Op welke hulp heb ik recht?

Started by Smiley, Apr 30, 2012, 04:20 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Dat is idd de normale gang van zaken, maar ik weet dat er uitzonderingen zijn.

Smiley

Ik heb destijds met de Kredietbank besproken dat ik graag het minnelijk traject wilde overslaan en meteen de WSNP in wilde. Dit omdat er een erg hoge schuld is en (vrijwel) geen aflossingscapaciteit. Zij gaf toen aan dat dat een mogelijkheid was maar dat daar toch eerst de totale schuld voor bekend moest zijn. Inmiddels heb ik gelezen dat er ook mensen voor de WSNP zijn toegelaten door de rechtbank zonder dat de totale schuld bekend is maar als de Kredietbank hier daar niet aan wil meewerken dan houdt het op.
Ik wacht het allemaal maar af. Ik ben zo moe en op. Als er iemand komt die beslag wil leggen dan doet ie z'n best maar. Als hier voor 500 euro bij elkaar staat dan is dat veel. Het enige waar ik nog voor wil vechten is dat de kinderen er geen last van hebben. Die hebben zo veel mee gemaakt en ik wil alles zo normaal mogelijk voor hen laten doorgaan.

Buster

Smiley,

Het voordeel van een traject is dat alle schulden van voor een bepaalde periode dan worden afgesloten.
Als je nu een traject in zou gaan, 5 jaar rondkomt van bijna niks om dan vervolgens over te blijven met de restschuld van je huis waarmee je w

Smiley

De bank zei de laatste keer dat ze het traject tot de veiling op 1 mei zouden in zetten en dat dat dan 2 maanden maximaal zou duren. Maar laatst was weer een bezichtiging dus het zou me ook niet verbazen als ze het toch uitstellen. Ik heb wel aangegeven dat wij er mee geholpen zouden zijn als het allemaal zo snel mogelijk zou gaan. Maar ik maak me geen illusies dat dat meetelt voor de bank.
Ik wil absoluut geen minnelijk traject in. Dat is gewoon zinloos. Dat zal ook de Kredietbank, de schuldeisers en de rechter in zien, lijkt mij.

Buster

Smiley,

Met een bank als eiser is de kans groot dat ze niet akkoord zullen gaan met een minnelijk traject, die willen zoveel mogelijk geld zien en denken vaak dat dat bij een WSNP traject te behalen is.
Ze "vergeten" voor het gemak even dat er uit de "spaarpot" aan het einde van de rit ook 5 jaar bewindvoerders kosten betaald moeten worden, terwijl dat bij een minnelijk traject gedekt is door de gemeente.

In dat op zicht geef ik je gelijk.
Of was er nog een andere reen waarom je niet een minnelijk traject in wil?

Ik hoop voor je op een snelle afwikkeling!

tuthola

Smiley,
Je zegt absoluut niet het minnelijke trajekt wilt doorlopen omdat dat al bij voorbaat gedoemd is te mislukken. Hou me ten goede maar dit zijn de regels voor dat je een WSNP mag aanvragen en ja dat kost weer een hoop tijd.
Ik heb een WAO uitkering ter hoogte van de bijstand ik wist ook wel dat het minnelijke trajekt ging mislukken omdat ik geen afloscapaciteit heb, maar moest het wel doorlopen en er kwam natuurlijk uit dat de schuldeisers niet accoord gingen. Er werd mij verteld dat als je het minnelijke trajekt niet doet de WSNP bij voorbaat al afgewezen word door de rechter, en dan kan je alsnog beginnen met het minnelijke trajekt. Al met al heeft het bij mij 8 maanden geduurd voor ik in de WSNP kwam.

Smiley

Quote from: Smiley on May 06, 2012, 09:59 PM
Ik wil absoluut geen minnelijk traject in. Dat is gewoon zinloos. Dat zal ook de Kredietbank, de schuldeisers en de rechter in zien, lijkt mij.

Punt is dat volgens mij en anderen, het minnelijk traject geen kans van slagen heeft. Er is een enorme schuld (zeker 2 ton), bijna/geen aflossingscapaciteit en ook geen uitzicht op verbetering. En ik ben er bij gebaat om zo snel mogelijk de WSNP in te gaan. Dat geeft me hopelijk de rust die hier zo hard nodig is. In de aanloop naar een minnelijk traject ben je niet veilig voor deurwaarders of beslagleggingen. Nu is hier niet veel te halen maar het geeft weer veel onrust. En ik heb al verhalen gelezen dat die aanloop heel lang kan duren.
Uiteraard realiseer ik me dat ik niet veel te willen heb ;) Maar ik kan wel bij de Kredietbank aangeven hoe ik de zaken zie.

tuthola

Beste Smiley, ik echt hoop dat ze voor jou een uitzondering kunnen maken en je het minnelijke traject mag overslaan en in korte tijd tot de WSNP mag toetreden, zodat jij en je gezin echt rust krijgen. Ik schreef dit in jou topic omdat het een moeilijke tijd voor je  word en ja ook bij mij door ziekte geen enkele verbetering kwa inkomen zou komen. Als ik jou was zou ik zoals Buster al zei goed op je beslagvrije voet letten

Groetjes en veel sterkte de komende tijd

Dick

Smiley,

Ik wil je niet teleur stellen, een minnelijk traject is verplicht om te worden toegelaten tot de WSNP. Voor rust kan een moratorium worden aangevraagd.

zie
http://www.wsnp.rvr.org/toelichting%20verzoekschrift%20287b%20fw%20moratorium.cfm?section=burger
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

tuthola

@Dick ik heb je link gelezen. Hieruit begrijp ik dat de "rust" geld voor de vaste lasten zoals huur, gas, licht, water en zorgverzekering en dat er nog wel beslag op loon/uitkering gelegd kan worden....of zie ik dat verkeerd?

peter

Het moratorium is om te voorkomen dat mensen op straat worden gezet, worden afgesloten van basisvoorzieningen of zorgververzekeringen. Dus, ja er kan wel beslag worden gelegd op inkomen.
Peter
Administrator Forum

tuthola

Dankje voor de uitleg had ik het toch goed begrepen.

peter

Voor een mens in (schuld)nood, kan (schuld)hulp niet snel genoeg komen.
Peter
Administrator Forum

Smiley

Ik weet dat er een moratorium aangevraagd kan worden. Aangezien mijn vrijwillige bewindvoerder nu al mijn betalingen doet en ik leefgeld krijg zal die situatie met een moratorium niet veel veranderen. Dat is net als met de WSNP. Qua bestedingsruimte schiet ik er niks mee op maar dat maakt mij niet uit. Mijn enige wens is rust.
Het probleem is dat moratorium krijgen. Van de Kredietbank kan ik niet veel hulp verwachten, tenminste die indruk heb ik heel sterk gekregen. En als ik de informatie van die link lees, is een moratorium aanvragen iets wat de Kredietbank moet doen. 

Smiley

Gisteren is iemand van Schuldhulpmaatje geweest. Hele aardige man. Mijn vraag was of hij een manier wist om de Kredietbank tot actie te bewegen en te zorgen dat ze de bemiddeling niet weer stoppen. Helaas was dit een heel herkenbaar probleem in mijn stad en hij wist ook geen mogelijkheid. Wat hij wel zei is dat er in zijn team iemand was die via een advocaat de WSNP in is gekomen. Dat zou hij voor me gaan uitzoeken.
Ik wacht dus maar af.

Andere vraag: de Belastingdienst houdt mijn zorgtoeslag in. Waarschijnlijk vanwege de betalingsachterstand. Mag dit? Helaas heb ik die zorgtoeslag echt nodig om mijn begroting rond te krijgen.