Nieuwe wetgeving incassokosten per 1 juli 2012

Started by peter, Jun 19, 2012, 10:16 PM

Previous topic - Next topic

peter

Feit is nu, dat je na het overschrijden van het betalingstermijn, de 14 dagen brief krijgt. Deze brief gaat in 14 dagen, nadat ze hem hebben verzonden.

Ik denk dat hier de nodige problemen van gaan komen. Ik vermoed dat men het e.a. over het hoofd heeft gezien. Ik zou toch graag zien dat er ook bewijs is dat de 14 dagen brief is verzonden en ontvangen.

Met verhuizingen en vakanties gaat dit altijd mis.
Peter
Administrator Forum

Buster

Er zou idd een soort van controle op aankomst moeten zijn.

Feit blijft wel dat de wet op zich fijn is dat hij er is, een hoop duidelijkheid schept en het blijft ook je eigen verantwoording om erachter aan te gaan.
Als je iets besteld of gebruik maakt van een dienst weet je meestal van te voren wat dat kost en dat de factuur eraan komt.

In een enkel geval gaat het met de post mis. Dat zou ondervangen moeten worden.  
Het gaat trouwens vaker mis bij de administratie van het bedrijf zelf (adres wijzigingen niet opnemen in bestanden enz.)

@Peter, ik zat me te bedenken over die vakanties; als je iets besteld of afneemt duurt het vaak een week voordat de factuur binnenkomt met een betalingsverzoek van 2 weken, pas daarna gaan de 14 dagen in (als dat echt ook direct gebeurt) Dan ben je dus al snel zo'n 5 weken verder,... Das wel een hele lange vakantie.

peter

Nadat de schuld opeisbaar wordt (uiterste betaaldatum) moet de schuldseiser een aanmaning sturen, waarna de schuldige nog veertien dagen de tijd krijgt om zonder kosten te betalen. In de aanmaning moet duidelijk staan wat de incassokosten zijn, als er opnieuw niet betaald wordt.

Inderdaad, je weet dat er een rekening aankomt, die je uiteindelijk ook moet betalen. Eigenlijk gaat het argument van vakantie niet op. En je hebt zelf ook een verantwoording m.b.t. het betalen van je rekeningen.

Peter
Administrator Forum

sacredfour

Houdt er wel rekening mee, dat als de voorwaarden die je hebt met je leverancier, zoals die zijn vastgelegd in het contract en Alg. voorwaarden, gelden, als deze voorwaarden beter zijn voor de consument. Heb je in het verleden een bepaalde coulance van je leverancier mogen verwachten, dan is er geen reden dat dit anders zou gaan met de nieuwe regels, tenzij de leverancier jouw hier op attent maakt. De regels van redelijkheid en billijkheid blijven gelden.

Mijn zoon heeft vergeten op zijn geannuleerde incasso opnieuw te betalen. Dit gaat over een  premie
Autoverzekeringen. Hij heeft 2 auto,s op zijn naam staan. Nu komt hij terug van vakantie en opent een envelop van het RDW. Zijn verzekering was geschorst, resultaat, 2x 390 euro boette! In de eerste herinnering van de verzekeringsmaatschappij was er al geschorst. Dit klopte wel met de Alg voorwaarden, alleen stond er in de voorwaarden,
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

Conform art. 6:96 lid 6 BW. is vereist dat de incassokosten in de aanmaning moet worden vermeld (Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten). In de aanmaning dient het exacte en correcte bedrag te worden vermeld dat de schuldenaar verschuldigd zal zijn bij niet-betaling.
Is dit niet het geval, dan zijn er geen wettelijke incassokosten die berekend mogen worden.   De vergoeding in de aanmaning is immers niet in overeenstemming met, maar in strijd met art. 2 lid 3 Besluit incassokosten vastgesteld.
Geen aanmaning verstuurd die geheel conform art. 6:96 lid 6 BW is, betekent dat de incassokosten niet kunnen worden gevorderd. In dat geval alleen de hoofdsom betalen! Er moet dan een nieuwe correcte aanmaning worden verstuurd.
(Met dank aan Incasso-deskundige)
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

jowie46

@ sacredfour

Wow bedankt voor de informatie dit is echt geweldig

Dat wat ik heb gekregen is enkel wat er staat 'het volledig uitstaande bedrag, te weten..... euro' meer niet.

en of 'de vordering bedraagt op de moment .... euro'

Verder niks geen nota wat de incassokosten zijn en sterker nog er staat ook niet echt op de brief dat het om een aanmaning gaat. Gewoon een brief.

sacredfour

Nog steeds komen we bedrijven tegen die de nieuwe incassowet niet goed toepassen. Zo ook UPC.
Ik kreeg een herinnering , ingebrekestelling van UPC waarin ze , behalve de verschuldigde som, ook het nieuwe maandtermijn hadden toegevoegd aan hun ingebrekestelling zonder dat hiervoor al een factuur verstuurd was. Vandaar deze brief:

UPC Nederland
Postbus 320
8200 AH Lelystad
                                                                                                          <>  10-5-2013

Betreft klant <>
Uw referentie  betalingsherinnering

Geachte heer, mevrouw,

Ik zou u hierbij op attent willen maken dat uw betalingsherinnering niet conform de incassowet is opgesteld.  Op de factuur van 11 april wordt een bedrag van 51, 11 euro in rekening gebracht. Dit had dan ook het bedrag moeten zijn dat op de betalingsherinnering, ingebrekestelling  had moeten staan. In de betalingsherinnering, ingebrekestelling  stond een bedrag van 76,80. Dit is een herinnering inclusief het nieuwe maandbedrag waar nog geen factuur voor verstuurd is.
Een betalingsherinnering kan niet verstuurd worden voordat er sowieso gefactureerd is!
De betaling van 51,11 euro is inmiddels voldaan. Ik verwacht dan ook geen verdere gevolgen van deze aanmaning. Wel verwacht ik dat u deze fout in uw administratie in het vervolg aanpast.

Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning,

Met vriendelijke groet,

jowie46

@ SF

Ach ja tuurlijk UPC nog zo'n gangmaker....

Laten we niet praten over hun betalingssysteem!!!, ik wil zelf over kunnen maken en niet dat het door hun gedaan wordt. Via vele omwegen lukt het dan alsnog, maar dan ben je 1 dag te laat en wat krijg je dan? goed zo 25 euro administratie kosten bam er zo maar boven op.

UPC was voorheen Chello, sjee wat een bedrijf.

sacredfour

Ik kreeg gisteren een heel net telefoontje van UPC, waarin de medewerker zijn verontschuldigingen aanbood voor de verkeert verzonden betalingsherinnering. Ze beloven deze vergissing in hun administratie aan te passen.
Resultaat! ;D

jowie46

Ik wou dat ze allemaal zo waren ok, misschien is UPC nu beter geworden als toen.
Maar kom op nu die incassobureau's nog laten ze gewoon aangeven van ja klopt we zaten fout met onze berekeningen en we zullen het corrigeren wat denkt u per maand af te kunnen lossen etc etc

Dan zou alles er toch wat makkelijker eruit komen te zien dan nu.