat kan je daar naar van worden, die zenuwen en die vreselijke doemscenario's in je hoofd.
Inmiddels heb ik al geld teruggeboekt naar mn roodstandrekening, het begin om het in te lopen.
Bij DSB (jep ook ik... :-[) nu 1 maand achterstand. Dat moet ook gauw betaald anders kunnen ze het hele bedrag ineens gaan opeisen. Maar wat die DSB betreft, ik kan en ga dus ook die aanvraag doen om een deel kwijtschelding.
Dat had ik allang moeten doen!!! Maar het kan nog en ook daar gaan ze me bij helpen om de boel goed in te vullen.
Mijn admi is lang een grote berg geweest waar ik tegenop zag, (ook daar geef ik mezelf de schuld, ik had al veel eerder orde op zaken moeten stellen...) maar ook dat is al aardig op orde aan het komen.
Best rot om onder ogen te zien hoeveel schuld alles bij elkaar is, en dat ik altijd achter de feiten aanhobbel. Het geschuif om rekeningen te betalen, gesoebat om aanmaningen. Het is erger dan ik mezelf deed geloven, mezelf gerust stellen en uitstellen ( gewoon niet aan willen denken omdat ik dan zo onrustig werd...). Ook dingen aanvragen of gegevens aanpassen, ik moet het allemaal nog doen. De Belastingdienst....Ook dat moet ik nog invullen etc en denk dat ik daar ook nog een onaangename verrassing van ga krijgen (teveel zorgtoeslag...).
Het einde is nog niet in zicht, voel me toch een dommie om alle zaken die ik niet heb geregeld. Maar ik werk eraan en het gaat goedkomen! De ergste onrust om het onder ogen te moeten zien lijkt over en dan kan ik er beter tegenaan.

Olijfje

Wat steekt en waar ik ook nooit aan wilde denken, is dat ik gewoon meer dan 500 euro per maand kwijt ben aan aflossingen van schulden. En dan het enorme rentebedrag...weggegooid geld. Onder ogen zien wat een bedrag dat is per jaar. Weg, aan rente alleen al.
En ik iedere maand zo moet oppassen en als ik dat niet doe, er amper geld is om te eten. Klinkt dramatisch maar het is wel zo. Maar ik voel me er gelukkig ook weer niet doodongelukkig door, de hele tijd. Maar dat komt ook doordat ik het zo lang gewoon niet toeliet, er aan te denken. Vooral niet denken aan hoeveel geld eraan foetsie is. Nu moet ik wel en ik was wel bang, dat ik er naar van zou worden. Ben ik ook, maar minder heftig dan ik dacht. En dat ik het toch trek, om het te zien, is dat het zo oplucht om die berg admi in orde te krijgen, en dat ik hulp ga krijgen.
En dat ik zo blij ben, dat ik godzijdank een vaste baan heb, en ook nog heel fijn werk met hele toffe collega's ( ik werk in de zorg) en dat ik weer aan een opleiding ben begonnen, betaald door mijn werkgever, die me goede vooruitzichten geeft. Het duurt maar twee jaar, en dan een beter betaalde functie. Er gloort licht  :).
Ook hele goede dingen dus, waar ik echt dankbaar voor ben anders pas echt in de penarie. Dat het ook anders kan zijn, lees ik in de verhalen van anderen, dat vind ik zo naar voor hen. Ik zit al te piepen of ikhet wel red, maar anderen hebben het veel moeilijker, ik hoop dat ik ook hen iets kan schrijven om wat steun te geven en tips.
Dit forum is voor mij de trap onder mn kont geweest (bij wijze van dan...) om zaken onder ogen te zien!
Maar ook, als ik toch een lekker maaltje heb gemaakt met maar 2 euro, en daar 2 dagen mee kan doen, dat heeft ook wel wat.( uitje, tomaten,knoflook, eieren, op geroosterd brood, jammie)Vlees hoef ik ook maar een keer per twee weken bv. Bij de turkse groenteboer kan je aardappels los kopen en is de groente ook goedkoper.  Als ik dat nou vaker doe, kan ik aardig besparen. Ook ga ik niet meer naar de kapper. Beetje bijknippen en om de 2 maanden zelf verven kan ik zelf ook wel. Scheelt ook weer ( kapperbeurt is al gauw 60 euro).
Nieuwe kleren hoef ik eigenlijk ook niet, mn 'oude' winterjas is nog prima. En zo zijn er meer dingen waar ik op kan besparen. En ik vind het niet erg. Ook kan ik best eens op de rommelmarkt gaan staan, een grondplaats is gratis. Ik heb dat ooit eerder gedaan en verdiende toen ruim 100 euro! Ik merk dat er vanzelf ook idee

Buster

Hoi Olijfje,

Wat je schrijft is heel herkenbaar!
Ik neem mijn petje voor je af, dit is zeker niet de makkelijkste periode.
Wat goed dat je ook al wat lichtpuntjes zie, hou dat vast, dat is zoooo belangrijk.
Alleen dan onthoud je waar je het voor doet.

Hou vol!

Libra

Lieve Olijfje,

Ik heb net even je berichtjes gelezen en er komt maar

Bloem2

Goed bezig Olijfje!
Ga maar voor de spiegel staan en zeg me na  ;D