schuldenvrij

Started by cookie, Jul 30, 2012, 11:16 AM

Previous topic - Next topic

cookie

hallo iedereen,

Ik heb mezelf ingeschreven in dit forum omdat het er naar uitziet dat je hier veel steun en hulp kan verwachten :)
Ikzelf ben 13j geleden verliefd geworden op een man die net midden in een Vechtscheiding zat! Over slecht moment gesproken!
NU hebben wij nooit schulden ed gekregen door onszelf bv door aankoop van spullen enz, maar wel zeer veel geldproblemen gekregen door rechtszaken, gerechtskosten, daarbovenop nog ziek geworden dus loonsvermindering enz enz,,,
Uit heel deze ellende waren we uitgeklommen, maar nu begint de ex van mijn man opnieuw na 7 gewone jaren moeilijk te doen ivm de kinderen en daardoor OPNIEUW rechtzaken.
ik was 13j geleden een veel te jonge vrouw om die problemen juist aan te pakken, maar nu wil ik niet meer de zelfde fouten maken!
inmiddels hebben wij ook 2 zonen en daar heb ik als moeder de verantwoordelijkheid voor! Zo heeft mijn oudste zoon een beugel nodig en die zal er komen ook. Maar om dit alles financieel te kunnen dragen en nog de laatste loodjes af te betalen van vroeger heb ik toch echt de goude raad van anderen nodig en zeker de steun!

Ik probeer nu een weekbudget van 90 euro te gebruiken.
Is dit te veel?

2 volwassenen en meestal 2 kids maar uiteraard om de 14 dagen 4 kids en zoals nu in de vakantie de helft van de tijd 4 kids

En hoe stel je een budget op voor bv eens een keertje te gaan zwemmen, moet dit uit die 90 euro zijn of kan je een maandelijks vast bedrag om in je vrijetijd te besteden. Ik had gedacht aan max 50 euro per maand?
Voorloig heb ik dit nog niet gebruikt en ik ben nu aan week 4 van mijn huishoudbudget ;-)

Verder hebben wij zelf 1 lening die we nog 3 jaar moeten afbetalen voor de verbouwingen aan ons huis.
Groetjes

peter

Cookie,

Welkom bij de schuldigen. Zo te lezen heb je veel meegemaakt, het van je af schrijven lucht altijd op. Wij gaan hier op het forum normaal met elkaar om en veroordelen elkaars mis stappen niet. Ik heb ook de nodige misstappen gemaakt....

Je probeert je leven van een weekbudget van 90 euro, dit is niet te veel, hiermee kan je rondkomen.Toen wij goed in de problemen zaten, kwamen wij rond van 45 euro per week, dus 90 euro moet lukken.

Wat wij deden m.b.t. het budget

15 euro groenten en aardappelen
10 euro vlees en eieren
10 euro brood en beleg
5 euro drinken
5 euro schoonmaak en wasmiddelen.

Als er geld overbleef dan legde wij dit appart, voor vakantiedagen of voor de kerst. Van dit budget wordt je niet vrolijk, maar zo konden wij binnen een aantal maanden ons budget weer op orde krijgen.

Die 90 euro is enkel bedoeld voor boodschappen. Het soms zijn 6'en ga je dit niet reden. M.b.t. de vrijetijds uitgaven, kom je met 50 euro redelijk uit. Wij probeerden altijd op een goedkope manier een uitje te organiseren. Het wandelen in een bos kost niets en er zijn ook musea gratis toegankelijk.

Peter
Administrator Forum

Buster

Hoi Cookie, welkom!

Ik sluit me aan bij Peter.

cookie

Hey,
Bedankt voor jullie motiverende woorden en tips!
Momenteel lukt het binnen het budget te blijven.
Een tijdje geleden werkten ze in de winkels hier met dubbele bons acties.
In colruyt en delhaize (belgische winkels)
Zo kon je bv always maandverbanden kopen 2.05 euro per stuk en bij aankoop van twee stuks ging er dan een bon van 4 euro af,,, ja je leest het goed dat is dus 10 cent voor 2 pakken maandverband.
Op die manier heb ik een mega stock kunnen aanleggen van maandverband, afwasmiddel, bier, energiedranken, wasmiddel, wasverzachter, shampoo ed...(om een voorbeeld te geven ik geloof dat het voor 6 flessen! nivea mannen shampoo nog een eurootje was)
Dus gelukkig moet ik dit jaar dit allemaal niet meer kopen! Daarom zal ik het waarschijnlijk met die 90 euro redden en daar momenteel uitstapjes zelfs van kunnen betalen.
Zo hebben we vorige week (omdat ik nog drie cinema tickets had liggen) in het weekbudget naar de cinema kunnen gaan en dat was eens een goede ontspanning!

Ik moet wel zeggen dat de winkels in NL zoiso veel goedkoper zijn , maar de winkels waar we heen gingen soms zijn nu weg-) in verbouwing geloof ik,
Zo is er een verschil van 0.90 cent PER BUS op de sojamelk en 0.75 cent per bus op fristi enz,,,chips en koffie ook veel goedkoper,,,,
De dichtste winkels in nl van hieruit is 40km rijden geloof ik. Je moet toch ook zien dat je je benzine niet zomaar op gaat rijden.

Ik moet wel zeggen dat ik leven op een budget echt saai vind :-) het altijd opletten wat je koopt enz, soms wou ik echt dat ik gewoon gierig was dan wil je geen geld uitgeven -)

Libra

Hahaha cookie, dat herkennen we allemaal, geloof me!
Leven op een strak budget is verre van leuk. En ja, als je gewoon een Scrooge zou zijn, zou het misschien allemaal wat makkelijker gaan. ;)

Maar (zou ik bijna nog vergeten) van harte welkom hier bij allemaal (ex)schuldigen.
We weten wat het is en het is heerlijk om hier gewoon je hart uit te kunnen storten.
Niemand zal zeggen "eigen schuld, dikke bult", niemand zal je veroordelen, ook als het even wat minder gaat.
We zijn hier allemaal "ervaringsdeskundigen", helaas.
Elkaar helpen met de kennis die we hebben en soms alleen een (virtuele) dikke knuffel of een arm om je schouders, doet een wereld van goed.

Ik wens je heel veel succes en sterkte!

Bloem2

Straks ga je het een sport vinden om van die

Buster

Het gaat helaas met ups en downs,...

Ik zou zeggen; geniet van de ups (een meevaller, een lekker gerecht voor weinig geld dat soort dingen) en leg je neer bij de downs. Als het je lukt om te sparen DOE! Juist het opgespaarde geld zorgt ervoor dat je jezelf af en toe iets meer kan permitteren.

Wat gaaf dat je zo hebt in kunnen slaan met die bonnen.
De acties in Nederland zijn vaak van 2 halen 1 betalen maar dan weer van producten waar (wij) nooit zoveel aan hebben.
Tis geluk hebben.

Turfje

Welkom op het forum cookie.
Balen dat de ex van je man weer opnieuw begint te zeuren waardoor er weer rechtszaken zijn.
Hopelijk komt het allemaal goed op den duur.
Sterkte!

Groet, Turfje.

cookie

Hey,
Bedankt allemaal voor de nodige steun!
Ik moet zeggen dat ik ook probeer te sparen van die 90 euro maar het is niet zo makkelijk :)
Is dat nu omdat het zomervakantie is? Ik weet het niet, maar het is moeilijker momenteel volgens mij.
Op dit moment zijn de eerste vier weken voorbij.
Week 1 82.25 rest 7.75
Week 2 56.51 rest 33.49
Week 3 90.00 rest 0
Week 4 85.49 rest 4.41

Gespaard op 4 weken: 45.65
Vrij goed toch?
Maar deze maand beter -)

IK moet wel zeggen zoals bv deze week in colruyt waren alle bonduelle groenten -50% waardoor deze goedkoper uitkwamen dan het goedkoopste merk.
Uiteraard heb ik dan wat ingeslagen dus de komende weken moet ik dat dan toch gaan voelen want dan moet ik die groenten niet meer kopen.

Rekening colruyt:mais 12 blikken 8.70-4.35=4.35 is 0.36 per blik om een voorbeeld te geven mijn man en zijn dochter zijn beide gek van mais bij hun slaatje:-)

Elke week kom je zo van die dingen tegen en dat vind ik het wel moeilijk om binnen budget te blijven want normaal gezien zou je dan 1 blikje kopen en nu kan je dat eigenlijk niet laten liggen want de prijs is veel lager en op termijn ga je dat toch voelen volgens mij?
De weekaanbiedingen vind ik alle geval zeer fijn maar ook moeilijk soms -)

@Libra; Mijn schulden zijn niet mijn eigen schuld :) het is echt door rechtzaken ed in het verleden waar we nu al een tijdje uitgeklommen zijn , maar het begint opnieuw en je weet gewoon niet waaraan te verwachten. Zo moest ik op 6 weken tijd 1400 euro ongeveer ophoesten en het zal er niet op beteren want de hoofdrechtzaak moet nog komen.
Soms denk ik wel aan mensen die hun schulden zelf veroorzaakt hebben zo had ik vroeger een collega die een auto lening aan ging voor 35.000 euro ze verkocht nadien de auto om geld te hebben en uiteindlijk reed ze nog met een tweede hands autootje opel corsa geloof ik van 3000 euro maar ze had die lening van 35.000 nog! dat meisje moest 750 euro per maand aflossen (4jaar!)voor iets wat ze niet meer had en dit was ongeveer 8 jaar geleden we verdienden toen amper 1000 euro in die tijd.
Mijn ex-schoonbroer was ook zo, en je kan het natuurlijk alleen maar leren door te leren door de jaren heen.
Daarom doet het bij mij extra pijn omdat ik dit alles niet veroorzaakt heb, pas op ik ga ook niet liegen ik pakte de situatie in het verleden ook verkeerd aan hoor, ik had een het is niet eerlijk gevoel ten opzichte van mijn zoontje en begon de stress te verbijten met hem te verwennen met mooie kledij, we gingen al eens naar center parcs, nu zie ik in dat dat zeer dom was en ik dat geld moest bij houden voor die advocaat, maar ja ik was 22 jaar met een baby in een situatie die ik nooooit verwacht had.

het is juist omdat ik alles toen verkeerd aanpakte dat ik NU wil voorzien dat het niet meer gebeurd want ik geraakte toen erg in de schulden niet te doen!

Ik heb echt schrik daarvan maar nu denk ik als ik me aan mijn budget hou kan er niets fout lopen want je zet extra opzij.
Zo heb ik nu ongeveer 315 euro opzij op een boekje voor de volgende juridische schijf pfff ik zal blij zijn dat dat voorbij is hoor! Het is echt zonde van het geld!
Maar toch ben ik blij met elke euro die ik opzij kan zetten voor deze miserie!
Ik ben zeker blij met alle hulp en steun hier! 100% :) :) ;D

Libra

Wat heb je dat geweldig goed gedaan die 4 weken!
En ja, de zomerperiode is altijd duurder voor mensen met kinderen.
Ze zijn dan een aantal weken de hele dag thuis en als het weer een beetje meewerkt (het zijn en blijven kinderen :)), dan willen ze graag een ijsje en er op uit.

Je doet het heel goed om voor jezelf een spaarpotje te maken zodat je de juridische kosten een beetje kunt opvangen.
En het is uitermate zuur als je denkt dat dat achter de rug is en het hele verhaal begint weer van voor af aan!

Eigen schuld of niet, (maar wat is trouwens eigen schuld?) het leven met schulden is gewoon heel zwaar!
Je staat staat er letterlijk mee op en je gaat er ook weer mee naar bed.
Bezuinigen is vervelend, maar is goed te doen. De negatieve energi

cookie

Hey Libra,

Ik zou het inderdaad zelf ook niet erg vinden om een paar dagen pastas te zeten, dat is gewoon veel goedkoper eten, maar inderdaad dan klagen ze hier.
Soms doe ik het dan toch en dan zeg ik deze saus moet op anders is ze slecht, maar dan willen ze meestal enkel de pasta zelf eten en dat vind ik dan echt niet leuk.
Ookal dat ze bv als vier uurtje een appel hebben gegeten en smiddags soep of zo dan vind ik het nog altijd raar dat ze enkel en alleen de spaghetti eten.
Maar eigenlijk weet ik dat dat eens geen kwaad kan. Er zijn zoveel vegetariers en het gebeurd dan ook zeer zelden.

Je hebt gelijk dat eigen schuld mss niet bestaat, maar wat ik wou zeggen is dat ik het minder erg zou vinden DENK IK, dat ik bv een tv zou aflossen die ik zelf gekocht heb dan een rechtzaak.
En natuurlijk terwijl ik het zeg denk ik aan mn collega die ook de chique auto niet meer had...

Ik weet het leven met schulden is soms een ramp,
Ik ga ook niet beweren dat ik er diep inzit , maar ik wil het voorkomen en mijn verbouwingslening moet asap weg, ik zou ze sneller willen aflossen zodat ik geen leningen meer heb.
De verbouwing kost me 354 per maand.(nog drie jaar)
Dan hebben we nog een kleine afkorting van 100 euro per maand nog ongeveer 14 maanden.
Maar je ziet deze twee te samen dat is al iets!

Bovendien wil ik ook leren omgaan met geld en een buffer op bouwen.
Normaal gezien moet je minstens drie maanden loon op zij hebben staan en nog beter is zes maanden.
Dat is lang sparen hoor,
18000 euro sparen wow,,,(6 maanden)

Het is maandag DUS nieuwe week begint , nieuwe 90 euro-) is toch wel fijn dat ik telkens die 90 euro terug heb. Telkens op het einde van de week voel ik me zo beperkt-)

Libra

Cookie, het is allemaal heel herkenbaar!

Mijn weekgeld loopt van woensdag t/m dinsdag.
Vanaf donderdag komen de reclamefolders van de supermarkten binnen. Die bewaar ik allemaal en op dinsdagavond maak ik het weekmenu aan de hand hiervan voor de aankomende week.
In principe doe ik dus 1 keer in de week boodschappen en probeer dan wel zoveel mogelijk over te houden.
Het enige waarvoor ik in de tussentijd nog in de winkel kom is melk en eventueel broodbeleg.

Het fijne hieraan is dat je met een lijstje de winkel ingaat en hier houd ik me dan ook strikt aan!
Ik loop echt alle andere aanbiedingen voorbij en weet inmiddels de indeling van elke supermarkt die ik bezoek en daar is mijn boodschappenlijstje op gebaseerd zodat ik niet pers

cookie

Hey Libra,
Dat is eigenlijk wel een fijn idee van woensdag tot donderdag want dan heb je in het weekend meer geld over :) Bij mij is het meestal tegen zaterdag nog maar een beetje en dat is minder leuk :)
Als je dat op een dinsdag hebt is dat misschien  minder lastig omdat je dan toch meestal aan het werk bent ed.
Vandaag zijn hier de reclame folders is de bus gevallen maar er staat deze keer niets bijzonders in :)

Wat een droom zeg dat je niet graag gaat winkelen ik wou dat ik dat ook had ;D Maar helaas,,,

cookie

Zo wat een warm weer zeg heerlijk.
Kan je toch al met de kids naar de speeltuin ed, dat is gratis ;D

Even een tussenstand
Week 1 82.25 rest 7.75
Week 2 56.51 rest 33.49
Week 3 90.00 rest 0
Week 4 85.49 rest 4.41
Week 5 64.50 rest 25.50 (totaal gespaard 71.15 EUR)

Deze week zal het wel een vele grotere uitdaging zijn om iets te sparen.
Maar wie weet ;D

Libra

Je doet het ontzettend goed hoor!!
Petje af!

Je begint het al een sport te vinden om over te houden, zoals Bloem2 al aangaf. ;)