Mijn verhaal over mijn schulden

Started by Libra, Jun 15, 2012, 04:09 PM

Previous topic - Next topic

lotte

hallo lieve dame,

wat een lieve woorden van je. Maar zet je jezelf ook even in dat rijtje?  ;D

Doe je even rustig aan, het wordt vanzelf de 14de ... ;)

Chrissie

Libra

Wij zijn blij dat jij hier op dit forum bent want je doet hetzelfde voor ons. ;)
Heb enorme bewondering voor je!!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Libra

Julie maken me nu echt even aan het blozen! :-[
Ik hoop alleen maar dat ik af en toe iets kan bijdragen.

We weten allemaal, stuk voor stuk, hoe het is, hoe het voelt en hoe fijn het af en toe is om zonder beperkingen je gewoon eens uit te kunnen spreken.
Als iemand dan je berichtje beantwoordt en zegt: ik snap wat je bedoelt en ik sla even mijn arm om je heen of je krijgt een dikke knuffel, dan is dat fantastisch!

En zeker niet in de laatste plaats, als je wanhopig op zoek bent naar antwoorden en het internet afstruint en dan hier op dit forum beland, dan valt er een last van je af want de mensen hier hebben antwoorden voor je of weten waar je die kunt krijgen.

Jullie zijn allemaal kanjers en ik heb heel veel bewondering voor jullie! :-*

lotte

ik kan me helemaal vinden in jouw woorden dame!

dit forum is een bron van informatie, niet alleen de droge feitjes, maar ook gewoon de praktische info, en ervaringen die mensen hebben.
dat voelt gewoon heel fijn.

Dus van mij een dikke knuffel terug ;)

Buster

En het mooiste is nog het sneeuwbal effect.

Binnen no-time ga je zelf ook antwoorden vinden en geven.
Waar een ander dan weer zo blij mee is,...
Kunnen bijdragen aan iets goeds in nare dagen kleurt het leven weer en daarnaast, ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik voel me er meer mens bij,....

Libra

En zo is het maar net lieve Lotte en Buster!!

Wilde dat niet zo expliciet neerzetten, maar.....hier op het forum word je weer mens onder de mensen, doordat iedereen hier elkaar met respect behandeld en zonder oordeel.
Want in alle eerlijkheid, de mensen waarmee je in kontakt komt als je schulden hebt luisteren op de automatische piloot, knikken eens meewarig en brommen "vol gevoel" mmhh.
Maar daar houdt het ook meteen mee op!

En daarom lieve dames, stuur ik jullie bij deze een hele dikke, welgemeende knuffel terug! :-*
liefs

lotte

feit is gewoon, dat je doordat je iedere cent letterlijk moet omkeren, toch in een bepaald sociaal isolement terecht komt.
En daardoor sta je voor je gevoel er toch een beetje buiten, toch ???

Hier zitten we allemaal in hetzelfde schuitje, en weten we van elkaar wat het is om niet(s) (alles) te kunnen doen...
En toch, is hier iedere dag, ergens op een topic, wel een lach moment te vinden, en dat, dat is op zich al grandioos  ;D ;D

tinkelbel

't Is inderdaad net wat je zegt Lotte. Je komt in een bepaald sociaal isolement terecht en dat voelt niet altijd even prettig. Vorige maand heb ik alleen aan familie (broer, zussen en een goede vriendin) een mail gestuurd en gezegd dat wij niet meer op verjaardagen, fam.feesten, fam.weekenden zullen komen maar ook niet geven. Dat voelt zo waardeloos. Het is geen kwestie van niet willen maar een kwestie van nadenken. Alleen al verjaardagen in deze maand scheelt ons ca. 300 Euro. En dat we niet meegaan met het fam.weekend bespaart ons ca. 400 Euro aankomende maand.  Het is verdorie ook altijd geld. Soms word ik er zo boos of verdrietig van. Het is zo allesbepalend!

Libra

Ja Tinkerbel, ik en alle anderen begrijpen het helemaal!!!
Dat wat altijd als zo "normaal" werd en wordt ervaren door anderen is opeens niet meer.
Je sociale isolement is gigantisch!!!

Ik zou bijvoorbeeld zo graag eens met mijn kleinzoons naar het Dolfinarium willen (om maar even iets te noemen).
Aan de andere kant staan hun andere grootouders, die hen wel regelmatig naar leuke dingen kunnen meenemen, of een weekje mee op vakantie nemen.
Ik kan alleen maar hooguit twee keer in de maand op bezoek gaan, ze dan helemaal doodknuffelen en met ze gaan spelen in de speeltuin tegenover hun huis, of op de grond liggend een spoorrails met de oudste bouwen.

Aan de andere kant denk ik dan: is dit minder kwaliteit??
Nee!!, maar.......dan komt toch weer die maar, het is zo zuur als de andere grootouders (en zelfs mijn ex) met grote kado's aankomen op hun verjaardag en ik weer met een kleintje.
Domweg omdat ik niet meer te besteden heb!

Of als ik bijvoorbeeld een enkele keer naar een optreden van mijn jongste dochter ga.
Ik krijg al een stuip als iemand mij een drankje aanbiedt, want ik weet gewoon dat ik niet een drankje kan teruggeven.
In mijn budget zit dan 1 wijntje en voor de rest "loop" ik op water, wat vrijwel altijd gratis is.
Maar je voelt je dan toch altijd weer zo waardeloos!
Verplicht "nee, dank je, ik heb nog" te zeggen, omdat je niet op andermans zak wil teren.

Twee kleine voorbeeldjes uit een scala van dingen.
Maar zo herkenbaar!!!!!

En ja, die lach hier!!
Daar haal ik mijn energie vandaan en maakt dat toch elke keer weer de zon (een beetje) gaat schijnen.

Vandaag bij de Gemeente geweest.
Mijn schuldhulpformulier is ingenomen en goedgekeurd en wordt nu met een rapport naar de schuldhulpverleningsinstantie doorgestuurd.
De meneer van de Gemeente was vol goede moed en zei dat mijn traject waarschijnlijk vanaf nu 3.1/2 jaar gaat duren, omdat ik de boel zo geweldig goed op orde had en er niet veel schuldeisers zijn.
Nu dus wachten op het telefoontje voor het intake-gesprek en het telefoontje van Maatschappelijk Werk (verplicht 1 gesprek met hen).

De boel is in werking gezet!

tinkelbel

Libra, kun je me zeggen wat er is m.i.v. de 14e, waarom deze dag "bijzonder" is voor jou?  Ik ben (nog) niet helemaal ingelezen maar van wat ik heb gelezen kan ik deze datum niet terugvinden! Ik 'durf' eindelijk eens reacties te geven (vind 't nog steeds rot - schaamte, om op dit forum iets te zeggen. Maar.....ik bedacht mezelf; als ik toch eens een miljoentje win krijgen jullie zeker wat mee :D

Libra

Hahahaha Tinkelbel......ik weet zeker dat je hier een heleboel mensen blij mee zou maken!! ;)

14 september is de uiterste overdrachtsdatum van mijn huis.
Ik had in november 2010 al schuldhulpverlening aangevraagd bij mijn Gemeente, maar het traject is toen op "hold" gezet omdat het wachten was totdat mijn huis verkocht zou zijn, zodat de totale schuldenlast in kaart gebracht kon worden.

Nu is mijn huis dus verkocht en kan het traject (eindelijk) gaan beginnen.

Maar je hoeft je totaal niet te schamen, noch rot te voelen hoor om hier te reageren.
Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk, maar ik vind het erg fijn als mensen dat doen!
Ten eerste krijg je vaak hele goede tips waar je wat aan hebt en mee kunt en ten tweede (en zeker niet in de laatste plaats!) word je hier gehoord. En dit bedoel ik letterlijk.
We herkennen allemaal de gevoelens van boosheid, verdriet en zelfs wanhoop omdat we dat allemaal zelf ook meemaken.
Juist die herkenning maakt dat je weet dat je niet alleen bent en dat geeft je vaak weer de moed en de kracht om weer verder te gaan.
Dus....zet hier alles neer wat je wilt!
liefs

Buster

Hoi Tinkerbell, ik sluit me helemaal aan bij Libra, vraag gerust en reageer waar je wil.

Uitleggen is geen probleem, want alles lezen word een hele opgaaf!
(alhoewel het leesvoer ook veel duidelijk maakt dat er ook lichtpuntjes zitten tussen alle mis

peter

Quote from: tinkelbel on Aug 28, 2012, 09:26 PM
Ik 'durf' eindelijk eens reacties te geven (vind 't nog steeds rot - schaamte, om op dit forum iets te zeggen. Maar.....ik bedacht mezelf; als ik toch eens een miljoentje win krijgen jullie zeker wat mee :D

Tinkelbel, je mag zeggen wat je wil en je hoeft je niet te schamen, bijna iedereen heeft dezelfde problemen. Als je met elkaar praat blijkt dat je niet alleen staat. Je gaat manieren of redenen zoeken om niet deel te nemen aan dure sociale activiteiten, uiteindelijk merk je dat het leven niet alleen om geld draait. Je krijgt een andere kijk op het leven.
Peter
Administrator Forum

Chrissie

Tenkelbel, door van je af te schrijven krijg je lucht en door te vragen cree
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Libra

Net even de schrik van mijn leven gehad!! :(

De meneer van de Sociale Dienst van mijn gemeente belde net op dat ik teveel huurtoeslag en zorgtoeslag ontvang.....!
Ik moet dit dus met onmiddellijke ingang stopzetten en hij neemt het nu nog mee in het schuldenverhaal.
Als dit namelijk niet gebeurd, wordt het straks niet meer geacepteerd.

Mijn hemel....de puinhoop wordt steeds groter!

Concreet houdt het in dat ik nu waarschijnlijk geen enkele aflossing meer kan betalen en eventueel nog verder moet snijden in uitgaven, maar ik zou niet meer weten in welke...?

Vanavond ligt er dus een schone taak op me te wachten om alles weer op een rijtje te zetten en door te rekenen.

Heb ook al een afspraak bij Maatschappelijk Werk op 13 september a.s.

Tjonge, jonge......denk je dat er even rust is in de tent.......