Nieuw hier - mijn verhaal

Started by ingrid43, Aug 03, 2012, 11:09 PM

Previous topic - Next topic

ingrid43

Hallo,

ik heet Ingrid en ben 43 jaar.
Gisteren heb ik dit forum gevonden en zie dat er in de verhalen veel herkenning is, en gelukkig ook veel steun!
Bij mij begonnen de schulden bijna drie jaar geleden. Ik heb daarvoor langdurige banen gehad waarin ik het erg naar mijn zin had en goed functioneerde. Door veel pech ben ik twee hele fijne banen kwijtgeraakt. Bij het ene kantoor werkte ik al bijna 9 jaar en daar ging het met het kantoor zelf op een gegeven moment steeds slechter. Dus teveel personeel en te weinig werk; gedwongen ontslag. Daarna kreeg ik een contract voor twee jaar op het secretariaat van een kleine stichting. Dat was een project via de gemeente. Daarna heb ik 3,5 jaar gewerkt via een uitzendbureau op basis van een flexcontract. Ik had het daar enorm naar mijn zin en het werk was bijzonder leuk. We konden altijd bij goed functioneren terugkomen na afloop van het contract (mits je 3 maand minimaal thuis bleef zitten). Toen mijn contract erop zat en ze na een half jaar weer mensen nodig hadden, heb ik weer gesolliciteerd maar kon niet terugkomen vanwege veranderde functie-eisen van een nieuwe teamleider. Tussen deze banen door heb ik tijdelijk een uitkering gehad. Tot ik drie jaar geleden een brief kreeg van het UWV. Ze hadden een fout in de administratie ontdekt en ik had langere tijd teveel geld ontvangen. Het had te maken met loonheffing. Die fout hadden ze pas na een paar jaar ontdekt... dus met het verzoek of ik 'even' 7300 euro wilde terugbetalen. Ik heb toen contact met ze opgenomen en er werd een betalingsregeling getroffen van 50 euro per maand. Dat was net in de laatste paar maanden dat ik nog werk had. Daarna werd het met een WW-uitkering alleen maar moeilijker, want dan kun je natuurlijk niet veel missen. Een tijd daarna kwam er nog zo'n leuke brief van het UWV overheen en bleken ze nog meer terug te vorderen... er is nu een schuld van ruim 12.000 euro. Het enige dat ik kan afbetalen is 50 euro per maand. Ze gingen daarmee akkoord en ik ben nu ruim twee jaar aan het afbetalen. Dat gebeurt maandelijks via automatische incasso dus daar heb ik geen omkijken naar. Dat is altijd op tijd binnen. Nu is het probleem dat ik voor beide schulden een keer een brief kreeg; als je voor het eind van het jaar niet de hele schuld terug hebt betaald, moeten ze eenmalig loonheffing of loonbelasting verrekenen. Dus ik had in een jaar 600 euro betaald, maar er kwam doodleuk weer 340 euro bij op! Om moedeloos van te worden. Door het loonheffingsverhaal kreeg ik ook al een paar jaar dure rekeningen van de belasting. Zo ook vorig jaar, ik moest een bedrag van 1021 euro betalen (beschikking huurtoeslag). Vandaag heb ik een afspraak gehad bij een instantie die helpt met formulieren in te vullen. Zij kwamen er al snel achter dat door die loonheffing het toetsingsinkomen ook verkeerd was, en nog steeds niet goed is. Dit wordt volgende week rechtgezet! Het is lager dan op de formulieren stond. Die man gaat nu de huurtoeslag opnieuw aanvragen met terugwerkende kracht omdat het onjuist was. Hopelijk komt hier wat extra aan inkomsten door binnen. Aangezien ik met een uitkering en de aflossing niet 'even' 1021 euro kon betalen bleef die rekening staan. Ik had een bedrag afgelost en in mei kreeg ik een brief dat er 490 euro betaald was. Dit bleek de zorgtoeslag te zijn, zodat (zonder overleg of mededeling) per maand nu 70 euro wordt ingehouden. Ik heb de laatste jaren op een of andere manier echt heel veel financi

peter

Ingrid,

Welkom, je kan hier altijd steun en tips krijgen op ons forum.  Het is een heel verhaal wat je hebt opgeschreven, iederen kan in de schulden komen. Je moet maar denken er als altijd licht aan het einde van de tunnel.

Peter
Administrator Forum

Buster

Hoi Ingrid,

Welkom enne,.. inderdaad complimenten dat je aan de bel trekt en voor jezelf opkomt.
Je hebt al een hele voorsprong op vele door het leven op budget waar je mee begonnen bent.
Hoe meer inzicht en kennis hoe beter je voor jezelf kan opkomen.

Ik hoop voor je dat het allemaal opgelost word.
Kan me je moedeloosheid heel goed voorstellen.

Hou vol!

Libra

Hai Ingrid, welkom.

Hemel, dat is een aardig verhaal.
Fijn om te lezen dat je nu hulp krijgt bij het invullen, want ten eerste scheelt dat een heleboel stress, maar ten tweede kun je dan ook schriftelijke bewijzen overleggen dat er foute berekeningen zijn gemaakt.

Heel goed inderdaad dat je zelf aan de bel getrokken hebt en hulp hebt gezocht.

Heel veel succes!!

Turfje

Welkom Ingrid. Goed dat je er zelf al mee bezig bent zodat er straks hopelijk 'n oplossing komt.
Succes ermee!

Groet, Turfje.

lotte

Hoi Ingrid,

wees welkom, deel en schrijf hier, wat je met ons wilt delen.
Maar wees voorbereidt, het werkt nogal verslavend.  :D

Ik vind de stappen die je gezet hebt, heel verstandig, en je betn dan ook super goed bezig!

cookie

Hallo Ingrid,
Ik wens je heel veel steun en kracht toe, het tij zal wel keren!