Derdenbeslag gelegd bij de ontvanger der directe Belastingen

Started by Libra, May 03, 2012, 12:35 PM

Previous topic - Next topic

Libra

Ik heb gisteren een proces-verbaal ontvangen van een gerechtsdeurwaarder waarin aangekondigd werd dat er derdenbeslag is gelegd bij de ontvanger der directe Belastingen.
Ik heb geen schulden bij de Belastingdienst, maar wel bij de hypotheekbank en nog bij een andere partij.
Deze andere partij had loonbeslag gelegd op mijn uitkering, maar inmiddels heeft de hypotheekbank dat ook gedaan en deze krijgt voorrang, dus betekent dit dat de andere partij nu niets meer krijgt.

Mijn vraag is nu: ik krijg van de Belastingdienst maandelijks een voorschot op mijn voorlopige aanslag (hypotheekrente aftrek), huurtoeslag en zorgtoeslag. Betekent dit beslag dat ik dit nu niet meer krijg?

Als dat het geval zou zijn, dan raak ik echt het dak boven mijn hoofd kwijt want zonder de huurtoeslag kan ik mijn huur echt niet meer betalen.

Kan iemand mij hier iets over vertellen?

Buster

Hoi Libra,

Beslaglegging op toeslagen zijn aan wetten verbonden.

Een zorgverzekeraar mag beslag leggen op je zorgtoeslag bij premie achterstand
Een woningbouw mag beslag leggen op je huursubsidie bij huur achterstand
De belastingdienst mag alle toeslagen stopzetten als er een achterstand is die niet in 2 jaar ingelopen kan worden.
Hoe het zit met een hypotheek verstrekker en de HRA dat weet ik eerlijk gezegd niet (ben een verstokte huurder)

Alle vorderingen die van de staat zijn krijgen ten alle tijden voorrang. Je kunt dan denken aan de Belastingdienst, DUO (voorheen IBG groep).

Helaas vallen bovenstaande bedragen en beslagleggingen buiten de beslag vrije voet.
Daarom waren ze bezig binnen de tweede kamer om dat aan banden te leggen maar zo ver is het dus nog niet.
Wel is het zo bij beslaglegging dat alle overige eisers zich mogen melden bij de beslaglegger. Die moet de verdeling maken.
Als dan blijkt dat er voor de overige eisers niks te halen meer valt mogen ze ook niet weer bij je aankloppen om nog meer te eisen. Je leeft dan namelijk al op of onder de beslag vrije voet.

Meld dit wel direct bij je gemeente, die hebben namelijk de plicht om te zorgen dat jij niet dakloos word. 

Dick

Hoi,

Helaas klopt het dat hypotheekbank voorrang krijgt. Een hypotheekbank is een preferente schuldeiser en gaat voor op alle andere schuldeisers.

Wat je kan doen is beslagvrije voet berekenen.

http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Op de volgende uitkeringen en toeslagen kan geen beslag worden gelegd:

Zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderopvangtoeslag (uitzonderingen mogelijk: zorgverzekeraar mag op zorgtoeslag loonbeslag leggen en verhuurder mag loonbeslag leggen op huurtoeslag);

Je rechten en plichten staan hier;
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/consument-geldzaken/schulden-en-incasso/loonbeslag/Pages/default.aspx

Waarom zoek je geen contact met de gemeente of met schuldhulpmaatje? Ik denk dat deze je goed kunnen helpen.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Libra

Beste Buster en Dick,

Dank jullie wel voor de antwoorden. Met name het antwoord van Dick heeft mij toch enigzins gerustgesteld.

Ik ga ervan uit dat de gerechtsdeurwaarder beslag heeft gelegd bij de Belastingdienst omdat er bij het UWV na het beslag van de bank natuurlijk voor hen niets meer te halen viel.
Als zij niet aan mijn huur- en zorgtoeslag kunnen komen, ga ik er nu maar vanuit dat ik mijn voorlopige teruggave ga kwijtraken. Ook dat is voor mij een groot probleem omdat mijn woning nog altijd niet verkocht is en ik dit geld gebruik om een deel van mijn maandelijkse hypotheekrente te betalen.

Ik heb eind 2010 al kontakt opgenomen met mijn gemeente voor schuldhulpverlening. Mijn proces is echter op "hold" gezet (en dat staat het nog altijd!) omdat mijn kontaktpersoon eerst de verkoop van mijn woning wilde afwachten, om daarna de totale schuldenlast in kaart te krijgen.
Had in september 2010 bij de hypotheekbank aangegeven dat ik het niet meer kon betalen en geprobeerd om tot een oplossing te komen. Uiteindelijk heeft de bank tot mei 2011 gewacht en toen pas mijn huis in de verkoop gezet.
Nu (een jaar later dus) is mijn huis nog steeds niet verkocht en loopt mijn schuldenlast alleen maar nog meer op. En zal alleen maar nog hoger worden omdat de huizenmarkt totaal ingestort is en er in mijn omgeving helemaal geen huizen meer verkocht worden.

Afgelopen januari ben ik verhuisd naar een huurwoning. Deze huur ik van een particulier en ik was hier zo blij mee! Had eindelijk na al die tijd weer een klein beetje rust omdat ik een "zeker" dak boven mijn hoofd had en ondanks het loonbeslag gewoon mijn rekeningen kon betalen en sinds november 2010 geen nieuwe schulden meer had gemaakt.
Sterker nog, ik heb in de afgelopen 18 maanden heel veel schulden van mijn eerste lijstje kunnen afstrepen.

Overigens zijn er in mijn gemeente (volgens mijn kontaktpersoon en de woningbouwverenigingen) op dit moment totaal geen woningen beschikbaar en krijg ik ook geen urgentie-verklaring omdat ik nog altijd mijn huis "bezit" en daar dus nog steeds in zou kunnen wonen. In de praktijk absoluut onmogelijk, maar in theorie (lees op paier) dus wel. :(

Dit nieuwe beslag gisteren was echt de spreekwoordelijke "klap met een voorhamer" en ik zag het even helemaal niet meer zitten.
Ik heb gelukkig wel een hele goede advocaat die mij, pro deo, al die tijd al bijstaat en ook nu weer voor me aan de slag gaat.
Maar hij kwam gisteren met informatie van het Juridisch Loket waarin vermeld staat dat de zorgtoeslag en de huurtoeslag buiten de beslagvrije voet vallen en er dus, wettelijk gezien, wel degelijk beslag op mag worden gelegd.

Heb wel meteen even de berekening gemaakt van mijn beslagvrije voet en hoop er nu maar het beste van.

@ Dick: weet je dit echt heel zeker?

Dick

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

klaasvaak

Mag ik het volgende er nog even aan toevoegen. De belastingdienst mag alleen datgene inhouden wat maandelijks boven de beslagvrije voet uitkomt. Ik schrijf nu even over de Voorlopige Teruggave van hyp.rente.
Als voorbeeld:
Je beslagvrije voet is euro 400.00, je maandelijkse VT is 425,00 ( wel heel hoog, maar als voorbeeld)dan mag de belastingdienst euro 25,00 inhouden. Als je VT echter 325,00 is dan mogen ze dat niet inhouden. Is onder de beslagvrije voet. Ik schrijf hier een voorbeeld uit mijn praktijk.

Libra

Dank jullie wel!!!

Ik ga deze informatie meteen doorgeven aan mijn advocaat vanmiddag.
Ik hoop er nu het beste van en zal zeker de uitslag aan jullie doorgeven, zodat anderen hier misschien weer iets mee kunnen.

Geweldig dit forum!!!
Nogmaals, hartelijk bedankt voor het luisterend oor en de adviezen.

Groet,
Libra

sacredfour

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Libra

Goedemiddag allemaal.

Heb vanochtend kontakt gehad met de deurwaarder en deze bevestigde inderdaad, waar ik al bang voor was, dat zij beslag hebben gelegd op mijn voorlopige terruggave omdat zij dit aanmerken als "neveninkomsten".

@Klaas Vaak: zou ik jou mijn financi

Buster

Libra,

In het vakje naast dit bericht zie je een aantal icoontjes.
Die van de tekstballon leid naar een priv

Libra

Oooohhhh......
p.s. vergat ik er nog aan toe te voegen, ik wacht wel eerst even of Klaasvaak hiermee akkoord gaat natuurlijk, maar nogmaals bedankt!

klaasvaak

Je mag me best een PM of email sturen maar ik leg hier ook even uit waarom ik dat eerdere bericht schreef, wellicht is voor jou dat al voldoende. Het bericht hier is misschien voor anderen nuttige informatie. Ik ben getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Zelf zit in de WSNP, maar mijn vrouw niet. Zij heeft een klein inkomen van circa euro 150,-- per maand. Daarnaast krijgt zij de algemene heffingskorting van circa 100,-- per maand. Daarnaast krijgt zij
(aangezien zij voor een klein deel mede-eigenaar van onze koopwoning is en daardoor meebetaald aan hyp.rente) de voorlopige teruggave. de deurwaarder legde in eerste instantie beslag op haar loon, heff.korting en VT. Hij had zonder ons te informeren de BVV ( BeslagBrije Voet) op nul gestelt. Daarop kregen we van de belastingdienst de melding dat alle belastingteruggaven betaald zouden worden aan de deurwaarder. Na protest bij de deurwaarder werd de BVV gestelt op euro 444,--. Daarvan ook bericht van belastingdienst ontvangen en kreeg zij haar alg. heff.korting en VT gewoon weer uitbetaald.
Mijn conclusie daaruit is ( wat ik ook schreef) de belastingdienst mag niets inhouden als dit onder de BVV is. Het is dus zaak om je BVV goed te laten berekenen, c.q. te controleren en je er van gewissen dat de belastingdienst de zaken goed in hun systeem heeft staan. Maar ik neem aan dat je advokaat ook kennis heeft van het bovenstaande.

Libra

Oke, dank je wel.
Natuurlijk begrijp ik dat dit forum bedoeld is om zoveel mogelijk mensen te helpen, maar ik had toch even een klein drempeltje om hier alles "zomaar" op te schrijven.
Maar ik zal mijn situatie uitleggen en dan hoop ik dat er iemand is die mij toch een duidelijk, op mijn specifieke situatie toegespitst, antwoord kan geven.

Ik heb mijn beslagvrije voet berekend met behulp van de link die hier geplaatst werd en dan kom ik uit op een bedrag van 1.120,50 Euro per maand.

Ik krijg van de Belastingdienst 371,00 Euro per maand voorlopige teruggave.

Mijn hypotheeklasten (1e en 2e hypotheek) bedragen zo'n 1.926,95 Euro per maand.

Ik kan hierover niet echt informatie vinden op het internet, zoals bijvoorbeeld een rekenmodule die de Belastingdienst dan hanteert.

De deurwaarder die nu beslag gelegd heeft, heeft mijn beslagvrije voet op 0 Euro gezet en deelde mij mede dat zij beslag hebben gelegd op mijn voorlopige teruggave omdat zij dit zien als "neveninkomsten".

Ik snap er niets van want de voorlopige teruggave gebruik ik om een deel van de hypotheeklasten mee te betalen en daar is de betreffende deurwaarder al van op de hoogte sinds 2009. Al die tijd hebben ze dan ook mijn voorlopige teruggave met rust gelaten.

Als ik dit nu niet meer krijg zullen mijn schulden alleen nog maar hoger worden omdat mijn hypotheekkosten alleen maar rente zijn en geen aflossing.

Voor alle duidelijkheid: ik ben alleenstaand en heb geen inwonende kinderen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is en dat iemand van jullie weet hoe dit in zijn werk gaat.

Dank bij voorbaat voor het meedenken.

klaasvaak

Quote from: Libra on May 08, 2012, 02:51 PM
De deurwaarder die nu beslag gelegd heeft, heeft mijn beslagvrije voet op 0 Euro gezet en deelde mij mede dat zij beslag hebben gelegd op mijn voorlopige teruggave omdat zij dit zien als "neveninkomsten".
Die zinsnede intrigeert me. Zoals je bij mij ook kan lezen is dat bij mij ook gebeurt.
Ik verwijs je toch ook ( zoals Dick) naar een juridisch loket om er zeker van te zijn dat jij je beslagvrije voet goed hebt berekend. Want in jurisprudentie staat:
"De beslagvrije voet is in de basis gelijkgesteld aan 90% van de voor u geldende bijstandsnorm". Per 1 januari 2012 is de bijstandsnorm voor een alleenstaande tussen 21-65 jaar rond de euro 630,-- 90% daarvan kan jezelf wellicht uitrekenen.Dan lijkt mij jouw berekening van de BVV ( 1120 euro) een beetje aan de hoge kant. Vandaar mijn verwijzing naar een juridisch loket. Mocht het toch "te persoonlijk schrijven" worden hier dan stuur je maar een PM.