Ons verhaal...waar eindigd alles een keer?

Started by Butterfly, Aug 31, 2012, 01:37 PM

Previous topic - Next topic

Butterfly

Ik wou mijn/ ons verhaal met jullie delen.. Waarom? Zelf weetniet het ook niet, of het nou is om van mij af te schrijven of dat ik graag advies wil. Beiden is in ieder geval welkom. Ik merk dat ik door dit hele gebeuren een beetje in een diepe put kom met onrust en heel veel stress.

Bij ons begon het verhaal een aar jaar terug toen mijn vriend en ik uit de jeugdzorg kwamen klaar om beiden lekker samen te wonen. Van de nazorg van de jeugdzorg kregen wij de mogelijkheid om bewindvoering aan te vragen vrijwillig omdat er al een paar schulden waren ontstaan. Max 2000 euro. Voor ons was dat een motivatie om om te leren gaan met geld.

Ik heb een wajong en die tijd wekte mijn vriend in de bouw , dus nog een redelijke inkomen met een hele lage huurprijs en verder geen luxe, abbonementen, auto of uitstapjes. We kregen al gauw een kindje en we hadden 60 euro in de week om te overleven. Makkelijk toch. Maar op een gegeven moment begon er bij ons een belletje te rinkelen, er kwamen deurwaarders aan de deur om vorderingen te innen. Wij kregen geen overzichten noch inzicht in onze rekeningen. En tot overmaat van ramp werd er soms een maand lang geen leef geld gestort. Gelukkig hadden wij onze schoonmoeder die er voor ons stond om boodschappen tebdoen anders hadden wij het niet gered. Ondertussen hebben wij een paar keer contact gehad met de bewindvoerder voor overzichten maar zij wou dit absoluut niet geven.

Tot dat we besloten om een brief na de rechter te zenden om verzoek van onze papieren en dergelijkenom inzicht te krijgen wij waren twee jaar verder. Maar de rechter zei alleen maar dat we van de bewindvoerder af konden komen om een brief te schrijven en voor de kanton rechter te komen ..
Zo zegegd zo gedaan, wij deden ons verhaal en enigste wat hij zei is ok

Libra

Lieve dame, allereerst welkom!

Dat is een aardig verhaal. Jeetje, wat een ellende!

Heel goed dat je naar het Juridisch Loket bent gegaan, want als ik het zo lees heeft jullie bewindvoerder er een aardig potje van gemaakt!

Ik snap volkomen dat je hier doodmoe van bent en dat deze situatie heel veel stress, verdriet en wanhoop met zich meebrengt.
Maar....laat je niet kisten!
Iedereen hier op het forum leeft met jullie mee en zal hier tips en adviezen plaatsen zodat je niet alleen een steuntje in de rug krijgt, maar ook geholpen wordt om dingen op een rijtje te krijgen en de juiste stappen te zetten zodat er weer wat lucht komt voor je.

Je hebt het in ieder geval even van je af kunnen schrijven en dat is al stap 1.

Stap 2 zijn een aantal vragen:
- weet je jullie exacte inkomen per maand;
- weet je wat jullie vaste lasten zijn (huur, gas & electriciteit, water, telefoon, tv, verzekeringen en ziektekostenverzekering);
- huishoudgeld per week of per maand.

Als je dit weet, schrijf het allemaal precies op.
Dan heb je een overzicht en weet je ook meteen hoeveel geld per maand jullie eventueel overhouden om schulden af te betalen.

Ondanks dat er bij jullie nog geen loonbeslag over iets dergelijks ligt, is het misschien toch handig om op de volgende link even jullie beslagvrije voet uit te rekenen. Dan weet je in ieder geval het minimum waar jullie recht op hebben.
http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Stap 3: als het Juridisch Loket voor jullie in beeld gebracht heeft hoe hoog de schulden zijn en bij wie, kun je 2 dingen doen:
- met alle gegevens naar de Sociale Dienst van jullie gemeente gaan, daar de hele situatie uitleggen (hoe het allemaal gelopen is met de bewindvoerder) en schuldhulpverlening aanvragen;
- zelf de schuldeisers benaderen met betalingsvoorstellen.

Als je voor de 2e mogelijkheid zou kiezen, zou ik in jullie geval hier hulp bij vragen aan bijvoorbeeld Humanitas of schuldhulpmaatje.
Juist omdat jullie altijd onder bewindvoering hebben gestaan, lijkt het me niet verstandig om dit alleen te doen.

Ik zal er geen doekjes omwinden, welk pad jullie ook kunnen en zullen gaan lopen, het wordt de komende jaren gewoon heel zwaar!
Maar daar staat tegenover dat als alles in kaart gebracht is, dit een stukje rust gaat geven omdat je dan weet waar je aan toe bent en niet telkens onverwachts weer een deurwaarder op de stoep hebt staan.
Jullie zijn al op de goede weg doordat jullie zelf dingen zijn gaan uitzoeken en op gang hebben gebracht.
En dat vind ik heel knap van jullie!

Stel hier gerust al je vragen!
Ik sla even een virtuele arm om je schouders en wens je heel veel sterkte!
En schuldig voelen?? Ik begrijp het, maar dat is nergens voor nodig hoor!! Want als ik jouw verhaal zo lees hebben jullie gewoon pech gehad met jullie bewindvoerder en hebben jullie geen schulden gekregen door "verkeerde" beslissingen of aankopen.
Maar zelfs als dat wel zo zou zijn geweest, dan nog......
Het is niet aan mij om daar over te oordelen of dit te veroordelen.
Tenslotte verkeer ik in dezelfde positie en heb zelf ook mega schulden. :P

Houd vol, want ook voor jou/jullie gaat die zon ooit eens weer schijnen hoor!

tinkelbel

Hallo butterfly,
ook van mijn kant zeg ik hartelijk welkom! Zelf ben ik niet bekend met bewindvoering e.d. maar ken ik wel het gevoel van "hoe kom ik hierdoor en wordt het ooit beter"? Je zit nu zo diep in de put maar bedenk wel; de enige uitweg is om eruit te klimmen en volgens mij sta je al op de eerste trede :) Ik hoop werkelijk dat je jezelf dit weekend de tijd geeft om alles eens rustig door te nemen, lees het forum eens door en (althans bij mij) warempel, je knapt ervan op!!  Voor nu; geniet van je zonnetjes in huis en probeer de adviezen van Libra eens goed door te nemen. Geeft je hopelijk de broodnodige rust om deze dag door te komen! Succes ;)

japie

Hallo butterfly,

Als ik jou was zou ik een overzicht maken voor je inkomsten en uitgaven en kijken waar in te snijden valt. Ook zal je een paar jaartjes weinig geld moeten uitgeven maar daar heb je op de lange termijn profijt van.

Ik hoop dat je snel uit te schulden komt

succes

gewoon

Hoi butterfly

Wat goed dat je schrijft hier, je had eerst een bewindvoerder en je hebt een belangrijke uitspraak van de rechter dat je het zelf ter hand neemt.

Is knap dat je dat al voor elkaar hebt, welkom dus op dit forum met veel slimme schrijvers die ook het zelf op gepakt hebben, en staan klaar als je vragen hebt.
Van E 60 per week leven is al zeer zuinig, daar zit niet zoveel ruimte maar je hebt zelf al voor elkaar dat er geen boef tussen zit die doodleuk E 400 per maand weg sluist dus dat is een feest waard.

Maar nu verder heb begrepen dat je binnen een jaar van E 2.000 naar E 20.000 bent gezakt? is heel erg veel, maar dat komt ook door een bewindvoerder die niets doet dan gaan rekeningen naar een deurwaarder die kosten rekenen.

Waar het nu om gaat is zonder schuld gevoel het roer te pakken en zorgen dat het bij die E 20.000 blijft, dus aan het werk met wat Libra schrijft.

Dus van harte welkom

Gewoon

Butterfly

Hallo iedereen,

Wat fijn dat jullie mij/ons op deze manier een hart onder de riem willen steken. Ik merk dat ik door deze reactie s NOG meer gemotiveerd raak om zo snel mogelijk uit de schulden te komen.

Inderdaad wij zijn nu gelukkig van de boef af, maar wat voor rotzooi zij heeft achtergelaten.. Slik* ik moet je zeggen dat het mij heel veel tranen heeft opgeleverd!

Op dit moment hebben wij gelukkig volledig loon, in een jaar tijd konden wij al negen duizend euro weg strepen waar we al vanaf zijn. Op dit moment hebben wij tot zo ver alles mooi in een overzicht. + alle bonnetjes bewaren zodat wij elke keer een mooi overzicht hebben wat er allemaal uitgaat, en waar het aan word besteed.  ( en tja soms moet ik eerlijk toegeven dat we iets kopen wat niet noodzakelijk was ) elke maand gaat er zo 1200 euro naar schuld eisers, en dat houden wij netjes bij gelukkig.. Omdat wij weten hoe makkelijk ze ergens beslag op kunnen leggen. Dure abbonementen hebben wij niet, en vakantie geld tikken wij bv weer een hele schuld mee af.

Hoe mooi dit allemaal ook klikt, maar we zijn er nog lang niet en..WE LOPEN OP ONZE TENEN.. Stel, dat mijn man in de ziektewet komt, of ontslagen word.. Wat nou als er in een maand drie nieuwe schulden bijkomen ( we krijgen nog steeds rekeningen van aantal jaren terug ) hoe moet het dan?! We zitten nu al aan de max wat we kwijt kunnen..

Elke dag weer bang voor de brievenbus of deurbel, terwijl wij proberen.. Heel hard proberen.

gewoon

Hoi als ik het zo gegrijp zijn jullie al erg veel aan het terug betalen en denk zelfs dat het te snel gaat.
Wat ik bedoel is jullie betalen al tot water aan je lippen staat en dan ook nog onzekerheid hoe verder.
Met is belangrijk dat je het omdraaid en niet bang bent voor de brievenbus omdat je een potje opbouwd voor onvoorziene dingen die stuk gaan of toch nog een rekening die misschien komt.

Wellicht heb je diverse betalings regelingen lopen waar je veel aan betaalt Bijvoorbeeld 1 waar je netjes E 500,-- op inloopt je kunt altijd een nette brief sturen of zij accoord kunnen gaan met E 400,-- maakt voor deze schuldeiser niet veel uit, maar voor jullie wel dat je E 100,-- kunt reserveren voor je zelf!! dat je je weer veilig kunt voelen en zeker niet bang meer bent als er een keer wat op de mat ligt wat je nog niet wist.

Gewoon

gewoon

En ook even als er nog zo,n oude rekening opduikt niet direct een regeling maken maar eerst even hier vragen of die niet verjaard is.

Butterfly

Wij zijn bang dat een schuldeiser niet met een x bedrag akkoord gaat, nu hebben wij bv 1 van 400 lopen, 1 van 300 en een paar van 100 of twee honderd. Het probleem is ook dat overal wat ligt.. Wij hebben heel vaak er over nagedacht om een lening bij iets af te sluiten deze schulden te betalen en maandelijks x bedrag terug te betalen. Maar ik ben bang dat we iets op onze hals halen wat nota bene ook onze schuld zou zijn doordat we daardoor in de problemen komen.

Weet iemand trouwens of er tegenwoordig schuldeisers zijn die akkoord gaan met uitstel van betaling? Of werkt tegenwoordig dat niet meer? Tevens hebben wij wel noodpotje maar elke maand gaat er veel op aan een nieuwe " kleine schulden "

En week hadden toevallig vorige maand een brief van een incasso liggen dat als er binnen een aantal dagen zoveel honderd euro is overgemaakt ze overgaan totebellen legging van goederen, auto bv. Maar kunnen zij dat doen terwijl er nog geen beslag op loon ligt?

!natuurlijk hebben wij dat zo spoedig mogelijk overgemaakt maar zoals ieder maand vermagert e
Ons noodpotje hierdoor..

MENSEN BEDANKT..... BLIJKBAAR ZIJN WIJ NIET DE ENIGE :'(

gewoon

Hoi Butterfly

Je hebt dus inderdaad keurige betalingsregelingen en die kom je ook nog eens netjes na, waar het om gaat is dat je niet geforceerd voelt zoveel te betalen.
Deze schuldeisers zijn  gelukkig met je keurige betalingen, naar deze een brief sturen of er een verlaging mogelijk is betekend niet dat de regeling die hebt, in gevaar komt, beslist niet.
Het is alleen maar een vriendelijk verzoek van jou, je hebt er twee die zo,n brief kunnen krijgen van jou.
Die betaal regelingen die blijven dus lopen, je kan alleen maar positief nieuws krijgen, dat zij met een vermindering genoegen nemen.

Dus niet bang zijn zo,n beleefd verzoek te doen in een brief.

Gewoon

Libra

Lieve Butterfly,

Quote from: Butterfly on Sep 02, 2012, 07:27 PM
En week hadden toevallig vorige maand een brief van een incasso liggen dat als er binnen een aantal dagen zoveel honderd euro is overgemaakt ze overgaan totebellen legging van goederen, auto bv. Maar kunnen zij dat doen terwijl er nog geen beslag op loon ligt?

!natuurlijk hebben wij dat zo spoedig mogelijk overgemaakt maar zoals ieder maand vermagert e
Ons noodpotje hierdoor..

Mag ik je adviseren nu toch echt hulp te gaan zoeken bij bijvoorbeeld Humanitas of schuldhulpmaatje?!!!!!!!
Een incassobureau mag helemaal GEEN beslag leggen!!
Dreigen hiermee is het enige wat ze kunnen doen en hier maken ze lustig misbruik van bij mensen die niet weten hoe de regels zijn!!!!

Zelfs een deurwaarder mag GEEN beslag leggen, tenzij zij een uitspraak van de rechter hebben.

Ik vind het heel verdrietig om dit te lezen en ik begrijp heel goed dat negen van de tien mensen niet weten hoe het werkt en zo bang gemaakt worden en dan maar gaan betalen!!

Trouwens, ik zou je met klem willen adviseren om niet zomaar klakkeloos alles te gaan betalen wat er maar binnenkomt!!
Vraag hulp, plaats desnoods hier op het forum wat jullie ontvangen, want vaak rekenen ze ook nog eens v

Libra

Lieve Butterfly,

Heb nog even het een en ander nagekeken met betrekking tot verjaringsrecht.
Voor consumentenaankopen (bijvoorbeeld kleding, een koelkast enz.) geldt een verjaringstermijn van 2 jaar.
Voor het afnemen van diensten (boeken vakantiereis, verzekering afsluiten, telefoonabonnement enz.) geldt een verjaringstermijn van 5 jaar.

Het recht om je op verjaring te beroepen vervalt echter op het moment dat je maar 1 cent betaald.
Omdat deze handeling gezien wordt als een erkenning van de vordering.

Dus als je nu bijvoorbeeld een aanmaning hebt ontvangen over een rekening van 2007, dan was het wellicht mogelijk geweest om je te beroepen op het verjaringsrecht.

Neemt niet weg dat het waarschijnlijk nog steeds de moeite loont om te kijken naar de kosten die bijvoorbeeld de incasso bureau's of de deurwaarders in rekening hebben gebracht.
Want dit kun je nog altijd aanvechten, zelfs al heb je al een deel betaald.

Heel veel succes met alles!
Liefs

Butterfly

Beste Libria,

Wat vind ik het fijn dat je met mij mee-denkt. Ik heb vandaag de dag contact gezocht met Humanitas in onze gemeente en zij zou mij deze week terug bellen voor een afspraak. Inderdaad alle regels met betrekking wat een incasso wel of niet kan maken kennen win nog niet, dus wij worden van posten waar maar met enig ding word gedreigd erg angstig. + dat wij bang zijn dat het bij de rechter komt en de kosten aanzienlijk zullen oplopen. Wij hebben al genoeg sores, die paar honderd euro kan er echt nu niet bij.

Zo kregen wij afgelopen week een brief van GGN er stond een bedrag open uit 2008 m.b,t schoolgeld/college geld, hiervan wisten wij helaas niet af. Dit ging om Eem bedrag van 1400 totaal. Wij moesten het binnen 24 uur betalen anders werd onze auto in beslag genomen ( kenteken en alles stond erbij van onze auto, "mogen zij dat doen als wij nog geen rechtelijk bevel hebben wij ontvangen?" ) je begrijpt wel dat wij ontzettend bang waren want ja mijn man kan alleen maar 60 uur in de week werken als hij een auto heeft. Hij werkt in de nacht en komt eind van de middag pas terug..
Wij hebben gebeld en paniek G

djurresmama

als eerste vind ik /denk ik dat je alles wat je/jullie doet/doen wat in jullie vermogen ligt om de schulden te betalen/ af te lossen.
petje af.
als ik het goed begrijp zijn jullie nu aan het betalen van schulden die eigenlijk door de bewindvoerder zijn ontstaan?
feitelijk mag en kan dat niet.

je bent als je onder bewind staat niet verantwoordelijk voor je financiën.je bent handelsonbekwaam betrefffende alle finaniele handelingen. je mag geen rekening open, zelf niet ergens voor tekenen etc.

je kunt als je de papieren nog heb, aantonen dat je toendertijd onder bewind stond.
je kan de/die kosten dus gaan verhalen op de bewindervoerder en/of bewindvoerderskantoor.
bij wie/welke zat je als ik vragen mag?

het volgende vond ik op de site van rechtspraak:

Bij de controle van de jaarlijkse rekening en verantwoording kijkt de rechter of de bewindvoerder zijn bevoegdheden niet te buiten is gegaan. Roept het overzicht vragen op, dan vraagt de kantonrechter de bewindvoerder om uitleg. Als de rekening en verantwoording onjuist is, kan de kantonrechter zeggen dat de rekening en verantwoording moet worden verbeterd. Bij ernstige fouten kan de kantonrechter de bewindvoerder ook voor de schade aansprakelijk stellen.
Als een bewindvoerder zijn werk niet goed doet, kan de kantonrechter een bewindvoerder ontslaan. In afwachting van nader onderzoek kan de rechter een bewindvoerder ook schorsen.
Daarnaast kan de rechter een bewindvoerder aansprakelijk stellen voor schade door slecht bewind.
De kantonrechter kan alleen de werkwijze van een bewindvoerder in een concrete zaak controleren. Meestal doet de rechter dat achteraf, aan de hand van de jaarlijkse rekening en verantwoording.

misschien heb je hier iets aan.misschien kun je ook nog de jaaroverzichten opvragen bij het kantongerecht of rechtbank.

Libra

Lieve Butterfly,

Ook het GGN mag GEEN beslag leggen, tenzij zij een gerechtelijke uitspraak/vonnis van een rechtbank kunnen overleggen.

Dit kun je niet missen, want een oproep van de rechtbank wordt persoonlijk bij je afgeleverd.
In Nederland bestaat nog altijd het recht op "hoor en wederhoor", wat zoveel betekent dat jij in de rechtbank jouw kant van het verhaal aan de rechter mag vertellen.
Als je niet naar de rechtbank gaat kun je veroordeeld worden bij verstek (je hebt letterlijk verstek laten gaan om in persoon in de rechtbank te verschijnen).
Maar te allen tijde komt er een vonnis van de rechtbank, wat naar je huisadres gestuurd wordt.

Ik begrijp dat mijn antwoord helaas te laat komt in dit geval en dat jullie waarschijnlijk die 600 Euro al betaald hebben.
Vergis je niet, incasso bureau's en deurwaarders halen alles uit de kast om jou te dwingen om te betalen!!
Ook loze dreigementen dat ze (zoals in dit geval) je auto in beslag zullen nemen.
Maar zij kunnen heel makkelijk je kenteken achterhalen omdat ze daar de middelen voor hebben.
Maar nogmaals, zonder vonnis van de rechtbank mogen zij niets!!
En bovendien mag ALLEEN een GERECHTSDEURWAARDER zulke beslagen leggen.
Maar ook die komt thuis bij je aan de deur met de offici