Explosieve stijging loonbeslag bij jongeren

Started by peter, Aug 11, 2012, 08:59 PM

Previous topic - Next topic

peter

HILVERSUM - Bij ongeveer 150.000 jongeren hebben deurwaarders beslag gelegd op hun loon of uitkering. Deze groep groeit snel. Dat meldt RTL op basis van gegevens van GGN, het grootste deurwaarderskantoor van het land.

https://www.nu.nl/geldzaken/2882261/explosieve-stijging-loonbeslag-bij-jongeren.html
Peter
Administrator Forum

marco

Na vijf jaar crisis sta ik hier niet van te kijken. Volgens mij zal het volgend jaar niet beter gaan. Straks wordt beslag gelegd op de eerste rollators van ouderen omdat de pensioenen niet meer betaald kunnen worden.
Marco en Bianca

Libra

Ik had het ook gelezen en vind dit heel verdrietig.
Maar heel eerlijk gezegd verbaasd dit me niet helemaal.
Dit is geen geen verwijt of veroordeling naar de jeugd toe, maar........
Waar je ook bent, waar je ook kijkt, de jeugd is bezig met zijn/haar mobiel en jutten elkaar op om toch vooral maar weer het nieuwste model en de laatste app te hebben.

De providers hebben heel handig ingespeeld op de behoefte van jongeren om ergens bij te horen en zich daarmee te kunnen identificeren in hun zoektocht naar wie en wat ze zijn.
Er wordt ze een heerlijk worstje voor hun neus gehouden met de nieuwste modellen en de laatste mogelijkheden, alleen......wel gekoppeld aan een duur abonnement en met de diverse mogelijkheden tot internetten.
Allemaal heel handig totdat je over de limiet van je bundel gaat en dan liegen de (extra) kosten er niet om!!

Hun eigen verantwoordelijkheid? Tuurlijk!
Maar toch vind ik dat de providers hier ook een scheve schaats rijden hoor!
Limiet van je bundel bereikt?, dan kun je niet meer bellen, sms'en of internetten. Volgende maand weer.
Maar nee, natuurlijk betekent een overschrijding niet dat je geen bereik meer hebt.
De providers wrijven zich in de handen.......ja, doe maar, ga verder want dan kunnen wij hier lekker veel geld aan verdienen.

Maar ook als ouder vind ik dat je hier een stukje verantwoording in draagt en dan met name om je kind bewust te maken van de kosten die hieraan verbonden kunnen zijn.
Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd een mobiel, maar kunnen vaak de financi

Buster

Kan het ook niet zo zijn dat deze groep leeft naar een voorbeeld?
Tuurlijk ben je verantwoordelijk voor je eigen acties, maar het gebrek aan sparen en maar lenen, lenen, lenen komt natuurlijk ergens vandaan.

Het lastige is dat deze situaties gepaard gaan met veel schaamte.
En zo houden we met zijn allen in stand dat het bij de buren wel allemaal kan en bij ons thuis de huur ter nauwer nood betaald kan worden, hoe kan dat toch?

Waar ik me wel heel veel zorgen om maak is het gebrek aan kennis w.b.t. de beslaglegging.
Hoe vaak maken we hier niet mee dat het foutief berekend word met alle gevolgen van dien?

Libra

Ja, ben ik met je eens Buster.

Heb zelf heel vaak meegemaakt dat vriendjes en vriendinnetjes van mijn dochters hoge telefoonrekeningen kregen en dat die dan wel even betaald werden door pa en ma.
Op die manier leer je je kinderen dus helemaal niets!!!

Het begint al met zakgeld.
Je kunt rustig als regel invoeren dat ze bijvoorbeeld elke week 25 cent daarvan in een spaarpotje moeten doen.
Zaterdagbaantje: krijg je vaak per maand uitbetaald. Een deel daarvan op een spaarrekening storten.

Als ouder ben je verantwoordelijk om je kinderen dingen te leren.
En daar hoort zeker een gezond financieel plaatje bij!!

Buster

haha, ja Libra, en dat die vriendinnetjes dan even vergeten te zeggen dat ze daarbij minder zakgeld kregen of minder kleedgeld dat vergeten ze dan voor het gemak even.

En op die manier denken jouw kinderen; das lekker makkelijk, waarom kan dat bij ons niet?
o,o,o,o,,.....

Buster

Maar even nog over het artikel; 150.000 jongeren die te maken hebben met een deurwaarder,.. dan zijn ze het gedoe met een incasso dus al voorbij en is er zelfs een rechter aan te pas gekomen. Als je dan weet dat niet alle oplossingen gevonden worden in loonbelsag betekend dat dus MEER dan 150.000 jongeren die in contact zijn met een gerechtsdeurwaarder,....

Wie weet een idee voor de nieuwe regering om toch maar NIET te bezuinigen op de schuldhulpverlening of het versoepelen van de regels voor de particuliere bureau's. 

Libra

Ja, de problemen zijn echt mega!!!

Quote from: Buster on Aug 12, 2012, 02:16 PM
Wie weet een idee voor de nieuwe regering om toch maar NIET te bezuinigen op de schuldhulpverlening of het versoepelen van de regels voor de particuliere bureau's. 

Dat zou geen slecht idee zijn ;), maar dan graag wel met een wettelijk keurmerk en een goed overkoepelende organisatie die niet alleen maar zegt dat de bij hen aangesloten bureaus zich aan de gedragregels houden, maar een organisatie die dan ook waar maakt wat ze zeggen en aan zeer strenge eisen moet voldoen.

gewoon

Hoi

Hebben het onlangs gehad over een aanpassing in het onderwijs maar ouders hebben ook een belangrijke voorbeeld functie gisteren nog een felicitatie over de kinderen van de forum leden gegeven.

Dit is ook een uitwas van de leen cultuur, een paar jaar terug vertelde de jeugt nog (ook hoog opgeleiden studenten) ach straks koop ik mijn eerste huis en die studieschuld en meer, dat sluit je dan toch over in je hypotheek.

Neem het dus op voor de jeugd die geen aansluiting meer vindt op het grote lenen.
Gewoon

marco

Als 150.000 jongeren al een deurwaarder op bezoek heeft gekregen, is dit het topje van de ijsberg. Vergeet niet er jongeren zijn die betaald hebben na een aanmaning.

Je gaat naar een belwinkel, je bent 18 jaar en dus meerderjarig, je loopt de belwinkel bellend uit met telefoon en kado...........

Het grote cadeau komt nog, je kan het niet betalen.
Marco en Bianca

Buster

Wat mij opvalt is dat "de jeugd" niet meer kan sparen. Het is de normaalste zaak van de wereld dat je leent voor vakanties, mobieltjes of kleding.

Ik vind studie en een hypotheek van een totaal andere orde, dat is een investering in je toekomst. Neemt niet weg dat je voor je 18e je je er al op kan voorbereiden door geld opzij te zetten voor de 3 grote zaken; studie, huis/uitset en rijbewijs/auto.
Alles wat je spaart is meegenomen.

Het ergste van alles is dat ouders vaak het lenen stimuleren door het voor te schieten.

Libra

Het komt er dus eigenlijk gewoon op neer dat wij als "ouderen" de rekening van de leencultuur die op een gegeven moment opgang heeft gemaakt, doorgeschoven hebben naar de jeugd.

En 1 van de dingen die heel gewoon zijn geworden is de roodstand op de bank die aan iedere klant al standaard aangeboden wordt.
O

Buster

Ouders hebben sowieso een verantwoording daarin.
Als ik kijk naar ons gezin; alleen staande moeder met 2 dochters.
Allebei dezelfde regels;
Je krijgt genoeg om voor je school te kunnen betalen (studiefinanciering, bijdrage moeder en bijdrage vader verdeeld over 12 maanden), 25 gulden zakgeld per week en 100 gulden kleedgeld per maand en alles wat je erbij wil, daar werk je voor.
Hoe je het verdeeld moet je zelf weten, eigen verantwoording.

Ik spaarde, kocht weinig kleding, ging naar school en had genoeg aan het zakgeld.
Mijn zusje had elke maand nieuwe aussies, schoenen, sieraden, dure parfum en wat al niet meer. Ze heeft haar school uiteindelijk niet afgemaakt. Dus het slaat niet altijd aan.

Bij mijn man thuis is hem niks geleerd over sparen, kreeg 2 keer zakgeld omdat pa niet wist dat ma al had gegeven. Eenmaal op zichzelf is het dan ook goed misgegaan en daar lossen we nog steeds voor af (20 jaar na dato,...)

Libra

Ja Buster, ik ben het zeker met je eens!
Uiteraard is niet ieder kind hetzelfde. Net als "grote" mensen heeft iedereen zijn eigen karakter.

Ik heb nu net aan den lijve ondervonden wat het met kinderen kan doen als beide ouders niet op