Zuinig zijn en begrip

Started by Groenevlinder, Jun 09, 2012, 10:13 PM

Previous topic - Next topic

Groenevlinder

Hallo allemaal,

Een tijdje terug heb ik mijn verhaal gedaan over mijn situatie :-)
Er komt eindelijk licht aan de tunnel, ik ga het 3jarig traject in.
Het is bijna rond!
Nu ben ik door alles heel bewust geworden van mijn geld en ik houd me dus aan een week budget.
Wat ik soms zeker nog wel moeilijk vind, want ik houd van winkelen haha.
(wat mij gedeeltelijk in de problemen heeft gebracht)
Tja, dat kan dus niet meer, maar ik trakteer mezelf regelmatig op iets kleins!

Maar ik merk de laatste tijd dat ik niet altijd begrip krijg vanuit mijn omgeving...
Ik heb het idee dat ik het aan het accepteren ben, dat de situatie nu zo is en ik probeer er het beste van te maken. Nee, ik kan niet elk weekend uit, nee ik kan niet vaak uit eten, ik kan niet elke maand nieuwe kleren kopen.
Ik heb laatst op zaterdag avond gewoon lekker een filmpje gekeken en dan krijg ik de reactie van een vriendin:
"Jeetje, wat saai zeg op zaterdag avond thuis, dat jij dat kan zeg..."
Ik vind dat dan erg jammer, want ten eerste ik heb er zelf geen problemen mee, ik kan goed in mijn eentje thuis films kijken met wat lekkers erbij en ze weet mijn situatie....
Ik heb het idee dat ik mezelf de hele tijd moet verdedigen.

Dit weekend is het dus EK en ik kan de stad niet in, want ben vorig weekend al weg geweest,
ook daar krijg ik dan vervolgens weer reacties op.
Ik merk dat ik het moeilijk vind en ik weet niet goed hoe ik erboven moet staan.
Ik krijg de indruk dat mensen vinden dat ik maar weinig onderneem, (zelf zie ik dat helemaal niet zo)
en zelf ben ik heel trots op waar ik nu sta...
Ik heb mijn koopdrang onder controle en ben nog nooit zo bewust geweest met geld, maar het is mijn omgeving die mij hiermee een beetje een rot gevoel geeft....
En daar zitten mensen bij die er nog dieper inzitten dan ik, maar dan toch doen alsof ik altijd degene ben met "geen geld"
Niet iedereen overigens hoor, gelukkig ook wel begrip!!

Maar hoe gaan jullie daarmee om?? Tips zijn van harte welkom!!

Buster

Hoi Groene Vlinder,

Gefeliciteerd met je traject!

Hoe je omgeving reageert zal heel verschillend zijn.
Je gata nu een nieuwe periode in en daar horen ook nieuwe mensen bij.
Mensen die je leren kennen zoals je nu bent en niet zoals je was.
Het kan zijn dat oudere vrienden afhaken.
Dat is zuur en dat doet zeer, ook omdat je je realiseert dat voor hen dus blijkbaar het uitgeven van geld en meedoen aan activiteiten belangrijker is dan dat jij je sterk maakt voor je eigen toekomst.

Het is klinkt heel clich

Buster

Ik zit trouwens je verhaal nog eens te lezen.

Er zijn dus mensen die zelf nog meer schulden hebben dan jij en je een rot gevoel geven.
Das ook jammer.
Die komen vanzelf tot het punt dat ze op zoek gaan naar een oplossing.
Voor iedereen ligt dat moment op een heel ander punt.

Ik zou me van die groep mensen vooral niet zo heel veel aantrekken, die zijn nu eenmaal nog niet zover.

Chrissie

Hoi Groene vlinder

Ik begrijp je helemaal maar als je verandert daar zullen sommige mensen moeilijkheden mee hebben,
want hun veranderen namelijk niet mee. Je kan er mensen mee verliezen maar ook mensen door
terug krijgen. Ik heb het laatste trouwens er meer door ervaren heb meer vrienden gekregen en ben juist verder uit mijn schulp gekropen. Was altijd heel teruggetrokken en nu praat ik veel meer zit ook stukken beter in mijn vel, het bevalt mij prima.
Ik heb als het ware mijn masker afgegooid om het iedereen naar het zin te maken.

Heb ook altijd mijn eigen weg/gevoel gevolgd en me nooit iets aangetrokken van wat anderen zeiden.
Het is een leerproces waar je door heen moet gaan maar als je hem eenmaal gestart bent dan krijg
je er iets waardevols er weer voor terug. Als je dat voor je houdt dan ben je ook  beter tegen die anderen
opgewassen.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, blijf je eigen gevoel volgen je doet het hartstikke goed. Er gaat straks een wereld voor je open!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Groenevlinder

Bedankt voor de reacties! Het doet me echt goed!
Het wordt inderdaad steeds duidelijker op wie ik echt kan bouwen en wie er oprecht blij voor me is.
En Buster, ik heb zeker een paar vrienden die blij voor me zijn!
Gelukkig wel en daar ben ik ook heel erg dankbaar voor :-)
Ik waardeer ze alleen nog maar meer!!

Ik weet dat ik wat dingen los moet gaan laten en bij mezelf moet blijven.
Dat motto van je vriendin is echt goed en fijn, dan is er ook openheid!
Open ben ik, alleen merk ik dat sommige "vrienden" daar toch wat kleinerend over doen
en dat is geen echte vriendschap.
Maar inderdaad, soms moet je mensen laten gaan en dat dan ook accepteren.
(en met het EK heb ik inderdaad niks gemist ;-) kan ik deze week weer iets leuks voor mezelf kopen want heb wat geld over  :) )

Chrissie ook bedankt voor je reactie en het is inderdaad een leerproces :)
Ik ben soms gewoon teleurgesteld in reacties van anderen en daar moet ik gewoon even doorheen en het proberen los te laten.
Wat ik alleen wil doen is gewoon duidelijk zijn zonder dat ik mezelf ga verdedigen.

En lief dat je zegt dat er straks een wereld voor me open gaat, zo voelt het ook  ;D
Ik heb een hele grote droom en dat is emigreren, het duurt nog even, maar ik kan niet wachten totdat ik een schone lei heb en mijn droom kan waarmaken!

tuthola

Heel herkenbaar je verhaal en knap dat je je niet laat verleiden en je eigen plan trekt.
Tot nu toe ben ik nog geen vrienden kwijt geraakt maar merk wel dat je minder te kletsen hebt omdat hun allemaal leuke dingen doen, ik vind dit ook leuk maar laat dan niet merken dat ik het financiel moeilijk heb gewoon om te genieten van hun verhalen (stiekum ook wel is gezond jaloers).