Weet het nu echt niet meer !!

Started by tris, Sep 10, 2012, 06:17 PM

Previous topic - Next topic

tris

Een paar maanden geleden heb ik hier ook al geschreven maar heb de laatste maanden geen puf gehad om weer iets neer te zetten. Heb al die tijd geprobeerd om mijn hoofd boven water te houden maar het lukt me niet meer. Zaterdag kreeg ik een brief van de belasting dat ik mijn schuld van 6000 euro maar in 24 maandelijkse termijnen van 241 euro mag betalen , dit door mijn eigen schuld omdat ik de kinderopvangtoeslag 2 jaar heb door laten lopen om schulden mee te betalen, ik weet het stom stom en mag nu 2 jaar op de blaren zitten . Het ergste is dat ik die 241 euro helemaal niet kan betalen aangezien ik rond moet komen van 1000 euro in de maand , ik kan wel bezwaar indienen maar of dat zin heeft ?
Ben nu alleen maar incassobureau,s aan het afbetalen en in maart 2013 ben ik van de meeste af , maar nu dit er dus weer bij.
En of het nog erger kan , net een deurwaarder aan mijn deur van de woningstichting of ik even 733 euro wil betalen en komt 20 sept voor de rechtbank pffffff ik weet het nu echt niet meer wie kan me even op weg helpen met wat ik nu allemaal nog kan doen ? Ik loop 1 maande achter met de huur maar omdat ik eigenlijk altijd achter heb gelopen komen ze nu dus met een deurwaarder.
HELP !!!

Buster

Tris,

Als ik het zo lees heb je NU hulp nodig.
Zo te lezen heb je aardig in kaart wie nog wat van je krijgt maar om de "strijd" aan te gaan i het fijn als er iemand met je meekijkt.

Er zijn morgen een aantal keuzes te maken, je kunt hulp aanvragen bij je gemeente.
Via de gemeente site onder wonen en leven vind je meestal die informatie die op jou van toepassing is.
En ja, er is meestal een wachtlijst, maar je staat uiteindelijk sterker in ene traject.

Wat je ook kunt doen is hulp aanvragen bij www.schuldhulpmaatje.nl dit is een kerkelijke organisatie met opgeleide vrijwilligers die je bijstaan in het hele proces. Mocht je denken; ik ben niet gelovig, dat is geen enkel punt, deze mensen helpen je met je schulden en zijn er niet op uit om je te bekeren.

Dan praktisch; iedereen heeft recht op een beslagvrije voet.
Dat is en minimum bedrag om van te leven, daar mag geen eiser aanspraak op maken.
Je kunt jouw beslagvrije voet zelf uitrekenen op; http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen

Je hebt zelf al veel sprongen gemaakt om maar aan de vraag te voldoen, hierdoor kom je steeds meer vast te zitten, daarom zou ik zeggen; ga morgen hulp halen! en blijf schrijven.

tris

Dank je Buster voor je reactie .
Zou ik het denk je toch kunnen proberen om het bij de belastingdienst voor elkaar te krijgen dat ik per maart 2013 ga afbetalen ?
Ik ga morgen een brief sturen naar de deurwaarder van de woningstichting om een afbetalingsregeling te krijgen helaas is 20 sept de zitting al dus moet snel actie ondernemen. Verder ben ik bezig om meer inkomen te genereren maar er is nu helaas nog niet meer werk voor me. Ik snap alleen niet helemaal welke inkomsten ik waar moet invullen bij de beslagvrije voet , en moet ik daar ook de kindertoeslag en alimentatie bij optellen ?
Ik heb begrepen dat maar 1 schuldeiser beslag mag leggen en mochten er meer zijn dat zij dan moeten delen ?
gr tris

Libra

Hai Tris,

Jeetje, wat een verhaal!!
Zoals Buster aangaf, eerst even je beslagvrije voet uitrekenen. Voor de toeslagen zijn/is er een apart vak "overige inkomsten". Hier kun je ook de alimentatie in meenemen.

Als je dit gedaan hebt, kun je kijken wat er overblijft per maand om af te lossen.
Dit kun je ook doorgeven aan de Belastingdienst en kun je aanspraak maken op een "Persoonlijke Aflossingsregeling".
Je kunt dus gewoon bellen (is een gratis 0800 nummer) en hierom vragen.
Je moet dan wel bewijsstukken overleggen van al je vaste lasten.
Dus bezwaar indienen heeft zeker nut!!!

Morgen ook direct kontakt opnemen met de woningstichting!!
En nee, niet leuk, maar bidden en smeken dat je dit in termijnen mag betalen.
Ze zullen waarschijnlijk wel als eis stellen dat je absoluut geen betalingsachterstanden meer mag hebben en hier zul je je dan ook echt aan moeten houden.
En ze zullen dan eventueel een afspraak met je maken hoeveel per maand je moet gaan aflossen.

Na het uitrekenen van je beslagvrije voet, weet je hoeveel geld je te verdelen hebt over de schuldeisers.
De Belastingdienst heeft voorrang op iedereen. Daarna is het voor jou het meest belangrijk dat je een dak boven je hoofd houdt en de volgende stap (en tevens laatste stap) is om de incasso bureau's een vermindering van het maandbedrag te vragen.

Hier zullen ze niet blij mee zijn, maar als je aangeeft dat je een belastingschuld hebt, nemen ze meestal we wat gas terug.

Mocht je er helemaal niet meer uitkomen, dan zou ik morgen meteen kontakt opnemen met jouw gemeente en schuldhulp aanvragen, zoals Buster ook al aangaf.

Heel veel succes met alles en sterkte!!!

Buster

Hoi Tris,

Bij loonbeslag klopt dat inderdaad. De beslaglegger moet het verdelen over iedereen die zich meld met een rechtmatige eis. Jij hoeft ze alleen door te sturen.

Blijf inderdaad wel praten met de belastingdienst. ie weet wat er mogelijk is.
Zelf initiatief nemen loont altijd.

De voet reken je uit door je salaris in te vullen en je toeslagen.
Verder heb je je huur en je zorgpremie nodig.

Omdat er ook een zaak speelt rondom huur achterstand is je gemeente verplicht je te helpen, dat staat in de nieuwe wet voor schuldhulpverlening. Kortom, ik zou morgen echt even langsgaan of bellen voor een afspraak.

Oja, en om Libra aan te vullen over de belastingdienst; een schuld aan de staat gaat altijd voor, zeker voor een incassobureau die staan helemaal onderaan de lijst.
Heel veel succes!

sacredfour

Tris schreef:
QuoteEn of het nog erger kan , net een deurwaarder aan mijn deur van de woningstichting of ik even 733 euro wil betalen en komt 20 sept voor de rechtbank
Heb je de dagvaarding ontvangen?
Als dit niet zo is dan lijkt het veel op intimidatie.
Laat je niet gek maken! Ga rustig uitzoeken wat je kan missen elke maand en doe ze dan een voorstel.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

tris

Ik heb inderdaad een dagvaarding ontvangen maar er staat wel op de laatste pagina dat je schriftelijk om een betalingsregeling kunt vragen en dat ga ik vandaag maar doen. Wat betreft de belastingdienst stond er in de brief dat ik door een grove schuld van mezelf in 24 maanden moet afbetalen , heb inderdaad de grote fout gemaakt door het door te laten lopen omdat we toen ook in de problemen zaten maar ik kan dus echt geen 241 euro pm ophoesten , denken jullie dat het nog zin heeft op ze te bellen ? De eerste betaling moet nm al op 30 september binnen zijn.
Pfff ik was zo goed bezig met aflossen en ben in maart van de incassobureau,s af maar dan moet ik het dus wel nog kunnen betalen.

Libra

Ik zou zeker even met de Belastingdienst bellen Tris!
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Maar nogmaals, voordat je iemand een betalingsvoorstel doet, zet eerst goed op een rijtje wat je per maand kunt aflossen en daarbij staan de incassobureau's op de laatste plek en krijgen dan ook het minst.
Het is vervelend dat je dan later klaar bent met die betalingen, maar de andere twee (Belastingdienst en Woningstichting) hebben

lotte

Hoi Tris

Belastingdienst gaat altijd voor.
Dus je kunt de overige schuldeisers maar beter voorbereiden. Je zult dus een nieuwe planning moeten maken, en nieuwe voorstellen doen aan de schuldeisers.

Mijn persoonlijke ervaring is, dat wanneer de schuldeisers weten, dat het voorstel voorkomt uit een situatie waarbij een belastingschuld speelt, ze eigenlijk altijd wel akkoord gaan met het nieuwe voorstel.

Je zult dus echt even tijd moeten proberen vrij te maken, om het hele plaatje weer opnieuw in kaart te brengen, en ook een realistisch voorstel kunt doen naar de woningstichting.

Het is niet de meest leuke fase waar je nu even in zit, maar kom op, kiezen op elkaar en even doorpakken.
Hier kun je schrijven, je frustraties, boosheid en verdriet kwijt... en er zijn hier genoeg mensen die met je mee willen/kunnen rekenen etc.

Heus, het komt allemaal wel goed. Veel succes!!

tris

Brief voor de deurwaarder is op de post en nu maar hopen dat ze akkoord gaan met mijn voorstel

Vanavond ga ik even niet nadenken , morgen weer een dag dan gaat er een bezwaar uit naar de belastingdienst , weten jullie of je als je bezwaar maakt dan nog uistel krijgt ? of moet ik dan alsnog 30 sept betalen. In het weekend ga ik alles weer op een rijtje zetten , mijn dochter is dan bij haar vader dus heb ik rustig de tijd om de incassobureaus een nieuw voorstel te mailen.

Fijne avond allemaal !!

Vlinder307

Pff wat een zorgen he?
Kan je momenteel even niet helpen met adviezen omdat mijn eigen hoofd gewoon supervol zit maar leef wel met je mee ...
Denk maar net als mij waar een wil is is een weg en er is altijd licht aan de horizon ...
Zelf erg bezig met balans in mijn leven te krijgen en daar horen financi

lotte

nog een tip, zeker als je een voorstel gaat mailen,
gewoon open kaart spelen. Dan weten de schuldeisers ook van elkaar hoeveel het er zijn en hoeveel ze moeten delen.
Vaak zullen ze dan met ieder redelijk voorstel instemmen. Voorwaarde is natuurlijk wel, dat je je dan netjes aan de betaalafspraak houdt, maar dat heb je in eigen hand.   ;)

tris

Bedankt voor jullie lieve berichtjes en tips dat doet me goed !!
Voel me nog steeds vreselijk loop de hele dag met z,on zenuwachtig gevoel en bang om de controle te verliezen. Nu wil ik een bezwaar indienen bij de belasting om het maandbedrag naar beneden te krijgen maar heb geen idee wat er allemaal in z,on brief moet staan en of er nog stukken bijmoeten. En als ik bezwaar indien krijg ik dan nog uitstel van betalen ?
Mocht ik toch het bedrag moeten betalen maar ik kan het niet wat gebeurt er dan ? gaat de belastingdienst dan loonbeslag leggen of houden ze dan mijn toeslagen in

Libra

Je bent al ontzettend goed bezig geweest hoor!
Diepe buiging!!

Ik heb nog even voor je op de site van de Belastingdienst gekeken en hieronder staat alle informatie die je nodig hebt.

Zoals in mijn vorige post aangegeven BELLEN en wel morgen voor KORTLOPEND UITSTEL!
Je kunt dan tevens vragen hoe je verder bezwaar in kunt dienen en welk formulier je daarvoor moet indienen. Op het formulier staat welke papieren je mee moet sturen.

Heel veel succes!!

Uitstel van betaling bij betalingsproblemen

Als u uw belastingschuld niet op tijd kunt betalen, kunt u ons verzoeken om uitstel van betaling. Voor motorrijtuigenbelasting is - behalve kortlopend uitstel - geen betalingsregeling mogelijk.

Betalingsproblemen komen meestal voor als:

tris

Dank je libra
Maar het probleem is dat ik dus al een persoonlijke betalingsregeling had aangevraagd maar dat die is afgekeurd omdat ik dus door grove schuld zoals ze dat noemen deze schuld heb en daar om moet ik het in 24 maanden betalen.
Dat snap ik allemaal wel maar 241 euro per maand voor een alleenstaande moeder met een inkomen op bijstandsniveau is natuurlijk belachelijk, ik wil het tot op de laatste cent terugbetalen maar dan met een lager bedrag.
Ik ga ze morgen wel een brief schrijven of ik uitstel kan krijgen tot maart want dan zijn er een paar incssobureau,s afgelosd
Bedankt voor het meedenken !!