Hai Dia,
Welkom hier!
Over je huis, dat is afhankelijk van een heleboel zaken.
Om maar even een paar voorbeelden te noemen:
- de hoogte van de hypotheek,
- de hoogte van de maandelijkse hypotheeklasten,
- de hoogte van je inkomen en
- de hoogte van je andere vaste lasten.
Het is zeker niet altijd gezegd dat je met het verkopen van je huis en het betrekken van een huurwoning lagere maandlasten krijgt.
Bovendien is het op dit moment eigenlijk geen optie om een koopwoning te verkopen vanwege de gekelderde huizenprijzen.
Die zijn niet mis ten eerste en ten tweede loop je het risico om met dubbele woonlasten te komen te zitten omdat de gemiddelde verkooptijd bijna een jaar beloopt. Als mensen dan van de Woningstichting (bijvoorbeeld) een huis aangeboden krijgen, zien zij zich vaak gedwongen om dit te accepteren omdat er vaak lange wachtlijsten zijn en zij het risico lopen dan later op straat te komen te staan.
Omdat je verder geen enkele informatie verstrekt hebt, is het natuurlijk moeilijk om een goede inschatting van jouw situatie te maken.
Op zich, als ik de schuldbedragen zo lees, lijkt het nog wel mee te vallen, maar nogmaals, zonder meer informatie blijft het moeilijk.
Op dit moment zie je echter de tendens ontstaan dat er vanuit de gemeentelijke schuldhulpverlening en van rechtswege uit, steeds meer gekeken wordt of mensen niet beter af zijn in hun huidige woning te blijven.
Juist ook omdat de huizen met zoveel verlies verkocht worden en er dan bovenop de reeds bestaande schuld(en) nog weer een restschuld ontstaat bij de hypotheekbank.
Zoals ook Peter en Buster aangegeven hebben, zoek kontakt met je Gemeente.
Buiten dat zij dit verplicht zijn, zullen ze je zeker helpen om de hele situatie in kaart te brengen en te kijken wat de beste oplossing voor jullie is.
Die Theo......

Ik ken hem niet, maar......als ik het hier zo lees zou ik ook zeggen: "zeker niet mee in zee gaan"!!
Ook omdat de gemeentelijke schuldhulpverlening gratis is en op het moment dat je er voor moet gaan betalen, moeten eigenlijk alle alarmbellen afgaan!
Over het algemeen zijn het ratten die parasiteren op de ellende en problemen van anderen.
Dus Dia, onderneem snel aktie, want je moet niet gaan wachten totdat de deurwaarders op de stoep staan!
Bovendien heb je een vangnet als je naar de Gemeente gaat: je krijgt van hen dan namelijk een brief dat je je aangemeld hebt en die kun je naar de schuldeisers sturen.
Meestal maken ze dan wel een pas op de plaats zodat je de tijd krijgt om de zaken goed op de rit te zetten.
Als je bovendien schulden hebt bij bijvoorbeeld de Nutsbedrijven (gas, electriciteit en water), zal de Gemeente direkt kontakt met hen opnemen om afsluiting te voorkomen.
Nog 1 laatste tip:
zorg ervoor als je naar de Gemeente gaat dat je de schulden allemaal goed in kaart hebt gebracht!!!
Dus dat je precies weet wie wat krijgt en hoeveel!
Heel veel sterkte en succes!