volwassen stiefzoon met schulden

Started by Anomiepje, Aug 27, 2012, 05:25 PM

Previous topic - Next topic

Anomiepje

Hallo Iedereen,

Ik heb een volwassen stiefzoon die heel laks is. In tegenstelling tot een hoop mensen veroorzaakt hij zelf zijn schulden door zijn kop in het zand te steken. Gewoon niet betalen en prioriteiten ergens anders neer te leggen. Hij is inmiddels 33, dus hij zou bepaalde dingen moeten weten.
Hoe laks, daar zal ik een voorbeeld van geven. Hij had een scooter en die heeft hij in elkaar gereden. Vervolgens is hij verhuisd. De verzekering is nooit stop gezet en een adreswijziging nooit doorgegeven. Na anderhalf jaar hebben ze hem gevonden. Resultaat 1100 euro schuld. Gewoon de zorgverzekering niet betalen. Resultaat 700 euro achterstand. Meerdere jaren geen belastingaangifte doen. Resultaat 3500 euro inclusief boetes. Met zijn moeder hebben we het erover gehad omdat we dachten dat er meer aan de hand was. Dat bleek want dat arme mens had al 4000 euro voor hem betaalt.

Hij zegt dat hij pech heeft en psychische problemen. Dat klopt ook deels maar als de rekening op de mat valt kun je ze niet in de prullebak gooien of dat heb ik niet gezien. We hadden een nieuwe overkapping gepland maar dat zal hem wel niet worden, ik denk dat het mag gaan doneren.

Heeft hier iemand ervaring mee? Ik ben het beu om mijn centjes af te geven aan iemand die het zelf veroorzaakt met lamlendigheid.

gr. >:(

Anomiepje

Hmm, ik geloof dat ik het niet helemaal goed doe. Ik kan natuurlijk wel gaan zitten schelden en vingertje wijzen maar daar schieten we helemaal niet mee op. Wat ik eigenlijk graag wil zijn tips. Hoe kunnen we hem helpen zijn leven op orde te krijgen en het besef kweken dat hij het zelf moet doen en niet telkens bij een ander kan aan kloppen. Dit gaat namelijk al jaren zo. We zijn er wel achter dat geld geven niet helpt.

Tuurlijk wijzen we hem erop dat hij in een soort huishoudboekje zijn uitgaven moet bijhouden. Dit werkt namelijk uitstekend. Alleen niet bij hem.

Hij heeft geen diploma's en cijfer blindheid. Hij vindt zelf dat hij erg veel in zijn mars heeft en voelt zichzelf te goed voor productiewerk. Hier gaat het dus mis. Houding......0,0.

Ik vroeg me af of er cursussen zijn, die speciaal gericht zijn op omgaan met geld bij een laag inkomen. Nu is hij maar allen dus dat laag inkomen valt nog wel mee. Hij hoeft geen gezin te onderhouden. Wij zelf hebben ook een aantal jaar het met heel weinig moeten doen. Behoorlijk wat schuld gemaakt maar we zijn er uit gekomen met strikte regels. Hij weet dat hij deze regels ook moet toepassen maar hij stapt er gewoon over heen. Hoe moet je iemand helpen die zelf niet wil mee werken.

Ik hoop dat iemand weet wat we met hem moeten.

gr. 

lotte

Hoi Anomiepje,

even een hele korte door de bocht reaktie, om te zorgen dat de ellende niet groter wordt.
zoveel mogelijk op automatische incasso zetten.

Dat is natuurlijk geen oplossing, maar een lapmiddel.

Stap 2 is natuurlijk met de jongeman om tafel, maar ik ben bang, dat gezien zijn leeftijd, er niet zo heel veel is dat gedaan kan worden zonder dat hij daar zelf mee instemt.

Stap 3, streng worden voor jezelf, en niet langer geld lenen om de ellende op te knappen... maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. ;)

Veel succes, sterkte en veel wijsheid gewenst

Anomiepje

Hoi Lotte,

Bedankt voor je reactie. Die automatische incasso is zeker de eerste maatregel die we wilde toepassen. Daar zitten we echter met 1 probleem. Op het uitzendbureau betalen ze per week uit. Zelf denk ik, dat dat ook per 4 weken kan, maar hij zegt van niet. Dit weeksalaris is niet voldoende om bijvoorbeeld in 1 keer de huur te betalen. De automatische incasso kan dus niet het gehele bedrag eraf halen. Hij leeft van week naar week. Hij kan niet rood staan en dat maakt automatische incasso niet altijd even gemakkelijk. Dit zelfde geld voor bijvoorbeeld de zorgverzekering. Zodra dat hij dadelijk zijn zaakjes voor elkaar heeft is dat wel het eerste wat we gaan regelen. Momenteel zit hij in de ziektenwet. Dus veel komt er ook niet binnen.

Bedankt voor je reactie

Libra

Hai Anoniempje,

Dit is inderdaad een behoorlijk probleem.
De uitzendbureaus betalen niet per maand, omdat de uitzendkracht een weekstaat inlevert die dan afgehandeld en betaald wordt.
Dit gebeurt omdat uitzendkrachten geen vast werk hebben en een bedrijf natuurlijk per week (maar in het uiterste geval zelfs per dag) een werkplaats terug kunnen trekken.
In dat geval begrijp ik dat het moeilijk is om automatische incasso's af te geven.

Wat ik je nu ga zeggen klinkt ontzettend hard en in alle eerlijkheid is dat ook zo, maar jullie (alle ouders/stiefouders) kunnen maar

Buster

Hoi Anoniempje, mijn ervaring; als iemand het niet wil zien of wil aanpakken is het water naar de zee dragen.
Er zijn wel cursussen maar je zult merken dat een cursus leider geen tijd of energie gaat steken in iemand met een lakse houding.

Moet je dan iemand laten vallen?
Nee, maar het moet wel in evenwicht blijven.
Wil je hulp bij het betalen? Dan ook me werken aan een oplossing.
Kan je het zelf niet oppakken door de cijferblindheid, prima, dan kijkt er iemand met je mee.
Het liefst zoek je daar iemand voor die wat meer afstand heeft, tenzij je denkt dat je dat zelf kunt doen.

Sommige mensen hebben gewoon echt geen aanleg voor administratie, die hebben andere talenten. Als ik het zo lees is het deels laksheid, maar ook deels onzekerheid.
Het schrijven van een adreswijziging kan al voor een enorme drempel zorgen.

Blijf praten, wees duidelijk, reik oplossingen aan en betrek hem erbij.

Succes!

Libra

Quote from: Libra on Aug 27, 2012, 08:12 PM
Wat ik je nu ga zeggen klinkt ontzettend hard en in alle eerlijkheid is dat ook zo, maar jullie (alle ouders/stiefouders) kunnen maar

Buster

Hoi Libra,

Volgens mij bedoelden we allebei hetzelfde, maar dan anders verwoord ;)

Anoniempje,

Ik vergeleek het wel eens met een verslaving (niet dat schulden hebben een verslaving is) maar wel de vergelijking dat er pas een knop omgaat als de bodem is bereikt. Zolang jij of de moeder de bodem blijven vullen met geld word dat punt niet bereikt.

De mensen die hier schrijven hebben dat punt bereikt en zijn actief aan de slag om de boel op te lossen, dat is ook de reden waarom het gaat lukken, omdat die wil er is.
Wat Libra en ik allebei bedoelde is dat je paal en perk moet stellen aan wat je erin stopt. Het kan niet zo zijn dat jij er financieel bij in schiet.

Heel veel succes!

Chrissie

Anoniempje ik sluit me bij Buster en Libra aan maar vaak heeft het ook te maken met de angst voor het onbekende, dus wat er komen gaat.

Ik zelf heb ongeveer twee jaar samen met een tante na het overlijden van mijn oom - haar man- dus de administratie gedaan. Ik had een kasboek voor haar gekocht en ik beheerde zelf een kasboek ( ze moest het zelf opschrijven en ik schreef het op) en we hebben echt stap voor stap haar administratie weer op orde gebracht.

Dan merk je ook in het begin dat ze er niets van begrijpen maar hoe langer je ( na ongeveer 6 maanden)  met ze bezig bent merk je dat het kwartje begint te vallen en dat ze trots op hun zelf worden. Misschien kun je hier ook nog iets mee.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.