Mijn stuggle met schulden, bewind enz

Started by meave, Jun 22, 2012, 10:03 PM

Previous topic - Next topic

meave

Hallo allemaal,

Ik ben Meave en ben niet nieuw op het gebied van schulden. Hier is mijn verhaal.

Door mijn depressies en andere psychiatrische problematiek heb ik nooit goed mijn administratie kunnen bijhouden. Als ik depressief raak dan is de administratie het laatste waar ik aan denk, ik weet dat het niet slim is, maar dat is het ziektebeeld. Toen ik een aantal jaren geleden voor het eerst mijn huur niet kon betalen heb ik direct actie ondernomen. Ik ben naar mijn gemeente gegaan en heb gezegd: Help, ik red het niet. Mijn schulden waren niet veel, nog geen 5000 euro bij elkaar, maar omdat ik in de bijstand zat toendertijd, was het moeilijk om dat in te lopen. Echter zei de schuldhulpverlener: Het is niet zo erg, ik ga betalingsregelingen treffen en dan moet je je daar aan houden. Toen ik begon over mijn ziekte, kwam hij met Budgetbeheer via een bureau in Culemborg. Ervaren mensen snappen wel welk bureau ik bedoel. Een tijd lang is alles goed gegaan. Ik krijg leefgeld en kon daar, hetzij moeilijk, mee rond komen. Toen gebeurde het. Ik moest een lijst met mijn schulden hebben en vroeg de beheerder om een lijst. Die kreeg ik niet, want ik was aangemeld via de gemeente. Ik moest terug naar schuldhulpverlening. Ik heb dat toen gedaan en die hebben mij beschermingsbewind aanbevolen. Ik ging daar dus heen voor een actuele lijst van de schulden en kwam eruit met informatie over beschermingsbewind. Inmiddels waren er meer schulden gekomen, doordat mijn kiezen getrokken waren. Ik had een gedeeltelijk kunstgebit. Iets wat dus niet geheel wordt vergoed door de zorgverzekering. Gegeven met alle schulden, toen rond de 7000, ben ik met mijn behandelaar gaan praten en het leek me een goede oplossing. Ik heb toen bewind aangevraagd. Ook van een kantoor in Culemborg. Mijn depressie was toen, dacht ik, op een dieptepunt gekomen. Vanaf het begin van het bewind zijn er fouten gemaakt. Aanvraag voor Bijzondere bijstand niet aangevraagd, energierekening werd niet betaald en met klap op de vuurpijl... een loonbeslag. Ik heb toen, ik zat niet in de WSNP, de rechter gevraagd of ik mijn administratie weer zelf mocht hebben omdat ik het zelf beter kon. Ik woonde ook inmiddels samen en samen konden we alles redden. Zo gezegd zo gedaan. Geen bewind meer, geen schulden meer, geen achterstanden. Ik zou zelf kwijtscheldingen aanvragen voor de waterschap en gemeentelijke belastingen. Nu komt het... Ik heb het aangevraagd maar men heeft alle correspondentie naar de ex bewindvoerder gestuurd en zij heeft het niet doorgestuurd. Gevolg een dwangbevel. Gelukkig had ik gespaard en kon ik het meteen betalen, maar toch. Ik heb het gevoel dat die bewindvoerder me dwars aan het zitten is, proberen me terug te krijgen. Depressies komen en gaan, maar op dit moment gaat het oke.
Mijn ex bewindvoerder heeft ook de beheer rekening niet opgeheven zodat er nog steeds bankkosten vanaf gehaald worden. Dit terwijl ik mijn eindrekening heb gehad. Kan ik dan nog steeds aansprakelijk wordengesteld voor deze kosten? 

Oke, dat is 1 ding. Echter mijn vriend heeft wel grote problemen. Ik woon, onofficieel, samen. Hij heeft een schuld van rond de ton. Ook is hij officieel dakloos. Hij moet richting de curator, is falliet, maar steekt zijn kop in het zand. Hij is wel richting de curator geweest in het verleden, maar nu inmiddels anderhalf jaar niet meer. We leven van mijn salaris, ik werk weer sinds 2008, wat niet heel breed is, maar we redden het. Hij is bang dat hij de gevangenis inmoet omdat hij geen contact meer opneemt met de curator. Hij is falliet, maar dan bij gebrek aan baten. Zijn schulden blijven staan en kans om het in te lopen is er niet. Kans op schuldsanering is niet groot denk ik omdat hij moedwillig weg is gebleven bij de curator. Ik durf dus niet officieel samen te gaan wonen omdat een deurwaarder anders op mijn rekening beslag kan leggen volgens mij. Even voor de duidelijkheid, we gaan (voorlopig) niet trouwen. Ik heb geen kinderen, hij heeft 1 dochter die hij al 3 jaar niet heeft gezien. Ik vind het erg lastig om hem te pushen. Dit komt ook door mijn psychiatische klachten. Ik ben bang dat hij anders weg gaat.
Wat denken jullie, kan hij, door het niets laten horen richting curator, de gevangenis in moeten?
Wat zijn zijn kansen op WSNP?

sacredfour

Een Failliet verklaarde natuurlijke persoon  kan tijdens het faillissement geen rechtshandelingen verrichten. Iemand die onder bewind staat is handelingsbekwaam.
Het is dus de vraag in hoeverre dingen  jouw vriend aangerekend kunnen worden.
Hier moet dan toch wel minstens sprake zijn van een misdrijf.

QuoteDe rechtbank kan beslissen dat de failliet in bewaring wordt gesteld (de IBS-maatregel) in een huis van bewaring, als hij zijn verplichtingen voortvloeiend uit het faillissement niet nakomt. In de praktijk wordt deze maatregel slechts in uitzonderlijke gevallen toegepast, namelijk wanneer de failliet niet meewerkt aan het onderzoek van de curator of wanneer het gevaar bestaat dat hij naar het buitenland vlucht
.(wikipedia)

Maak kontact met de curator en zie in hoeverre verplichtingen kunnen worden hersteld.

QuoteMijn ex bewindvoerder heeft ook de beheer rekening niet opgeheven zodat er nog steeds bankkosten vanaf gehaald worden. Dit terwijl ik mijn eindrekening heb gehad. Kan ik dan nog steeds aansprakelijk wordengesteld voor deze kosten?
Heb je een schriftelijk verzoek ingediend  bij  de kantonrechter om het bewind te staken?

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

meave

Hallo Sacredfour,

Ik zal dat van mijn vriend even wat beter uitleggen.

Toen hij ging scheiden moest hij een huisje kopen. Dit heeft hij gedaan op een vakantiepark. Nu weten we allemaal dat je daar eigenlijk niet het hele jaar mag verblijven,maar de eigenaar destijds stond dat oogluikend toe. Toen er een nieuwe eigenaar kwam moet hij, niet alleen hij maar meer gezinnen, alleenstaanden enz, het huisje verlaten. Er is een bodemprocedure geweest en daar heeft de rechter besloten dat er ontruimd mocht worden. Voordat de gang naar de rechter werd ingezet, is er nog wel een compensatie aangeboden, maar dat was niet in verhouding met de 50.000 euro die hij had neergelegd voor het huisje. Hij is toen dakloos geraakt en in de winteropvang terecht gekomen. ijn winteropvang gebeurde bij mij in het opvanghuis. Na twee weken is hij richting curator gegaan en die zei al "u had niet later moeten komen want ik had u op de telex laten zetten, als u nog een week niets van zich had laten horen." Hij is toen nog een aantal keer terug geweest. Toen hij na de winteropvang bij respectievelijk een kennis van een collgega en zijn broertje heeft gelogeerd, was hij weer dakloos. Ik heb hem toen in huis genomen (ik was toen al verliefd) en sindsdien is hij niet meer naar de curator geweest. Dat is nu ruim een jaar. Hij heeft dus niet aan het onderzoek meegewerkt. Vluchten naar het buitenland... daar hoeven ze niet bang voor te zijn. 
Bijkomstigheid is ook dat toen hij een jaar geleden bij mij kwam, was hij depressief. erg passief en wilde alleen maar computeren. Nu is dat wel beter, en wil hij na de zomervakantie naar de curator. Dit zal in september zijn.

Nu mijn eigen situatie.
Ik ben toen ik zag dat de ex bewindvoerder haar taken niet (goed) uitvoerde, naar de rechtbank gegaan en heb om ontslag van de bewindvoerder gevraagd. Op 1 januari 2012 ben ik weer alleen verantwoordelijk voor wat ik doe met mijn geld. Dit is inderdaad schriftelijk en ook mondelijk gebeurd. Het vonnis heb ik thuis in de map liggen. Achter de eindafrekening en verantwoording. Alleen dus hebben zij niet (goed) alle incassobureaus aangeschreven dat ik zelf mijn post weer mag hebben. Ikzlef had de situatie niet laten oplopen...

sacredfour

QuoteAlleen dus hebben zij niet (goed) alle incassobureaus aangeschreven dat ik zelf mijn post weer mag hebben. Ik zelf had de situatie niet laten oplopen...
Ok. Je kan dit allemaal aan de incassobureaus uitleggen. Doe dit schriftelijk.
Maar dit heb je al gedaan lees ik.

Het lijkt me toch verstandig als je vriend eerder contact zoekt met de curator.
Ook dit kan je schriftelijk doen!

QuoteMijn ex bewindvoerder heeft ook de beheer rekening niet opgeheven zodat er nog steeds bankkosten vanaf gehaald worden. Dit terwijl ik mijn eindrekening heb gehad. Kan ik dan nog steeds aansprakelijk worden gesteld voor deze kosten?
Heb jij ooit een machtiging gegeven aan de bewindvoerder, en heb je deze ook weer ingetrokken? Of loopt zoiets via de rechter? Sorry ik heb hier geen kennis van.
Een bank zal pas de toestemming geven om een rekening op te heffen als er geen betalingen of incasso,s meer lopen.
Als de bewindvoerder de zaak niet goed afgehandeld heeft nadat hij van zijn taak ontslagen is is dat zijn probleem.

Maar het is goed te horen dat je de verantwoordelijkheid voor je schulden weer zelf op je meent en dat je je vriend ook probeert te helpen.
Probeer altijd op mogelijke problemen voorruit te lopen. Wacht niet af tot dingen al gebeurt zijn. Ik weet zeker dat jullie er dan wel uit komen. 

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

meave

Quote from: sacredfour on Jun 23, 2012, 10:12 PM
QuoteAlleen dus hebben zij niet (goed) alle incassobureaus aangeschreven dat ik zelf mijn post weer mag hebben. Ik zelf had de situatie niet laten oplopen...
Ok. Je kan dit allemaal aan de incassobureaus uitleggen. Doe dit schriftelijk.
Maar dit heb je al gedaan lees ik.

Het lijkt me toch verstandig als je vriend eerder contact zoekt met de curator.
Ook dit kan je schriftelijk doen!

Dat lijkt mij ook hoor. Ik zit hem ook wel op zijn huid. Hij moet de verantwoordelijkheid nemen.

Ik heb inderdaad alle instanties zelf ook aangeschreven. Ik had alleen niet bedacht dat ik alle incassobureaus ook een brief had moeten sturen. Ik ga hier nog wel actie op ondernemen.

QuoteMijn ex bewindvoerder heeft ook de beheer rekening niet opgeheven zodat er nog steeds bankkosten vanaf gehaald worden. Dit terwijl ik mijn eindrekening heb gehad. Kan ik dan nog steeds aansprakelijk worden gesteld voor deze kosten?

Heb jij ooit een machtiging gegeven aan de bewindvoerder, en heb je deze ook weer ingetrokken? Of loopt zoiets via de rechter? Sorry ik heb hier geen kennis van.
Een bank zal pas de toestemming geven om een rekening op te heffen als er geen betalingen of incasso,s meer lopen.
Als de bewindvoerder de zaak niet goed afgehandeld heeft nadat hij van zijn taak ontslagen is is dat zijn probleem.

Maar het is goed te horen dat je de verantwoordelijkheid voor je schulden weer zelf op je meent en dat je je vriend ook probeert te helpen.
Probeer altijd op mogelijke problemen voorruit te lopen. Wacht niet af tot dingen al gebeurt zijn. Ik weet zeker dat jullie er dan wel uit komen. 

[/quote]
het is bij de rechter geweest en die wenste me geluk. Toen ik van de week met een vriendin meeging naar de rechtbank omdat zij onder bewind ging had ze de zelfde rechter. Het was wel grappig, hij vroeg na de zitting of alles bij mij goed ging. Best wel lief.

Ik probeer inderdaad de problemen voor te zijn. Helaas lukt dat niet altijd, maar het gaat wel goed komen. Ik betaal alles netjes, heb geen schulden meer. Alleen mijn vriend dus.

gewoon

Hoi Meave

welkom het is een enorm groot verhaal wat jij en je vriend hebben meegemaakt.

Gelukkig lees ik door alles heen dat je nu geen schulden hebt nu dus je doet het erg goed.

En hoop ook dat je vriend verder de draad op pakt om uit de zorgen te komen, en niet bang blijft voor gevangennis, hij is geen misdadiger, maar juist slachtoffer van verhaal die niemand verdient.

Groet Gewoon

meave

Dank je wel gewoon. Hij is inderdaad geen misdadiger.

Ik heb gelukkig helemaal geen schulden meer, tenminste niet dat ik weet. Ik heb bij Obin in beschermingsbewind gezeten, en iedereen weet wat voor misstanden daar zijn. Gelukkig zijn er ook goede bewindvoerders, ook bij Obin, Alleen de vrouw die ik had niet. jammer dat zij het allemaal niet goed regelde en dat ik toch donderdag een dwangbevel had van maar liefst 500 euro. Binnen 2 dagen over te maken. Gelukkig had ik aardig wat geld op de spaar staan en kreeg ik ook aardig wat van de belastingdienst terug. Geen probleem dus met betalen, wilde alleen dat Obin de zaken had door gestuurd naar mij.