nieuw hier en moedeloos

Started by missyB, Jul 30, 2012, 01:40 PM

Previous topic - Next topic

missyB

9 jaar geleden in schulden geraakt, door diverse omstandigheden.
We komen van 55000 schuld af en moeten er nog zeker 18000.
Ik heb veel dingen voor mijn man verzwegen en als het water ons aan lippen stond moest ik het wel vertellen.
Ik droeg de zorgen liever alleen maarja mijn man dacht dan vaak dat dingen wel konden en ik kon dan niet zeggen dat dat financieel dus niet kon.
Heb afgelopen vrijdag mijn man weer ingelicht.
Ik durf post niet te openen, geen deur open te maken,heb telefoonangst.
er komen weer zeker 3 deurwaarders aan en ik kan niet meer.heb last van duizeligheid,hartkloppingen, opgejaagd gevoel.Nu naar d egemeente gaan is eigenlijk geen optie want dat gaat te lang duren en zolang houd ik ze niet meer van mijn nek af.
Een overzicht maken lukt al haast niet want mn administratie is een puinhoop omdat ik rekeningen weggooide of verstopte.
ik kan niet meer na 9 jaar zorgen.....

Libra

Welkom missyB!

Wat zul je je rot voelen!
De enige (werkelijke) troost die ik je kan bieden is dat we het hier allemaal begrijpen.
Voor mezelf sprekend: het is zo herkenbaar, post niet meer openen, angst voor de deurbel en de postbode.......
Maar......je voelt hem waarschijnlijk al aankomen, je zult toch echt orde op zaken moeten gaan stellen.
Stap 1 heb je al gezet door hier je verhaal neer te zetten. Ook al is het anoniem, daar is heel veel moed voor nodig en dat niet alleen, het betekent ook dat je de problemen nu onder ogen ziet en er niet meer voor wegloopt.

Nu stap 2: ga alle administratie bij elkaar zoeken, ook alle post die je verstopt hebt. Maak het allemaal open, ondanks dat dit een heel pijnlijk proces is en ga het uitsorteren.
Zelf heb ik, toen ik het onder ogen ging zien, op een avond stapeltjes gemaakt in de woonkamer (heb je vaak de meeste ruimte), drie rijen (3 jaar) en per rij 12 maanden.
Vaak is dat de manier om een klein beetje overzicht te krijgen.

Stap 3: bel als de wiedeweerga de Sociale Dienst van je gemeente!!! en vraag schuldhulpverlening aan! Geloof me, het is geen makkelijke stap, maar vaak wel de enige die kan zorgen voor een klein beetje rust.
Ook als je zelf helemaal niet meer uit de administratie kunt komen, kunnen de mensen van schuldhulpverlening je daarbij helpen.
Bovendien kun je om een brief vragen waarin de Gemeente bevestigt dat je schuldhulpverlening hebt aangevraagd, welke je dan naar de schuldeisers kunt sturen. Je geeft hen dan een bevestiging dat er aan gewerkt wordt, maar bovendien als er hele dringende zaken zijn (zoals een dreigende huisuitzetting, afsluiting gas, electriciteit en water, een zorgverzekeraar die je dreigt te royeren enz. enz.) zijn zij degenen die hier onmiddellijk aktie op kunnen ondernemen en ervoor kunnen zorgen dat dit niet gebeurd.

Ik raad je dan ook met klem aan om meteen aan de slag te gaan omdat anders de problemen wel eens dusdanig groot kunnen worden dat het niet alleen maar meer om geld gaat.

Je schrijft ook dat jullie 9 jaar geleden begonnen zijn met een schuld van 55.000 Euro. Inmiddels staat jullie teller op 18.000 Euro en dat vind ik toch heel knap!
Houd je hieraan vast, want je hebt bewezen dat je schulden kunt aflossen.
Deze zorgen zou je niet alleen moeten dragen, hoe verleidelijk het soms ook mag lijken.
Speel open kaart met je man en de schuldhulpverlening, want (en dat ervaar je nu al zoals ik lees) anders ga je eraan onderdoor.
Leven met schulden is 1 ding, maar leven in een leugen met schulden is de hel!

Het zal een aantal jaren gewoon zeer zwaar worden en zet meteen op een rijtje wat jullie inkomsten zijn en jullie vaste uitgaven. Dan kun je kijken wat jullie beslagvrije voet is (je kunt een link hier vinden op het forum). Dan weet je welke vaste lasten je zo snel mogelijk moet schrappen (zoals abonnementen e.d.) en meteen hoeveel geld je per maand hebt om schulden af te lossen.

Pas goed op jezelf, want als je gezondheid in gevaar komt ben je verder van huis.
Je vertoont alle tekenen van een burn-out wat natuurlijk niet verwonderlijk is.

Ik vind het ontzettend goed van je dat je de moed hebt kunnen vinden om hier je verhaal op te schrijven.

Heel veel succes en sterkte!

peter

MissiB,

Per 1 juli is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening van kracht. Dit houdt in dat je binnen 6 weken moet worden geholpen. Wat Libra schrijft klopt, wij weten wat je doormaakt, het is ons n.l. ook overkomen. je voelt je enorm rot,  ellendig, je kunt niet slapen en je weet niet hoe je de boodschappen voor volgende week moet gaan betalen.

Waarom zoek je geen contact zoals Libra al schrijft, met de gemeente of met schuldhulpmaatje. 

Peter
Administrator Forum

Bloem2

Missy

Dat je moe bent snappen wij allemaal.
Weet je wel dat je al ZEVENENDERTIG DUIZEND (37000) EURO hebt afgelost!!
Dat realiseer jij je niet h

gewoon

Hoi missy

Wil je ook sterken, welkom op het forum mijn eerste gedachte was ook wat bloem schrijft 37 er af goed zo! maar lijkt een spartaanse prestatie , hoop dat je, zoals je dit forum gevonden hebt, ook je partner vindt , en je het niet meer alleen hoeft te dragen.

Met een schuld leven is zwaar waarom dit 9 jaar alleen dragen, je komt niet uit Sparta.

En die laatste 18 , heb zitten rekenen en denk dat je in minder dan 2,5 jaar schulden vrij kunt zijn.

telefoon angst heel herkenbaar, angst voor deurwaarders ook, trekt energie weg,... voel je strek
!
van je afschrijven helpt, en opgeruimt zijn ook,  de papieren op een rij, klaar zijn om de 3 bedelaars een kop koffie aanbieden is zeker nuttig , maar jij gaat verder.

een schulden vrij leven in

gewoon

cookie

Hallo,
Er van gaan lopen zal niet lukken, je moet je vijand recht in de ogen kijken!
Misschien kan je alle bedrijven emailen met de vraag een overzicht te mailen wat je hen nog moet, je kan ook via mail om een afbetalingsplan vragen.
Je moet NU je problemen herkennen en aanpakken en voor alles is een oplossing! je zal wel zien alles komt in orde.Je gezondheid moet er niet onder lijden, je krijgt dit wel opgelost en trouwens zeer knap van alles wat je al wel afgelost heb!

Turfje

Welkom op dit forum, goed dat je je verhaal opgeschreven hebt.
Je hebt echt al een flink bedrag afgelost, goed hoor!
Hulp zoeken zal zeker het verstandigste zijn nu, anders ga je er aan onderdoor zoals je ook zelf al zegt.
Succes en sterkte!

Groet, Turfje.

lotte

hoi hoi,

wees welkom hier!
Het is een hele stap om hier te komen schrijven, maar je zult merken dat niemand je hier je schulden kwalijk neemt. We hebben allemaal hetzelfde doel, namelijk van de schulden afkomen.

Probeer hoe moeilijk het ook is, toch je administratie inzichtelijk te krijgen.
Neem de tips van de andere schrijvers/schrijftsters ter harte, en pas ze zo aan, dat je er wat mee kunt. Je zult zien, het werkt :D

De komende tijd zal even heel zwaar worden, want het plaatje gaat compleet gevormd worden. Misschien valt het mee, misschien valt het tegen, maar je weet dan wel waar je aan toe bent. Dan kunnen jullie weer gaan bouwen.
Heus, het begin is er! Nu verder uiteenzetten. Heel veel succes!