Na veel getwijfeld, hier is mijn verhaal

Started by japie, Aug 25, 2012, 10:15 PM

Previous topic - Next topic

japie

Omdat veel mensen in hun topic zeggen dat het oplucht dat ze hun verhaal kwijtkunnen is hier dan ook maar mijn verhaal.

Allereerst wil ik zeggen dat ik het echt geweldig vind dat deze forum er is en dat je hier anoniem je verhaal kwijt kan. Ik weet niet of dit de juiste plek voor mij is om over mijn verleden te praten maar ik vind het fijn dat ik eindelijk mijn verhaal kwijt kan en misschien wat advies kan krijgen. Ik ben 22 jaar en vergeleken met de meeste mensen op deze forum nog wel jong maar ik zie wel wat ervan komt.

Tot mijn negentiende heb ik het altijd wel goed aangepakt. Ik heb mijn HAVO diploma gehaald en was daar heel trots op. Hierna ben ik HBO gaan studeren zonder schulden en ging ik voor het eerst op mijzelf wonen. Trots als ik was op wat ik allemaal bereikt had en ging doen.  Ik had echter helemaal geen idee waar ik aan begon.

Ik kreeg foute vrienden. We gingen af en toe blowen en ik leide een luxe leventje. En op zich ging het nog goed tot mijn broertje werd opgenomen(parmanent) en ik elke dag ging blowen Hierdoor werd ik depressief en boeide niks mij meer.  Het resultaat hiervan is dat ik na 2 jaar van de opleiding ben getrapt zonder propedeuse of andere diploma

Dick

Japie,

Welkom, de belangrijkste stappen heb je eigenlijk al gedaan. Je hebt een overzicht wat je schulden zijn en je weet wat je inkomsten en uitgaven zijn. Je bent inderdaad nog jong, echter schulden zijn niet leeftijd gebonden.

Je pakt nu alles goed aan, dit zal voor als gevolg hebben dat je straks een nieuwe start kan maken. Het is niet erg om een aantal maanden op het minimum te leven, je leert er heel veel van.

Ik hoop dat je schoolopleiding gaat afmaken, dit gaat een stuk makkelijker als jong bent, zonder enige verplichtingen.

Nogmaals welkom en ga zo door!

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

japie

Hey Dick bedankt voor je steun,

Ja ik ben nu onderhand een stuk volwassener geworden en besef hoe belangrijk een goede opleiding is. Ik weet echter ook hoe vervelend het is om te studeren zonder geld en daarom wil ik echt eerst mijn schulden aflossen voordat ik een grote opleiding oppak. Het is natuurlijk wel vervelend dat ik weer vier jaar naar school moet maar daarom ben ik van plan dit in deeltijd op te pakken.

Ik vind het alleen jammer dat ik aankomend jaar echt van het minimum moet proberen rond te komen. Ik denk dat ik 100 euro per maand overhoud.

Maar ik hoop dat ik na de mbo opleiding een goede baan te bemachtigen.

Chrissie

Welkom Japie

Ten eerste wil ik je een compliment geven hoe je je fouten ( slechte vrienden,blowen) hebt weten terug te draaien en nu weer aan een toekomst wilt werken. Dit lukt namelijk niet iedereen vind het hartstikke knap van je!

En net wat Dick ook al zegt schulden is niet aan leeftijd gebonden het treft zowel jong als oud.

Wat me verder heel erg opvalt is dat je goed weet wat je wilt en hoe je het wilt en je moet maar zo denken een jaar is zo voorbij en je leert er heel veel van, je groeit er enorm van(volwassen). En zeg nu zelf wat is een jaar op een heel leven niets toch?
Je pakt het nu zo goed aan nog even die schouders eronder dan  heb je het zo gehad en je kunt je toekomst weer opbouwen.

Wens je heel veel succes met alles!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

lotte

Hoi Japie,

ik heb je verhaal een paar keer gelezen, voordat ik bedacht had wat voor een reaktie ik zou gaan schrijven.
En eigenlijk komen 2 dingen echt in mij op. Complimenten voor je persoonlijkheid, dat je onder ogen hebt gezien dat je verkeerd bezig was, en dat je kracht gevonden hebt om het roer helemaal om te gooien!

Het tweede dat in mij op komt is, je bent jong, je hebt de hele wereld nog voor je liggen, ongetwijfeld met nog genoeg spannende, intensieve, onverwachte avonturen  :), maar van 1 avontuur heb je nu al ontdekt dat dat niet echt een super avontuur is, dat van de schulden.
Lees de verhalen hier, en je zult eigenlijk 1 ding echt herkennen tussen de regels door, we willen geen van allen dat nog een keer meemaken!

Ik wens je heel veel succes, en zal zeker blijven lezen over hoe het met je gaat.

groetjes

japie

Bedankt Chrissie en Lotte voor jullie reacties. En ik weet dat jij gelijk hebt Lotte. Het is beter dat ik sommige fouten nu heb gemaakt. Want ik ben nu een stuk sterker(innerlijk) dan een jaar geleden en ik weet dat ik, als ik deze schulden heb afgelost, nooit meer schulden wil hebben. En bedankt voor jullie complimenten doet me heel goed.

Ik wens jullie ook succes toe ;D

japie

Een probleem van mij is nog echter dat ik niet met kleingeld kan omgaan.

Ik haal nou geen nieuwe kleren meer en ik denk goed na bij wat grotere aankopen. Alleen als ik soms dingen voor 1, 2, 2,50, 3,50 of 5 euro zie liggen zoals snacks, kleinere verbruiksartikelen, drinken etc dan koop ik deze gewoon.

Maar deze aankopen zijn meer een gewoonte worden voor mij

gewoon

hoi Japie je doet het prima en sluit mij aan bij de dames.

Je hebt nu twee uiterste achter je een tijd dat alles bijna van zelf goed ging, school afronden je ging op je zelf wonen enz. dat geeft je vleugels, dat moet je goed vast houden naast wat je het laatste jaar hebt meegemaakt.
Dat zal beslist wel doen, en mijn tip is om snel te zorgen dat je weer terug bent op je betaal rekening met een ruimte van E 1000,-- en erg belangrijk is dat je niet laat verleiden al die overige schulden te snel te voldoen die komen dit jaar echt wel aan de beurt, maar is puur voor jou zelf dat je weer op gang komt en blijft, dit jaar ( geen zorgen over ziek zijn en zo ) en weer het fijne oppakt van leren en een goede toekomst te zien.

Dan is het verder wel zuinig doen dit jaar, maar  het gevoel dat je weer op rails sta.

Gewoon

japie

Hey gewoon, bedankt voor je reactie. En ja ik ben het afgelopen jaar vooral bezig geweest om meer zelfstandigheid en stabiliteit in mijn leven te creeeren zoals jij aangeeft. Maar wat jij aangeeft is geld aflossen op de betaalrekening maar dit vind ik het moeilijkste. Ik geef dit geld gewoon sneller uit.

Ik ben nou bezig om elke keer 500 euro te sparen op een spaarrekening te zetten en daarvan telkens 500 euro af te lossen op de betaalrekening. Ik heb het gevoel dat dit beter werkt voor mij dan telkens kleine bedragen op de betaalrekening te storten. Ik denk dat dit beter werkt voor mij maar dat zien we nog wel

tinkelbel

Hoi Japie,
Tussen de regels door lees ik voornamelijk verdriet en een "schreeuw" om hulp en dat is ook de reden waarom ik reageer.
Besef wel dat je niet alleen staat! Je hebt een goede band met je moeder en broer. Jijzelf doet wat je kunt. Je accepteert een baan met tegenzin maar..je doet het wel!! Wat de toekomst brengt kan niemand zeggen. Inderdaad, we kunnen ziek worden, het ontslag krijgen of het huis kwijtraken maar daar kun je nu echt niets mee. Een gezegde; "Wie angst heeft voor de toekomst, leeft niet".
'Komt tijd, komt raad'. Jij doet met je 22 jaar zo je best en ook al besef je het niet maar je mag echt trots op jezelf zijn. Weet je trouwens dat iedereen 1 x in zijn/haar leven een mega tegenslag in zijn leven krijgt? Jij noemt het je nachtmerrie en je krabbelt er weer bovenop! Het gaat je lukken, misschien niet (zoals je zo graag wilt) zo snel als je zelf zou willen maar er komt een tijd dat je later kunt zeggen; Poe, dat hebben we gehad!! Ik hoop dat je blijft schrijven en dat het je echt door deze periode heen helpt..

Libra

Hai Japie, allereerst van harte welkom!!

Ik heb heel veel bewondering voor je en vind het getuigen van grote moed dat je hier jouw verhaal verteld hebt.
Want anoniem of niet, ga er maar eens aanstaan om je verhaal met alle minder leuke dingen te vertellen aan een stel wildvreemde mensen.
En ok

japie

Bedankt Tinkelbell en Libra voor jullie support. Ik ben echt blij met de complimenten.

japie

Libra

Jij hebt een goed punt. Ik ga dat idee van het weekgeld meteen aankomende week toepassen.

Echt een hele goede tip dankje!!!!!

Buster

Hoi Japie,

Had je verhaal al gelezen en bedacht me; zo, die is goed bezig!
Je hebt goed in de gaten wat er mis ging en hoe je het wil aanpakken.
Je leeftijd heeft als voordeel dat je nu je neus hebt gestoten, het goed kan aanpakken en kan zorgen dat dit je niet meer overkomt.

Als ik het zo lees heb je een sterke familierelatie.
Dat is goud waard, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Ik wens je heel veel succes met het aanpakken en het behalen van je opleiding.