Schuldhulpverlening niet opgestart - Klacht NVVK ingediend - Wat nu?

Started by Just-Me, Aug 08, 2012, 10:48 AM

Previous topic - Next topic

Just-Me

Nou, gaan we. Ik ben een alleenstaande werkloze moeder. In oktober 2010 heb ik schuldhulpverlening aangevraagd. In december 2010 ondertekend. Tot december 2011 hebben ze eigenlijk weinig gedaan behalve in september 2011 de schuldeisers aangeschreven.
Maar de schuldeisers waren het wachten zat en ik ben ook afgesloten van elektra/gas enzo. Overal ligt momenteel beslag op. De schuldhulpverlening stelde een afloscapaciteit van 671 euro per maand voor, maar ik zou niet weten waarvan ik dat zou moeten betalen. Nu zijn ze de bemiddeling gestopt. Ik heb een klacht ingediend bij de NVVK, die het wel eens is met de lange tijd die de schuldhulpverlener heeft gewacht.
Maar wat nu? Schuldhulpverlener stelt dat ze geen minnelijk traject zijn gestart dus ik kan geen WSNP aanvragen.
Wie heeft er een oplossing????

peter

Welkom Just-Me,

Vraagje, heb je aangemeld bij het schuldhulploket van de gemeente of bij de GKB? Was jou schuldhulpverlener een particulierbureau?
Peter
Administrator Forum

Libra

Dit is inderdaad een heel raar verhaal!!
En de vragen die Peter stelt, had ik ook.

Maar even wat anders:

Quote from: Just-Me on Aug 08, 2012, 10:48 AM
In oktober 2010 heb ik schuldhulpverlening aangevraagd. In december 2010 ondertekend. Tot december 2011 hebben ze eigenlijk weinig gedaan behalve in september 2011 de schuldeisers aangeschreven.
Ik heb een klacht ingediend bij de NVVK, die het wel eens is met de lange tijd die de schuldhulpverlener heeft gewacht.
Maar wat nu? Schuldhulpverlener stelt dat ze geen minnelijk traject zijn gestart dus ik kan geen WSNP aanvragen.

Hoe is het mogelijk dat het NVVK  het eens is met deze idioot lange wachttijd?
Normaalgesproken is het zo dat nadat de overeenkomst getekend is, de schuldhulpverlening binnen een maand daaropvolgend gestart wordt, de inkomsten, de vaste lasten en de schulden in kaart worden gebracht, de beslagvrije voet wordt vastgesteld en met deze gegevens de afloscapaciteit wordt bepaald en welk voorstel daarmee aan de schuldeisers gedaan kan worden.
Op het moment dat zij de schuldeisers aanschrijven treedt de 120 dagen regeling in werking, waarin de schuldeisers wel of niet akkoord kunnen gaan met het gedane voorstel.
Gaat er 1 of meer schuldeisers niet akkoord, dan is het minnelijke traject mislukt en heb je recht op het WSNP traject.

Als het zo is zoals jij stelt dat zij in september 2011 de schuldeisers hebben aangeschreven, is het minnelijke traject wel degelijk opgestart.
Hier klopt dus echt niets van!!!

Quote from: Just-Me on Aug 08, 2012, 10:48 AM
Maar de schuldeisers waren het wachten zat en ik ben ook afgesloten van elektra/gas enzo. Overal ligt momenteel beslag op.

Als ik jou was, zou ik onmiddellijk kontakt opnemen met de Sociale Dienst van jouw gemeente en hen dit verhaal voorleggen.
Je geeft tenslotte ook aan dat je al afgesloten bent van elektra/gas en als ik het zo lees zul je waarschijnlijk nog meer zeer urgente problemen hebben.
Als je schrijft dat je een alleenstaande moeder bent, ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat jouw kinderen bij je wonen.
Je kunt niet leven zonder de basisbehoeften en zeker niet met kinderen!!!!
Nu is het nog "zomer", maar wat als je een maand verder bent........
Geen gas, geen elektra.....hoe geef je je kinderen in godsnaam dan te eten??!!!!

Niet langer wachten!!!!
Aktie ondernemen en wel nu!!!

Succes en heel veel sterkte!

Turfje

Allereerst welkom hier.
Je zit in 'n ellendige situatie !
Dit kan niet zo, zeker omdat je ook nog kinderen hebt.
Zoek zo snel mogelijk hulp zoals libra ook al zegt.
Succes en sterkte.

Just-Me

Schuldhulpverlener was via de gemeente. Deze huurde een consultancybedrijf in. Heb ook een klacht ingediend bij de gemeente, maar kreeg te horen dat ik te dom was om het te begrijpen.
In het begin had ik werk, werd ziek en kwam toen in de ww terecht. Daarom had ik in het begin teveel inkomen om hulp (bijzondere bijstand) te krijgen.
Heb inmiddels wel weer een andere elektra genomen hoor! Maar kreeg van Nuon wel een vette rekening omdat contract eerder werd verbroken.

NVVK was het met mij eens dat het te lang duurde, maar wat schiet ik ermee op? Die 120 dagen waren voor mei al voorbij en Westerbeek (het bureau dat was ingehuurd) stuurde in september pas een brief naar de schuldeisers met verzoek opgave schuld. Daarna deden ze tot december weer niks. Toen kwamen ze met een voorstel met een afloscapaciteit van 670 euro per maand. Omdat ik uitgebreid budgetbeheer had, hielden ze het gewoon van mijn VTLB in als ze geld tekort kwamen. Dus daar ben ik mee gekapt, want ik hield net 700 pm over om alle rekeningen te betalen en van te leven. Omdat ik het voorstel niet wilde ondertekenen, zijn ze de bemiddeling gekapt. MAAR ik heb geen minnelijk traject gehad dus kan geen WSNP aanvragen.

ik weet gewoon niet wat en waar ik nu hulp kan krijgen. Particulier schuldhulpverleners verwijzen mij weer naar de gemeente.

Ik leef van dag tot dag, van beslag naar beslag. Maar weet niet hoelang ik hiermee door kan gaan. Heel vaak is er geen geld, klopt. Dit is ook geen leven. Niet het leven dat ik voor ogen had voor mezelf of kinderen.

peter

Just-me,

Waarom stap je niet naar schuldhulpmaatje ( http://www.schuldhulpmaatje.nl) . Ik heb hele goede ervaring met hun, v.w.b. mensen die zijn vastgelopen in het schuldhulp traject. Wij hebben eerder mensen naar hun verwezen.

Ze veroordelen je niet, maar ze helpen je, desnoods gaan ze mee, met je mee naar de gemeente.
Peter
Administrator Forum

Buster

Hoi Just Me,

Welkom!
Beetje rare gemeente waar je woont,.. "te dom om het te begrijpen?"

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om de boel op de rit te krijgen.
Hoe meer overzicht je hebt, hoe sterker je word, echt waar!

Wat je eerst kunt doen; sorteer alle post die je hebt.
Op die manier heb je met de meest recente brieven een goed overzicht hoe groot de bult is.

Reken daarna uit wat je kwijt bent aan vaste lasten. Tel de aflossingen even niet mee. Gewoon puur;
Huur
Gas en Licht
Water
Zorg verzekering
Boodschappen

Sjaan

Beste lezer, ik heb precies hetzelfde meegemaakt in Gouda. Westerbeek krijgt wel geld om mensen zoals ons te "helpen"maar ze nemen een zogenaamde intake gesprek en verder hoefde ik niet te komen. Door hun toedoen heb ik ook nu een extra schuld bij een energiemaatscahppij. Zij hebben nooit een schuldhulpverleningstraject met mij opgestart. Ik ben naar de ombudsman geweest die je ook weer van het kastje nara de muur stuurt. Daarom kan ik wel lachen als de marokanen en de afrikanen de gemeente steeds in d emaling nemen, want zij zorgen zelf dat je illegale dingen gaat doen om je schulden af te betalen. Er zijn wel mensen die het verpesten maar ze zien niet de mensen die het voorgoed willen oplossen. Binnen 15 dagen zal ik nu uit mijn huis gezet worden. Ik weet geen raad meer. Ik heb ruim 3 jaar op de wachtlijst gestaan voor schuldhulp. eerst bij de stichting Kwadraad en daarna bij Westerbeek. Alle deuren slaan dicht voor mijn neus.

Buster

Jeetje Sjaan,

Dat is niet niks.

Je komt uit Gouda?
Ik ga even voor je kijken op het internet, want met een dreigende uithuiszetting MOET de gemeente iets met je.
Wat jij moet kunnen aantonen is dat je idd op de wachtlijst hebt gestaan bij Westerbeek en Kwadraat, en eventueel papieren bij elkaar zoeken die aantonen dat je ook aan de bel hebt getrokken. Hoe meer informatie je hebt, hoe sterker je staat.

Via de gemeente, maar die ken je waarschijnlijk al.
http://www.gouda.nl/gemeente/content.jsp?objectid=goudaintern:114347

Dit kwam ik tegen, het zijn de regels die de gemeente heeft opgesteld voor en traject. Het komt er op neer dat als je je inzet, geen nieuwe schulden maakt en geen psygische aandoening hebt je in aanmerking komt voor hulpverlening. (daarom is het zo belangrijk dat je kan aantonen dat je je hebt ingezet.)
http://www.gouda.nl/gemeente/content.jsp?objectid=goudaintern:114347

Ik kom daarna idd niet verder dan Weserbeek en Kwadraad.
Heb je bij die laatste al eens gesproken met de raadsman?

Wat je altijd nog kan proberen is je situatie uitleggen bij het juridisch loket.
http://www.juridischloket.nl

Heel veel sterkte

strijdlust

Buster, wat heb ik toch een bewondering voor de manier waarop je iedereen te hulp schiet, echt super. En wat kom je toch echt nijpende situatie,s tegen.

Baal er wel van dat het erop lijkt dat er veel slechte schuld hulp verlening buro,s zijn. Je zou toch verwachten dat dit in een land als Nederland netjes te regelen moet zijn.

Buster

Helaas Strijdlust,

Schulden zijn BIG Bizniz,...

Sterker nog; dankzij de VVD kun j en bureau openen, ongedipomeerd, maandelijks geld vangen, zolang je maar geen schone lei beloofd en er niet met de inkomsten van de schuldenaar vandoor gaat.
Reen even mee; op en schuld van