Voorstellen

Started by Caro, Jun 13, 2012, 02:13 PM

Previous topic - Next topic

Caro

Hallo,

Ben nieuw op dit forum en hoop vooral informatie te kunnen vinden, want tot twee weken geleden zag mijn leven er heel anders uit.
Ik zal proberen kort te vertellen waarom ik op dit forum terecht gekomen ben.
Ben ooit getrouwd geweest en heb in dit huwelijk jarenlang in het buitenland gewoond, daar hadden we een huis laten bouwen en hebben dat in 2005 verkocht. Een scheiding volgde en ik ben vervolgens terug naar Nederland gegaan en heb daar een nieuw bestaan opgebouwd.
In 2008 ontmoette ik mijn huidige partner en vorig jaar zijn wij getrouwd.
Klinkt allemaal geweldig maar de dag na ons trouwen kreeg ik een schrijven van een deurwaarder dat ze voor een bank in Duitsland een vordering hadden binnengekregen op mijn naam, er zou nog een schuld openstaan van het huis wat verkocht was in 2005 en of dat maar even meteen betaald kon worden.
Wat de hoogte van het bedrag was moest nog even berekend worden want het zou gaan om een zogenaamde boeteclausule die de bank daar hanteerde als je je huis eerder verkocht dan dat de lengte van de hypotheek was.
Ik heb na de scheiding nooit meer enig contact gehad met mijn ex partner dus toen nog voor mij onbekend of hij hier iets van wist maar daar kwam ik dus snel achter.
Ik kreeg de ene brief na de andere binnen, zowel van de deurwaarder als brieven in het Duits via iemand van de bank daar.
Ben niet passief achterover blijven leunen maar heb me suf gebeld en geschreven omdat het voor mij nog erg onduidelijk was waarom het precies ging, en waarom na al die jaren, en wat de hoogte was van het bedrag.
Ik moet zeggen dat banken erg bureaucraties en log zijn als het om informatie geven gaat.
De duitse bank bleek dus een vordering te hebben afgegeven aan een Nederlandse rechtbank om te vragen of ze het schuldbedrag volgens de nederlandse wetgeving bij mij mochten innen, dus ze hebben geen opgave gedaan waaruit de schuld bestaat, alleen maar een verzoek tot innen.
Vervolgens heeft de nederlandse rechter geen reden gevonden waarom dat niet zou mogen, en werd er dus een deurwaarder ingeschakeld.
Inmiddels heeft mijn ex partner die blijkbaar ook weer in Nederland woont het op een akkoordje gegooid met de deurwaarder, hij heeft contant 25000 euro neergelegd blijkt uit de stukken die ik inmiddels na een hoop moeite gekregen heb, en de restschuld van bijna 30.000 euro wordt nu bij mij gevorderd.
24 mei j.l kreeg ik deze brief en de dag erna een brief dat er beslag gelegd was op mijn loon en vakantiegeld, ze hadden een schatting gemaakt van mijn belastbaar inkomen omdat ik als verpleegkundige wisseldiensten heb dus ook een wisselend loon, ik heb precies 601,- gekregen en dat terwijl ik dus ruim 2000 euro per maand verdien.
Ook kreeg mijn huidige man een brief waarin staat dat er beslag is gelegd op zijn loon, en dat zijn beslagvrije bedrag ook 601,- bedraagt terwijl mijn man dus 2200,- euro per maand verdiend.
Dus maakt dat wij 1202,- euro deze maand te besteden hebben en dat van de een op andere dag. Onze huur, gas, licht en verzekeringen zijn al 1600 per maand.
Verwarring ongeloof en vooral veel stress heerst er nu bij ons, verwijten ook van de kant van mijn man en dat is niet echt bevorderlijk als je nog geen jaar getrouwd bent.
Ik heb meteen naar de gemeente gebeld voor schuldhulpverlening en vorige week heb ik alle ingevulde papieren op de bus gedaan.
Heb de huur gestorneerd en hetzelfde gedaan bij het gas water en licht, want wij zullen toch moeten eten.
Heb vanmorgen maar naar de schuldhulpverlening gebeld of ze de papieren al gelezen hadden en of ik deze week nog langs kon komen voor een intake gesprek, maar niet dus er is een dief onderweg want ze moeten nog wat kopieen hebben voordat ze een afspraak plannen.
Ik snap dat niet want ik heb dus echt alles en meer nog met die aanvraag meegestuurd.
Over krap 2 weken is het weer uitbetaling van salaris, had gehoopt voor die tijd wat aan deze situatie te kunnen doen van beslaglegging want op deze manier ziet het er wel ernstig uit als ik rekeningen moet opschuiven, en cre

sacredfour

Caro, Heeft de rechter hier in Nederland een vonnis uitgesproken? Of was er al een vonnis in Duitsland? Waarschijnlijk het laatste.
Het huis zal waarschijnlijk wel verkocht zijn zonder winst, anders eist de bank meestal gelijk de aflossing + boetebeding op. Heb je nooit stukken gehad van de rechtbank in Duitsland?  Het is de plicht van je ex man om je hier onmiddellijk over te informeren.  Je kunt hem hiervoor in gebreke stellen. Het is ook vreemd dat er geen betalingsvoorstel is gedaan door de bank en later het deurwaarderskantoor. Je moet ook mededeling hebben gehad  van de deurwaarder dat het vonnis uitvoerbaar was en er beslag zou worden gelegd. Dit was de tijd om met de deurwaarder te onderhandelen. Voordat er overgegaan wordt tot beslag wordt de schuldenaar nog allerlei mogelijkheden geboden om tot een oplossing te komen.
Is de correspondentie allemaal via jouw ex gegaan en hij heeft hier niets over verteld, dan zou ik maar gauw een advocaat in de arm nemen.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Caro

Buster

Jeetje, wat een ellende.

Heb je zelf je beslagvrije voet al uitgerekend?
http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen
Dan weet je in elk geval zeker of je recht hebt op meer dan

sacredfour

DE deurwaarder is er nu achter gekomen wat de maandelijke inkomsten zijn . het zal moeilijk zijn om met hem nog een andere regeling te treffen.
Je moet nu proberen om de uitslag van de rechter  die executoriaal vonnis heeft toegewezen te bestrijden. Een vonnis om zijn werking te kunnen hebben moet ontvangen zijn.  Het is buiten jouw toedoen niet bij jouw terecht gekomen.  Je moet direct naar de rechter stappen! Je hebt geen advocaat nodig die bekent is met Duits recht, elke advocaat kan je helpen. 
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

Trouwens je ex blijft verantwoordelijk, je hebt beiden een schuld aangegaan, je bent en blijft beiden verantwoordelijk voor de afbetaling. Een unilaterale actie van je ex om een deal te maken met de deurwaarder is niet rechtsgeldig. Hij is en blijft verantwoordelijk, tenzij een rechter anders beslist heeft.

Caro

Dank voor jullie reactie's en het sterkt me dan ook in mijn mening dat dit gewoon niet kan.
Ik snap dat er een schuld is aangegaan in de vorm van een hypotheek en dat je die beiden dan ook moet gaan betalen ondanks een scheiding, en die verantwoording neem ik dan ook op me, maar het is meer de manier waarop alles gegaan is en nog gaat.
Als ik in 2005 geweten had dat er een boete rente over het verkochte huis zou komen en dat ik daar ook de helft van had moeten betalen zoals normaal is na een scheiding dan was het ook zuur geweest maar dan had ik het net kunnen betalen na de boedel scheiding  en wat ik toebedeeld kreeg aan geld toen.
Nu is het dus erg zuur om na jaren hiermee ineens mee geconfronteerd te worden, het ergste dus voor mijn partner die hier totaal niets mee te maken heeft maar dus ook een beslag op zijn loon heeft die er niet om liegt.
Dat loonbeslag moet er gewoon vanaf, het kan toch niet waar zijn dat mijn ex de boel express in het honderd heeft laten lopen en nu na al die jaren ineens zomaar de helft op tafel legt omdat het zijn carriere zou kunnen schaden en ons dan achterlaat met alle ellende.
Maar de tip van naar de rechter stappen zonder eerst naar een advocaat te hoeven gaan is een bruikbare tip en ik ga daar meteen mee aan de slag.
Tsja ik ben niet dom maar op dit gebied kom ik dus wel wat hersencellen tekort,  ;)heb nog nooit met zoiets te maken gehad dacht dat ik alles redelijk op orde had maar dat kan dus ineens veranderen.
Voel me ook behoorlijk gekleineerd door die deurwaarder want krijg amper informatie en ze verschuilen zich achter het steeds maar herhalen van ; Tsja wij kunnen er niets aan doen wij voeren alleen maar de wet uit en die van de opdrachtgever. En ach mevrouw als we alles moeten geloven wat mensen zeggen, er wordt wat afgelogen hoor door mensen die willens en wetens zelf in de schulden gekomen zijn maar dan niet op de blaren willen gaan zitten.
Maar goed dat moet ik me dan maar niet aantrekken want dat kost me nodeloos energie die ik beter kan gebruiken om zo snel mogelijk in oplossingen te kunnen denken
Wij moeten dus nu bewijzen dat onze beslagvrije voet hoger moet zijn met kopie

sacredfour

Caro, zonder advocaat naar de rechter stappen is niet aan te bevelen.
Je prioriteit moet nu zijn het loonbeslag ongedaan te maken. Een advocaat weet de formaliteiten!
Als je naar de voorzieningsrechter stapt kan dit allemaal heel snel gebeuren.

Succes!