Checklijst voor het opzetten van je eigen "traject"

Started by Buster, Aug 12, 2012, 04:16 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Stel, je komt er op een dag achter; dit gaat niet goed, er moet nu iets gebeuren.
Dan sta je voor een hele berg uitzoekwerk, regeltjes en weetjes en vaak snap je al snel niet meer hoe je nu verder moet. Daarom een beginnetje;

Begin eerst met opruimen.
Zoek alle post bij elkaar, gooi het op een stapel op een lege tafel en maak alle enveloppen open.
Wees niet verbaasd als je het hier benauwd van krijgt, als je hoofdpijn voelt, als je schrikt van de taal die in de brieven staan. Vergeet niet dat dit de zwaarste klus is die je moet klaren!

Sorteer daarna alle brieven per eiser.
Dus; als je achterloopt bij gas en licht gaan alle brieven die iets te maken hebben met die eis op een stapel. De oudste onderop, de nieuwste bovenop.
Gaatjes erin en stop je in een map.

Als de mappen compleet zijn ga je per eis na of alles volgens de regels is gelopen.
Allereerst; heeft het originele bedrijf je gewaarschuwd voor een incasso procedure?
Hebben ze dat wel gedaan kijk je na of de kosten die de incasso heeft gerekend wel in orde zijn.
Hier de kosten VOOR 1 juli 2012 http://www.incasso.net/staffel-voorwerk-ii-2
Hier de kosten NA 1 juli 2012 http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50

Bij beide geldt, als het antwoord nee is; teken bezwaar aan! Je hebt rechten en hoeft niet klakkeloos iets te betalen.
Hier vind je aan aantal voorbeelden om bezwaar aan te tekenen.
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,43045.0.html

Laat alle communicatie of afspraken bevestigen per post!
Je administratie is je bewijsvoering en daarmee dus heel belangrijk om jezelf te beschermen.
Mocht het aankomen op een rechter of iets dergelijks dan tellen de bewijzen!

Als er al een rechter aan te pas is gekomen word het erg moeilijk om foutieve kosten terug te draaien. Je hebt dan te maken met een gerechtsdeurwaarder, de kosten die zij rekenen zijn vele malen hoger. Ook zaken als loonbeslag, inboedel of bank beslag gaan dan een rol spelen.
Meer daarover vind je hier;
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=52

De volgende stap is kijken wat er binnenkomt en weer uitgaat.
Wat zijn je inkomsten aan salaris/uitkering en toeslagen.
Reken eventueel overwerk, vakantietoeslagen, eindejaarsuitkering niet mee!
Vervolgens ga je kijken wat je uitgaven zijn, dat doe je met je bank afschriften. Zo sla je niks over.

Huur/Hypotheek
Gas/licht
Water
Zorgverzekering
Internet/TV/Telefoon
WA verzekering
Waterschap
Gemeentebelastingen
Rechtsbijstandverzekering
Eventueel verzekeringen die verplicht zijn bij een koopwoning
Boodschappengeld (reken ongeveer â,¬50 p.p plus â,¬10 per bijkomend persoon)
Sparen
Benzine
Autoverzekering
Abonnementen
Sportverenigingen
Andere zaken.

Vervolgens reken je uit wat je beslagvrije voet is.
Die is voor iedereen anders.
Dat doe je hier;
http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen

Nu ga je je uitgaven zo dicht mogelijk bij de beslagvrije voet maken.
Dat doet zeer, bedenk dat het niet voor altijd is, dit is tijdelijk.
De beslagvrije voet hanteert een rechter om te beoordelen of je voldoende aflost.
(op de rechter kom ik zo nog terug)

Na het berekenen van je beslag vrije voet weet je wat je kunt "besteden" aan aflossingen.
Maak daarna een schema waarbij je dat bedrag verdeeld.
De verdeling is per schuldenlast verschillend.

Zorg dat je zo snel mogelijk van schulden bij de overheid afkomt.
Daarna zijn de schulden die je hebt bij huur/hypotheek energie en water het belangrijkst.

De Rechter.
Als een incassobureau denkt dat je te weinig aflost kunnen ze naar de rechter gaan om je te dwingen mee te werken. Daarvoor moet je eerst veroordeeld worden.
Een rechter kijkt naar een aantal zaken;
- ben je vindbaar? (kan het incassobureau je bereiken per post of email, dat toon je aan door te reageren op brieven of emails)
- werk je mee? (dat kun je aantonen door middel van een bankafschrift waarop staat dat je een bedrag hebt overgemaakt)
- werk je voldoende mee? (dat kun je aantonen door middel van een berekening van je beslag vrije voet en de bankafschriften waaruit blijkt dat je alles wat je kunt besteed aan aflossingen)

De verliezende partij draait op voor de kosten, een incassobureau weet dat ook.
Dus als je ze een brief stuurt met een voorstel waar in staat dat je leeft van je beslagvrije voet en dat deze aflossing het maximaal haalbare is zullen ze daar meestal naar luisteren.
Als ze niet akkoord gaan maak dan toch het voorgestelde bedrag over (dat toont aan dat je mee wil werken)
De beslagvrije voet is in dit geval niet iets waar je recht op hebt maar wel een richtlijn. Een rechter kijkt of er voldoende wordt meegewerkt of dat je gedwongen moet worden om mee te werken, een van die dwang maatregelingen is het loonbeslag, als je jezelf daartoe al gedwongen hebt is het niet nodig je daartoe te dwingen.

Griffierechten voor zaken tussen de â,¬500 en â,¬2500 zijn â,¬216 (of â,¬75 voor de minima) plus bijkomende kosten van de gerechtsdeurwaarder. Het levert dus behoorlijk wat geld op als je dit kunt voorkomen.
Tot slot; kom opdagen! Wie niet verschijnt wordt sowieso veroordeelt.   

Veel succes!

Chrissie

Buster,

Ik sta helemaal achter het sparen maar ik ben zelf begonnen met eerst 5 euro per maand dit was in 2007 automatisch weg te leggen en toen er meer vrijheid kwam ergens in 2008 heb ik het langzaamaan omhoog gegooid en zit nu op een bedrag van 40 euro per maand.  Voor ons gezin is het namelijk geen haalbare kaart om 50 euro per maand automatisch te sparen! Ik zie er soms door alle kosten/verhogingen van komen dat ik het spaarbedrag wel weer naar beneden mag gooien wil ik nog uit komen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Kaatje

Buster, wat fijn zeg zo'n checklist van je eigen traject!
En sparen is wel heel fijn en ook heel rustgevend om te doen, ook al zie je dat niet op het moment dat je schulden hebt. en ik begrijp Chrissie ook, bedragen die haalbaar voor je zijn. Wat ik heb gedaan is het als automatische overboeking een bedrag ingezet bij mijn bank, zodat ik daar geen omkijken meer naar heb.

Bloem2

sacredfour

Buster ik heb forumbeheer  gevraagd voor  een plek op het forum waar ik een stappenplan kan plaatsen over incassobureaus.
Dit opzetten van je eigen traject in dit draadje is ook zo,n stappenplan.
Het zou mooi zijn als we hier een vast plekje voor kunnen vinden op het forum.
Dus een plekje waar het altijd actueel is, en zich niet verplaatst met het verloop van de tijd.
We kunnen dan samen met forumbeheer gaan kijken hoe zo iets er uit moet gaan zien.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

@Scaredfour, klopt helemaal, voordat jij ging meeschrijven had ik nooit gedacht aan bezwaar aantekenen of dingen als actes van cessie,.. zo zie je maar dat we allemaal weer leren van elkaar.

@Bloem en Chrissie de verdeling die je maakt is ook puur persoonlijk.
Ben je alleen is het lastiger om de druk te dragen maar ook weer makkelijker om jezelf iets op te leggen. Heb je kinderen zijn er nu eenmaal kosten waar je niet omheen kan. Met het weekgeld alleen red je het dan niet.

Ook verschilt het per eiser; een creditcard rekent bijvoorbeeld 16% rente, dat is handiger om die zo snel mogelijk weg te werken.

Bij het sparen geld; alle kleine beetjes tellen.
Ik heb het trouwens in de tekst aangepast,...

De vaste lasten en het weekgeld gaan ten alle tijden voor.
Zorg ervoor dat je uitgave patroon niet (ver) boven je beslag vrije voet uitkomt.
Als je dat voor elkaar hebt kun je je het sparen permitteren.

Je kunt uiteindelijk alsnog besluiten om met het spaargeld het laatste stukje schuld in te lossen.
Ga daarna wel door met sparen zo blijf je uit de problemen!

Bedankt voor het aanvullen, als er nog meer idee

peter

Het is best wel compleet, wij zetten deze bovenaan!
Peter
Administrator Forum

Chrissie

Mag ik nog wat aanvullingen geven:

Het hoort bij de inkomsten en uitgaven zoals huur/hypotheek, water e.d
Ga al deze bedragen wat je uitgeeft omrekenen naar per maand dan krijg je een heel goed overzicht.

Verzekeringen:
Van jaar naar maand: jaarbedrag delen door 12
bijvoorbeeld 96 euro : 12 =  8 euro per maand

Begrafenisverzekering;
Van half jaar naar maand:  halfjaarbedrag delen door 6 of halfjaarbedrag x 2 delen door 12
voorbeeld: 90 euro : 6 = 15 euro per maand
       of    90 euro x 2 = 180 euro : 12 = 15 euro per maand

Kinderbijslag:
Van kwartaal naar maand: kwartaal bedrag delen door 3 of kwartaalbedrag x 4 delen door 12
voorbeeld: 366 euro : 3 = 122 euro per maand
        of    366 euro x 4 = 1464 euro : 12 = 122 euro per maand

Water:
Van 2 maand naar maand: 2-maandbedrag delen door 2 of 2-maandbedrag x6 delen door 12
voorbeeld: 78 euro : 2 = 39 euro per maand
        of   78 euro x 6 = 468 euro : 12 = 39 euro per maand

Boodschappen:
Van week naar maand:  Weekbedrag x 52 delen door 12
voorbeeld: 45 euro per week x 52 = 2340 euro : 12 = 195 euro per maand

en ga dan zo verder als Buster beschrijft met de inkomsten en uitgaven en je krijgt een perfect overzicht en weet beter waar je misschien kan schuiven of moet opzeggen aan abonnementen e.d.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Turfje

Libra

Buster

@Chrissie, hele goeie!

Ik bedacht me ook rente berekenen;

Bijvoorbeeld 16% op jaarbasis is
16 : 12 = 1,33% per maand

Hoofdsom (bijvoorbeeld)

grijzeharen

Super!!! Deze lijst neem ik mee in ons 'traject'!
Dank jullie wel!