Toeslagen en verekenbare verrliezen

Started by Peter Bos, May 10, 2012, 04:48 PM

Previous topic - Next topic

Peter Bos

Kreeg vandaag van via de bewindvoerder een brief dat een restant persoonsgebonden aftrek over 2008 doorgeschoven wordt  naar een volgend jaar wanneer wij voldoende inkomen hebben om dat mee te verrekenen.

Leuk nieuws, ware het niet dat tgv een faillissement wij met een restschuld zitten van om de nabij de 700.000 euro (leuk die onroerend goed markt) Ik geef bij de dame van de belastingtelefoon dus aan dat ik de komende tig jaren onvoldoende belasting zal betalen om het ooit terug te krijgen. Dus daar slaap ik niet minder om;-).

Maar de volgende vraag is meer relevant. Ik en mijn echtgenote werken allebei, dragen af aan de bewindvoerder WSNP. Samen een inkomen van 33.000 euro en de bijtelling voor de auto komen we om ongeveer 40.000 euro.

Mijn vraag was:  welk gevolg heeft dat verrekenbare verlies op de huur en zorgtoeslag. Daarop kreeg ik geen bevredigend antwoord.Ik kreeg de indruk dat de belastingambtenaar bedoelde dat het verrekenbare verlies een aftrekpost is en men kijkt naar het verzamelinkomen dan is dat

peter

Hoi peter

Belastingschulden die zijn ontstaan voor datum toelating Wsnp mogen alleen verrekend worden met een teruggaaf die ook betrekking heeft op de periode voor datum toelating Wsnp. Teruggaven die betrekking hebben op de periode na datum toelating Wsnp mogen dus niet verrekend worden met een vordering van de belastingdienst die onder de werking van de Wsnp valt.

Een teruggaaf kan eventueel wel gedeeltelijk door de belastingdienst verrekend worden met een vordering die onder de werking van
de Wsnp valt. De teruggaaf van 2010 wordt bijvoorbeeld gedeeltelijk verrekend met de vordering uit 2007 als u op 1 juli 2010 bent toegelaten in de Wsnp.

In artikel 307 van de Faillissementswet staat dit omschreven. Uw bewindvoerder kan aangeven wanneer een vordering verrekend wordt en wanneer u zelf recht hebt op een teruggaaf.

Peter
Administrator Forum

Peter Bos

Dank je wel,  ik hoef geen geld te zien van de belastingdienst, maar het faillissement valt natuurlijk voor ingang WSNP. Dus het verrekenbare verlies zal enerzijds lager zijn (ca 300.000 uit de negatieve inkomsten winkel) en 400.000 lagere verkoop OG)

Maar de vraag is meer, ik moet jaarlijks belastingaangifte doen (IB) daarop kan ik dus verrekenbare verliezen opvoeren. De vraag is dus : welk inkomen is van belang voor de bepaling van het recht op toeslagen.
Is dat het verdiende inkomen (+bijtelling Lease) of is dat het inkomen na de aftrekposten?

peter

Peter
Administrator Forum

Peter Bos

Wij hadden een VOF.
Maar de vraag nogmaals heel simpel gesteld, heeft verrekenbaar verlies (ca 400.000 vermogen en 400.000 verlies op OG) invloed op het recht op zorg en huurtoeslag.