tijdje afwezig geweest....

Started by bob71, Jul 21, 2012, 11:51 AM

Previous topic - Next topic

bob71

nou hier ben ik dan weer, ik heb een aantal weken dit forum niet bezocht.
ben erg ziek geweest, inmiddels is er op 26 juli mijn baarmoeder verwijderd.  herstel valt een beetje tegen, maar uitslag was goedaardig, en dit is een geruststelling.

heb ook weer meteen een vraag.....

mijn dochter wordt 16 augustus 18 jaar,  in oktober gaat ze studiefinanciering krijgen.   vakantiewerk doet ze ook erbij.
nu heeft zij voor de vakantie haar nieuwe studieboeken moeten bestellen.
2e hands is helaas niet mogelijk omdat er een nieuwe druk is.
de boeken die ze heeft besteld is voor 3 jaar studie.  kosten 775,00euro
die moet ze nu zelf gaan betalen.   ????????
en wel voor 24 juli!!!!! 
wij kunnen haar niet helpen omdat we budgetbeheer hebben en wekelijks ons leefgeld krijgen.
budgetbeheer zegt dat ze vanaf nu alles zelf moet betalen.
betalingsregeling is nu niet mogelijk voor haar omdat ze nu nog geen 18 is.

nu begrijp ik hoe jongeren in de schulden terecht komen.
weet iemand wat ik hieraan kan doen??

BOB71

peter

Bob71,

Welkom terug en nog beterschap toegewenst.

Ooit heb ik de HEAO gevolgd in deeltijd, wij kregen toe ook een boekenlijst die je moest gaan bestellen. De kosten hiervoor waren vrij hoe. Tijdens het 1e jaar bleek, dat niet alle boeken nodig waren. Wat wij in het 2e jaar deden, we kochten de boeken pas als we ze nodig hadden.

Jouw dochter zou hetzelfde kunnen doen. Ik neem aan dat ze de bestelling kan annuleren. Tegenwoordig kan je ook boeken kopen via marktplaats en bol.com. Er zijn altijd mensen die stoppen met de studie.
Peter
Administrator Forum

Buster

Hoi Bob, wat fijn om weer eens wat van je te lezen en natuurlijk beterschap.

Wat rot voor je dochter, vaak veranderd er helemaal niet zoveel in de volgende druk, een spelfout eruit gehaald en hoppa, nieuwe editie, meer kosten.

Studiefinanciering en zorgtoeslag gaat ze ontvangen vanaf 16 augustus.
(zover ik weet is zekur van Univ

Libra

Hai Bob,

Ik wil nog graag een tip toevoegen aan degene die je al van Buster en Peter hebt gehad.
Jouw dochter krijgt (waarschijnlijk) een introductieweek.
Mooie gelegenheid om met iedereen kennis te maken, maar dat zal zij ook mensen ontmoeten die al een jaar of 2 jaar de studie volgen en vaak kun je ook van hen boeken overnemen. Zeker als er weinig tot niets veranderd is.
Scheelt ook vaak een heleboel geld!!

Succes en tevens ook beterschap!
Libra

bob71

Noenie

Hoi Bon 71 

Met inmiddels 3 studerende kinderen kan ik jou en je dochter het advies geven dat je de boeken pas moet aanschaffen als het schooljaar echt begint. Want sommige boeken zijn helemaal niet nodig en sommige pas later. En voor veel boeken hebben ze "readers".
En studiefinaciering krijgt ze niet zoals Buster schreef per  16 augustus maar per 1 oktober. Je krijgt nl. niet en studiefinanciering en kinderbijslag.

Groetjes Noenie

Buster

tuthola

Welkom terug en hoop dat je snel een beetje opknapt na de zware ingreep.

Niet alleen het boekengeld moet betaald worden maar ook de zorgverzekering gaat per 1 september in, als ik het goed heb kan je dat pas weer eind van het jaar veranderen. Ik hoop dan ook dat jou dochter al zorgtoeslag heeft aangevraagd. Ook het lesgeld zal per eind sept maandelijks betaald moeten worden. Per 1 oktober betekend dat ze eind oktober haar eerste studiefinanciering op haar rekening gestort krijgt dus hier ook een gat van 1 maand wat betreft betalingen. Helaas heb ik dit uit eigen ervaring, mijn zoon heeft toen van narigheid dat hij 18 was een roodstand van de bank kunnen krijgen waarvan hij de 1e termijn collegegeld kon betalen, zorgverzekering, en een gedeelte van zijn boeken heeft hij van zijn eigen geld van zijn bijbaantje kunnen kopen zodat de roodstand niet heel hoog was en hij het binnen korte termijn de roodstand er weer afgehaald heeft.
Van de kinderbijslag heb ik toen een pak gekocht voor hem gekocht omdat dit van school moest ook heb ik zijn introductie dagen nog van de kinderbijslag kunnen betalen.
Inderdaad soms denk ik ook wel is studeren is eigenlijk niet meer te doen, ik hoop dan ook dat jullie er financiel voor haar uit kunnen komen.

klaasvaak

Een leerling die na 1 augustus 18 jaar wordt, betaald pas het jaar daarop lesgeld voor dat komende leerjaar. Dus de studiefinanciering die men ontvangt daarvan kan men sparen om het volgende jaar ( 1 augustus) het lesgeld te betalen.
Men kan dat volgend jaar doen in 1 betaling of automatisch laten afschrijven in 6 termijnen.
Voorbeeld. 18 jaar n

Buster

Wat ik eigenlijk bedoelde met die 16 augustus was; vanaf,.. niet ervoor.
Logisch eigenlijk dat het ingaat vanaf een kwartaal o.i.d.

Maar, als ik je stukje goed lees is het lesgeld pas voor volgend school jaar, en niet dit jaar, of lees ik het nu verkeerd? Dat scheelt nogal,...

klaasvaak

Onze dochter heeft via PMA.info ( sorry aan de "bazen"van dit forum als dat niet gemeld mag worden) heeft een basis ziektenkostenverzekering afgesloten ( collectief voor iedere Nederlander) voor 99,00 per maand en krijgt 70,-- zorgtoeslag. Dus betaald ze feitelijk 29,-- zelf. Daarbij krijgt ze in oktober ( omdat dit haar eerste verzekering is, die afgesloten is bij Menzis) nog een korting van 38,-- uitbetaald.

Dat is juist Buster: Je bent pas lesgeldplichtig als je op 1 augustus 18 jaar bent. En in haar geval is dat pas op 1 augustus 2013 en ze betaald dan het lesgeld voor het schooljaar 2013-2014.

peter

QuoteOnze dochter heeft via PMA.info ( sorry aan de "bazen"van dit forum als dat niet gemeld mag worden)

Er is hier niets mis mee.......... :D
Peter
Administrator Forum

Noenie

Quote from: klaasvaak on Jul 21, 2012, 09:35 PM
Een leerling die na 1 augustus 18 jaar wordt, betaald pas het jaar daarop lesgeld voor dat komende leerjaar. Dus de studiefinanciering die men ontvangt daarvan kan men sparen om het volgende jaar ( 1 augustus) het lesgeld te betalen.
Men kan dat volgend jaar doen in 1 betaling of automatisch laten afschrijven in 6 termijnen.
Voorbeeld. 18 jaar n

klaasvaak

Noenie, je hebt gelijk. Onze dochter ging naar het MBO en met die wijsheid schreef ik mijn berichten. Maar misschien zijn mijn berichten wel zinvol voor leerlingen in dezelfde situatie als de onze.

bob71

bedankt voor jullie berichten,

klaas vaak......het klopt inderdaad dat ze het schoolgeld dit jaar nog niet hoeft te betalen.
dat was ons bekend,  het gaat nu alleen om de schoolboeken.
we zijn nu de hele morgen al bezig geweest om ze 2e hands uit te halen, maar helaas vinden we niet de boeken die ze moet hebben.
denk dat we maar gewoon deze boeken nemen. ze zijn tenslotte voor 3 jaar studie, dus eenmalig....
hoe we dit gaan betalen probeer ik morgen te regelen met de leverancier van de boeken.....moeten maar een beetje begrip hebben vind ik!!!!!

bedankt voor het meedenken.......
groetjes BOB71