Mijn verhaal vd schulden

Started by tuthola, Jun 06, 2012, 11:26 AM

Previous topic - Next topic

tuthola

Na een tijd meelezen en meeschrijven dan toch mijn verhaal.

Inmiddels 24 en 12 jaar gescheiden  ??? 2x gescheiden dus de eerste sloeg mij het blijf van me lijf in en de tweede was en is alcoholist. 9 jaar heb ik lief en leed gedeeld met mijn vriend die in nov 2009 aan een hartaanval overleden is in die tijd is ook mijn broer en zwager overleden. Ik schrijf dit heel nuchter maar neem van mij aan dat het een moeilijke tijd was.
Sinds 10 jaar weet ik dan ik chronisch ziek ben en ben ik in de WAO beland met een laag inkomen. De schulden zijn er gewoonweg ingeslopen door overbesteding voornamelijk huishoudelijke aparaten en stom een elektrische fiets op de pof omdat ik niet meer op een gewone fiets kon fietsen, zal je altijd zien is hij nog gestolen ook  :'(. En zo sukkelde ik maar door en kon mijn schulden nog elke maand betalen. Tot ik in anderhalf jaar tijd 500 euro aan inkomen naar beneden ging omdat mijn zonen de leeftijd van 18 bereikt hadden. In mijn achterhoofd wist ik dit wel maar niet dat het zoveel was. Tot aug. 2011 het opgevangen met mijn vakantiegeld maar was geen haalbare kaart meer, dus naar de gemeente, daarna minnelijk trajekt gelopen en tenslotte in de WSNP beland.

Door het verdriet van mijn dierbaren drong het eigenlijk niet allemaal tot me door heb gelukkig wel op tijd gehandeld zodat ik geen deurwaarders aan me deur kreeg. Heb zelfs nog geregeld dat we een voedselpakket krijgen via het juridisch loket omdat 40 euro voor mij en mijn 2 studerende zonen onder het minimum lag. Tot eind oktober mag ik hier gebruik van maken, ik moet dan terug om mijn situatie opnieuw te bekijken.Soms zit er niet echt veel groente in het pakket maar dan eten we een brooje hotdog of een broodje gebakken ei of groente uit de vriezer of potgroente wat goedkoper is dan vers.

Ik heb me de laatste 2 jaar behoorlijk verwaarloosd dat dit resulteerde in een spoedopname in het ziekenhuis, ik had een virus op mijn longen. Vanf de opname ben ik goed opgeknapt en gaat het zonnetje weer voorzichtig schijnen voor mij. Ik ben er nog niet helemaal maar gaat weer de goede kant op.
Ondanks dat ik weinig te besteden heb weet ik inmiddels waar ik alles moet kopen en kijk de reclame blaadjes vd supermarkten allemaal na de rest gooi ik zonder te lezen weg omdat ik het toch niet kan betalen en mezelf op die manier bescherm tegen negatieve energie  :).

Ik hoop dat het nog allemaal te begrijpen is alvast dank voor het lezen van mijn sorres  8)

Buster

Jeetje wat een verhaal.

Het heeft je zeker niet meegezeten.
Wat goed om te lezen dat je je door alles heen hebt geslagen en nu bent waar je bent.
Al zal dat misschien niet elke dag zo voelen,...

Naast alle goeds wens ik je ook heel veel beterschap.

tuthola

Nee Buster het heeft zeker niet meegezeten in mijn leven, ik kwam er ook pas na mijn trajekt achter dat dit soort sites bestaan, ik heb alles opgekropt en niks aan familie en vrienden verteld dat ik in de schulden zit, maargoed ik heb jullie gevonden en wil mijn verhaal vertellen en misschien dat ik nog andere mensen kan helpen de goede richting op te gaan zover ik daartoe de wijheid heb ;)
Ze weten wel dat ik bij de voedselbank loop dus af en toe krijg ik in de vorm van boodschapjes een extraatje net genoeg dat ik me daar geen schuldgevoelens over krijg.
Tot nu toe red ik het met 40 euro weekgeld en het wekelijkse voedselpakket van de Voedselbank hier moet echt alles van doen. Ik rook en drink(alcohol) niet dus dat scheelt ook weer een hoop geld. Van mijn 88 euro vakantiegeld heb ik voor de tuin een paar fleurige plantjes gekocht en mijn lidmaatschap van de bibliotheek betaald.
Soms is het inderdaad balen dat ik altijd op mijn geld moet letten ik heb nu nog 4,60 euro waar ik tot vrijdag mee moet doen ik hoef alleen nog melk en brood verder alles nog in huis om te koken helaas geen vleeswaren meer dus dan maar 2 dagen zoetigheid op brood,"op is op" mijn jongens weten dit nu en als ze willen halen ze zelf wat vleeswaren op brood.
Vrijdag mag ik mijn nieuwe weekgeld weer aanspreken dan ga ik eerst mijn voedselpakket ophalen en aan de hand daarvan haal ik er boodschapjes bij.
Mijn zusje kwam vd week met 2 pakken koffie, 16 wc rollen, 2 shampoo en een plantje voor in de tuin waar ik dan weer de maand mee uitkom echt heel lief van der want de koffie was op, daar ik als enige hier koffie drink en water door de bezuinigingen  vond dat dat bij mijn overlevingspakket hoort  :D Volgende maand komt ze weer met hetzelfde pakket.
Beetje lang verhaal geworden maar als ik eenmaal begin........nu eerst dan een bakje troost van mijn zusje die het trouwens zelf ook niet breed heeft.

Buster dank voor je antwoord ik ga weer voor een leuk leven met weinig geld, het is maar goed dat ik het forum niet erder ontdekt had dan hadden jullie GEK van me geworden ;D

Buster

Whahaha, zo snel worden we hier niet gek,...

Van alles is ook ZO herkenbaar.
En de dingen die niet herkenbaar zijn kunnen een ander weer verder helpen.
Rottigheid genoeg, dan is zo'n "warm bad" als deze paar pagina's heel fijn!

Bloem2

Tuthola,

Heeft jouw gemeente geen potje voor de minima waaruit zij eventueel de bibliotheek kunnen betalen? Bij mij heet dat het retributiefonds.
Wie weet kun jij dan weer iets anders doen...

peter

tuthola,

Wij hadden niemand om me te praten, toen wij goed in de problemen zaten. Het is prettig als je van iemand een bemoedigend woord krijgt of dat hij of zij weet wat je mee maakt. Niet dat het je situatie iets veranderd, maar je kan je verhaal kwijt. Soms kan mensen op het goede spoor zetten, door ze te verwijzen naar de voedselbank of naar een instantie die ze helpen. Als iemand in de problemen zit is elke tip bruikbaar. In een bepaalde plaats waar ik veel kom, geef ik aan het einde jaar een aantal kerstpakketten voor mensen die het niet zo goed hebben. Ik ben ooit een van de gelukkige geweest die zo'n pakket mocht ontvangen. Ik heb mij hier goed schuldig over gevoeld en mij voorgenomen iets terug te doen als ik het beter had.

Jammer dat je ons niet eerder had gevonden, iedereen is welkom met haar of zijn bijdragen. Sommige mensen lezen de diverse verhalen en putten hier hoop uit of krijgen hier troost van.

Peter
Administrator Forum

tuthola

@Bloem2 we hebben inderdaad daar een potje waar we elke jaar 75 euro voor krijgen meestal valt dat in februarie en is mijn jongste zoon jarig je begrijpt dat die 75 euro voor kado en klein feestje familie is uitgegeven. De biep komt altijd in mei en dan is het makkelijker voor mj dit met het vakantiegeld te betalen...behalve dit jaar dan met 88 euro ;D

@Peter ja ik had de site eerder moeten vinden maargoed ik heb me er doorheen geslagen en ga met goede moed en opgeheven hoofd weer verder.
Wat goed van je dat je elk jaar wat kerstpakketjes maakt voor de minder bedeelde en je weet door ervaring een beetje wat de mensen nodig hebben. Zodra mijn kids het huis uit zijn en ik de WSNP uit dan ben ik van plan om ook wat te gaan doen voor de minder bedeelde ik zat te denken aan een kleine bijdrage per maand aan de voedselbank. Klein zal de bijdrage zijn want hoe je het went of keert mijn uitkering zal altijd laag zijn maarja het zijn de kleine bedragen die groot worden moet ik dan maar denken.

lotte

Tuthola, ik begrijp heel goed wat je bedoeld.
Ik ben al 3 jaar aan het aflossen, en heb (helaas) ook pas recentelijk het bestaan van dit forum ontdekt. Het is inderdaad een opluchting om hier gewoon te kunnen praten over dingen waar je tegen aan loopt.

wat ik heel moeilijk vond was iedere dag weer wat lekkers op tafel te zetten, zonder dat het kapitalen kost.

Dus ik zou zeggen, wees welkom, schrijf de dingen die je bezig houden op, er is altijd wel iemand die een reaktie geeft waar je wat mee kunt.
Die je advies geeft, je troost of met je meedanst, wanneer het een keertje mee zit.

tuthola

Vandaag word mijn huiskamer gewit door mijn broer dit zat al een tijdje in de planning ik had in december 2011 al latex enzo gehaald omdat ik dit vergoed kreeg van de Bijzondere Bijstand en hier al 12 jaar woon. Het gaat eindelijk gebeuren, ben er helemaal blij van.
Gistermiddag weer een mooi pakket van de voedselbank gehad waar ik weer 5 dagen van kan koken. Voor de voetbal vanavond heb ik 2 uitnodigingen 1 van mijn zus met een groep vriendinnen en 1 bij mijn vader waar mijn broer 2 zussen zijn en vooraf chinees gaan eten, allebei heel gezellig maar ga eerst maar zien hoe de dag verloopt en ik niet te moe ben om ergens heen te gaan alhoewel het chineze eten wel lonkt daar ik dat al in jaren niet gegeten heb  :D

Chrissie

Meid wat heerlijk voor je, je huisje wordt weer mooi en zo'n geweldig pakket. Geniet er heerlijk van je hebt het verdiend!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

lotte

ooohh heerlijk, alles weer schoon en fris. Krijg je altijd weer een opgeruimd en vrolijk gevoel van! Goed bezig dame! :D

En dan ook nog leuke vooruitzichten voor vanavond. Hardstikke fijn voor je. Wat een top weekend, of niet dan?
:D

Turfje

Hallo tuthola,

Heb net even je verhaal gelezen.
Je hebt heel wat meegemaakt maar gelukkig laat je de moed niet zakken als ik je verhaal zo lees.
Heel fijn dat je zus je wat helpt met boodschappen!

Groet, Turfje.

tuthola

Hallo Turfje,

Bedankt voor je reaktie, Ik had de moed eerlijk gezegt wel ff laten zakken maar ben er weer sterker uitgekomen, soms denk ik wel is hoeveel kan een mens hebben, ik ben dan ook heel erg blij met mijn familie (en mijn kinderen)die geven weer net even het zetje dat je toch weer door kan gaan. Ook heb ik lieve vriendinnen maarja sommige dingen deel je ook niet altijd met hun omdat je het op dat moment gewoon leuk gezellig wilt hebben.
Morgen ga ik met mn vader en broer en zussen uit eten bij de chinees, dit omdat het een kado aan mijn vader is voor zijn verjaardag, we betalen dan voor onszelf en natuurlijk voor mijn vader, eigenlijk kon ik niet mee omdat ik daar geen geld voor had maar mijn oudste zoon zei mam ga lekker mee ik betaal dit voor je want je gaat nooit ergens heen en dit is echt iets wat je leuk vind, ik vind het moeilijk om geld van hem aan te nemen omdat hij zelf ook niet in het geld zwemt, maargoed hij belde mijn zus met de mededeling dat ze moeder ook meegaat, en juist dat soort momenten geeft mij het gevoel dat ik het toch niet zo verkeerd doe ondanks dat het geen vetpot is.

Turfje

Soms de moed laten zakken gebeurt iedereen,
maar je pakt het in ieder geval weer goed op, mede dankzij je familie en kinderen.
Wat ontzettend lief van je zoon dat hij voor je betaald zodat je morgen mee kan gaan!
Ik kan me wel voorstellen dat je dat moeilijk vindt dat hij voor je betaald maar
je bent zijn moeder en een goede moeder anders had hij dat waarschijnlijk niet gedaan.
Geniet er maar lekker van morgen!

Groet, Turfje.

tuthola

Jippie, ik heb van mijn vriendin een kaartje gehad voor Dutch Valley en houd me vrij wat drankjes betreft, mijn dag kan niet meer stuk  8)