schuldhulpverlening en wsnp.

Started by klaasvaak, Aug 05, 2012, 08:28 PM

Previous topic - Next topic

klaasvaak

Oktober 2010 ben ik na schuldhulpverlening ( met budgetbeheer GKB) terechtgekomen in de WSNP ( met budgetbeheer GKB). Onlangs kreeg ik van mijn BW de toestemming om mijn eigen budgetbeheer te gaan doen. Ik krijg nu een brief van de GKB dat per ....(datum) op eigen verzoek de schuldhulpverlening en budgetbeheer is stopgezet. Dat is correct voor wat betreft budgetbeheer. Maar schuldhulpverlening is toch ( al) gestopt op het moment dat je in de WSNP bent terechtgekomen? Dan is er toch geen sprake meer van "schuldhulpverlening"? Ik weet niet of mij dit nog "nagedragen" kan worden aan het einde van de WSNP.

Buster

Hoi Klaas,

Zover ik weet is budgetbeheer een aparte tak en staat dat los van schuldhulpverlening.
Bij beheer leren ze je je budget te beheren zodat er geen nieuwe schulden ontstaan.
Bij schuldhulpverlening (het minnelijke traject) maken ze afspraken wat betreft het aflossen met lopende eisers tegen finale kwijting.

Wie betaald op dit moment je vaste lasten? Doet budgetbeheer dat? Of regel je dat zelf vanuit je VTLB? 

klaasvaak

Een minnelijk traject is destijds niet gelukt dus ben ik in de WSNP terechtgekomen. Dus op dat moment ( overgang naar wsnp) is toch de schuldhulpverlening beeindigt? Vaste lasten werden door GKB-budgetbeheer gedaan vanaf okt.2010 maar nu kan/mag ik het zelf gaan doen. Uiteraard dan vanuit mijn VTLB en het meerdere uiteraard naar de boedelrekening.

Libra

Voor zover ik weet val je onder de "verantwoording" van de BW die op zijn/haar beurt weer verantwoording moet afleggen aan de rechter-commissaris die jouw dossier in beheer heeft.

Toen je in oktober 2010 werd toegelaten tot de WSNP als gevolg van het mislukken van het minnelijke traject is deze schuldhulpverlening al komen te vervallen.

Nu je bijna 2 jaar onder bewindvoering hebt gestaan en je alle regels nageleefd hebt die jou bij het begin van de WSNP opgelegd zijn door de rechtbank, kan de BW besluiten om jou het budgetbeheer weer in eigen handen te geven.
Dit wordt vaak gedaan als een soort van overgangs-periode in aanloop naar de schone lei.
De BW kijkt (samen met de rechter-commissaris) nog wel mee over jouw schouder om te zien of alles goed gaat en je nog steeds aan alle verplichtingen voldoet.

Het GKB beslist niet of jij aan het einde van de WSNP een schone lei krijgt.
Dat doet de rechter aan de hand van de bevindingen/rapportages van de BW aan de toegewezen rechter-commissaris.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat dit je straks "nagedragen" gaat worden, tenzij jij je niet aan de afspraken houdt of tussen nu en einde WSNP nieuwe schulden maakt.