Wat is nou een redelijk budget voor boodschappen per maand?

Started by solvi, Jul 12, 2012, 06:57 PM

Previous topic - Next topic

solvi

Hallo allemaal,

Ik vraag me eigenlijk af wat nou een redelijk budget is voor de boodschappen per maand.
Dit verschilt natuurlijk per gezinsgrootte en levensstijl maar ik vraag me af of wij nu zo extreem veel uitgeven aan boodschappen.

Ik en mijn man geven ongeveer

tuthola

Hallo Solvi,

Ik vind eigenlijk dat je het best redelijk doet met je weekgeld als ik het goed begrijp maak je totaal 100 euro per week op en dat is dan inclusief luiers en speciaal eten van je dochtertje.

Buster heeft net een klein onderzoek gestart met waar je de goedkoopste produkten vandaan kan halen, hier zou je dus even naar kunnen kijken.

Heel vervelend dat je contract niet velengd werd en dat je man misschien straks ook op straat staat, heel veel sterkte hiermee

Buster

Hoi Solvi,

Welkom hier.
Ik vind eerlijk gezegd ook dat je het heel goed doet.

Vlinder307

Hoi hoi...

Zelf reken ik het nu uit per week , als mijn loon binnenkomt trek ik hier eerst de vaste lasten van af daarna pin ik het boodschappengeld per maand en doe dat in envelopjes.
De ene maand heeft 3 weken en de andere maand 4 dus dat is altijd wel even opletten vind ik.

Zelf heb ik voor 3 volwassen personen hier 100 eurp per week berekend maar ik sta nog maar aan het begin van mijn missie..denk dat ik de ene x wat over hou en dit voor de week er op apart zet.

Jou bedrag is mimimaal lijkt mij en knap dat je dit kan..

Succes!!

grijzeharen

Lizayra

Ik heb begrepen dat een regel is om 50 euro per week te rekenen voor de eerste persoon, en vervolgens voor iedere volgende persoon 10 euro erbij. Dit is wel heel weinig vind ik, maar ik denk dat we het toch gaan proberen.
Zelf reken ik dit weer uit naar hoeveel personen er per dag hier aanwezig zijn want als samengesteld gezin wisselt dit nogal (soms 5, soms 6 en soms 8 personen). Dit bedrag zet ik op de kalender, en daarmee proberen we het dan te doen.

burningspirit

Het is inderdaad weinig maar het kán! Ik weet het want ik doe het al een paar jaar op die manier. We hebben een tijd geleden vier keer een weekbedrag gekregen van de diaconie van onze vorige (NB) kerk en dat was 75 euro. Voor een gezin met twee volwassenen en twee kinderen. Op zo'n moment probeer ik er dan een sport van te maken om zo goedkoop mogelijk zo goed mogelijk te leven. Je wordt creatief in het vinden van alle mogelijke alternatieven. Succes dames en heren, volgens mij zijn wij hier allen kunstenaars in overleven  ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Roxy

Fijn om te lezen hoe anderen het doen. Al mist de OP een stuk volgens mij.

Ik heb een budget van â,¬50,00 per week, we maken ook nog gebruik van de voedselbank. Van de â,¬50,00 moet dan ook levensmiddelen, kleding, luiers, cadeautjes (sint en verjaardagen), eigenlijk alles, betaald worden. Dit is een erg krap budget maar helaas moest er vanuit de belastingdienst en de gemeente wat verrekend worden waardoor het niet ruimer was.

Gelukkig is het over een maand allemaal wat ruimer en hebben we wat meer inkomsten

huubV

Wij wonen in de stad en hebben AH,Plus,Coop en Spar op loopafstand. Stukje fietsen dan komen C1000,
Jumbo, Aldi, Lidl Dekamarkt en Jan Linders erbij. Wij pluizen alle folders uit. We zijn met 2 man.
We  pinnen 300 euro per maand,voor elke dag 10 euro, wat we p.d overhouden gaat in de pot om aan het eind van de week voorraad aan te vullen. Gemiddeld hebben wij nu een voorraad van 1 maand (diepvries etc.) opgebouwd en komen verder met 5 euro p.d wel weg. Maar ik kan me voorstellen dat als je in een klein dorp woont en je moet het hebben van de Troefmarkt dat het leven dan een stuk duurder is. Anderzijds zal de huur goedkoper zijn. Toch denk ik dat het beter is om in de stad te wonen als je financiele problemen hebt dan op een dorp. Ok kom er maar in en schiet er gaten in of niet.

burningspirit

Als je in een dorp woont krijg je waarschijnlijk meer verse eieren, groenten, aardappelen van je buren....? Of af en toe een pannetje eten? In plaats van alle folders uit te pluizen zul je contact maken met mensen die wat over hebben en het niet weg willen gooien?

Uhm. Ik woon in een stad maar heb veel contact met dorpelingen ook. Dus ik weet niet huub. En wat is nu jouw bijdrage aan het onderwerp budgetteren? Roeien met de riemen die je hebt? Keej dan. Dat is ouderwets dus dat doen we al allemaal denk ik eigenlijk.

Snap het even niet, maar kan aan mij liggen.
Twee personen 70 euro per week? Logisch dat je overhoudt. Maar wat als je van minder (bijv.50 euro) met vier personen moet leven? Whoehahaha.... dan kun je dus volgens jou beter in de stad wonen? Ik begrijp hier echt niks van, hoor.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

chapter

idd ik doe het met 70 euro voor 3 en in weekenden met 4 personen. Daar red ik het wel makkelijk mee hou meestal nog over maar 70 euro voor 2 personen is wel heel ruim budget

Knibbel

Ik zit niet in een traject, proberen zelf onze schuldenlast aan te pakken. Maar wij hebben onszelf (twee volwassenen) op een weekbudget van 60 euro gezet. Behalve voeding moet daar dus ook echt alles van betaald worden. Ik maak er iedere week een sport van om niet boven de 50 euro uit te komen. En ja, wij houden dus iedere week wel iets over, een klein deel hiervan gaat in ons bufferpotje en het restant gebruiken wij om een dag in de week familie met kids (die het ook financieel moeilijk hebben) uit te kunnen nodigen om bij ons mee aan tafel te schuiven. Op die manier kunnen wij toch, ondanks onze eigen schulden, ook een klein steentje bijdragen om anderen te helpen.

@Burningspirit,
ik woon in een dorp met rondom mij een paar nog kleinere dorpjes. Helaas zijn hier bij ons de boeren al jaren heel schaars geworden en de laatsten die er nog zijn zullen waarschijnlijk ook het bijltje erbij neer gooien. Er is hier wel in de buurt een boerenwinkel waar je heel veel vers kunt krijgen, maar goedkoper is die absoluut niet, integendeel zelfs.....

Dus ook voor mij is het reclameblaadjes uitpluizen en op de fiets alle supermarkten afgaan om optimaal gebruik te kunnen maken van alle aanbiedingen.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

tuthola

@huubV ik denk dat je wel gelijk hebt dat als je in een stad woont met alle goedkope supermarkten in de buurt je goedkoper boodschappen doet dan in een dorp, je kan inderdaad meer gebruik maken van verschillende aanbiedingen.
Ikzelf woon in een nieuwbouwwijk en heb hier maar 2 supermarkten en daar doe ik al mijn boodschappen,
en op de markt haal ik een groente pakket en fruit
Soms baal ik wel is als ik de supermarkt reclame zie van b.v. C1000 die vaak die 1 euro aanbiedingen heeft maargoed ik red het met 70 euro in de week met 3 volwassenen.

Buster

Onze ervaring is dat in de stad de markt goedkoper is dan in een dorp.
Maar de Lidl is nog steeds goedkoper dan de markt als het om groeten en fruit aankomt.
De AH is overal hetzelfde en nog altijd met kop en schouders de goedkoopste supermarkt.

Onze vorige woonplaats tussen de weilanden in had idd een groenteboertje vers van het land. Goedkoop en super vers, maar dat was alleen in het seizoen.
De buren,.... hmm laat ik het zo zeggen, er werd Burendag gevierd en wij waren niet uitgenodigd.
We wonen nu weer dichter bij de stad, en hebben nu in een maand tijd al meer en beter contact dan na 2 jaar in een dorp. Dus je moet het maar treffen denk ik.

Wij geven â,¬70 per week uit voor 2 volwassenen, 2 kinderen en een hond.
Dat is voornamelijk voor boodschappen en verzorgingsproducten. De luiers is een aparte pot voor.
Waar wij het meeste voordeel mee halen is het vlees.
Dat koop ik per maand in in voordeel pakken en verdeel dat in pakjes van 300 gram of 3 stuks.
Op die manier gaat er geen vlees op aan "snoep".

Nog even over die voordelen,.. Die megavoordeelknallers van de Plus?
â,¬1 voor een pak fair trade koffie? Dat kost hij 52 weken per jaar ook bij de Hema.
Het fijne van prijzen uit je hoofd gaan herkennen is dat je ook zo door de zogenaamde aanbiedingen heen prikt. ;)