autolening ..

Started by flowerpower, Aug 16, 2012, 09:25 PM

Previous topic - Next topic

flowerpower

Hallo iedereen ,

Ik vroeg mij af of een autolening ook gezien wordt als een (schuld)..
en hebben jullie deze bij de schulden gezet of niet ??
ik heb dat er niet bijgerekend ..

groetjes,
Flowerpower

Hans

Euh....geleend geld is toch altijd schuld?  ;)

flowerpower

maar je hebt mensen die een huis kopen .. dat telt dan niet mee ???
die moeten ook een lening aangaan .. of tenzij dat je bijna rijk bent :-)

Chrissie

Flowerpower,

Ik heb in mijn schuldenlijstje echt alles gedaan wat ik geleend had, dus zou ik een lijstje voor jou moeten maken dan ging daar ook de autolening in.

Mijn lijstje in 2005 zag er al volgt uit;

Visa Card
Roodstand Bank
Lening Bank
Wehkamp
Otto
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

flowerpower

ach ok , dan zal ik eens moeten uitzoeken hoeveel schuld er dan nog bijkomt .. we moeten nog 3 jaar afbetalen voor den auto ..

Chrissie

Het spijt me dat ik geen beter nieuws voor je had, maar heb je van alle schulden al alle totalen opgeteld?

Hans

Maar waaom tellen die mensen de lening van een eigen huis niet mee dan? Die moeten ze toch ook gewoon terugbetalen, is toch ook een schuld?

Ik vind dat alles wat je terug moet betalen, voor wat dan ook, een onderdeel is van je volledige schuld hoor, anders hou je jezelf toch een beetje voor de gek?

Het kan ook zijn dat ik er niks van snap hoor  ;)

flowerpower

Quote from: Chrissie on Aug 16, 2012, 09:46 PM
Het spijt me dat ik geen beter nieuws voor je had, maar heb je van alle schulden al alle totalen opgeteld?

heb het eens bekeken . de auto schuld bedraagt : 5985,46 euro. allez we zullen dat er ook bij optellen ..

peter

Je hebt eigenlijk twee soorten consumenten schulden.

• Hypotheek
  • Consumtieve Kredieten

Consumptief krediet is een bankterm voor kredietvormen die worden gebruikt voor de aanschaf van goederen met beperkte houdbaarheid. De belangrijkste vormen van consumptief krediet zijn:

1.  Persoonlijke lening
2.  Doorlopend krediet
3.  Koop op afbetaling (wehkamp)
4.  Huurkoop. (scala)
5.  Roodstaan

De Consumtieve Kredieten worden gebruikt voor zaken met een korte levensduur. De meeste probleem schulden ontstaan uit dit soort kredieten. Deze kredieten hebben meestal geen onderpand.

Een eigenhuis heeft altijd een onderpand.

Als je een schuldenmeter maakt, dan kan je het beste de Consumtieve Kredieten en de eventuele achterstanden bijelkaar optellen.
Peter
Administrator Forum

Buster

@ Hans, het gaat denk ik om de naam stelling; een schuld is per definitie iets negatiefs, een lening klinkt al een stuk positiever.

@ Flowerpower, ik zou een lening tot een schuld rekenen puur omdat je het terug moet betalen en niet zomaar kan stopzetten of opzeggen.
Dat kan bij vaste lasten weer wel. (huur, gas en licht, internet enz.)

Persoonlijk zie ik 2 uitzonderingen; een hypotheek en een studielening, beide zijn er als investering voor de toekomst. Dat dat nu met de huizen een beetje in duigen valt is heel zuur, maar normaliter zijn beide leningen er om er meer geld uit te halen dan ze hebben gekost.

Chrissie

Ik had het zelf anders gezien een huis is noodzaak want je hebt een dak boven je hoofd nodig, maar een auto is pure luxe ( in mijn ogen dan welteverstaan) daarom zette ik het bij het schuldenlijstje.
Was al hartstikke blij dat Peter zijn antwoord neerzette daarmee besefte ik dat ik goed gedacht had!

tuthola

Toch begrijp ik af en toe de gedachtegang van mensen niet.... als ik bijvoorbeeld een lening zou nemen om een nieuwe keuken of badkamer in mijn huurhuis te plaatsen verklaren ze mij voor gek maar als een huiseigenaar een extra hypotheek neemt om dit te doen is er geen vuiltje aan de lucht
en word het niet als schuld beschouwd maar onder de vaste lasten, moraal van dit verhaal is dat ik voor de schulden scheef aangekeken word en de huiseigenaar niet

Niet dat ik ooit een lening heb genomen voor zoiets maar merk in mijn omgeving dat het normaal is om maar een hogere hypotheek te nemen om een zo mooi mogelijk huisje te krijgen(of er andere luxe dingen van kopen) in mijn ogen is dat ook overbesteding of vinden jullie dat ik dat allemaal verkeerd zie.

gewoon

Maar er zijn erg veel uitzonderingen ter overweging als investering.

Zo is bij mij de auto nog in nieuw staat, en durf er rustig van te zeggen dat die nog 2 ton mee kan, toch is hij groot en rijdt 1 op 10 deze weg doen voor een zuinigere auto kost dan erg veel geld en doe ik niet, je weet immers niet wat je voor problemen kunt hebben met een nieuwe auto.
Maar overweg wel gas inbouw ben daar al een tijdje mee bezig kost E 1500,-- maar dan is de brandstof op eens een euro minder per liter plus de auto gaat langer mee ( schonere verbranding )
Ik rij 30000 km ( werk ) maal 1 euro verschil per liter is E 3000 per jaar.

Gewoon

gewoon

Zo zijn er meer voor beelden heb nog een pensoens gat dicht te maken en vertrouw het rendement van de pensoenen niet zo  ;)
Zou liever mijn woning energie zuinig maken rendement 20 %

Wil ook uit het rood komen natuurlijk en doe het rustig aan niet alles in eens maar als er een lamp stuk is dan gaat er een zuinigere lamp in enz.

Gewoon

Vlinder307

Geld lenen voor een auto zou ik "nooit" doen (mits je het op kan brengen op tijd in te ruilen voor een jongere auto.)
5 jaar geleden heb ik de auto van mijn vader geeerft waarde destijds 15.000 euro , dagwaarde nu 5 kaar later 3000 euro  >:( >:( >:(

Het is idd wel schuld maar ligt er nmi aan of de aflossing redelijk te doen is naast de noodzakelijke vaste lasten en andere problematische schulden.

Je kan er ook later aan gaan werken om de auto af te lossen eerst de belangrijkste schulden aanpakken denk ik.

Liefs Vlinder...