Mijn verhaal over mijn schulden

Started by Libra, Jun 15, 2012, 04:09 PM

Previous topic - Next topic

Libra

Na het fijne en warme onthaal hier op dit forum na mijn vragen, wil ik nu toch graag mijn verhaal met jullie delen.

Na de breuk met mijn toenmalige partner in 2003 kwam ik met mijn jongste dochter in een huurwoning terecht. Daarnaast bezat ik een eigen woning met daaronder een grote bedrijfsruimte, die ik al sinds 2000 aan een aantal mensen en een bedrijf verhuurde.
Ik had het helemaal niet naar mijn zin in die huurwoning en dus besloot ik in 2005 mijn volledige pand te verkopen. Na de verkoop hield ik 200.000 euro schoon over en kocht ik tegelijkertijd een andere woning.
Een leuke 2 onder 1 kap woning uit 1929 op een mooie lokatie. Niet echt groot, maar groot genoeg voor ons beiden.
Omdat er sinds de jaren 70 niet veel meer aan gedaan was, was er behoorlijk wat achterstallig onderhoud, wat ik meteen rigoreus liet aanpakken.
Via mijn loodgieter (die al jaren het onderhoud deed in mijn vorige huis) kwam ik in kontakt met een plaatselijke aannemer. Op zijn advies liet ik hem een deel van het werk doen. Mijn loodgieter deed al het leidingwerk en wist ook een hele goede electrici

peter

Libra,

Dit is heel lang verhaal, je hebt aardig wat ellende over je heen gehad. Het wordt nu tijd voor rust, ik hoop dat je snel de WNSP in kan. Het minnelijk traject is een verplichting voor de WNSP.

Sterkte en uiteindelijk komt het goed!
Peter
Administrator Forum

lotte

lieve Libra,

het is een heel verhaal dat je geschreven hebt, en het moet ook nog wel echt even inzinken bij me hoor, maar ik wilde je wel even laten weten, dat ik het gelezen heb, en dat ik je voor nu (al heb je er niets aan) even een hele dikke virtuele knuffel geef.
liefs

lotte

sacredfour

Wat een rot verhaal. Ik voel met je mee.
Het was dus een slechte vakman met een goede advocaat.
Je moet iemand wel altijd de gelegenheid geven,  na een ingebrekestelling , om zijn taak alsnog goed uit te voeren.  Ik snap niet dat jouw advocaat je dit niet duidelijk gemaakt heeft. 
Had je arbitrage aangevraagd dat had aannemer dit advies moeten aannemen.
Maar goed daar heb je nu allemaal niks meer aan. WSNP is nu waarschijnlijk de beste oplossing.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

jan

Zeker een rot verhaal, waarom doen mensen elkaar dit aan.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Chrissie

Jeetje wat een heftig verhaal, ik hoop voor je dat je snel in de WSNP kan zodat je over een paar jaar weer je leven kan opbouwen.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

tuthola

Inderdaad een heftig verhaal, ik hoop dan ook dat het niet al te lang meer duurd dat je huis verkocht word en je het trajekt in kan.

Libra

Dank jullie wel allemaal!

@Peter: sorry :-[, het werd inderdaad een lang verhaal, maar dat gebeurd als je zit te schrijven en denkt waar is het ooit eens allemaal begonnen? Het is oorzaak en gevolg van de keuzes die je op bepaalde momenten in je leven maakt. Ik weet dat het verplicht is het minnelijk traject eerst te volgen, maar de kans dat de schuldeisers akkoord gaan is natuurlijk miniem, gezien de bedragen. Bovendien heb ik natuurlijk weinig tot geen aflossingscapaciteit meer omdat ik werkloos ben.

@Lotte:  :-* die knuffel, zelfs virtueel, doet me heel erg veel goed! Dank je.

@sacredfour: klopt helemaal! Vandaar dat ik ook het hoger beroep ingegaan ben met een andere advocaat. Met mijn 2e advocaat heb ik nog de mogelijkheid bekeken om die andere aansprakelijk te stellen, maar vanwege het kostenplaatje zijn we hier niet mee verdergegaan.

Inmiddels heb ik andere mensen leren kennen die ook allemaal zeer benadeeld zijn door dezelfde aannemer. Mensen die bijvoorbeeld wel alle rekeningen voldaan hadden, maar zelfs dan nog veroordeeld werden door de rechtbank.
Wat dat betreft heb ik geen geloof in onze gerechtelijke macht meer. Ik las laatst een mooie uitspraak: in de rechtzaal wordt recht gesproken, voor gerechtigheid moet je ergens anders zijn.

Ik hoop alleen inderdaad dat mijn huis snel verkocht wordt. Aan die hoop houd ik mij vast en aan de overtuiging dat er ooit eens andere tijden komen, waarin ik zonder stress en schulden weer normaal kan leven.
Nogmaals bedankt en ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend.

tuthola

Beste Libra,

Wat Peter zegt over eerst het minnelijk trajekt en dan de wsnp daar heeft hij helemaal gelijk in ook bij mij was er geen aflossingscapaciteit en wist dat het gedoemd was te mislukken maar moest dit tijdrovende trajekt toch volgen. Ik weet dat er uitzonderingen zijn maar daar zou ik even niet vanuit gaan dit voorkomt teleurstelling. Je bent nu werkeloos maar een van de voorwaarden als je in de wsnp terecht komt is dat je naar een baan van 36 uur per week moet gaan zoeken wat soms niet makkelijk is in bepaalde gebieden van Nederland moet ik er wel bij zeggen dat je sollicitatieplicht hebt en lukt het niet een baan te vinden en kan aantonen dat je dat gedaan hebt de bewindvoerder daar verder weinig aan kan doen. Hoop dat je hier wat aan hebt.
M.vr.gr.

peter

Quote@Peter: sorry,  het werd inderdaad een lang verhaal

Maak je verhaal zo lang je wilt, ik bedoelde ermee dat je veel hebt meegemaakt. Als ik mijn verhaal op papier zou zetten zou ik niet weten hoe te beginnen. Ieder mens heeft rust nodig, ik hoop dat het traject snel kan worden doorgezet.
Peter
Administrator Forum

sacredfour

Libra, er is trouwens niet wat jouw weerhoud om herstelschade te claimen bij de slechte aannemer. Je kan gewoon weer een nieuwe rechtzaak beginnen. Als je meer als een jaar niet meer zelfstandige ben kan je ook een aanvraag doen voor rechtsbijstand.

Hier is een gedicht,   ik hoop dat het je wat inspiratie geeft.  

QuoteDe battle chant of atl
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Libra

@sacredfour: prachtig gedicht! Dank je wel en zeker een bron van inspiratie!
Morgen eerst nog weer even in "gevecht" met de deurwaarder over mijn beslagvrije voet en dan ga ik zeker eens even bij het Juridisch Loket langs om te kijken wat de eventuele mogelijkheden zijn. Er is natuurlijk ook nog zoiets als verjaring en ik weet niet zeker of deze zaak en eventueel de zaak tegen die 1e advocaat nog ontvankelijk zijn.

@tuthola: ik ga er zeker niet vanuit dat ik het versnelde traject kan en mag volgen, omdat ik niet aan de voorwaarden daarvoor voldoe. Ik heb geen huurachterstand en heb op dit moment geen nieuwe schulden bij de nutsbedrijven. Wel een betalingsregeling voor de oude schuld (gas en electriciteit) en een betalingsregeling voor de eindfactuur van mijn koophuis bij het waterbedrijf.
In 2010 had ik in eerste instantie wel de mogelijkheid op een versnelde procedure omdat de hypotheekbank toen dreigde mijn huis per executie te verkopen en het gasbedrijf aankondigde dat ik afgesloten zou worden.
Dan voldoe je aan de voorwaarden voor zo'n procedure.
Maar omdat ik sinds november 2010 alle vaste maandelijkse lasten betaald heb, geen nieuwe schulden meer heb gemaakt en sinds januari van dit jaar in een ander huis woon is dat niet meer van toepassing.

Ik heb al in mijn andere post aan Buster uitgelegd dat de mogelijkheden om weer aan de slag te kunnen in mijn oude beroep nihiel zijn. Niet omdat ik dit niet zou willen doen, maar vanwege mijn leeftijd en het huidige economische klimaat.
Ook heeft dit hele proces mijn kijk op de wereld en mijn levenswijze dusdanig veranderd, dat ik nu graag iets zou willen doen waarbij ik mensen zou kunnen helpen die in dezelfde situatie terecht zijn gekomen.
Maar daarvoor zou ik moeten omscholen en daar heb ik de middelen niet voor.
Ik ben daar wel druk mee bezig, maar het hoe en wat ligt iets te gevoelig om dit hier zo maar op het forum neer te zetten. Het spijt me dat ik hierover niet opener kan zijn, maar dat risico kan ik niet nemen.

Ondanks alles ben ik heel blij dat ik dit forum gevonden heb, want jullie medeleven, begrip en berichten geven mij echt even het steuntje in de rug waar je soms zo dringend behoefte aan hebt. Het sterkt je om te lezen dat je hier niet alleen in staat. Dat anderen het soms nog moeilijker hebben.
Dat geeft weer de kracht om door te gaan, niet op te geven en het vertrouwen dat er ooit eens echt een einde aan komt.

Ik mopper niet, kan, behalve de hypotheken, nog gewoon mijn vaste lasten betalen en hoef (nog) niet aan te kloppen bij de voedselbank. Dat laatste is zeker niet iets om je voor te schamen, maar alleen maar schrijnend dat het nodig is in dit land waar we zogenaamd geen armoede hebben.
Aan de andere kant, er zijn vele mensen op deze aarde die nog niet eens een dak boven hun hoofd hebben en die echt niets te eten hebben. Om nog maar te zwijgen over die mensen die in een land leven waar oorlog heerst en die hun leven niet zeker zijn.
Dan denk ik alleen maar, we hebben het hier goed, het kan zeker nog vele malen slechter!

Libra

Vandaag weer een stukje wijzer geworden.

Het voorstel van sacredfour om een rechtzaak te beginnen tegen de 1e aannemer is niet mogelijk omdat we na het hoger beroep niet in cassatie zijn gegaan. Hiermee is toen dus een inhoudelijke uitspraak gedaan die onherroepelijk is. Bovendien is begin dit jaar die aannemer failliet verklaard (maar geloof me, HEEFT zich failliet laten verklaren >:(), dus is voor mij dat boek definitief gesloten.

Nu dus met 2 zaken naar het Juridisch Loket.
Ten eerste naar de rechtbank om een verhoging van mijn beslagvrije voet aan te vragen en ten tweede alsnog de zaak tegen de 1e advocaat voort te zetten, die we reeds in 2010 begonnen waren.

sacredfour

QuoteHet voorstel van sacredfour om een rechtzaak te beginnen tegen de 1e aannemer is niet mogelijk omdat we na het hoger beroep niet in cassatie zijn gegaan. Hiermee is toen dus een inhoudelijke uitspraak gedaan die onherroepelijk is. Bovendien is begin dit jaar die aannemer failliet verklaard (maar geloof me, HEEFT zich failliet laten verklaren), dus is voor mij dat boek definitief gesloten.
Als er nog een schuld was bij de failliete aannemer dan kan je de betalingen hieraan opschorten totdat je weer bericht krijgt van de curatoren. Dit kan soms wel een jaar duren!
Wat ik bedoelde met rechtszaak  is niet cassatie , maar een nieuwe zaak, er vanuit gaande dat de aannemer jouw aanklaagde, voor niet betalen. Jij hem kan aanklagen voor wanprestatie. Maar goed dat doet er nu niet meer toe.

Turfje

Hallo Libra,

Wat een ellende maak jij mee! Onvoorstelbaar dat deze dingen gebeuren en dat die aannemer er zo mee weg komt en jij met alle narigheid achterblijft!
Ik hoop voor je dat je huis snel verkocht wordt zodat de wsnp ingezet kan worden.

Groet, Turfje