wsnp en belasting

Started by moppie123, Jun 22, 2012, 12:41 PM

Previous topic - Next topic

moppie123

Hallo Allemaal,

Ben nieuw hier,dus weet niet of dit ooit ergens staat of heeft gestaan.
Het volgende is aan de hand.

Mijn partner zit in de wsnp,is 22 december dit jaar klaar.
Nu heeft hij aangifte gedaan en krijgt een behoorlijk bedrag terug.
Ik moet,omdat we samenwonen en als getrouwd aangemerkt werden veel betalen.

Nu is het geld wat hij zou krijgen van de belastingdienst verrekend(terwijl die schuld A) lager is dan het bedrag wat hij zou krijgen.B)Deze schuld zit in de regeling.

Nu vroeg ik mij af,nu de schuld in de regeling zit mogen ze het toch niet zomaar verekenen?
De bewindvoerster van mijn partner had gezegd dat wij het geld mochten houden,zodat ik de belasting kon betalen.

Ik heb de belastingtelefoon al gebeld,maar die moeten het uitzoeken en wordt maandag terug gebeld en heb mijn bewindvoerster een mail gestuurd,maar die zijn er vrijdagmiddag nooit.

Weet iemand of de belastingdienst dit geld met een schuld die in de regeling zit mag verekenen?

klaasvaak

Quote from: moppie123 on Jun 22, 2012, 12:41 PM
Weet iemand of de belastingdienst dit geld met een schuld die in de regeling zit mag verekenen?
Het geld wat je partner mogelijk terugkrijgt van de belastingdienst valt in de boedel. De belastingdienst mag dit ook niet verrekenen met belastingschuld van je partner. Althans mijn bewindvoerder heeft ( in zo'n zelfde situatie bij mij) de belastingdienst op de vingers "getikt". De belastingdienst diende mijn teruggave over het jaar 2011 gewoon aan de BW volledig te betalen ( over het jaar 2010 had ik een schuld die zij ook wilden verrekenen) en mochten dit niet verrekenen. De belastingdienst heeft dit uiteindelijk toch betaald aan de BW. Ik twijfel heel sterk of jouw BW wel gelijk heeft dat je de teruggave van je partner mag gebruiken om jouw belastingschuld te betalen. Daarmee zou de BW de andere schuldeisers van je partner te kort doen. Alle inkomsten van je partner boven de VTLB moeten worden afgedragen aan de boedel om de schuldeisers aan het einde van de WSNP te kunnen betalen. Maar BW's zijn ook mensen en wellicht heeft de BW van je partner er een ander idee van. Ergens staat beschreven dat de belastingdienst schulden niet mag verrekenen met teruggave van een persoon die in de WSNP zit. Ik ga dat nog eens opzoeken, zodra ik dat heb gevonden, beschrijf ik het hier.

toevoeging:
Als je kan "koekelen", koekel dan eens op "wsnp en belasting verrekenen". De website van de WSNP ligt er momenteel uit dus kan ik geen link geven. Maar er staat veel informatie daarover op het www.
toevoeging 2:
( ik weet niet of de beheerder van dit forum toestaat dat er een link door mij gegeven wordt naar een ander "schuldenforum", maar dan moeten ze hem maar verwijderen)
Jouw vraag moppie staat ook in de link beschreven. Soms mogen ze wel verrekenen en soms niet. Maar als ik jouw vraag goed heb begrepen mag de belastingdienst in jullie situatie niet verrekenen( van onder naar boven lezen :) )( artikel 307 lid 1 FW):
http://schulden.hotforums.nl/564173/teruggaaf-belasting/

moppie123

klaas vaak,

Dank je wel voor je antwoord.
Ik dacht al dat het niet mocht.
Maandag ga ik erachter aan.
Had haar al een mail gestuurd.
En ja eigenlijk heb je gelijk dat ik dat geld niet mag houden officieel,maar ze zei omdat wij al bijna klaar zijn en bijna 3 kwart al gespaard hebben bij hun, mocht het in dit uitzonderlijk geval.

Fijn weekend