Zie het niet meer zitten !!

Started by tris, May 14, 2012, 12:45 PM

Previous topic - Next topic

tris

Na een tijdje mee te hebben gelezen op dit forum wil ik nu ook mijn verhaal doen.
Ben vorig jaar na een lange relatie gescheiden en sta er nu alleen voor met mijn dochter.
Heb weinig geld om van te leven en een hoop schulden !!
Ik kom er nu niet meer uit heb zoveel betalingsregelingen lopen met incassobureau,s dat ik ze niet meer kan aflossen. Ook een paar belastingschulden van teveel gekregen toeslagen waar ik nu een betalingsregeling voor heb aangevraagd . Nu krijg ik over 2011 vande belasting 2200 euro terug maar ben bang dat ze deze nu gaan verrekenen met de openstaande schulden waardoor ik nog meer in de problemen kom , had hiermee nm wat kleine schulden kunnen aflossen.
Ik slaap er niet meer van en loop de hele dag te malen hoe het nu verder moet .
In een poging eruit te komen heb ik gisteren een lening aangevraagd bij de kredietbank om daarmee mijn schulden af te lossen en dus nog meer 1 lening heb waardoor ik meer per maand te besteden heb.
Wieheeft er verder nog tips want ik weet het even niet meer !!

Buster

Hoi Tris,

Welkom en wat goed dat je aan de bel trekt.
Het klinkt alsof de lening niet de oplossing gaat bieden.
Het haalt absoluut de druk van de ketel maar dan zit je nog met een afbetaling.

Zou het een idee zijn om bij de Krediet bank te vragen wat ze nog meer kunnen bieden als het gaat om een traject?
Aflossen van schulden gaat vaak maar op 1 manier en dat is het verlagen van je lasten en verhogen van je inkomsten.

In jouw geval een hele opgave, want je staat er alleen voor en opvang is ook duur.
Het verlagen van je lasten? Kan je daar nog iets mee?

Wat betreft de belasting dienst, als je een afbetalingsregeling hebt lopen zullen ze geen voorschot inhouden, het is dan al verrekend.

Hou vol!

tuthola

Wat ik begrijp is dat je een afbetalingsregeling hebt aangevraagd en dat dit nog niet goedgekeurd is dus het is zoals buster zegt volgens mij nog niet zo dat je de teruggave dan toch nog ontvangt, of zijn daar regels voor buster?
Wat ik mij ook afvraag is of je wel een lening bij de kredietbank krijgt omdat je zelf aangeeft dat je veel schulden hebt. Ik denk dat je het beste het advies van Buster kan aannemen en kijken of de kredietbank meer voor je kan doen omdat ik geneigd ben te denken dat je problematische schulden hebt en ik uit ervaring weet dat je dan het ene gat met het andere opvult. Mocht ik dit mis hebben mijn excuus hiervoor.

Sterkte en laat ons het weten als je hulp nodig hebt

tuthola

met afbetalingsregeling doel ik op de belasting ;)

tris

Dank voor jullie reacties
Ik kan niets meer besparen buster heb alles al opgezegd en moet het nu doen met 50 euro per week.  Meer werken zit er ook niet in ik werk nu alle uren onder schooltijd zodat ik mijn dochter uit school kan halen , opvang is ook geen optie want de schulden bij de bd zijn van de kinderopvangtoeslag dus neem aan dat ik dan niets meer van ze krijg.
Ik vind inderdaad dat ik wel problematische schulden heb tuthola, ik los wel af hoor maar kan me bv komende maand door een huurachterstand niet meer aan de betalingsrtegelingen houden omdat ik eerst de huur weer op orde wil krijgen. Ga er vanavond maar weer mails uitgooien naar de incassobureau,s om te kijken of er nog wat te redden is , heb tot nu toe de deurwaarders nog tegen kunnen houden en er ligt geen loonbeslag of iets maar dat gaat niet lang meer duren
En tuthola ik heb inderdaad een betalingsregeling aangevraagd en nog niet gekregenbij de bd
je hebt dan wel uitstel van betaling

Buster

@tuthola,

Als je iets teveel hebt ontvangen doet de belastingdienst vaak zelf een voorstel;
OF je betaald in een keer
OF ze verrekenen het met iets anders wat je nog tegoed hebt
OF een maandbedrag voor maximaal 20 maanden.
Je krijgt daar ongeveer 4 brieven over,... (de belastingdienst houd van brieven sturen ;))

Is het bedrag ZO hoog dat er iets anders afgesproken moet worden of je geeft zelf aan dat het niet gaat lukken zullen ze met je meedenken voor een passende oplossing, maar dan moet je wel zelf het initiatief nemen. Of openstaan om mee te werken.

@ Tris, in het geval dat ze het verrekenen werkt dat in je voordeel, je bent dan een stuk schuld kwijt aan en schuldeiser die voorrang heeft (de staat heeft altijd voorrang)
Wat denk ik naast het zoeken van hulp ook handig is, is het uitrekenen van je beslag vrije voet.
Dat kan hier; http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen

Het bedrag wat eruit komt mogen schuldeisers geen aanspraak op doen.
Om rust voor jezelf te cre

bob71

beste Tris,

je hebt in ieder geval de eeste stap gezet om hulp te zoeken.
ik begrijp hoe je je voelt, ook wij hebben schulden.
maar zoals je kunt lezen, ben je niet de enige.

wel wil ik je meegeven om de huur te blijven betalen.
als de gemeente ons niet had geholpen hadden we afgelopen april op straat gestaan met het hele gezin....7 personen...

ik hoop dat de kredietbank je hulp kan bieden

groetjes BOB

tris

Heb inderdaad nu een behoorlijke achterstand op de huur bob, maar is gelukkig nog niet naar een incassobureau , heb de woningstichting gebeld dat ik het deze maand ga betalen zodat ik weer bij ben, dit kan omdat ik nog een extraatje krijg van afkoop van een levensverzekering dus dat komt goed uit. Verder heb ik wel een achterstand bij de zorgverzekering zodat ik nu niet meer aanvullend verzekerd ben ,deze wil ik ook zo snel mogelijk weghebben. Het grootste probleem zijn nu de incassobureau,s waar ik regelingen mee heb lopen en die ik dus niet meer allemaal kan betalen , wat kan ik hier nog verder mee zouden ze het accepteren als ik minder ga aflossen ? Zal zo blij zijn als deze weg zijn want dan hou ik een stuk meer over per maand om de grotere schulden mee af te lossen . Zit nu incl de belastingschulden rond een bedrag van 8 duizend euro pffff als ik het zo neerzet is het wel heel erg veel maar wil hier echt vanaf !!

Buster

Tris,

Je hebt rechten! Vergis je daar niet in.
Reken zo snel mogelijk je beslag vrije voet uit.
Dat is afhankelijk van je woonlasten, gezinssamenstelling en zorgverzekering, vandaar dat het geen vast bedrag is.
Een incasso bureau mag NOOIT meer eisen dan dat.
Bovendien mogen ze behalve dreigen met stappen naar de rechter en dus meer kosten maken nergens anders mee dreigen.
Niet met loonbeslag, niet met inboedel beslag.

Incasso bureau's zijn niet goed in communiceren, ze kunnen alleen blaffen.
En niet eens wettelijk, nee gewoon om je angstig te maken en de druk op te voeren.

Wat je doet is uitrekenen hoeveel er over blijft na aftrek van die beslag vrije voet.
Dat wat je over hebt kun je een aanbod mee doen.
En natuurlijk gaan ze morren dat het te weinig is. Al had je een inkomen van

tris

@buster
Heb net geprobeerd mijn belastingvrije voet uit te rekenen , moet ik daar de alimentatie ook bij rekenen ? en moet dat staan bij overig inkomsten ? Als ik die erbij reken kom ik wel op een erg laag bedrag uit als daar  dan nog de vaste lasten vanaf moeten heb ik amper nog te eten.

Buster

Hmm,.. daar vraag je wat, ik zal eens even zoeken.
Het bedrag wat er op zijn minst uit zou moeten komen is ongeveer 90% van het bijstandsniveau.
(voor een alleenstaande moeder is dat

Libra

Hai Buster en Tris,

Misschien dat jullie hier iets aan hebben, of dat iemand hier op het forum met juridische kennis hier antwoord op kan geven, maar ik weet niet beter dan dat je het bedrag van de kinderallimentatie niet hoeft op te geven als inkomen.
Althans, zo werkt het bij de Belastingdienst.
Heb dit namelijk zelf jaren gehad en de korte periode dat ikzelf allimentatie ontving werd wel meegenomen als inkomsten.

Misschien de moeite waard om hier eens naar te informeren of uit te zoeken, want als je wel allimentatie voor de kinderen krijgt scheelt dat weer een stukje.

Succes!

Buster

Libra,

Kinderalimentatie hoeft van de BD idd niet, partner alimentatie weer wel.
Voor bijvoorbeeld de bijstand maken ze geen onderscheid, dan word je gewoonweg gekort.
Maar zeker het onderzoeken waard!

lotte

Hoi Tris,

hier nog iemand, die het in haar eentje doet, en ook, een berg schulden in haar schoenen heeft gekregen. Ook van de belastingdienst.

Het enige dat ik echt geleerd heb, is blijf in gesprek met alle partijen, hou ze op de hoogte met hoevelen ze zijn, en doe betaalvoorstellen waarbij jij je keurig aan de belastingvrije voet houdt.
Ik mail ze altijd, en dan 1 mail, in 1 keer aan alle partijen.
Vermeldt de schulden en de afspraken die je voorstelt. Je zult zien dat ze er allemaal mee akkoord gaan. Zeker wanneer je aangeeft dat er ook nog belastingdienst issues lopen. Alle partijen weten namelijk heus wel, dat die blauwe club ten allertijde voor gaat.

Ga naar het belastingkantoor, en vraag om een gesprek met een regio inspecteur. Mochten ze daar niet 1,2,3 aan meewerken, zorg dan dat je met het email adres van zo'n hogere pief naar huis gaat.
Mijn ervaring is, dat het ondanks alles, geen boemensen zijn, maar de regeltjes uitvoeren, en zelf daar regelmatig in verdwaald zijn.
Zo'n persoon kan in er in iedergeval voor zorgen, dat je iets minder gestresst naar de brievenbus loopt, en snel de hele situatie helder krijgt.

Heus, het komt allemaal goed. Dat hou ik mezelf ook voor, en het schrijven en lezen hier, werkt goed. Ik put er moed en kracht uit.

Succes

tris

Bedankt voor jullie reacties, het doet me zeker goed om hier te lezen en alles neer te zetten

Heb de incassobureau,s nog steeds geen mail gestuurd omdat ik er gewoon even de kracht niet voor had om het te doen , morgen ga ik het weer proberen.
Pffff die ellende zit constant in mijn hoofd en ben zo bang dat het alleen maar erger wordt en dat ze straks mijn huis leeg komen halen of loonbeslag gaan leggen
Zit me suf te piekeren hoe ik het op kan lossen maar kom er gewoon niet uit.
Heb te weinig inkomen om veel af te lossen, zit nu op bijstandsniveau.
Ga vanavond eens alles weer op papier zetten om te kijken wat de schade nu is
Het ergste vind ik nog dat ik bij mijn ouders ook nog geld geleend hebt en dat ik dat ook nog terug moet betalen terwijl ik dat eigenlijk niet eens kan  :'(