Mijn verhaal vd schulden

Started by tuthola, Jun 06, 2012, 11:26 AM

Previous topic - Next topic

tuthola

Lieve bloem .... ik heb nooit geleend van mijn familie of vrienden en wil dit ook liever niet doen dus probeer ik het op deze manier op te lossen, als het niet lukt zal ik toch mijn gene overboord moeten gooien en een van de "rijkste"van mijn familie vragen of zij dit voor mij kunnen voorschieten.
Ik heb nu het gevoel dat alles me afgenomen word....mijn leven... mijn dochter....en nu dan ook mijn trots. Ik zit er nu dan ook even doorheen.

Hopelijk hoeft het niet zover te komen dat het in februari ook niet betaald word.

tuthola

Helaas bloem ik heb geen reserve in de boedel omdat mijn inkomen veel te laag is, ik zit nog onder het VTLB met mijn inkomen....vandaar mijn gepieker en het is juist wat buster zegt dat ik geen schulden mag maken dus ook weer iets om over te piekeren.

Wel heel lief dat jullie meedenken.

Buster

Lieve Tuthola,

Voordat je gaat lenen, overleg eerst wat er mogelijk is me je bewindvoerder.
In de overeenkomst van de WSNP staat duidelijk dat het aangaan van nieuwe schulden het einde van het traject kan betekenen. Dat wil je helemaal niet.

Ik lees net je eigen bericht, dat je dat dus ook al wist.
Wellicht mag het wel in de vorm van een schenking, dan kun je alsnog met degeen die de schenking doet afspreken dat je na het traject iets van natura terugdoet.

Buster

Quote from: tuthola on Jan 19, 2013, 01:15 PM
Ik heb nu het gevoel dat alles me afgenomen word....mijn leven... mijn dochter....en nu dan ook mijn trots. Ik zit er nu dan ook even doorheen.

Lieve Tuthola,

Door al het gedenk over het praktisch oplossen zou ik hier bijna overheen lezen.
Alsof in deze periode ook even alles tegelijkertijd komt.
Drink een lekkere bak thee, probeer het in proporties te zien.

Jij hebt, helemaal solo, 3 kinderen opgevoed, oud je hoofd boven water, kampt met allerlei lichamelijke ongemakken. Echt alles wat het leven tegen je aan heeft gegooid heb jij overwonnen.
Dus dit kan je ook.
Misschien niet nu, deze 5 minuten, maar je kan het wel.
En dat geld gaat er komen.

Mandag hang je aan de bel voor een schriftelijke bevestiging aangezien je nu gedreigd word uit huis gezet te worden (dik het gewoon maar lekker aan) jij hebt die bevestiging nodig om aan te tonen aan je woningbouw dat je geen wanbetaler bent. En als ze dan hebben toegezegd, wens je ze poeslief veel succes met het oplossen van de storing.

Laat je niet gek maken hoor!
Koekje?

tuthola

Ik probeer mezelf ook niet gek te maken en ga maar weer van het positieve uit...voor nu even op de bank liggen zodat de donkere wolk weer voorbij waait....soms heb je gewoon even een uitlaatklep nodig en zou willen dat een ander je zorgen even overneemt..

Libra

Lieve Tuthola,

Laat je inderdaad niet gek maken!

Een ander de sores over laten nemen is iets wat helaas niet mogelijk is, omdat je zelf altijd de eindverantwoording blijft houden over alles wat je doet en beslist.

Een ander helpen wel!

Is het misschien een idee om eens kontakt op te nemen met Schuldhulpmaatje, zodat je iemand hebt die je bij kan staan en over jouw schouder mee kan kijken?

Persoonlijk ben ik er dan ook van overtuigd dat de suggesties van Bloem een poging tot meedenken en zoeken naar een oplossing was, maar, zoals al aangegeven, je mag inderdaad absoluut geen nieuwe schulden maken als je in een traject zit.
Zou je dat wel doen door middel van bijvoorbeeld een lening dan zou dat inderdaad tot gevolg kunnen hebben dat jouw traject mislukt en dan ben je veel verder van huis!
En dat lijkt me absoluut niet de bedoeling!!

Je hebt inderdaad al heel veel op je bordje gehad en ik begrijp volkomen dat je je heel veel zorgen maakt over deze situatie.
Maar dit is nu ontstaan buiten jouw invloed om.
Dit kun je maandag dan ook aangeven aan de WB en, als zij hierom zouden vragen, kun je het staven met bewijzen dat je inderdaad dat geld niet hebt ontvangen en zodoende nu even niet aan jouw verplichtingen kunt voldoen.
Niet uit onwil, maar uit onmacht........

Sterkte en heel veel liefs

tuthola

Lieve Libra ik ben er ook van overtuigd dat bloem met mij meedenkt en het beste met me voor heeft. Bloem was er ook om mij er op attent te maken dat de betaling alweer een maand verplaatst was om mij te waarschuwen voor dit probleem. Schuldmaatje is het voor mij nu wel te laat voor ik heb verder alles op orde en dat gaat goed, maar een tegenslag in de vorm van onmacht is niet te voorzien, ik heb dan ook niet het idee dat ik nog een schulphulpmaatje nodig heb. Ik heb dit jaar voor het eerst al gereserveerd voor het eigen risico van de zorgverzekering,  die ik  elk jaar moet betalen, dus wat dat betreft gaat het volgens mij wel goed. Ik ben me ook degelijk bewust van de regels vd WSNP en juist daardoor is het allemaal een beetje lastig. Ik heb lekker gerust en heb het nu even in een achterkamertje gezet in mijn hoofd .....maandag er weer tegenaan...zal het hier beschrijven hoe dit verlopen is....

Alsnog ....meiden bedankt voor het meedenken en meeleven heeft  mij  weer de opkikker gegeven die ik nodig had om verder te gaan.

Buster

Quote from: tuthola on Jan 19, 2013, 06:57 PM
Schuldmaatje is het voor mij nu wel te laat voor ik heb verder alles op orde en dat gaat goed, maar een tegenslag in de vorm van onmacht is niet te voorzien, ik heb dan ook niet het idee dat ik nog een schulphulpmaatje nodig heb.

Tuthola,

Dat is ook een van de functies die een vrijwilliger komt verlenen.
Die persoon komt voor een periode van ongeveer 3 jaar (kan ook korter of langer) en niet alleen voor de hulp bij de administratie maar juist ook om te ondersteunen bij het sociale gebeuren en waar je tegenaan kan leunen als je het even niet ziet zitten.

Nou ja, denk er maar eens over.
Ik hoop dat je een fijne avond hebt en kan genieten van je zondag

Libra

Lieve Tuthola,

Ik vind dat je alles juist heel goed op orde hebt en dat onderstreep je nu zelf ook weer!
En precies zoals Buster nu aangeeft, juist dat morele steuntje in de rug, dat had ik voor ogen toen ik dat schreef.

Ik ben ontzettend blij dat je weer opgekikkerd bent en er weer tegenaan kan.

Heel fijn weekend en heel veel liefs
:-*

tuthola

Ok meiden dat wist ik niet dat schuldhulp maatjes ook voor geestelijke ondersteuning is ik dacht dat het dus alleen voor het helpen met administratie en tips hoe je met je geld om kan gaan ....ik ga hier dan toch over nadenken want merk dat de laatste tijd mijn veerkracht ver te zoeken is.

Liefs Tuthola

Knibbel

Quote from: tuthola on Jan 19, 2013, 08:20 PM
Ok meiden dat wist ik niet dat schuldhulp maatjes ook voor geestelijke ondersteuning is ik dacht dat het dus alleen voor het helpen met administratie en tips hoe je met je geld om kan gaan ....ik ga hier dan toch over nadenken want merk dat de laatste tijd mijn veerkracht ver te zoeken is.

Liefs Tuthola

Lieverd,

Voor mij ben je een topper, maar het is wel fijn als je iemand hebt die je geestelijk bijstaat, iemand die je daadwerkelijk dat steuntje in de rug geeft. Ik heb jouw draadje gelezen (pff... en dat was niet gering) en in mijn ogen ben je een sterke vrouw, maar je mag best wel op iemand leunen. Doen....

Ook nog een hele fijne avond en zondag gewenst.

Liefs
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Bloem2

De "goede raad" om te lenen had ik gepost voordat ik me realiseerde dat je in de WSNP zat!
Onder g

Buster

Quote from: Bloem2 on Jan 19, 2013, 11:25 PM
Overigens mag je ook geen schenking aanvaarden in de vorm van geld in de WSNP: ook dan ben je in overtreding. Staat ook in de regels.

Bloem, je hebt gelijk, dat wist ik nog niet.

Ik lees net dat je alles boven je VTLB moet afdragen.

Chrissie

Misschien mag het misschien ook niet omdat ik niet precies weet hoever het strekt,
maar als ze het tuthola nu boodschappen schenken en dat ze van het geld dat overblijft dan de huur betaald of een gedeelte van de huur is dat geen optie?
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

tuthola

Ik mag inderdaad geen geld ontvangen ....mits het onder mijn vrij te laten bedrag blijft. Voor deze maand hebben mijn zoons me geholpen in de vorm van boodschappen ..wat ik natuurlijk wel aan mijn bewindvoerder gemeld heb. Ik woon te ver van mijn familie vandaag om samen boodschappen te doen vandaar dat ik elke maand een extraatje krijg wat gelukkig ook onder het VTLB blijft. Even voor de duidelijkheid....

Mijn VTLB                1070
Mijn inkomen             988
Mijn vaste laste         830
Huishoudgeld            156 + 60 euro maandelijkse gift familie = 216 euro

Jullie begrijpen vast dat er dan geen ruimte meer over is om extra af te lossen, zelfs de aanbieding om 50 euro te betalen is dan in verhouding voor mij best veel.

Nu ik het op papier zet lijken mijn vaste lasten in verhouding ook erg hoog tegenover wat er binnenkomt maar dit is puur de vaste lasten van woning, ziektekosten, gas licht en water en alleen de nodige verzekeringen oja er zit wel een hondenverzekering in van 18 euro per maand want je weet maar nooit. Die wil ik dan ook niet wegdoen daar het mijn reden is om naar buiten te gaan  ;)

Nu morgen maar even afwachten wat de woningbouw ervan vind...duimen jullie mee  ???