van

Started by kevert, May 02, 2012, 09:08 AM

Previous topic - Next topic

kevert

Ik zal ook mijn verhaal hier eens doen, onze situatie is anders dan de meeste verhalen hier maar ook dit is een schuld en ook bij ons is het af en toe zwaar. Wel hebben wij allebei een baan, geen kinderen en zijn wij niet gewend om op onze uitgaven te letten.

Toen wij een huis gingen kopen hadden we 2 opties, 1 een bouwdepot nemen in de hypotheek of optie 2 een "bouwdepot" nemen als doorlopend krediet.
Aangezien wij het niets vonden om 30 jaar lang, weliswaar tegen lage lasten, de verbouwing af te betalen hebben wij gekozen voor optie 2.

Na 2 jaar lang verbouwen, alles zelf gedaan, staan we nu op het punt om de schuld af te gaan betalen. Na lang wikken en wegen hebben we gekozen om in 1,5 jaar dit naar

Bloem2

Beste Kevert,

Je hebt een mooi plan gemaakt en een prachtig vooruitzicht om straks schuldenvrij te zijn!
Ik hoop dat je het ook zo kunt uitvoeren en er geen kink in de kabel komt. Elke maand het bedrag naar beneden zien gaan is kicken natuurlijk.

Helaas zijn, zoals je zelf al aangaf, hier de meesten niet in staat om zo'n bedrag in de aflossing te steken en is elke situatie anders. Het zou leuk zijn als je hier in dit topic je vorderingen met ons deelt.

Ik wens jullie beiden veel succes!

Groet, Bloem

Chris

Kevert ik wens jullie heelveel succes je plan ziet er mooi uit.
Wij hopen binnen 1,5 jaar 16.000 euro op 0 te hebben gezet, zie van

kevert

Chris en Bloem2 bedankt!!

Het is best wel een strakke planning maar als je zo om je heen kijkt met mensen die hun baan kwijt raken e.d. en dalende huizenprijzen dan ga ik het liefst op safe en zorgen we er gewoon voor dat we zsm op

Buster

Kevert,

Wat een gezonde lijst!
En idd het is een rare tijd waarbij veel plannen in het water kunnen vallen.
Wat goed dat je dat voor wil zijn.

Chrissie

Hoi Kevert,

Je bent heel verstandig bezig, het is net zo'n geoliede machine die perfect loopt.

Ik heb ook ooit zo'n lijst van de maatschappelijk werkster gehad die had een collega van haar gemaakt in een excel programma maar die heb ik aan de kant gelegd, door een kink in de kabel komt er niets meer van te terecht. Hoop dat jij er een beetje meer geluk in hebt.

Wens je heel veel succes.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

kevert

Voor mijn werk maak ik risico analyses voor diverse projecten en in het dagelijks leven buiten werk om enzo let ik nooit op risico's meestal is het bij mij eerst doen en dan nadenken  ;)

In dit overzicht zitten al risico's ingebakken maar wel nog gebaseerd op 2 banen, valt er een weg dan kom ik weer met een nieuw overzicht  ;D
Natuurlijk is niet alles te berekenen maar werkt wel prettig zo voor het aflossen van een schuld.

Chrissie

Ik maak zo'n lijst nu handmatig en gok de rentes zelf

Alleen als ik een extra aflossing doe dan zit ik er altijd grandioos naast, gelukkig wel altijd in mijn voordeel  ;D, maar met de standaard maanden gebruik ik altijd de rente van de maand ervoor en doe dan 1 euro extra en dat komt meestal wel redelijk goed.

En inderdaad zo iets werkt wel heel prettig want je hebt een doel voor de ogen waar je naar toe werkt.

Ik heb mijn doelen nu weer anders gesteld omdat we gedwongen moeten verhuizen en als we in het nieuwe huis zitten dan kan ik pas weer bekijken of het plaatje nog een beetje uitkomt, maar iets zegt me dat we dat zelfs een paar maanden verder moeten opschuiven maar dat maakt niets uit als we er maar uit komen dat is toch het belangrijkste.

kevert

Uiteindelijk is het maar een leidraad dit overzicht, punt is alleen dat je dit in je achterhoofd kan houden zodat je altijd de juiste richting op gaat.

Je kan ook een pauze inlassen met het extra inlossen van de schuld, zolang je maar je vaste lasten blijft betalen, alleen loopt je looptijd dan weer op. Als je dat goed vindt dan is er natuurlijk niets aan de hand, als je maar weer daarna op dezelfde voet verder gaat.

Gedwongen verhuizen?

Chrissie

QuoteUiteindelijk is het maar een leidraad dit overzicht, punt is alleen dat je dit in je achterhoofd kan houden zodat je altijd de juiste richting op gaat.

Daar is zoiets ook heel mooi voor en je ziet altijd het eind van de tunnel ;)

Quote[Je kan ook een pauze inlassen met het extra inlossen van de schuld, zolang je maar je vaste lasten blijft betalen, alleen loopt je looptijd dan weer op. Als je dat goed vindt dan is er natuurlijk niets aan de hand, als je maar weer daarna op dezelfde voet verder gaat.

Gedwongen verhuizen?

Onze huis wordt dit jaar gesloopt vandaar dat we gedwongen moeten verhuizen er zit zo'n druk achter dat er al verschillende gezinnen al bezig zijn omdat ze al een andere woning hebben. Ik las ook even een extra pauze in maar de lening loopt gelukkig gewoon verder dus het saldo van de lening blijft zakken en de vaste lasten komen ook niet in gevaar. Maar alle extra's doe ik nu even voor de zekerheid op de spaarrekening om problemen te voorkomen. Zodra we over zijn dan pak ik het direct weer aan. Maar we krijgen ook nog een verhuispremie mee en volgens mij kunnen we daar ook heel ver meekomen en als het mogelijk is en er blijft wat over dan probeer ik daar ook nog wat van in de lening te pompen. Maar er zijn bepaalde zaken zoals twee kledingkasten deze stammen uit het jaar nul, die nieuw gekocht moeten worden, die kunnen niet mee omdat ze dan instorten die hebben we al zo in elkaar gemaakt dat ze de rit nog even uit konden zingen!

Buster

Kevert,

Ik vond het wel passend dat jet het had over scenario's die je voor je werk nodig hebt.
Onze ervaring is dat het schema altijd in de soep loopt. Gelukkig leer je ervan en leer je klappen op te vangen, maar juist die momenten maken het zo zwaar. De schommelingen, de onrust en de onzekerheid.

Is de rust weer in de tent kun je veel meer hebben en zelf leren genieten van het leven dat je hebt.

kevert

status update!!

Doorgestreepte bedragen zijn verleden tijd.
Dikgedrukte is het bedrag wat nu nog openstaat.

Vakantiegeld krijg ik pas eind juni.

1   16977,64   103,56   246,44         
1-mrt   2   16727,50   102,04   247,96         
1-apr   3   16479,54   100,53   249,47         
1-mei   4   16230,06   99,00   251,00   250      
1-jun   5   15729,07   95,95   254,05   1400   vakantiegeld kevert   
1-jul   6   14075,01   85,86   264,14   750   extra belasting geld   
1-aug   7   13060,87   79,67   270,33   250      
1-sep   8   12540,54   76,50   273,50   250      
1-okt   9   12017,04   73,30   276,70   250      
1-nov   10   11490,34   70,09   279,91   250      
1-dec   11   10960,43   66,86   283,14   1650   overschot Spaar   
1-jan   12   9027,29   55,07   294,93   250      
1-feb   13   8482,36   51,74   298,26   250      
1-mrt   14   7934,10   48,40   301,60   250      
1-apr   15   7382,50   45,03   304,97   250      
1-mei   16   6827,53   41,65   308,35   250      
1-jun   17   6269,18   38,24   311,76   1500     vakantiegeld kevert   
1-jul   18   4457,42   27,19   322,81   2900     overschot Spaar
1-aug   19   1234,61   7,53   342,47   500      
1-sep   20   392,15   2,39   347,61   50         Laatste extra betaling   
1-okt   21   -5,46      -0,03   350,03         

Owja misschien leuk te vermelden, spaarrekening staat inmiddels op 2000 euro, met dank aan vakantiegeld vriendin. Alles wat hierboven komt zal eind van het jaar van de lening worden afgetrokken.                      

Chrissie

Wat heerlijk om te zien Kevert jullie zijn zelfs onder jullie doel. Klasse hoor!
Jullie hebben het goed in elkaar zitten ;)  Vooral zo doorgaan mooi om te zien.

kevert

Even een kleine update!

Zo zie je maar dat alles anders kan lopen ook als je een mooie planning hebt.
In een romantische bui heb ik afgelopen oktober mijn vriendin ten huwelijk gevraagd en haar antwoord was/ is ja.
Aangezien wij niet willen lenen voor de trouwerij hebben we de aflos planning aan moeten passen.

Hierdoor staat er nog 13.500 open op het krediet (aftrekbaar aangezien het voor de verbouwing is gebruikt) wat we al hebben gespaard voor de trouwerij is 7.500 euro.
Berekening voor de trouwerij is ongeveer 10.000 incl vakantie en dit gaan wij wel halen (trouwen in september)

Na deze "kostenpost" zullen we weer op de oude voet gaan aflossen want we willen nog steeds erg graag van het krediet af.

Ons eerste doel na deze verandering is per 1-1-2014 onder de 10.000 schuld op krediet.

moederbeest4

Hoi Kevert

Mooi strak schema.

En gefeliciteerd met het aankomende huwelijk.

Je bent goed bezig. Echt perfect. Houd ons op de hoogte