Intrum Justitia en Flanderijn

Started by Frummel84, Jul 23, 2012, 02:32 PM

Previous topic - Next topic

Frummel84

Ik heb een aantal vraagjes over 2 incassobureaus waar ik mee te maken heb, mede door wat ik hier op het forum heb gelezen.

De eerste is Intrum Justitia. Ik betaalde elke week af en heb de beste man gezegd dat ik geen zaken doe met IJ toen hij dreigde hen in te schakelen. Hij heeft het toch gedaan en eigenlijk ben ik niet van plan de extra kosten er over heen te betalen. De hoofdsom is

Dick

Frummel,

Een valt direct op, de informatie kosten. Deze kosten bestaan niet en vallen onder de buitengerechtelijke kosten. Deze mogen ze niet opvoeren.

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Buster

Hoi Frummel,

Wat ook even belangrijk is; Flandrijn is volgens mij een gerechtelijke deurwaarder, die hanteren hele andere tarieven, maar worden ook pas ingeschakeld nadat er een uitspraak van de rechter is.
Belangrijk is dan om te weten of je met een incasso of een gerechtsdeurwaarder te maken hebt.

Dan Interum,.. je hebt dus eerst een afbetalingsregeling lopen bij een bedrijf, heb je die afspraken zwart op wit? Zolang jij je namelijk houd aan de afspraken en dat dus kan bewijzen (met behulp van bank afschriften) mag de vordering niet naar een ander worden gestuurd.

gewoon

Hoi Flanderijn heeft zowel een inkassoburo als gerechtsdeurwaarders, hangt dus van het dossier af waar die loopt.

En die plosselinge verhoging hoofdsom snap ik niets van het lijkt bijna een adminstratieve fout de bijkomende kosten blijven het zelfde en de hoofdsom verdubbeld.

Wat dit is kun je zelf proberen te bedenken, was er iets nog niet meegenomen in dit dossier, uiteraard als je daar niks van snapt moet er duidelijkheid komen, kan het zijn dat de opdrachtgever aan flanderijn nieuwe termeinen heeft toegevoegd.

Gewoon

gewoon

Even een correctie volgens de nieuwe regels zijn de inkasso kosten dus E 150,-- plus btw 19 % is E 178,50

klopt dus echt niet tot E 2.500,-- blijft het toch 15 % buiten gerechtelijke kosten ?
Gewoon

Dick

Alle zaken voor 1juli  2012 vallen nog onder rapport voorwerk2. Alle nieuwe zaken vallen onder de nieuwe wetgeving.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

gewoon

Hoi Dick

neem dus aan dat er nog termeinen toegevoegd kunnen worden aan dossiers voor 1 juli volgens de oude kosten voorwerk 2 omdat het dossier voor 1 juli is aan gemaakt .

Gewoon

Frummel84

Er is nooit een rechtszaak geweest voor Flanderijn. De eiser heeft ze ingeschakeld. In de eerste brief staat ook, ingeschakeld voor incasso.

Er zit een heel verhaal aan het 1ste verhaal van IJ. Het gaat om een schuld bij een garage. Ik had vroegtijdig de auto opgehaald omdat ik hem nodig had en de resterende reparaties zouden later uitgevoerd worden. Die dag erna werd de eigenaar van de garage ingerekend voor het hebben van een wietplantage.
De resterende reparaties zijn niet gerekend. Ik had een betalingsregeling staan, maar door een onvoorziene tegenslag heb ik een ander voorstel gedaan. Toen hij uit de bak kwam, ging hij hier niet mee akkoord en ik ben ondertussen mijn bedrag per week gaan betalen onder motto: beter iets betalen, dan niks betalen en hogere kosten krijgen.
Van de meneer kreeg ik achterstandsbrieven en ik heb nogmaals uitgelegd en mijn inkomsten en uitgaven formulier opgestuurd en ondertussen bleef ik betalen.
En toen dreigde hij met IJ. Ik heb hem gezegd dat ik daar geen zaken mee wilde doen, maar hij heeft ze toch gestuurd.

Van het 2e IJ heb ik van de schuldeiser nooit een brief ontvangen dat ze een incassobureau gingen inschakelen. Alleen dat de levering be

sacredfour

QuoteVan het 2e IJ heb ik van de schuldeiser nooit een brief ontvangen dat ze een incassobureau gingen inschakelen.
Als er geen mededeling is gedaan door de schuldeiser stuur de incassobrief.

QuoteToen hij uit de bak kwam, ging hij hier niet mee akkoord en ik ben ondertussen mijn bedrag per week gaan betalen onder motto: beter iets betalen, dan niks betalen en hogere kosten krijgen.

Het betalingsvoorstel wat je eerst gemaakt had staat, tenzij  degene met wie je dit voorstel gedaan had niet toerekeningsvatbaar was. Ik moet hier Buster volgen in haar betoog.
Dat betekend dat jij je gewoon kan houden aan het voorstel zoals het eerst gemaakt was. IJ heeft hier dan verder ook niks op in te brengen.
Extra rente en incassokosten mogen dan ook niet berekend worden tenzij dit impliciet afgesproken was.
Dit is dus heel belangrijk, was er een betalingsregeling afgesproken waar jij je aan gehouden hebt?

Wat Flanderijn betreft is er hoogst waarschijnlijk iets mis gegaan bij hun.
Stuur ze een brief waarin je een uitleg vraagt voor alle bedragen.  Doen ze dit niet binnen een redelijk termijn dan moet je je betalingen stopzetten.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Ik heb zelf regelmatig "last" van het gebrek aan administratie voering bij Flandrijn.
Ben benieuwd.

Frummel84

Quote from: sacredfour on Jul 23, 2012, 11:43 PM
Dit is dus heel belangrijk, was er een betalingsregeling afgesproken waar jij je aan gehouden hebt?

Er stond een betalingsregeling, maar door omstandigheden(een andere schuldeiser had geld ingehouden) kon ik me daar niet aan houden. Daarnaast was het ook niet zeker wanneer die man vrij zou komen en of hij

Buster

Hoi Frummel,

Wat belangrijk is om te weten in geval van beslaglegging op je loon of inkomsten is de beslag vrije voet.
Zodra een eiser beslag legt mag dat met beperkte hoogte. Je moet immers kunnen leven en je vaste lasten kunnen voldoen. Zodra er dan andere eisers aankloppen kun je ze doorverwijzen naar de beslaglegger. Die moet dat het bedrag wat hij int verdelen.

Je kunt zelf je beslagvrije voet uitrekenen (er staat geen vast bedrag voor namelijk, het is afhankelijk van huur hoogte en toeslagen)
http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen

Frummel84

Van de beslagvrije voet weet ik. Daar hou ik een scherp oog op, vooral omdat ik zelf geen inkomen heb en we moeten leven van inkomen van mijn vriend.

Buster

Dan kun je dus eisers doorverwijzen naar de beslaglegger, die moet de verdeling maken.
Is dat een uitkomst voor IJ?

peter

Let wel de in voorwerk II genoemde bedragen, zijn de maximum bedragen. Dus daaronder vallen ook de kosten die een energieleverancier opbrengt als zijnde incasso kosten.

Een incassobureau probeert altijd het maximale aan inkomen eruit te halen, met zoals Dick al zijn ze voeren kosten op die niet mogen. Voorbeelden legeskosten, registratie kosten en meer van die onzin.

De buitengerechtelijk kosten zijn de kosten die ze in rekeningen mogen brengen, niet meer niet minder. Als een rechter er aan te pas komt, gaat hij uit van voorwerk2, mits die zaken zijn van voor 1 juli 2012.

Als een incassobureau kosten opvoert die niet mogen, zullen ze dit niet op een rechtszaak laten uitkomen. Echter ze proberen het altijd. De meeste mensen betalen deze kosten gewoon....

En heeft een incassobureau niet het volledige dossier, ze proberen door bluf je altijd te overdonderen.

Voorbeeld

Onlangs zijn wij als forum door een incassobureau aangesproken, dat wij tips hadden gegeven aan een aantal mensen. Het betreffende incassobureau dreigde met gerechtelijke stappen. Ik heb netjes aangegeven dat wij de wet niet hebben overtreden, maar dat hun dit wel doen. Hun mail heb ik doorgezonden naar een actualiteits programma en de hun incasso vereniging. Vervolgens was het stil.

Vergeet ook niet dat incassobureaus de forums afzoeken op informatie. Als jij met hun in onderhandeling gaat, weten zij wat hun speelruimte is. De meeste mensen voelen zich schuldig en betalen alles wat hun in rekening wordt gebracht. Dit is de bonus voor het incassobureau.

Ook incassobureaus die zijn aangesloten zijn bij de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen (NVI) (http://www.nvio.nl/) overtreden hun eigen gedragscode. Vesting Finance, Lindorff B.V. en Intrum Justitia zijn lid van de NVI. Dus ze zeggen op papier te voldoen aan het Keurmerk.

Het is echter een papieren bevrediging, omdat ze zich toch niet houden aan het de regels die zijn opgelegd zijn door de NVI.

Flanderijn voldoet (op papier) aan de kwaliteitsnorm ISO 9001:2008 en aan de Normen voor de kwaliteit van de gerechtsdeurwaarder.  

Als ze kosten in rekening brengen die niet mogen voldoen zie niet aan deze kwaliteitsnormen, dus voldoen ze niet aan hun eigen kwaliteitsnorm.

Echter een kanttekening die ik wil plaatsen, een ondernemer die activiteiten voor jou verricht, zoals de reparatie van een auto moet ook worden betaald. Bij hem moet ook in de winter de kachel branden.

Maar ook ik kan het fout zien. Dit kan komen omdat ik niet beschik over alle relevante informatie of informatie van horen zeggen.
Peter
Administrator Forum