Intrum Justitia

Started by NJSK2111, Jun 25, 2012, 08:33 PM

Previous topic - Next topic

NJSK2111

Hallo.

Sinds vandaag op deze website terecht gekomen en ik zou heel graag wat advies willen.
Ik zit momenteel geruime tijd in de ziektewet, financieel kan ik het eigenlijk niet meer rondbreien, maar ik kan niet anders.

In de bijlage een print-screen van een lopend dossier bij Intrum Justitia.
Eigenlijk valt er weinig aan toe te voegen, behalve dat de rente en kosten behoorlijk hoog zijn.
Het dossier gaat over een telefoonabonnement van T-Mobile afgesloten in 1999 en beeindigd in 2004. T-Mobile heeft de vordering overgedragen aan Intrum Justitia in 2004.
Na een aantal onstuimige jaren te hebben gehad in de relationele sfeer, ben ik sinds 2009 weer alleen gaan wonen en het eerste wat ik wilde regelen, waren mijn schulden. Van een totaalschuld van (ongeveer)

sacredfour

Je kunt het proberen met de incassobrief. Op hun dossier staat opdrachtgever:  Intrum justitia, m.a.w. IJ heeft de vordering gekocht d.m.v. cessie. Vraag de acte van cessie op. Weigeren ze dit dan stop je met betalen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

peter

Wat Sacredfour schrijft moet je doen, maar je kunt ook vragen hoe de kosten opbouw is, m.b.t. de rente kosten.
Peter
Administrator Forum

Buster

Ik snap even iets niet,..

De hoofdsom was dus

NJSK2111

Mijn dank is groot Sacredfour, Peter en Buster.

@Sacredfour: Ik heb direct online de acte van cessie opgevraagd. Ik las namelijk in een eerder artikel in dit forum ook e.e.a. over 'wanneer een incassobureau een dossier koopt'. Hoe daar verder op te handelen heb ik geen kijk op uiteraard.

@Peter: ik heb al heel vaak contact gehad met IJ over hoe zij rente berekenen e.d. maar ze kunnen me vrij snel een hoek in praten door bijvoorbeeld te zeggen dat ik in de eerste jaren van het bestaan van het dossier (2004-2009) alleen 'af en toe' betalingen heb verricht, waardoor de rente dus heel snel doorliep. Dan ben ik snel uitgepraat, want ik heb totaal geen weerwoord klaar staan.

@Buster: Ik heb daarstraks direct online (via dw-nl.intrum.com) een specificatie opgevraagd.

Uiteraard zal ik ongetwijfeld snel merken of zij dit toesturen. Ik zal sowieso morgenochtend (di-ocht) gelijk aan de telefoon hangen om mijn email te bevestigen.

Ik houd u allen op de hoogte.
Dank voor de informatie.

Vriendelijke groet

sacredfour

Ik ben persoonlijk geen voorstander van correspondentie via de email. Doe gewoon alles per post.
Je moet niet alleen de acte van cessie opvragen Met de incassobrief laat je zien dat je volledig op de hoogte bent hoe het sisteem voor de wet werkt.  
Gebruik in ieder geval deze zinnen:

QuoteIn het geval dat er een vordering is die ik wettelijk schuldig ben, dan zou ik deze graag willen voldoen zodra er duidelijkheid is hierover en zodra ik de volgende document(en) van u ontvangen heb:

Met kennisgeving:
dat Ik de volgende stuk(ken) van u wens te ontvangen:

1 Een kopie van een wettelijk bindend contract van u en eiseres, n.l. de authentieke - of onderhandse acte waaruit onomstotelijk blijkt dat eiseres deze vordering heeft verpand. (openbare- of stille cessie, de debitor cessus kan op grond van art. 3:94 lid 4 BW  om nadere informatie vragen)                                                                                                           
Door de akte dient de daarbij te leveren vordering voldoende te zijn bepaald.

Art. 6:37 BW geeft recht op opschorting van betaling als er hier geen duidelijkheid is.

Gedurende het verzuim van de schuldeiser is deze niet bevoegd maatregelen tot executie te nemen BW. Artikel 6:62
Mijn ervaring is dat als je de incassobrief stuurt voordat je met de betalingen begint,  je nooit meer van ze hoort!
Er is een forum in Engeland dat ook met een soortgelijke incassobrief werkt, en ze hebben al meer dan 6.000.000 pond voor hun forumleden bespaard!

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Beste NJSK2111,

Zoals Scaredfour al zegt, daarom is de telefoon een slecht communicatie middel.
Ze gaan ervan uit dat je van de hoed de rand niet weet en smijten met een hoop termen.
Hier een lijstje wat betreft de rente, nogmaals uitgaande dat je NIKS hebt afgelost;

Hoofdsom

NJSK2111

Goedenavond.

Ik heb een nieuwtje! Vanmorgen werd ik om 09.15u gebeld door Intrum Justitia. Zij hadden mijn correspondentie in goede orde ontvangen. Zij wilden weten waarom ik deze formulieren nodig had, waarop ik heb geantwoord dat zij geen enkel recht hebben mij dat te vragen en dat zij mij deze per ommegaande moeten opsturen. Hierop volgend wilden zij mij een voorstel doen, aangezien dit al zo'n langlopend dossier is. Ik kon het gehele dossier voor

peter

Dat is goed nieuws, Ik vermoed dat ze weten dat ze fout zaten, met zo'n gesprek willen ze dit rechtzetten. Een incassobureau is een bedrijf wat probeert maximaal te incasseren. Hoe meer ze binnen harken, des te meer winst.

De incassobrieven van sacred4 werken blijkbaar hetzelfde als knoflook tegen bloeddorstige vampiers.
Peter
Administrator Forum

klaasvaak

Quote from: NJSK2111 on Jun 26, 2012, 08:48 PM
Ik kan u allen zeggen: het was een vreemd gesprek, zodra ik de formulieren binnen heb: zal ik deze fotograferen, bewerken en op het forum zetten (?).

Groet,

N

Mijn advies! Zet het gesprek op papier en zend dit aan hen ter bevestiging van het telefonisch onderhoud. En vraag of ze de inhoud van je brief willen bevestigen. Een telefoongesprek is jouw woord tegen hun woord.

NJSK2111

@klaasvaak, ben reeds met de brief begonnen. Deze zal ik morgenochtend gelijk op de bus doen.

Allen, inmiddels een aangepaste versie van het dossier. Zoals eerder vermeld, heeft IJ een foute calculatie gemaakt met de rente. Gek genoeg zie ik nu online dat niet alleen de rente is aangepast, maar ook de 'kosten'.
Zie hieronder het 'aangepaste' dossier..

peter

De kosten echter mogen maximaal 150 euro bedragen, conform rapport rapport Voorwerk II. Intrum Justitia is een bedrijf wat niet deugd. Dus een de volksmond een incasso boef!!

Deze kosten worden buitengerechtelijke kosten genoemd en naast de wettelijke rente zijn dit de enige kosten die mogen worden gevraagd.
Peter
Administrator Forum

sacredfour

de akte van cessie, daar gaat het om, alle andere lulkoek doet er niet toe!
Wedden dat ze die niet toesturen!

sacredfour

Het is wel zo dat als ze de acte van cessie niet kunnen overhandigen je alle betalingen terug kunt vorderen!  Als je dit aandurft wil ik je hiermee wel helpen. Maar goed, laten we maar eerst hun reactie afwachten.

NJSK2111

@Peter: hoe kan ik dit allemaal bestrijden dan? Zij zullen uiteraard behoorlijk gaan l*llen als Brugman als ik met sommige argumenten kom.

@Sacredfour: ik kan me de periode nog wel herinneren van het abonnement dat ik indertijd heb gehad, ik denk zelfs dat het eerst bij een andere deurwaarder heeft gelegen, maar dat weet ik niet meer. Ik heb wel STAAAAPELS ordners met oude administratie die ik kan nakijken. Is het misschien handig als ik wat gegevens opvraag bij T-Mobile? Ik heb die gegevens helaas niet meer, maar kan altijd bellen voor informatie, toch?