Zelf het minnelijk traject doorlopen???

Started by GroteBeer, Sep 07, 2012, 08:59 AM

Previous topic - Next topic

GroteBeer

Beste,

Is het verplicht om het minnelijke traject uit te laten voeren door schuldhulpverlening? Om een hoop bureaucratie en instantie-ergernis over te slaan, zou ik graag zelf de betalingsvoorstellen willen versturen alvorens met een aanvraag naar de rechter te gaan. Naar mijn weten is het enige wat ik dan nodig heb een stempeltje van de gemeente toch? Iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Lauren 

tuthola

hallo grote beer

Bij mijn weten is het verplicht om eerst via schuldhulpbemiddeling van de gemeente het trajekt naar de wsnp te lopen. geduld is een schone zaak in deze.

Het staat je natuurlijk vrij om zelf je schuldeisers aan te schrijven met een voorstel van betaling.
Ik weet niet of je problematische schulden hebt en hoeveel schuldeisers je hebt maar als het je zelf niet lukt om een regeling met je eisers te treffen ben je ook weer een tijd verder en moet je alsnog naar de gemeente. Ik ben der bang voor dat als je schulden problematisch zijn je niet om de bureacratie heen kunt wilt je uit de schulden komen.

M.vr.gr.

Libra

Welkom hier GroteBeer/Lauren!

Uiteraard kun je zelf betalingsvoorstellen doen aan jou schuldeisers.
Waar het om gaat, zoals tuthola ook al aangaf, is of het om problematische schulden gaat of niet.
Als dit wel het geval is ben je gewoon het beste af met een schuldhulptraject, omdat (zoals het woord al zegt), problematische schulden blijven bestaan, zelfs al kun je dit geheel of gedeeltelijk terug betalen.

Je kunt zelf een aanvraag WSNP indienen bij de rechtbank, maar hiervoor dien je zelf een advocaat in de arm te nemen, maar om dit zonder hulp van bijvoorbeeld de Gemeente te doen, is een hele moeilijke weg waar heel veel haken en ogen aanzitten.
Er komt een immense papierwinkel bij kijken!
Om nog maar te zwijgen over alle regels en voorwaarden die hieraan verbonden zijn.

De bureaucratie omzeilen is iets wat er zeker niet bij is als je in de WSNP zit!
Je krijgt een bewindvoerder toegewezen door de rechtbank en je hebt sowieso een postblokkade van minimaal 1 jaar.
Misschien is het (in het geval het geen problematische schulden zijn) dan toch verstandiger om het minnelijke traject via de schuldhulpverlening te volgen.
Maar de keuze is aan jou.

Groet,
Libra

Buster

Hoi Lauren,

Naast wat Tuthola en Libra al aangaven is het alleen mogelijk via het GKB of de WSNP een juridische schone lei te halen.
Dit document beschermt je tegen eisers die aanspraak willen maken op een eventuele restschuld.

Je staat idd vrij om zelf een voorstel te doen, Scaredfour kan je daar wel iets meer over vertellen.

schrijvert

Wij hebben het zelf geprobeerd. Wij hadden twee leningen bij de Interbank, van totaal 65.000 euro. Daar betaalden wij 725,- euro aan(wat nog een twintig jaar moest gebeuren). Nu de Interbank akkoord is gegaan met ons voorstel van 500,- euro voor 10 jaar, is er weer een hoop rust hier. Wat voor ons belangrijk was, dat we nu zeggenschap over ons eigen geld hebben. Omdat wij de indruk hadden dat er nu zoveel mensen erbij komen met schulden, wij met een kleine achterstand van zo`n 1000,- euro, niet geholpen zouden worden bij de schuldhulp. Wij waren daar ook al een jaar of twee geleden geweest, welliswaar toen zonder achterstand, maar ook toen was het eigenlijk al niet meer op te brengen. Wij werden niet verder geholpen en kregen, in mijn ogen nogal belachelijke adviezen, zoals bel je woningbouwvereniging om te vragen of minder huur mag betalen. Dus dat was in ieder geval een rede om het eerst zelf te proberen bij de Interbank. Maar natuurlijk moet een ieder voor zichzelf weten wat hij doet, maar voor ons is dit de uitkomst. Veel sterkte.

Libra

Het is precies zoals je zegt Schrijvert: iedereen heeft de vrijheid om zijn/haar eigen pad te bepalen en te doen wat goed voelt.

Gefeliciteerd dat je dit hebt kunnen bereiken en fijn om te lezen dat je/jullie nu de rust hebben gevonden.

Heel veel succes met alles!