Bijna einde van minnelijk traject

Started by sannie15, Sep 10, 2012, 09:17 AM

Previous topic - Next topic

sannie15

Hallo, Ik zit nu meer dan 2,5 jaar in een minnelijk traject, ik moet nog 4 keer aflossen. Nu heb ik erg veel problemen op het werk, stel dat ik wordt ontslagen, kan het dan zo zijn dat ik uit het minnelijk traject wordt gezet of kan het geld vanuit mijn reserveringspotjes dan worden ingezet, zodat ik het afgesproken bedrag met de schuldeisers kan voldoen, hier zit namelijk nog veel in.

Gr. Sandra

Buster

Hoi Sandra,

Stel, je verliest je baan heeft je baas en opzeg termijn van minimaal een maand.
In die maand vraag je WW aan, wacht daar niet te lang mee, daar doen ze namelijk moeilijk over.
De eerste 3 maanden heb je recht op 75% van je laatst verdiende loon.

Of je in aanmerking zou komen voor WW kun je hier nakijken;
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/direct_doen/aanvragen_uitkering/aanvragenwwuitkering
Natuurlijk hoop ik voor je dat dat niet nodig is.

Wat betreft je vraag over het reserve potje, daar heeft alleen je contact persoon bij het GKB een zinnig antwoord op. Elke gemeente hanteert namelijk andere regels voor speciale situaties.

Heel veel succes!

Libra

Hai Sandra,

Meestal doen ze hier bij het GKB of een andere schuldhulpverlener niet zo heel moeilijk over, omdat het grootste gedeelte van het traject al gelopen is en de schuldeisers het grootste gedeelte van het afgesproken bedrag al ontvangen hebben.

Maar zoals Buster al aangaf, als je ontslagen wordt, direct een WW uitkering aanvragen omdat hier toch nog wel een paar weken over heengaan en op die manier het gat niet te groot wordt.

Er bestaat altijd de mogelijkheid dat ze het reservepotje gaan aanspreken, maar dit doen ze vaak alleen maar als het verschil te overbruggen is (niet te groot is) met wat oorspronkelijk afgesproken is. Voor de rest blijft het gereserveerd voor jou.

En ja, iedere Gemeente heeft weer andere regels dus is het inderdaad wijsheid als het slechtste scenario werkelijkheid wordt (dus als je echt onslagen wordt), om dit direct te melden aan jouw contactpersoon en dan samen te kijken wat de mogelijkheden en/of eventuele gevolgen zijn.

Heel veel sterkte en succes!!!