wat vragen over meerderjarige kinderen

Started by schrijvert, May 14, 2012, 12:00 PM

Previous topic - Next topic

schrijvert

Hallo,
Wij hebben wat vragen wat betreft onze zonen. Wij hebben drie zonen van 22,20 en 19 jaar oud. De laatste gaat per 1 juli op zichzelf wonen. Dus ik neem aan dat die nergens bij betrokken wordt, als wij het traject van schuldsanering ingaan. De andere twee wonen dan nog thuis en zitten allebei op het HBO. De oudste leent voor zijn studie en de andere heeft een bijbaantje en spaart om zijn studie te betalen. Nu in hoeverre kunnen ze aan zijn geld zitten? Kunnen ze uberhaupt eisen dat ze kostgeld betalen(van geleend geld?). De computers en andere spullen voor school die ze hebben, zijn gekocht door hunzelf(bonnen aanwezig), kan men daar aanzitten? De oudste heeft vlak voor mijn moeder in 2010 overleed een auto van haar gehad. Die staat ook op zijn naam, alleen ik heb de verzekering genomen, omdat ik 75% no-claim heb. Hoe gaat het daar mee? Ik krijg wel van hem iedere maand het geld daarvan. Wij hopen dat iemand ons hier uitsluitsel van kan geven. Alvast bedankt!!!!

Buster

Hoi Schrijvert, de enige die je er echt uitsluitsel over kan geven is de schuld hulpverlener waar je je aanmeld.
Wat ze bijvoorbeeld wel kunnen eisen in een traject is dat er kostgeld word betaald.
Het kan ook voorkomen dat er geen berekening word gemaakt voor de 2 zonen in het weekgeld.
Vaak geld wel dat, eenmaal boven de 18 en een inkomen dat consequenties heeft voor de financi

schrijvert

Dank je wel voor de snelle reactie. Alleen of ze aan het spaargeld van de middelste zoon kunnen komen is mij nog niet duidelijk. Misschien kan je daar nog een antwoord opgeven. B.V.D.

tuthola

Beste Schrijvert, hier mijn ervaring van minnelijk trajekt naar WSNP met 2 volwassen studerende kinderen:

Ik ben in augustus 2011 met de sanering begonnen(minnelijk) en heb 2 zonen die studeren en recht hebben op een studiefinanciering/toelage en werden niet meegerekend in het saneringsverhaal ook hun kleine baantje werd niet meegeteld. Daarna werd het minnelijk trajekt bij mij afgekeurd en kwam ik in de WSNP terecht en ook hier worden mijn zonen niet in de berekening meegenomen.

Je oudste zoon word dus niet meegerekend maar het is mij nu ff niet duidelijk of je middelste zoon wel de basis toelage van de studiefinanciering krijgt is dit wel het geval dan word hij tevens niet meegerekend in jou sanering. Ze mogen officieel 1053 euro per maand bij verdienen zonder dat dit in je sanering valt. Een en ander word waarschijnlijk verandert in juli maar ook dit zijn vage plannen van de regering. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Buster

schrijvert

Alweer bedankt voor ook deze snelle reactie.
De middelste zoon heeft wel de basisbeurs en voor het collegegeld werkt hij, om dit bijelkaar te sparen. Met het baantje verdient hij niet meer dan het genoemde bedrag per maand.

tuthola

Ook het spaargeld van de jongens komen ze niet, of er moet een gigantisch bedrag op staan),zolang je jongens studeren met een studie financiering en hoeven niet bij te dragen aan de sanering.
Is het nu nog even  afwachten in Juli 2012 of dit blijft gelden, maar lijkt me sterk dat kinderen moeten meebetalen van geleend geld van de overheid. :-\

Buster

@tuthola,

In sommige gevallen word het inkomen van de kinderen wel degelijk betrokken bij de financi

sacredfour

QuoteDe oudste heeft vlak voor mijn moeder in 2010 overleed een auto van haar gehad. Die staat ook op zijn naam, alleen ik heb de verzekering genomen, omdat ik 75% no-claim heb.
Dit mag niet! Lees de alg. voorwaarden van de verzekeraar. Hier kan je problemen mee krijgen!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

@Scaredfour, het mag wel zolang je verzekeraar ervan op de hoogte is en er geen bezwaar tegen heeft.

klaasvaak

Dat mag alleen als beide partijen ( bestuurder en de verzekeringnemer) op hetzelfde adres staan ingeschreven bij het GBA.

sacredfour

Kijk wat er in de polis staat!
Alleen een schriftelijke bevestiging van de verzekeraar voorkomt later problemen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Dick

Ik
Quote from: sacredfour on May 14, 2012, 08:08 PM
Kijk wat er in de polis staat!
Alleen een schriftelijke bevestiging van de verzekeraar voorkomt later problemen.

Ik ben het eens met sacredfourm kijk goed op de polis, als de verzekering niet dekt, kost dit heel veel geld. Ik heb ooit voor mijn vrouw een verzekering afgesloten voor haar auto, mijn vrouw was de verzekerde en ik was de verzekeringsnemer.

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

tuthola

Beste Buster,
Ik heb de informatie van meerderjarige kinderen die studeren op internet opgezocht op de site van www.schuldeninfo.nl staat precies beschreven hoe dit in zn werk gaat, misschien lees ik het verkeert maar staat toch echt dat studerende kinderen met studie financiering niet meegerekend worden in de beslagvrije voet en worden hun verdiensten tot 1059 niet meegeteld dit geld ook als je een bijstand uitkering hebt of uit noodzaak moet aanvragen.
Pas als de kinderen gaan werken word hun inkomen meegerekent misschien heb ik het mis maar heb er weken van wakker gelegen toen en het hele net afgezocht voor deze informatie. Misschien heb ik wat overgeslagen dus hoop dat je de tijd wilt nemen dit na te kijken 2 weten er meer dan 1.

Bloem2

Tuthola, je hebt gelijk. En de nieuwe regels per 1 juli schijnen ook nog niet definitief te zijn.
Gemeentes zetten de uitvoering daarvan ook in de ijskast, lees ik hier in de krant.
Het zal nog wel niet door de Eerste Kamer goedgekeurd zijn..