Derdenbeslag gelegd bij de ontvanger der directe Belastingen

Started by Libra, May 03, 2012, 12:35 PM

Previous topic - Next topic

peter

Het is alleen mogelijk als:

Beslag is alsdan mogelijk in de hiernavolgende gevallen:
(i) de verhuurder kan ingeval van huurachterstand beslag leggen op de huurtoeslag;
(ii) de zorgverzekeraar kan wegens een achterstallige premieschuld voor de basisverzekering beslag leggen op de zorgtoeslag.
(iii) de kinderopvanginstelling kan voor een achterstallige schuld wegens kinderopvang beslag leggen op kinderopvangtoeslag.
Opmerking verdient dat bij toeslagen altijd sprake is van een zogenoemde doorlopende rechtsverhouding en dat zorgtoeslag en huurtoeslag beide verschillende rechtsverhoudingen zijn.
Peter
Administrator Forum

gewoon

Hoi Libra

Ik heb dit een maand geleden mee gemaakt en er zou nu eigenlijk een brief van de belasting dienst moeten verschijnen dat er beslag gelegt is waarbij zij informeren dat de beslag vrije voet op nul gesteld is door de deurwaarder.

En dat zij de deurwaarder gaan betalen mits er geen belasting achterstanden zijn die zij eerst verekenen.

Die brief heb je nog niet.

Is dit weer een geval dat er extreme druk gegeven word ???

Zonder daadwerkelijke actie, van de deurwaarder met een derde beslag ?

Hou je sterk

Gewoon

gewoon

Hoi

Wil nog iets toevoegen maandag is het de 14 e en weinig kans dat er dan nog eens een brief verschijnt van de belastingdienst, met als inhoud morgen gaan wij geld over maken aan de deurwaarder.

Als ik iets te vertellen heb over deurwaarders inkasso,s enz.

Is dat de belastingdienst dan wel een preverente schuldeiser is, maar ik heb de belastingdienst de afgelopen 30 jaar nimmer herkent als onfatsoenlijk.

Ook afgelopen week bezoek gehad, niks opschrijven spullen in huis, maar op het balkon in de zon naar een voorstel gepraat, en met een, ja dat vind ik okee, is de deurwaarder weer opgestapt.

Verwacht dan ook echt, dat Libra die brief al had moeten krijgen.

Gewoon

Libra

Hoi allemaal,

Fijn dat jullie weer zo meedenken!

@ Buster: de deurwaarder doet dit in opdracht van de advocaat met een vonnis in de hand. Dat is dus geheel legitiem! En nee, zelfs als je hier succesvol tegen vecht hoor je niets meer van hen. Het verdwijnt gewoon als het ware.
Maar aan de andere kant: je gaat achteraf niet tegen hen lopen klagen als je weer een gevecht gewonnen hebt, toch...;)!

@ Gewoon: daarom zei ik vanmiddag ook in mijn post " de goeden niet te nagesproken".

@ Peter: ik weet dat zij niet aan mijn huur- en zorgtoeslag kunnen komen. Het enige wat dus overbleef was mijn voorlopige teruggave omdat de hypotheekbank hen buitenspel heeft gezet met de overname van mijn loonbeslag.

Heb me de afgelopen 2 dagen even flink ingelezen hier en moet jullie bekennen dat ik best wel even schrok toen ik las dat gerechtsdeurwaarders hier ook meelezen.

Kijk, het is heel simpel. Ik verwijt niemand iets en reken alleen mezelf aan dat ik in deze situatie terechtgekomen ben.
Voor de rest is mijn leven een groot open boek en heb ik geen verborgen agenda's of donkere geheimen.
Maar ook ik heb heel veel moeten overwinnen om bepaalde stappen te zetten.
Ik denk dat velen hier dit ook zullen herkennen: het schuldgevoel, de schaamte, mensen die zich niet kunnen voorstellen dat juist IK in deze situatie zit.
Maar dit heeft me wel geleerd om nooit meer te oordelen over anderen! Je WEET tenslotte NIET was er gebeurd is!!

Mijn grootste struikelblok was mijn huis. Viereneenhalf jaar heb ik keihard geknokt om maar mijn huis te kunnen behouden. En het laatste halfjaar ging het falikant mis.
Door het vonnis van de rechtbank werd er eerst executoriaal beslag gelegd op mijn huis, vervolgens werd er executoriaal beslag gelegd op mijn inboedel en mijn auto. En als laatste werd er loonbeslag gelegd.
En dat loonbeslag was de nekslag, want daardoor kon ik mijn normale maandelijkse rekeningen niet meer betalen.
Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik nog niet eens meer te eten had.
De ongeopende post stapelde zich op en elke dag als ik de postbode zag lopen deed ik een schietgebedje dat zij toch maar alsjeblieft mijn deur voorbij mocht lopen.
Iets wat natuurlijk niet gebeurde, want de rekeningen en aanmaningen blijven echt wel binnenstromen.

Toen was op een dag de koek op en de emmer leeg en heb ik overal vandaan de post opgezocht en geopend en met een calculator en een leeg schrijfblok voor mijn neus eerst alles gesorteerd en vervolgens alle openstaande, achterstallige rekeningen opgeschreven en berekend.
Nou, ik kan jullie vertellen dat was een eye-opener!!
Diezelfde dag heb ik de telefoon gepakt en de Sociale Dienst van mijn gemeente gebeld, verteld dat ik in enorme financi

peter

QuoteO jee, ik geloof dat ik nu dit topic "vervuild" heb zoals jullie dat noemen en dit verhaal hoort eigenlijk thuis in "Mijn verhaal". Dus bij deze mijn excuses.

Natuurlijk niet, je wilt je verhaal kwijt en dit mag hier. Je hoeft helemaal geen excuses te maken.

QuoteHet is alleen zo dat als je eenmaal over iets begint, de rest heel makkelijk volgt omdat het allemaal onlosmakelijk met elkaar verbonden is. Oorzaak en gevolg

Het is een gevecht van jaren. Niemand kan je hier veroordelen. Nagenoeg heeft(had) iedereen hier een schuld.

QuoteHeb me de afgelopen 2 dagen even flink ingelezen hier en moet jullie bekennen dat ik best wel even schrok toen ik las dat gerechtsdeurwaarders hier ook meelezen.

Iedereen leest mee, echter hier is iedereen anoniem. Er zoveel mensen met schulden of betalingsproblemen dat in elke stad of dorp er vergelijkbare verhalen zijn.

QuoteMaar ook met de wetenschap dat, hoe zwaar het ook zal zijn, ik uiteindelijk weer schuldenvrij zal kunnen leven.

Er is een mooie toekomst voor jou, echter het zal enige tijd duren. Hier moet je op richten.
Peter
Administrator Forum

Libra

Hallo allemaal,

Nou de kogel is door de kerk.
Vanochtend viel de brief van de Belastingdienst in de bus en jawel, gedateerd op vandaag. Mijn VT is niet uitbetaald.
De dame die ik aan de lijn had kon mij niet vertellen waarom, omdat zij geen inzage heeft in het dossier. Dat hebben de mensen van invorderingen wel en ik heb een terugbel-notitie laten maken. Zij bellen mij morgen dus terug en ik weet nu natuurlijk al dat zij mij zullen vertellen dat er beslag gelegd is, maar wil toch nog wel even graag weten of de Belastingdienst dit geld zelf houdt, of dat zij het toch overmaken naar de deurwaarder.

Van hen heb ik trouwens tot nu toe nog niets gehoord.

Hier was ik zo bang voor en totdat ik de brief zag had ik de stille hoop dat ik deze maand de dans nog kon ontspringen.
Ik bedoel dat als de Belastingdienst hier wat langer over had gedaan en ik vandaag gewoon de VT had ontvangen, ik dan een maand de tijd had gehad om dit aan te vechten bij de deurwaarder.

Nu kan ik dus deze maand de rente van de 2e hypotheek niet betalen.
Gelukkig heb ik altijd iets meer betaald en had dus 1000 Euro afgelost op de hoofdsom. Dit geeft in theorie een buffertje van bijna 3 maanden, maar als ik nu niet betaal hangt de bank natuurlijk binnen de kortste keren aan de telefoon.
Op deze manier kom ik nog verder in de problemen!!

Heb gisteren nog even gekeken naar de beginschuld van deze partij en wat ik inmiddels toch nog betaald heb. 8.040,24 Euro sinds december 2008.

Het enige wat ik nu kan doen is maar weer kontakt opnemen met de deurwaarder, want als ik nu niets van me laat horen, denk ik niet dat zij hiermee aan de slag gaan.

Op dit moment staat het huilen mij nader dan het lachen. Was zo lekker bezig om schulden af te lossen, maar geen VT is wel een hele lelijke streep door mijn schema en kan ik bepaalde betalingsafspraken nu niet meer nakomen.
Zo raak je lekker van de regen in de drup en nog verder de schuld in.

Ik baal hier echt enorm van en ben even heel gedemotiveerd. Vraag me af waarvoor ik alles nog doe.
Ik bedoel, zet elke maand alles op alles om maar zoveel mogelijk terug te betalen en alle rekeningen keurig elke maand te betalen voordat ik straks de WSNP inga.
Ik heb nu even heel sterk de aandrang om duur uit eten te gaan, gezellig een drankje te doen in de kroeg, kleding en schoenen te kopen enz.enz. en de rekeningen maar even de rekeningen te laten.
Maar goed......dat is nu. Vanavond denk ik er waarschijnlijk al weer anders over.

klaasvaak

Libra, da's een beetje balen natuurlijk. Ik zou nu toch met een kleine stemverheffing de deurwaarder bellen en hem/haar vragen hoe het nu met de BVV is. Want 0 ( nul) is niet juist. Als straks de BVV hoger wordt toegekend dan moeten zij het bedrag, wat de belastingdienst aan hen heeft afgedragen, wel weer aan jou terugbetalen. Maar ook dat zal weer een heel gedoe worden.
De deurwaarder stelt de BVV vast niet de advocaat van de eiser.

Libra

Heb gisteren heel hard gepiept en redelijk agressief de deurwaarder gebeld na het telefoontje van de Belastingdienst.
Inderdaad hadden zij het geld gereserveerd voor de deurwaarder, maar nog niet overgemaakt en de mevrouw die ik aan de telefoon had zei letterlijk: "gaat u maar snel proberen dit teruggedraaid te krijgen, want dan kunnen wij gewoon het geld weer naar u overmaken voordat het straks weg is".

Volgens de deurwaarder mogen zij mijn beslagvrije voet op 0 zetten voor de VT, omdat ik al een beslagvrije voet van hen had.
Ik heb dus maar heel hoog van de toren geblazen en gezegd dat zij onwettig bezig zijn en ik dit ga aanvechten tot aan het hoogste rechtsorgaan wat er is omdat de VT een tegemoetkoming/toelage van het Rijk is voor de woonlasten en dat zelfs de Belastingdienst dit niet aanmerkt als inkomen, daar je het anders het jaar daarop in je aangifte zou moeten opgeven als inkomsten.
Weliswaar grootspraak omdat ik hier echt geen geld voor heb, maar denk dat de aanval de beste verdediging is en zij doen tenslotte precies hetzelfde! Het eerste wat zij namelijk doen is ook dreigen, zoals we allemaal hier weten.

Ik heb de deurwaarder ook verteld dat als de schuldeiser dit beslag niet terugtrekt zij straks, als mijn huis verkocht wordt, helemaal geen geld meer zien omdat de restschuld bij de bank op deze manier alleen maar nog hoger wordt en er dan niets meer overblijft voor hen.

Heb ook nog gezegd dat de bank al loonbeslag gelegd heeft en dat zij dan maar kontakt moesten opnemen met die deurwaarder om een eventuele buit te verdelen.

En er nog aan toegevoegd dat de schuldeiser zichzelf alleen maar in de vingers heeft gesneden door hen in te schakelen omdat ik daardoor nog meer in de financi

Buster

Even voor mijn begrip; met VT bedoel je toch Vakantie Toeslag?

Beslag op beslag mogen ze in elk geval niet doen.
Is er beslag gelegd moet de nummer twee zich melden bij de beslaglegger om daar in de rij aan te sluiten.

http://www.judex.nl/rechtsgebied/incasso_%26_beslag/derdenbeslag/artikelen/826/loonbeslag.htm
Lees even de onderste alinea over de nihil stelling, dat gaat dus alleen op als je geen wettige verblijfplaats hebt in Nederland. En die heb je dus wel!

Stelletje,....

Libra

Nee Buster, VT = voorlopige teruggave.
Het is dus een maandelijks voorschot op een (eventuele) jaarlijkse teruggave van de Belastingdienst.
In mijn geval betreft het hier de aftrekpost van mijn eigen woning, waarbij je dus een deel van de hypotheekrente terugkrijgt, de zogenaamde renteaftrek.

Vakantiegeld krijg ik sowieso niet vanwege het loonbeslag.

Dank je wel voor de info. Heb gelijk even de website genoteerd. Kan ik de deurwaarder weer mee om de oren slaan als ik weer negatief bericht krijg. ;)

Libra

Dank je Klaasvaak.

Maar van deze site word ik toch niet heel erg blij.  :o
Er staat dus eigenlijk dat zij dit wel mogen.... :(

Nou, wacht maar even af dus met welk antwoord zij komen.

gewoon

Hoi Libra

Dat is niet netjes van de belasting dat zij inderdaad 1 dag voor betaling je die brief sturen, wel hebben zij dan nog niet betaalt maar blijft een pijnlijke aktie.

Heb net ook gelezen dat zij de BVV verbinden met loon of uitkering enz.
En omdat er niets vermeld word over toestlagen mogen zij dit blijkbaar op nul stellen wetende dat zij als deurwaarder het mensen onmogelijk maken.

Heb daar dan ook een maand geleden en mail van gestuurt naar de SP en hebben hier kennis van genomen, hoop dat de politiek mee gaat de SP ( armoede werkt niet ).

Dat deze, wan toestanden door deurwaarders door Den Haag niet gewenst is en dit verbieden zal.

Het kan niet zo zijn dat de overheid toeslagen geeft, of jouw VT bedoelt dat mensen het hoofd boven water kunnen houden.

Door niet sluitende regelgeving, eindigd in de zak van een deurwaarder.

Hou je sterk Gewoon

Buster

Er is een verschil tussen de BD en een deurwaarder.
De Belastingdienst mag, bij achterstanden de toeslagen verrekenen met het openstaande bedrag.
Een deurwaarder mag niet zomaar beslag leggen op een toeslag.

Een voorlopige toeslag is daarbij ook nog eens een voorschot en zal achteraf verrekend worden.
Mocht je dat jaar toch meer hebben verdiend moet je het alsnog inleveren.
Dat maakt het hele systeem zo krom als wat.
Neem de Kinderopvang toeslag, een groot aantal ouders is daar de mist mee ingegaan door een dienst te hebben afgenomen bij een niet geregistreerde gastouder.
Terwijl je voor de toekenning moet aangeven bij wie je de dienst afneemt.
De BD controleert dat niet, nee, dat doen ze doodleuk 1,5 jaar na de geleverde dienst.
Zat je per ongeluk fout, moet je in een klap alles terug betalen.

Wat was die slogan ook alweer?
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker?
Ja, om de boot in te gaan,....

ps,.. ik bedenk me dat het helemaal geen slecht idee is om te stoppen met de VT en mensen alleen datgene toe te kennen wat uit de DEFINITIEVE aanslag komt. Kom je ook niet in de knoop met teveel verkregen belastinggeld. Een bank doet dit toch ook niet? "We storten alvast je salaris en als na een maand blijkt dat het er niet is, dan willen we het terug met 2,3% rente,..."

Libra

He Buster,

Dat is nu net precies het verhaal.
Wil niet al te veel in details treden, maar ik heb een hele goede accountant die er, sinds 2006, voor gezorgd heeft dat ik nooit teveel ontvangen heb van de belastingdienst.
Ik heb dus tot nu toe, nooit iets terug hoeven te betalen.

En ok