KRO de Rekenkamer over geld lenen en schulden

Started by Rene-tv, Apr 27, 2012, 04:47 PM

Previous topic - Next topic

Rene-tv

Goedendag!

Mijn naam is Ren

Buster

Dick

Ik ben het helemaal eens met Buster.

Wat mij opvalt is dat steeds meer mensen in de problemen gaan komen. Vanaf 1 januari 2013, komt de volgende tik, ziektekosten/woonwerkverkeer. Sommige gezinnen, die het net reden met hun inkomsten, komen dan al snel in de financiele problemen.

Volgend jaar krijgt de schuldhulp het drukker en natuurlijk ook de vage particuliere bureau's. Met als slachtoffer mensen in nood.

Het gaat m.i. niet om dat er een programma wordt gemaakt over lenen, maar wat de economische gevolgen zijn op langere termijn, als de overheid of de politiek geen actie onderneemt.

Als het goed wil, maak een programma dat mensen informatie geeft hoe een goede schuldhulpverlener is herkennen. Wijs ze naar Humantas, NIBUD en Schuldhulpmaatje.

Ga niet enkel voor de kijkcijfers..........

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Chrissie

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

sacredfour

Wil je een uiterst explosief progamma maken, ga dan eens uitzoeken hoe banken aan hun geld komen!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

peter

Inmiddels hebben tal van programma makers een oproep gedaan aan mensen, om deel te nemen aan hun programma. Ze zoeken materiaal voor een goed verhaal. De schuldenaar is echter het materiaal. Waarschijnlijk is er geen nazorg.
Peter
Administrator Forum

jan

QuoteVoor onze research en een mogelijk item in deze uitzending ben ik nog op zoek naar iemand die (veel) schulden heeft, hier over wilt vertellen en ook oplossingen kan bieden voor de schulden. Het lijkt mij erg interessant om enkele vragen aan iemand van jullie voor te kunnen leggen. Dit is in eerste instantie voor de research, als er de ruimte en interesse voor is kunnen we kijken of we het tot een item kunnen omvormen

Genoeg ervaring hier, dacht ik zo. Je moet je afvragen hoe zijn de schuldproblemen ontstaan. In Amsterdam is het aantal vragen om schuldhulp gestegen naar ruim 12000 gezinnen. Dat is 15% van de bevolking, die moeite heeft om de rekeningen te betalen.

Een jaar eerder was het 11,5%. Het aantal mensen dat schuldhulp nodig heeft stijgt alleen maar.

Als programmamaker zou ik gaan onderzoeken wat hier de oorzaken van zijn. Oplossingen zijn er ook genoeg. De kosten voor het levensonderhoud, die stijgen, maar daar staat tegenover dat de lonen niet snel genoeg meestijgen.

Voorbeelden, de huur stijgt maar door, de ziektenkosten stijgen maar door, eigen risico wordt duur, je moet meer gaan betalen om naar je werk te komen, BTW wordt hoger, schoolkosten worden hoger.

Er wordt bezuinigd op zgn "linkse hobbies" zoals subsidies, maar degene die subsidie nodig hebben, zoals het NIBUD krijgen dit niet en hebben dit ook niet in het verleden gehad. De Kunduz-coalitie (VVD/CDA/D66/GL/CU), heeft geen rekening gehouden met de meest kwetsbare bevolkingsgroep bij het opstellen van de begroting van 2012. Deze kwetsbare bevolkingsgroep, loopt het gevaar om in 2013 om verder in de problemen te komen.

Als programmamaker kun je hier meerdere afleveringen over maken. Bijvoorbeeld een aflevering met een doorkijk naar 2013.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Dick

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info