Wat een gedoe

Started by Frummel84, Aug 07, 2012, 03:08 PM

Previous topic - Next topic

Frummel84

Dank je. Dat is het zeker.

Nu het schuldenprobleem verder oplossen en dan ben ik helemaal gelukkig^^

Libra

Wat fijn voor je dat de uitslag zo positief was Frummel!!

Nu kun je inderdaad verder met de andere "problemen". :)

Liefs

Frummel84

Ik zit met een probleem.

We hebben nu al enkele weken de vrouwen van de Humanitas hier. Ze zijn heel goed, maar de 1 is erg bang(of hekel aan) voor dieren. Ik vind het heel vervelend voor haar, maar ik snap niet zo goed waarom juist zij bij ons is gekomen omdat het ook aangegeven was bij de intake dat we dieren hebben.

Katten laten zich nu eenmaal niet opsluiten en we kunnen naar boven, maar vaak wil ze dat ook niet. En ja, een kat is een kat en die komt bij je, vooral als je niks hebt met katten.

Daarnaast beginnen ze voor mijn gevoel te drammen. Ik kan heel moeilijk omgaan met verplichtingen die mij opgelegd worden door anderen aangaande mijn zaken.

Tot we in de schuldsanering zitten doe ik mijn best om alles te betalen en ook wat in huis te hebben voor vooral mijn dochter.

Alleen leggen ze mij nu een schema op wat ik moet betalen van hen. Daarnaast blijven ze doorgaan over wat de Kredietbank allemaal oplegt en dat wij straks moeten gaan verantwoorden. Dat we niet eens de schuldsanering in komen als we niet doen wat zij(humanitas) zeggen.

Ik snap dat ze willen helpen, maar ik zet mij af op deze manier. Ze pakken de situatie met mijn persoon verkeerd aan en ik merk dat mijn lontje steeds korter word hoe meer ze dingen herhalen en hameren. Als ze weg zijn moet ik ook bijna standaard even in een kussen schreeuwen. En mijn man krijgt ook nog es de wind van voren.

Maar goed, iemand anders heeft gezegd dat ik alle hulp moet accepteren, dus ik vreet me op hier. En ik wil ze ook niet voor de kop stoten zoals je dat zegt. 

Weet iemand hoe ik deze situatie moet aanpakken of hoe ik kan laten weten dat dit niet werkt voor mij zo?

Buster

Hoi Frummel,

Het is inderdaad lastig.
Je hebt door je aandoening (ADHD, was het toch?) niet alleen een andere aanpak nodig maar je hebt ook een andere kijk op het aanpakken.

Waar je nu tegenaan loopt is dat de situatie waarin je zit geen ruimte laat voor die andere aanpak.
Een deurwaarder, incasso of rechter houd geen rekening mee dat je administratie is wat het is door je achtergrond.
Probeer er eens anders tegenaan te kijken; die dames verplichten je niks, ze wijzen je de weg hoe je voor jezelf, je dochter en je dieren de boel weer op de rit kan krijgen. Dat doe je echt voor jezelf en niet voor de dames.

Wat ze waarschijnlijk bedoelen is je voor te bereiden op de verplichtingen die komen gaan. Of je nu in en traject zit of het zelf aan gaat pakken, zodra je besluit uit de ellende te willen komen start er een periode van strakke regels.
Als je het zelf doet mag je gewoonweg geen maand missen aan aflossingen, dan is het volledige bedrag in een klap opeisbaar, in een traject werkt dat net zo. Als je per ongeluk nieuwe schulden maakt bijvoorbeeld, of je administratie niet kan overhandigen kan die regeling zomaar komen te vervallen en zijn alle schulden weer volledig opeisbaar.

Nogmaals; je doet dit voor niemand anders dan voor jezelf, je dochter en je dieren.   

Hou vol!

En wat de katten betreft; de dame in kwestie kan heel goed zelf een keuze maken, neem niet teveel op je bordje. ;)
Ik ben zelf angstig voor honden. Toch stap ik wel bij mensen met een hond naar binnen, juist om te proberen over mijn angst heen te komen. Wie weet werk het voor die dame net zo.     

Buster

Ik zat nog even na te denken over je laatste vraag; hoe kan je laten weten dat dit niet werkt voor jou?

Volgens mij is het belangrijk om dan te weten wat wel haalbaar is voor je.
Wat is voor jou een prettige manier om je administratie bij te houden.

Vervolgens kan je tegen de dames zeggen dat je graag je doel wil behalen. Dat de "normale" manier voor jou niet haalbaar is, maar dat je wel hebt nagedacht over een andere manier. Of ze eens met je mee willen kijken of dit ook ene goede manier is.

Rustig blijven is altijd een goed idee, en zodra je laat weten dat je hebt nagedacht over een oplossing haal je de strijd eruit. Het heeft geen zin als je de ondersteuning ervaart als tegenwerking, dat werkt voor jou niet en voor hun ook niet.

Kan je hier iets mee?

Libra

Lieve Frummel,

Ik denk dat het heel belangrijk is om de weg naar de communicatie open te houden!
Alles binnenhouden en "opvreten" is inderdaad de manier om dingen te laten escaleren!!

Misschien zou het kunnen helpen als je eens even een uurtje rustig gaat zitten en voor jezelf opschrijft wat je "wel fijn vindt" en wat je "niet fijn vindt", zoals ik ook in een ander topic van en aan Kaatje geschreven heb.

Net zoals Buster aangegeven heeft, jij bent de enige die weet wat voor jou haalbaar is en op welke manier je je kunt inpassen in het strakke keurslijf van de schuldsanering.

Met andere woorden: blijven praten is de enige manier om hier samen met die dames uit te komen.
Schreeuwen in een kussen is geen oplossing, al kan het wel even lekker opluchten.
Maar dat is dan ook precies het enige: even opluchting, maar daarna komen "de problemen" weer net zo hard terug!
Probeer, hoe moeilijk het ook is, door communicatie tot een constructieve oplossing te komen.
En dat laatste kun je alleen maar bereiken als jij duidelijk kunt aangeven wat je "wel fijn vindt" en wat je "niet fijn vindt".

Maar hoe je het ook plooit of keert, het leven met schulden is gewoon zwaar, ook zonder bijkomende zaken als beperkingen en om hier uit te komen is gewoon een hele strakke discipline nodig.

Ik begrijp dat je het ervaart als "drammen" en "erop hammeren"........
Maar probeer dit nu eens om te draaien naar "stimuleren" en "het beste met jou voorhebben"......
Met andere woorden: probeer deze negatieve gedachtengangen eens om te draaien in een meer positieve benadering en zie de mensen die jou proberen te helpen niet als "vijanden" die het jou nodeloos moeilijk maken, maar als "vrienden" die zo graag zouden zien dat er (constructieve) oplossingen komen.

Succes!!

Frummel84

Even weer een berichtje van mij.

Het budgetbeheer is inmiddels opgestart en we moeten het sinds begin van het jaar doen met

Buster

Frummel  :D

Wat goed om je weer te lezen en wat een fijne berichten.
Wat ik vooral lees is dat er schot in de zaak zit.

Goed ook dat je met de dames bent door blijven gaan.
En als bonus een hersteld contact.
Ik duim dat je toch in aanmerking kan komen voor een pakket.

En al reageer je niet altijd; dit soort up dates motiveren ons allemaal hoor!

Hou vol!

Frummel84

Ik had vanochtend een slecht gevoel en ik wist niet waarom.

Vanmiddag wel. Kreeg een brief van RDW dat mijn auto niet verzekerd was op die en die datum.

Wat blijkt, de kredietbank heeft wel het geld overgemaakt voor de verzekering onder vermelding van het polisnummer, maar op naam van mijn man en het verkeerde rekeningnummer van Interpolis(die heeft 4 nummers of zo, voor elke afdeling een ander).

Stelletje koekebakkers....ik stuur niet voor niks een scan door...

En nu kan ik ze ook niet eens bereiken en ik moet perse mijn coach hebben, want anders kunnen ze niks... >:(

Buster

Frummel, goed dat je erboven op zit!

Het is inderdaad erg slordig, maar, ook onhandig van Interpolis dat ze 4 verschillende rekening nummers noemen.

Hou vol!

Frummel84

Ik heb mijn coach nog niet bereikt, dus heb een mail gestuurd naar haar mail, cc naar algemeen emailadres van kredietbank, leesbevestiging gevraagd en hoge prioriteit erop geknald.

Morgen ga ik weer bellen..ik zal blij zijn als het eindelijk echt loopt. Sta nu nog alles te regelen...ggrrr

Buster

Frummel,

Ook tijdens het hele traject word er van je verwacht dat je zelf alles goed in de gaten houd.
Precies zoals je nu doet.
Er kan nou eenmaal een fout in de administratie sluipen.
Dat is slordig en niet netjes, het punt blijft dat JIJ ervoor opdraait.
Dus,... Hou het in de gaten en zorg daarmee goed voor jullie.

Hou vol!

Frummel84

In de gaten houden doe ik al omdat ik zelf toch graag de controle wil hebben. Ik vertrouw niet snel mensen en instanties al helemaal niet. In onze situatie is dat moeilijk omdat we het niet zelf meer redden.

De bewindvoerder is overigens ook al geweest en binnen 2 maanden is de uitspraak bij de rechter of zoiets.

Ik wil graag schuldenvrij dus ik blijf bellen en mailen.

lotte

Quote from: Frummel84 on Feb 19, 2013, 10:29 PM
In de gaten houden doe ik al omdat ik zelf toch graag de controle wil hebben. Ik vertrouw niet snel mensen en instanties al helemaal niet. In onze situatie is dat moeilijk omdat we het niet zelf meer redden.

De bewindvoerder is overigens ook al geweest en binnen 2 maanden is de uitspraak bij de rechter of zoiets.

Ik wil graag schuldenvrij dus ik blijf bellen en mailen.

Welkom bij de club, ik geloof dat de meesten die hier schrijven en werken aan het oplossen van hun schulden, kampen met bovenstaand probleem.  ;D

Gewoon bovenop blijven zitten, dan krijg je, ook dit, snel genoeg weer geregeld!

Succes

Frummel84

Zo, daar ben ik weer.

Vorige week woensdag tot maandagochtend zonder internet gezeten ondanks dat ik de rekening begin februari had gestuurd. Ook is er een loonbeslag geweest. Die stukken heb ik ook begin februari gestuurd, maar ze kwam pas vorige week in actie om het eraf te halen.

Ja, nu is het beslag er dus al en is er dus minder geld...muts! Heb ik niet gezegd hoor.

Dus vorige week hadden we minder leefgeld en deze week is er ook nog niet gestort. Heb een mail gestuurd, maar ben er huiverig voor.

Zijn ze verplicht om je leefgeld te betalen trouwens? Lijkt mij dat een mens ook eten moet?