Op welke hulp heb ik recht?

Started by Smiley, Apr 30, 2012, 04:20 PM

Previous topic - Next topic

Smiley

Normaal gesproken ben ik niet zo van het op mijn rechten staan maar het ziet er naar uit dat ik er werk van moet gaan maken. En dan wil ik graag precies weten waartoe de Gemeentelijke Kredietbank verplicht is en waartoe niet.
Korte situatieschets:
echtpaar met 3 kinderen (2 minderjarigen, de meerderjarige krijgt basisbeurs en 200 euro stagevergoeding), koophuis met behoorlijke onderwaarde, fikse belastingschuld en een (oplopend) aantal kleinere schulden.
echtpaar gaat uit elkaar (geen offici

Buster

Hoi Smiley,

Een van de voorwaarden waar je tijdens een traject aan zal moeten voldoen is het niet aanmaken van nieuwe schulden.
Als een traject nu gaat starten en je verkoopt je huis met restschuld is er dus een nieuwe schuld en daarom zal het traject mislukken.

De periode nu ben je zelf verantwoordelijk voor het betalen van je rekeningen of aangaan van betalingsregelingen.
Eigenlijk doe je dan zelf wat het GKB voor je kan doen.

Als korte uitleg;
Haal van je inkomen je vaste lasten af.
Hypotheek, verplichte verzekeringen, gas, licht, water, boodschappen.
Wat er overblijft is je aflos capaciteit, dat is het bedrag dat je kunt verspreiden over de eisers.
Dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn, maar daar zullen ze wel genoegen mee moeten nemen.

Je hebt namelijk recht op een beslag vrije voet.
Dat is het bedrag waar je van rond moet zien te komen.
Met minder dan dat vind een rechtbank dat je niet kan doen.

Hier kun je uitrekenen hoeveel dat voor jouw is.
http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen

Heel veel succes.

Smiley

Bedankt voor je reactie.
Op het moment betaal ik helemaal niks meer voor het koophuis. Mijn uitkering is zo'n 200 euro lager dan het hypotheekbedrag en dan heb ik het nog niet eens over de 600 euro aan gas en stroom die we daar maandelijks verstoken.
In overleg met de bewindvoerder betaal ik (zij dus) alleen de vaste lasten van mijn huurhuis. Aan het aflossen van de schulden kom ik helemaal niet toe want alles gaat op aan vaste lasten en leefgeld.
De WIA van mijn echtgenoot is wel toegekend maar loopt nog niet. Daar wordt dus ook niets van betaald.
Mijn beslagvrije voet ligt 50 euro onder mijn inkomen dus dat schiet ook niet op.
Maar wat ik dus begrijp is dat zolang het huis niet verkocht is, ik geen recht heb op hulp van de Kredietbank en het dus zelf mag uitzoeken?

Buster

Smiley,

Om hulp te kunnen krijgen moet er een inkomen zijn om een aflossing mee voor te stellen.
Zolang er geen inkomen (of onvoldoende inkomen) is kan er dus gewoonweg geen hulp geboden worden.

Omdat het huis waarschijnlijk op allebei jullie naam staat zal een eventuele restschuld ook op jou naam staan.

Wat ik van je begrijp is dat er dus helemaal geen ruimte is om af te lossen.
Op die manier zullen de rekeningen wel oplopen (door rente)
Normaal gesproken geld in een situatie als die van jouw;
Verlaag je lasten en verhoog je inkomsten.
Dat is de enige oplossing.
Maar ik kan me voorstellen dat je nu ook helemaal aan de grond zit.

Had je bewindvoerder nog een briljant idee?
Het lijkt me geen makkelijke situatie. 

gewoon

hoi smiley

Ben verast dat het zo gaat, dat er pas hulp komt als het huis verkocht is, een drama.

Om wat positiefs te brengen raad ik je aan TV programa,s te volgen waar tips uit komen hoe je sneller je huis verkoopt met kleine veranderingen, persoonlijke dingen opruimen bad kamer leeg enz.

Er is heel veel te winnen op dat gebied en ook kan het de prijs beinvloeden, probeer daar een topper in te worden, en kan je ook nog eens je gedachten op wat anders zetten.

Mijn tip, ga rommel weggooien je wilt immers kleiner wonen nu doen.

Groet en veel sterkte
gewoon

Chrissie

Meid wat loop jij tegen muren omhoog, wat een ellende. Ik hoop dat er snel een oplossing voor je probleem komt maar wens je ondertussen heel veel sterkte. Mocht je doorheen zitten schrijf maar van je af misschien lucht dat wat op.

Met vriendelijke groet Chrissie en heel veel sterkte toegewenst.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Smiley

Dank jullie. Het is me ook allemaal te veel, al heel lang. Onze zoon is een jaar geleden gestorven, daardoor is mijn man zwaar depressief geraakt. Hij raakte zijn werk kwijt, we vielen terug op alleen mijn uitkering terwijl we het eerst meer dan goed hadden. Nu ben ik mijn mooie huis kwijt en zit ik in een rottig klein huurhuis. Ik ben heel blij met een dak boven mijn hoofd maar het is niet te vergelijken met mijn eigen huis. En nu is mijn man ook nog niet meer meer bij me en sta ik overal alleen voor.
En als je dan om hulp gaat krijg je daar ook nog de deksel op je neus. Ik voer nu al een jaar lang alleen maar strijd en ik ben zo ontzettend moe. Al die tijd heb ik alle pijn en verdriet weggestopt omdat er toch iemand door moest gaan. Mijn man zat maar de hele dag op de bank voor zich uit te staren. Die was totaal de weg kwijt en ondanks alle therapie en medicatie is ie eigenlijk in het afgelopen jaar niet veel opgeschoten.Ik ga door voor mijn andere 3 kinderen maar de lol in het leven is er wel af voor mij.
Het enige wat ik nu nog wil is een beetje rust in dit nieuwe huis. Maar met die constante stroom aanmaningen en dreigbrieven gaat dat niet lukken.
Vandaar dus mijn vraag over de Kredietbank. Want uiteindelijk is dat toch de instantie die iets kan doen, lijkt me.

Chrissie

Jeetje wat een verhaal Smiley, ik ben er gewoon stil van
Wou dat ik ook maar een ietsje voor je kon betekenen,
dan deed ik het direct.
Het enigste wat ik voor nu kan doen is een arm om je toe slaan
en je een virtuele knuffel geven!

Wens je enorm veel kracht toe meid, blaas het naar je toe!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Hoi Smiley,

(en al tikkend besef ik me hoe ironisch gekozen je naam is,..)
Dat is niet zomaar iets.
Ik ben blij voor je, en voor je 3 kinderen dat jullie in elkaar de kracht vinden om door te gaan.
Het leven brengt je soms op rare plekken,....

Wat betreft die hulp, dat kan echt pas als alles bovenwater is en er moet wel ruimte zijn om iets mee af te lossen.
Wat ik me afvroeg, je vertelde dat je inkomen al onder de beslag vrije voet lag.
Maak je op dit moment wel gebruik van alle toeslagen waar je recht op hebt?
Huursubsidie, zorgtoeslag, alleenstaande ouder korting, kwijtschelding gemeente belastingen.

Wie weet is het een idee om hulp te vragen bij schuldhulpmaatje.nl of humanitas.nl
Allebei zijn het vrijwilligersorganisaties die gratis, bij mensen thuis komen helpen met de administratie. En daarbij kan ik me voorstellen dat je al ondersteuning krijgt bij het verwerken van dit grote verlies.
Mocht dat niet zo zijn zou ik toch eens in overleg met je huisarts bekijken waar je behoefte is. En welke soort ondersteuning daar het beste bij past.

Ik hoop echt van harte voor jou en jullie 3 kinderen dat je man zich beter zal voelen, ooit.

Heel veel sterkte.

ps, wat je trouwens zelf kan doen om incasso's te lijf te gaan is contact opnemen.
Doe dat altijd schriftelijk. Al was het om uit te leggen dat je niks kunt afdragen op dit moment.
Kun je wel wat missen, dan kun je een voorstel doen. Beloof ze nooit meer dan je werkelijk kunt missen.
Probeer binnen je budget de lasten zo laag mogelijk te krijgen. Dat doet zeer, maar levert wel op dat je de bult naar beneden kunt gaan brengen.
Als je daarvoor inspiratie zoekt kun je eens op Google het woord "consuminderen" intikken.

Ik besef me dat je voor deze aanpak wel stevig in je schoenen moet staan.
Lukt het je niet, ga in elk geval niet in zee met een bureau voor

Smiley

Ja, ik moest snel een schuilnaam hebben en naast het invulvakje stonden allemaal smileys, vandaar. Maar op zich vind ik die naam ook niet zo slecht. Ik ben een heel positief en sterk mens en ik blijf toch altijd wel lachen.
Ik merk alleen dat nu de puf wel op is. Ik heb het heel lang volgehouden. Steeds met het idee, eerst alles op orde voor de kredietbank, daarna dat de bewindvoerder aan de gang kon en toen weer het huis voor de kinderen en mezelf. Er was steeds weer een strijd te voeren. Nu zit ik in mijn nieuwe huis en alles is zo ver in orde hier en nu komt zoveel verdriet en pijn naar boven. En nu ben ik ook een beetje de moed kwijt. Ik moet weer die strijd aangaan met de Kredietbank maar ik heb gewoon de energie niet meer.
Dat er (vrijwel) geen ruimte is voor aflossing was al vanaf het begin duidelijk. Van een uitkering doe je nu eenmaal niet veel. Maar ik moet dat minnelijk traject op gang krijgen zodat ik uiteindelijk in de WSNP kan. Alles bij elkaar hebben we (als het huis verkocht is) zeker 2 ton schuld. Dat hangt als een molensteen om mijn nek en de WSNP is de enige optie die ik heb om ooit van die molensteen af te komen en ooit weer een normaal leven op te bouwen.
Ik heb alle toeslagen aangevraagd en de meesten lopen ook al. Allen kwijtschelding moet ik inderdaad nog aanvragen. Goeie tip :)
Ik heb een PGB en daar uit betaal ik iemand die me helpt met de adminstratie op orde te houden dus die kant zit wel goed. Hulp krijg ik ook van de Riagg, daar kom ik al jaren elke week. Wat ik eigenlijk zoek is iemand die de strijd voor mij aangaat of op z'n minst samen. Iemand die weet hoe je die kredietbank actief krijgt en hoe je de schuldeisers benadert. Maar ik ben nog niemand tegen gekomen die hier echt verstand van heeft en die zich voor mij wil en kan inzetten.
Afgelopen weekend heb ik alle aanmaningen van de afgelopen tijd bij elkaar gezocht en die bedrijven allemaal een brief geschreven. Probleem is alleen dat ik niks te bieden heb. Alle geld gaat al op aan de vaste lasten en het leefgeld. En dat leefgeld is al zo weinig. De bewindvoerder is dat nog precies aan het berekenen maar ik heb zelf al eens bekeken en er blijft geloof ik 40 euro elke maand over. Maar dat bedrag moet eigenlijk gereserveerd worden voor onverwachte dingen. Dus ja, ik heb maar geschreven dat ik bezig ben met de kredietbank en of ze nog geduld willen hebben. Ik weet ook niet wat ik moet schrijven maar ik wilde in ieder geval iets laten weten.
Dank in ieder geval voor jullie bemoedigende woorden :)

peter

Smiley,

Er gaat tijd overheen voordat je in de WNSP terecht komt. Je kan niet meer dan dan je best. Over een aantal jaren is die molensteen weg en geniet jij en je gezin weer van het leven. De kredietbank wordt actief als hij door een schuldhulpverlener wordt benaderd.

Waarom zoek je geen contact schuldhulpmaatje.nl of met humanitas.nl.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt. Ik zal ook een kaarsje voor je branden. 
Peter
Administrator Forum

Smiley

Jij ook bedankt Peter. Humanitas heeft helaas geen geschikt aanbod in mijn buurt maar Schuldhulpmaatje lijkt wel een optie. Ik heb moeite met hun (christelijk) uitgangspunt maar ik neem aan dat daar respect voor is.

peter

Peter
Administrator Forum

Buster

Smiley,

Eerst even een compliment hoor,.. je hebt de zaken heel goed op de rit!
Het is niet voor niks dat de moeheid nu boven komt, dat komt ook door een stukje rust die je daarmee gecreerd hebt.

Wat betreft brieven aan incassobureau's of gerechtsdeurwaarders kun je een standaard brief gebruiken iets als;

Goedendag,

Ik schrijf u naar aanleiding van de vordering met het nummer (vul maar in).
Momenteel ben ik bezig om orde op zaken te stellen en wil daarmee ook voldoen aan uw eis.
Na een berekening op basis van de beslag vrije voet kan ik u momenteel

Bloem2

Buster,

Voordat een WSNP aangevraagd kan worden, zal eerst een minnelijk traject geprobeerd moeten worden. De Rechtbank kan een WSNP dan daarop in ieder geval niet meer afwijzen.