Vraagje....

Started by Hans, Jun 01, 2012, 10:42 PM

Previous topic - Next topic

Hans

Beste lezer,
Ik ben een nieuwe gebruiker van dit forum en wil eens iets vragen aan de ervaringsdeskundigen hier. Ik ben aangemeld bij de schuldhulpverlening van de gemeente hier, en zit nu te wachten op bericht van hun. Ik heb ze zelf nog niet gesproken, maar verwacht dit binnen afzienbare tijd.
Mijn vraag is de volgende: Mijn totale schuldenlast is ongeveer 35.000 euro, verdeeld over maar liefst 26 schuldeisers. Ja, dat zijn er veel, maar voornamelijk kleintjes. Er zit

Buster

Hoi Hans,

Allereerst welkom op het forum.

Naar mijn ervaring maakt het aantal niet zoveel uit.
Hetgeen dat er word opgespaard word ook naar percentage verdeeld.
Hoe hoger het bedrag is dat je bij elkaar kunt krijgen, hoe groter de kans van slagen is.

Als je op het forum even zoekt naar de nieuwe wet schuldhulpverlening kun je nalezen waar je gemeente qua tijd aan moet voldoen.
Zo kun je, als het te lang duurt gerust zelf eens aan de bel trekken.

Mocht het niet lukken met een minnelijk traject dan helt de gemeente je met een aanvraag voor een WSNP traject, dat duurt iets langer en heeft net even andere regels maar daar moeten alle eisers verplicht mee akkoord gaan.
Om daarvoor in aanmerking te komen moet een rechter je daarvoor in staat achten. Een van de dingen die daarbij in je voordeel spreken is als je zelf actief bezig bent met het aanpakken van je schulden. Je erin verdiepen is dan stap 1.

Heel veel succes!

peter

Hans,

Er wordt gekeken naar wat je kan aflossen.

Bijvoorbeeld

Je hebt 35000 schuld, met een inkomen van 2300 euro neto. Er blijft na betaling van de vaste lasten en geld voor boodschappen een bedrag over van 1000 euro, te verdelen over de schuldeisers. In 35 maanden tijd wordt dit bedrag dan afbetaald/

Jou schuldhulpverlener zal met de schuldeirser moeten onderhandelen over het voorstel om maandelijks een bedrag te ontvangen, zodat zij in 35 maanden het bedrag van de vordering hebben ontvangen.

De schuldeisers gaan meestal accoord met dit voorstel omdat ze waarschijnlijk meer geld terugkrijgen dan van iemand in de WNSP. Tijdens de WNSP wordt meestal de schuld groter doordat een huis met verlies moet worden verkocht.

En ja, iedereen komt in aanmerking voor schuldhulp, als je in de betalingsproblemen komt.
Peter
Administrator Forum

Hans

Dag Buster en Peter....

Buster,
ik denk dat je de vraag verkeerd begrepen hebt, het aantal zit ik ook niet zo over in, dat zal best goed zitten. Maar ik doelde meer op de hoogte bij de ABN, de schuld van 21.000, of zij wel welwillend zullen zijn om akkoord te gaan, ik heb daar zelf nogal twijfels over. En dan moet het kennelijk eerst weer voor een rechtbank komen ofzo, en dan duurt het allemaal nog langer.

Peter,
mijn inkomen ligt netto helaas slechts rond de 900 euro per maand, en het lijkt erop dat ik pas in september aan het werk kan. Van een eigen huis is geen sprake, ik huur een appartement. Verder dank voor je antwoord :)

Nog een vraag maar meteen erbij dan, is het zo dat hoe meer inkomen je hebt, hoe meer leefgeld of weekgeld je ook krijgt, of geldt gewoon het standaardbedrag (van wat ik over het algemeen lees althans) van 50 euro voor een

Buster

Hoi Hans,

Meestal word de berekening gemaakt naar aanleiding van je beslag vrije voet.
Daarvan worden de vaste lasten betaald waaronder valt;
huur
gas
licht
zorgpremie
inboedelverzekering
internet/tv/telefoon
waterschaps en gemeente belastingen
leefgeld (idd, ongeveer

Hans

Dankje Buster voor je reactie.

Ik huur een appartement inclusief. Dus ik heb geen extra kosten voor gas, licht, water, tv, of gemeentelijke belastingen. De enige kostenposten die ik heb zijn tien euro per maand voor internet, 153 euro per maand zorgpremie, en 87 euro per jaar voor inboedelverzekering.
Ik heb mijn auto al weggedaan, doe tegenwoordig alles op de fiets.
Tevens houd ik mijn uitgaven nauwgezet bij in een Excel-bestand.
Heb een zeer bewogen twee jaar achter de rug, dus ik heb het mezelf nog wel gegund om in september of oktober een midweekje weg te gaan in eigen land, maar daar al geld voor gereserveerd. De komende drie jaar zal dat niet meer lukken, dus ik vond dat ik dat moest doen.

Groet,
Hans.

tuthola

Hallo Hans,
Het ligt een beetje aan je vaste lasten wat jou weekgeld is en hoeveel er dan nog overblijft voor de bewindvoerder en aflossing ik zelf heb 40 euro in de week omdat er met mijn inkomsten en vaste lasten geen ruimte is voor meer, hier moeten wij met zn 3 van eten per week (ik en 2 studerende zoons) Mijn inkomen is 965 inclusief zorgtoeslag, ik zit in WSNP en kan niets voor de schuldeisers betalen en zelfs mijn bewindvoerder kan ik niet betalen dit hoeft ook niet als je in mijn situatie zit. Misschien heb je hier wat aan in jou berekening van weekgeld, en te hopen dat je wel werk vind. Ik wil me nergens mee bemoeien maar mocht je geen werk vinden zou het dan verstandig zijn om niet op vakantie te gaan in sept/okt als je weinig weekgeld krijgt is het toch fijn als je nog een klein buffertje hebt.

M.vr.gr.

lotte

@ tuthola, hoe doe je dat met 40 euro in de week? Ik vind het al een mega gepuzzel met 60 euro in de week.

Hans

Dag Tuthola....

ik begrijp je "kritiek" aangaande die midweek hoor, maar dat geld wat ervoor gereserveerd is, is een gift van iemand geweest die juist wil dat ik daarmee een kleine vakantie bekostig, vandaar ;)

Verder dank voor je reactie!

Buster

@tuthola,

In de WSNP is het inderdaad anders geregeld, daar gaat de beslag vrije voet niet op maar het Vrij Te Laten Bedrag.
Hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet (de berekening of de regels)
Bij minnelijk is

peter

Hans,

Bij een vakantie komt aan kosten altijd nog een vakantie. Je moet er heen reizen, je koopt wat meer en je moet tenslotte ook nog eten. Die 3 jaar waar je over schrijft, kan al snel oplopen naar 4 jaar.

Voor jou inkomen dat beschikbaar is afgeleid van een formule:

Als je in de schuldsaneringsregeling komt, vervalt  in principe al het inkomen boven de besalgrije voet in de boedel. Verder mag een door de rechter-commissaris vastgesteld nominaal bedrag worden behouden.

De VTLB berekening kan gratis worden gedownload van http://www.wsnp.rvr.org

Echter je komt niet zomaar in de WNSP, hiervoor zul je eerst het minnelijk traject moeten hebben doorlopen. Maar hij kan ook bepalen of er een herfinanciering nodig is, indien mogelijk.

Peter
Administrator Forum

peter

Quote from: Buster on Jun 05, 2012, 10:26 PM

Vanmiddag weer boodschappen gedaan en het word echt steeds duurder,...

Dit zei mijn vrouw ook al, het lijkt net of er 1 juni de prijzen weer zijn verhoogd. Het vervelende voor iedereen is dat de inkomens eerder dalen dan stijgen.
Peter
Administrator Forum

Hans

Hallo Peter,

Wat de "vakantie" betreft, alle kosten daarvan zijn gedekt, het is in feite all-in zeg maar, we krijgen zelfs een auto ter beschikking. Dus wat jij bedoelt met dat er vaak nog een vakantie bovenop komt ken ik uit eigen ervaring ook, haha, maar gaat in dit geval niet op.

De WSNP waar jij het over hebt is ook niet van toepassing op mij, ik heb vandaag gesproken met ze, en ik zal binnenkort moeten tekenen voor een hulpverleningstraject van drie jaar, ze zijn bijna klaar met de laatste schuldeisers zei die dame, en ze verwacht daar geen moeilijkheden bij. Ik kon rekenen op bericht binnen nu en twee weken.

Tevens vertelde ze me dat ze me bij dat ondertekenen ook vertellen wat het praktisch in gaat houden wat betreft weekgeld, reserves e.d. Het schijnt ook zo te zijn dat ze eenmaal in het jaar een bepaalde uitkering aan je doen??? Ja, als zei het liegt, lieg ik het ook hoor.

Wel was het zo dat er een kans was dat ik in eerste instantie op een weekgeld van 40 euro gezet zou worden tot het moment dat ik werk heb, maar dat kon ze niet met zekerheid zeggen.

Groet,
Hans.

peter

Hans,

Ik neem aan dat dit het minnelijkte traject is.
Peter
Administrator Forum

Hans

Dat woord heeft ze niet gebruikt, maar de informatie die ik zelf kan vinden en tegenkom doet mij dit ook vermoeden inderdaad ;)