Eigen schuld...dikke bult

Started by Olijfje, Sep 13, 2012, 07:22 PM

Previous topic - Next topic

Olijfje

Hallo,
Ik ben hier nieuw en wil als eerste iedereen die hier komt en in de schulden zit, veel sterkte wensen en vooral: een oplossing! Eigen schuld of niet. Ik ben door mijn eigen schuld in de problemen gekomen. Ik heb een enorme miskleun begaan door te schuiven met geld om rekeningen te betalen.En geen overzicht behouden (teveel geld uitgegeven dan kon).  Oh wat ben ik dom geweest! Het komt er nu op neer dat ik veel te veel rood sta! De bank is doorgegaan met automatische afschrijvingen en zo ben ik te ver doorgeschoten in het rood, meer dan toegestaan was. De bank had dit eigenlijk ook niet mogen doen, vind ik. Ze hadden beter het stopgezet en dan had ik wellicht met afbetalingsregelingen nog wat kunnen redden. Maar nu sta ik zover rood dat mijn eerstvolgende salaris er door opgeslokt wordt.
En dus komen de belangrijkste vaste lasten (de huur!) in gevaar. Die zijn al in gevaar.
Ik heb gelukkig nog geen huurachterstand maar dat zit er wel aan te komen. Ik overzie het geheel nu niet helemaal,wel globaal maar ga er vanavond nog mee aan de slag. Ik heb wel achterstand met rekeningen maar niet meer dan 1 maand. Maar de ellende zit eraan te komen dat het dus gaat oplopen. Maar ik kwam hier, na het zoeken naar info en wilde ook van me afschrijven. Niemand weet dat ik in de geldproblemen zit. Wel heb ik al een afspraak voor volgende week bij schuldhulpverlening in mijn woonplaats. En ik ga een afspraak maken bij de bank om tot een oplossing te komen. Dat ik in ieder geval nog mijn vaste lasten kan betalen! Ik weet dat ik het best met bv 40 euro p/w kan redden voor leefgeld (heb ik eerder moeten doen) en desnoods maanden nog minder. Het moet en kan niet anders!
Wat ik zou willen proberen te regelen is, dat ik tot eind dit jaar uitstel van betalingen krijg (ik heb ook twee leningen af te betalen) van de leningen en zo mijn banktekort kan aanvullen en de bank me de coulance geeft de tijd te hebben tot eind 2012. Immers kan de eindejaarsbonus al een stuk gat dichten en ik wil mijn werkgever vragen om ook het tot dan opgebouwde vakantiegeld al uit te betalen. Dat ik in januari weer op 0 sta en weer gewoon alles kan betalen. Of is dit wishfull thinking. Is de bank keihard. Word ik genadeloos afgestraft voor mijn eigen stommiteit.
Loop ik huurachterstand op, valt er niks te regelen met de woningbouw en word ik er uitgezet.
Ik hoop zo dat er nog wat te redden valt en ik kan voorkomen dat ik straks echt in de ellende zit.
Godzijdank heb ik wel werk en is het in te lopen allemaal, als ik maar uitstel kan krijgen! Ik hoop dat de schuldhulpverlening me hierbij kan helpen. Maar ik schaam me rot! Helpen ze eigenlijk wel als het je eigen schuld is!?
Het zal misschien wel een half jaar armoe troef zijn maar dat moet dan maar. Als ik maar in mn huisje kan blijven.
Dit wil ik nooit meer meemaken, ik moet op de blaren zitten maar zal nooit meer zo dom zijn met geld...(hoewel ik nog jaren zo'n 500 euro p/m aflos aan schulden en niet de dingen kan doen die ik graag wil, tja. Het is niet anders).
Maar er komt een dag dat ze afgelost zijn!

Vlinder307

Hoi Dommi,

Welkom bij de club!!
Fijn dat je dit forum gevonden hebt ook ik zit net als jou in het beginstadium er zijn hier veel mensen die al veel ervaring hebben met het oplossen van financi

Olijfje

Hoi Vlinder,
dank voor je reactie
Ik heb hier e.e.a.gelezen en het raakt me. Wat een narigheid allemaal maar wat een fijne, steunende en lieve reacties naar elkaar! Ik ben blij dat ik dit forum vond. Ik zit nu in de rats. Mijn administratie is eerlijk gezegd ook niet zo op orde...Ik was al eerder begonnen met alles uitzoeken en in mappen doen en ga er gauw mee verder. Het geeft zo'n knauw om alles onder ogen te moeten zien. Maar dit forum lucht wat op en geeft moed.
Ik wilde nog even verder zoeken naar ervaringen met schuldhulpverlening. Met name als het je eigen schuld is dat je in de problemen komt. "Ze zien me aankomen" denk ik dan. En de bank...Ik ga inderdaad eerst naar de hulp, en met advies van hen naar de bank.
Heb jij ervaring met de schuldhulpverlening of ken je mensen/topics hier waar de schulden ook eigen schuld zijn? En of en welke hulp ze kregen?

Kaatje

Welkom Dommie, als eerste je bent helemaal dom. En iedereen maakt zo zijn keuzes. Ook mijn schulden zijn door mezelf gemaakt en niet door o.a. fouten bij Belastingdienst of restschuld van verkoop huis of zo iets.

Het begin van het onder ogen komen van schulden is heel moeilijk, maar wel noodzakelijk als je het traject in gaat van schulden oplossen. ik kom zelf niet in aanmerking voor schuldhulpverlening, maar los nu mijn schulden zelf af. mijn schulden (ruim 50.000) waren niet problematisch genoeg. schuld duo werd bij mij in de gemeente niet meegenomen en toen waren mijn schulden net niet problematisch genoeg.

Begin bij het begin en leg eerst alles op stapels en maak orde in je administratie, noteer al je achterstanden en schulden en dan heb je een totaaloverzicht. Is heel confronterend, maar als je je schulden wilt oplossen dan is dit wel noodzakelijk.

Er zijn hier meer forumlotgenoten die veel meer weten over alle wet en regelgeving en schuldhulpverlening.
Schrijf hier lekker van je af en geniet af en toe ook van iets waar je echt van geniet en waar je energie van krijgt. Dat is heel belangrijk. Ik heb in het begintraject alles opgezegd en deed niets leuks meer, behalve werken, slapen en schulden aflossen. maar dat brak op. nu doe ik af en toe iets leuks en houd het vol om door te gaan.

Olijfje

Hoi Kaatje,
Dat is ook wat! Dat je schulden niet problematisch genoeg zijn! Moet je eerst nog dieper in de narigheid komen dan?
Kreeg je helemaal geen hulp?
Wat ik nu doe, is inderdaad een goed overzicht krijgen. En ik meen het zelf nog te kunnen behappen als ik 3 maanden adempauze krijg om de boel op orde te krijgen. Ik hoop dat ze me kunnen helpen om uitstel te krijgen. Dat ik in ieder geval de huur, energie e.d. kan blijven betalen. Om te voorkomen juist dat het echt nog erger wordt heb ik wat hulp nodig. Ik heb wel hoop dat het lukt. Maar ben ook zenuwachtig of de bank me tijd geeft.
Ik kom hier zeker nog terug en zal laten weten hoe het verder gaat. En nu verder met het werk aan de administratie!
Gelukkig vind ik een hoop dingen leuk die gratis zijn! Lekker fietsen of wandelen sowieso.
Dit is echt een goed forum!

Kaatje

Ik kreeg van de gemeente inderdaad geen hulp. Ook omdat ik in de 6 maanden voordat ik er heen ging, opnieuw schulden had gemaakt, doordat ik de huur wel op tijd wilde betalen en ze mijn inkomen genoeg vonden om het op te kunnen lossen. Eerst 6 maanden geen nieuwe schulden maken en dan eventueel verder kijken. ik heb besloten om het zelf aan te pakken. En ja, ik ben dan veel langer dan die 3 of 5 jaar bezig om het af te lossen. Maar met de steun van dit forum lukt mij het. Tuurlijk af en toe een terugval, maar zolang ik  me er bewust van ben, weet ik dat het niet verder af gaat glijden.

Ik hoop voor je dat je uitstel bij de bank kan krijgen. Ga met een goed duidelijk plan heen, zodat je concrete afspraken kan maken. En wees niet zenuwachtig (ben je wel, maar probeer dat opzij te zetten). Houd je doel voor ogen. Jij wil 3 maand uitstel.

Zodra je het forum hebt gevonden, blijf je terug komen. Ik ben hier alweer bijna 2 jaar :) tijd vliegt voorbij :)

Libra

Quote from: kaatje on Sep 13, 2012, 08:23 PM
Welkom Dommie, als eerste je bent helemaal dom.
???
;D ;D ;D ;D Kaatje, meen je dat nou echt? ::) ;D

Dommie,
Van harte welkom hier hoor!
De kracht van dit forum ligt erin dat wij elkaar niet veroordelen en of je de schulden zogenaamd zelf hebt gemaakt of niet, dat maakt hier geen enkel verschil!
We hebben allemaal schulden, dus we zitten ook allemaal in hetzelfde schuitje.

Ok

Buster

Hoi Dommie,

Welkom hier, om je gelijk wat wijzer te maken; iedereen hier is begonnen met het oplossen van zijn of haar schulden door te schuiven met rekeningen, dat zorgde voor een korte oplossing en een groter gat voor de volgende maand, tot het zover kwam dat je echt niet anders kunt dan hulp zoeken of verzuipen.

Dus,.. wat goed dat je hulp bent gaan zoeken!
Je zal merken, het begin is zwaar, het goede nieuws is; het is een proces, en er zitten ook goede periodes tussen, die vieren we hier met een virtueel dansje en de rot dagen delen we ook, gewoon omdat het oplucht.

Als je vragen hebt, stel ze gerust,... 

Chrissie

Welkom Dommie

Om even met de deur in huis te vallen vind het een beetje rare naam eerlijk gezegd, je hebt misschien een fout gemaakt maar daarom ben je nog niet dom. Fouten maken kan iedereen als je ze ook maar weer oplost en dat laatste daar ben je heel goed mee bezig.

QuoteHet komt er op neer dat ik veel te veel rood sta! De bank is doorgegaan met automatische afschrijvingen en zo ben ik te ver doorgeschoten, meer dan toegestaan was. De bank had dit eigenlijk ook niet mogen doen, vind ik

Ik begrijp heel goed dat je zo redeneert maar de bank wil graag geld verdienen en met rente vangen verdienen ze dik geld  maar het is net zo goed jou verantwoordelijkheid om op te letten of jij wel uitkomt met je geld. Misschien als je nu naar de bank gaat dat ze tegen je zeggen sorry maar meneer/mevrouw wij mogen dit niet meer toestaan omdat de regels zijn aangescherpt dus u kunt deze lening of roodstand limiet niet meer krijgen omdat u salaris het niet meer toestaat. U heeft toen gewoon geluk gehad. Deze woorden heb ik voor een paar jaar terug zelf gehad toen ik mijn roodstand in de lening wou doen.  De mevrouw bij de bank had toen ook heel mooi gezegd komt u maar bij de 21.000 euro terug dan kan de roodstand wel in de lening dan betaald u minder rente over alles maar toen ik op het bedrag zat en aan kwam waren de regels aangescherpt dus kon het niet meer. Er werd ook tegen me gezegd als we dan waren gekomen voor een lening dan hadden we nog geen 8.000 euro kunnen lenen met het salaris van mijn man.

Ga gewoon stap voor stap aan de slag dan komt het allemaal wel goed
Wens je heel veel succes!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Bloem2

Eigen schuld, dikke bult. Daar klopt natuurlijk niets van.
Misschien heb je iets fout gedaan maar schulden hebben hoeft helemaal niet alleen aan jezelf te liggen!
Ik vind dat je je naam wel mag veranderen, sluit me bij Chrissie aan.
Het is super dat je nu aan je achterstanden gaat werken!

Kaatje

Quote from: Libra on Sep 13, 2012, 10:24 PM
Quote from: kaatje on Sep 13, 2012, 08:23 PM
Welkom Dommie, als eerste je bent helemaal dom.
???
;D ;D ;D ;D Kaatje, meen je dat nou echt? ::) ;D

het schaamrood staat op mijn wangen!! sorry sorry sorry! Daar hoort natuurlijk te staan, niet dom. sorry!!!!!

Libra

Hahahahaha......ik moest hier gisteravond al vreselijk om lachen Kaatje en had begrepen dat het woordje "niet" ergens verdwenen was. ;) ;D
Maar ik kon het gewoon even niet laten om je te plagen! ;D

Sorry! ;)

lotte

Quote from: Libra on Sep 14, 2012, 03:03 PM
Hahahahaha......ik moest hier gisteravond al vreselijk om lachen Kaatje en had begrepen dat het woordje "niet" ergens verdwenen was. ;) ;D

Sorry! ;)

Foei! stoute Libra! ;D ;D ;D ;D
jij zou je leren gedragen, weet je nog? Je grote mond leren houden, en anderen (lees schuldtrajectambtenaren en aanverwanten... :D) niet meer tegen de haren in strijken...

zucht.... we gaan het nog zwaar krijgen om die omslag bij jou teweeg te brengen.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D

sorry voor het vervuilen van dit topic :-*

Be

Hey Dommie, vind eigenlijk dat je eerst je naam maar moet veranderen hoor!!! Al is het dan mis gegaan en misschien ook wel door je eigen schuld. Je pakt het NU aan en maakt een begin om het op te lossen. Da's dus alles behalve dom.
Voor ons was het ook 'eigen schuld - dikke bult' en wij zijn vast besloten om er zelf uit te komen. Dat gaat nog jaren duren, maar dat is dan maar zo.
Veel succes!!

Libra

Quote from: lotte on Sep 15, 2012, 09:10 AM
Quote from: Libra on Sep 14, 2012, 03:03 PM

Sorry! ;)

Foei! stoute Libra! ;D ;D ;D ;D
jij zou je leren gedragen, weet je nog? Je grote mond leren houden, en anderen (lees schuldtrajectambtenaren en aanverwanten... :D) niet meer tegen de haren in strijken...

zucht.... we gaan het nog zwaar krijgen om die omslag bij jou teweeg te brengen.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D

sorry voor het vervuilen van dit topic :-*

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D