Check list Hoe te handelen Incassobureaus en deurwaarders

Started by Dick, Aug 13, 2012, 10:54 PM

Previous topic - Next topic

mamavantwee

ik ben nu afhankelijk van de plangroep en voel me niet serieus genomen, die deurwaarder heeft echt overal schijt aan. ik heb ook nu een schuld bij de belastingdienst en bij het cjib inzake achterstand zorgverzekering, wat moet ik nu doen. de gemeente verwijst me naar de plangroep.....
kan ik niet met spoed in de wsnp of zo iets
ik moet me maandag melden bij mijn werkgever die wil praten over de situatie... ben straks mijn baan kwijt omdat ik geen kinderopvang meer kan betalen

Buster

Je werkgever mag je niet ontslaan vanwege een loonbeslag.

Als de gemeente je verwijst naar Plangroep moet je je daar melden en aangeven dat er een crisis situatie is ontstaan. Wie weet is het inderdaad mogelijk om versneld de WSNP in te kunnen gaan.
Dat je achterstand hebt bij de belastingdienst werkt dan in dit geval in je voordeel. De deurwaarder moet altijd achter aan sluiten als er een schuld is bij de staat.

Ik hoop dat je maandag wat meer weet.

mamavantwee

Het ergste is dat deze ellende is ontstaan buiten mijn schuld om en dat ik al vanaf 2009'aan het procederen ben maar nog cent schadevergoeding heb gezien maar wel een hoop ellende erbij heb waar ik niet om heb gevraagd. ik heb het een en ander uitgezocht en weet dat er via een voolopige voorziening die bij de wsnp aanvraag gedaan wordt geregeld kan worden dat er geen loonbeslag gelegd kan worden totdat de wsnp uitspraak er is.

hopelijk gaat plangroep daarin mee en kan dit geregeld worden, ik hoop echt dat ze daar snappen dat er iets moet gebeuren. ik ben al vanaf mei met de plangroep bezig en dan is je dossier behandelaar ziek en daar hoor je dan niets van.

Libra

Mamavantwee, de enige raad die ik je kan geven is trek inderdaad met volle kracht aan de noodklok!!

Plangroep duidelijk vertellen wat er aan de hand is en aangeven dat er NU meteen aktie ondernomen moet worden om de ontstane situatie het hoofd te bieden en erger te voorkomen.

Het gesprek met je werkgever: zoals Buster ook al aangaf mogen ze je zeker niet ontslaan vanwege een loonbeslag!
Ik zou je adviseren om het hele verhaal (ontstaan en gevolgen) eerlijk te vertellen.
Je werkgever heeft uiteraard in de gaten dat er iets aan de hand is door het loonbeslag en eerlijkheid en openheid van zaken geven werkt vaak beter dan dingen verzwijgen.
Je zult misschien nog versteld staan van de reaktie van je werkgever!

Het is zeker niet makkelijk om zo met je billen bloot te moeten, maar geloof me, het kan echt opluchten.
Al is het alleen maar dat je even je zorgen kunt delen.

Heel veel sterkte en succes!!

Buster

Het voordeel van het vertellen aan een werkgever is dat je een aantal vragen bij hem wegneemt. Iemand die nooit zelf met schulden in aanraking is gekomen gaat er nogal snel vanuit dat het allemaal komt door een creditcard en een flatscreen tv.

Als je tekst en uitleg geeft kan hij je in elk geval beter begrijpen. En wie weet je helpen door de formulieren te vertragen, dat soort dingen.

mamavantwee

Ik ben druk aan het bellen met plangroep en gezegd dat ze nu toch echt met een oplossing moeten komen, volgens hun kunnen ze niet veel doen omdat de stukken voor het minnelijke traject door ziekte van mijn dossierbehandelaar nog niet volledig zijn en dan wijst de rechtbank een wsnp aanvraag af. Heb aangegeven dat et een voorlopige voorziening aangevraagd moet worden samen met wsnp aanvraagd of dwangakkoord.
Krijg niet echt het idee dat ze me echt willen helpen.

Libra

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is om naar het Juridisch Loket te gaan, een toewijzing aan te vragen voor een advocaat en met hem/haar zelf naar de rechtbank te stappen om een voorlopige voorziening aan te vragen.
De advocaat in kwestie kan het lopende dossier bij de plangroep opvragen.
Op deze manier kun je aantonen dat de opgelopen vertraging in jouw traject buiten jouw schuld om gebeurd is.

En zoals ik aangaf, je werkgever alles vertellen!!
Ook over de ziekte van je dossierbehandelaar en dat je daardoor nu nog verder in de problemen komt.
Als je een beetje goede relatie met je werkgever hebt zal deze, net zoals Buster ook schreef, de procedure kunnen vertragen.
En in dit geval is elke dag er

mamavantwee

Ik ga de hele zaak ook uitleggen aan mijn werkgever, ik baal alleen omdat ik er pas drie maanden werk. Maandag ga ik weer met plangroep bellen en ze zeggen dat ik zelf een voorlopige voorziening ga aanvragen.

Buster

Getsie wat een gedoe,

Je hebt er niet veel aan, maar Plangroep werkt in opdracht van de gemeente.
De gemeente moet, bij wet, een voorziening regelen zodat mensen als jij niet door de mazen van de wet glippen. Dat kan nu dus wel gebeuren doordat er ziekte in het spel is. Terwijl er in diezelfde wet staat dat de gemeente dat niet mag laten gebeuren.

Als ik het goed begrijp is het minnelijk akkoord nog niet officieel afgewezen, dan mag de deurwaarder ook nog geen beslag leggen.
Die moet gewoon wachten op de uitspraak.

mamavantwee

Ik snap er helemaal niets meer van de deurwaarder heeft. Op 7 sept laten weten niet akkoord te gaan met het voorstel, daarna is er vanuit plangroep volgens de deurwaarder niets meer ondernomen, pas toen ik liet weten dat ze bij mijn werkgever informatie hebben verzocht hrrft plangroep op 1 nov een brief gezonden. Door dit loonbeslag kan ik de kinderopvang niet meer betalen en wil mijn werkgever maandag weten hoe ik dit ga oplossen. Volgens plangroep is er nog geen nieuw voorstel verzonden en zal dit problemen opleveren bij heg verzoek om een dwangakkoord of wsnp. Ze mogen nu gewoon loonbeslag leggrn zegt plangroep. Ik word er gek van, wat kan ik nu nog doen..... Volgens plangroep valt er nu niets te doen, ik heb op 30 mei al de overeenkomt met plangroep getekend.

mamavantwee

Hoe zit het met die 120 dagen die ingaan op het moment van aangaan van de overeenkomst met plangroep, die 120 zijn voorbij en er is nog geen duidelijkheid.

Buster

120 dagen is 17,5 week. 30 mei tot 1 november is 21 weken. Ze zijn dus ruimschoots te laat.

30 mei getekend wil zeggen dat ze vanaf 30 mei je zaken zijn gaan behartigen. Het opvragen van de huidige gegevens staat 4 weken voor, het voorstel doen ze daarna en daar staat ook weer 4 weken voor dat een eiser kan reageren.

Daardoor kom je dus nu in de problemen en raak je van de regen in de drup.
Als de gemeente geen gehoor geeft (die stuurt je terug naar Plangroep)
Plangroep verschuilt zich achter de ziekte van de collega.
En je hebt toevallig de pech dat de deurwaarder lastig doet en gebruik maakt van de regels, heb je alle reden om elders aan de bel te trekken. Te beginnen bij het juridisch loket voor advies, of de sociaal raadsman in je gemeente of wijk. Je zou zelfs aan de bel kunnen trekken bij de ombudsman.

Ik snap dat je er ala minute niet veel mee opschiet, maar het maakt je zaak sterker bij de rechter als je aanvraag WSNP voor komt. Ik ga nog even zoeken voor je hoe dat nou zit met het recht op loonbeslag.
Ik vind trouwens dat ze zich er wel heel makkelijk vanaf maken met een antwoord als; je kunt nu niks meer doen. 

Libra

Je hebt sowieso het recht om zelf hulp in te roepen nu en de overeenkomst met plangroep te ontbinden, omdat de 4 maanden (120 weken) verstreken zijn.
Op het moment dat een schuldeiser niet akkoord gaat (en dit hoeft er inderdaad maar 1 te zijn!!), is het minnelijk traject mislukt.
Op dat moment zou automatisch de WSNP-aanvraag moeten starten.

Maandag dus meteen naar het Juridisch Loket en gerechtelijke bijstand aanvragen voor voorlopige voorzieningen.
Dat is namelijk de enige manier om de deurwaarder af te stoppen.

Zolang een traject loopt (minnelijk of WSNP) mag een deurwaarder loonbeslag leggen, mits deze een gerechtelijke uitspraak heeft.

Dit is dus een punt van aandacht!!
Ben je ooit door een schuldeiser voor de rechter gedaagd en veroordeelt?
Als dit niet het geval is mag een deurwaarder niet zondermeer beslag leggen.

Dus nogmaals,  morgen direkt aktie ondernemen!!!

Vandaag is zondag: niemand werkt, niemand is op kantoor!
Hoe moeilijk ook, laat het vandaag voor wat het is want je kunt nu toch niets doen!!
Probeer een beetje van deze dag te genieten en wees er voor je kinderen.
Morgen volgas aan de slag!
Neem desnoods de ochtend vrij en leg aan je baas uit dat je echt dit eerst moet doen en dat je bijvoorbeeld morgenmiddag hem alles zult uitleggen.

Heel veel succes en sterkte.
En laat je niet gek maken!!
Uiteraard heb je plichten, maar vergeet niet dat je ook rechten hebt!!!

mamavantwee

ik kan pas woensdag terecht bij het juridisch loket, de plangroep zegt dat het minnelijke traject pas officieel mislukt is nadat er ook een hernieuwd voorstel is gedaan.  ik voel me zo in de kou staan vooral omdat ik al jaren procederen achter de rug heb en nog steeds geen enkele schadevergoeding  heb gezien en ik nu dus opdraai voor alle ellende die door een ander is veroorzaakt zeker naar mijn kinderen toe is dit niet uit te leggen.  ik heb al naar plangroep een bericht gezonden dat ik zelf wel via een advocaat een voorlopige voorziening ga aanvragen als dit voor hun te lastig is omdat ik gewoon mijn baan niet kwijt wil.

Victoria

Beste
Er was ooit een lening tje afgesloten bij Wehkamp in  2006 het bekende verhaal baan verloren ect ect.
Nooit meer iets van gehoord. Tot ik een bkr registratie aanvraag deed.
Tot mijn verbazing stond deze er nog in!  Goed okee !
Volgende gebeld naar wehkamp kunnen niks meer vinden maar hebben het gecedeerd aan de deurwaarder.
Deze deurwaarder aangeschreven gebeld en reageert nergens op!
Ik wil dit oplossen maar kan dit op deze wijze niet.

Kan je mij helpen met de volgende vragen ?
Verjaringstermijn termijn hoelang ?
Doorverkoop schulden door financiële instanties ?
Zodra ze de schulden doorverkopen mogen zij dan nog de registratie bij bkr handhaven.
In feite hebben ze afstand gedaan van de schuld en deze doorverkocht.
Is in feite het zelfde als een auto . Als je je auto verkoop kan je toch ook niet de auto op je naam laten staan
Ivm registratie.
Dit geld toch ook voor schulden en leningen die doorverkocht zijn ?
Dit schijnt weer een nieuwe rage te worden waar mensen op deze manier helemaal niet meer uitkomen.
Heb je hier een antwoord op of kun je mij helpen hiermee.
Vriendelijke groet V
Naar een schuldenvrij bestaan