Tussen minnelijk en WSNP

Started by debiteur, May 13, 2012, 02:33 PM

Previous topic - Next topic

debiteur

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een serieus antwoord op de volgende vraag.

Indien een aantal 'kleine' schuldeisers akkoord zijn gegaan met het gedane voorstel van de stadsbank maar de regeling toch niet succesvol wordt overeengekomen (door grote schuldeisers), kan ik er dan van uitgaan dat zij met betaling van het percentage (2.59) finale kwijting zullen verlenen?

Ik wil daar mee het aantal schuldeisers (

Dick

Nee, een minnelijk traject wordt succesvol afgesloten, als alle schuldeisers akkoord zijn. Indien een kleine schuldeiser niet akkoord is, kan er door de rechter toch een akkoord worden afgesloten. Dit heet een dwangakkoord.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

debiteur

Hi Dick,

Dat is niet wat ik bedoel. Ik wil er voor zorgen dat ik met slechts een paar grote schulden de WSNP inga en niet ook met 35 kleintjes.

Nu die kleintjes akkoord waren tegen 2.59 % kan ik die toch gewoon betalen?

Buster

Hoi Debiteur,

Als ik jouw was zou ik dat niet doen.
Daarmee benadeel je namelijk de grote schuldeisers.
Het idee achter het traject is dat alle schuldeisers aan de hand van waar ze juridisch en percentsgewijze recht op hebben krijgen wat ze toekomt.
(je bediend dat de kleine voor de grote)

Het maakt voor het traject en voor jezelf niet uit of je nu 35 of 5 schuldeisers hebt.
Bij een WSNP word een akkoord afgedwongen.

Dick

Er is een voorstel gestuurd door de stadsbank. A.d.v. voorstel reageert een schuldeiser. De stadsbank is niet blij als jij, je met dit voorstel gaat bemoeien. Je gaat enkele schuldeisers voortrekken. Hier vinden andere schuldeisers wat van! Dit is niet handig voor de rechter, als hij de WSNP aanvraag moet behandelen.

Als de stadsbank geen akkoord krijgt met de schuldeisers, dan wordt er een verklaring opgemaakt en volgt het WSNP traject.

Zoals Buster al schrijft, ik zou het niet doen.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

klaasvaak

Quote from: Dick on May 13, 2012, 03:29 PM
Zoals Buster al schrijft, ik zou het niet doen.
Ik ben het met Dick en Buster eens. Nooit aktie richting welke schuldeiser dan ook meer nemen nu je door de stadsbank wordt geholpen. Als zij daar lucht van krijgen dan heb je een grote kans dat je niet meer verder geholpen wordt en ook niet in de wsnp terecht kan komen. Het is alle schuldeisers of geen enkele. Ik vraag me trouwens af of jij nog wel aktie richting schuldeisers mag ondernemen nu je door de stadsbank wordt geholpen. Buiten dan een verwijzing aan hen naar de stadsbank.